رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثاني عشر
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثاني عشر
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثانية عشر
ركب عربيتة ومشي ….وبعد مدة وصل عند فيلتهم …نزل وهو فرحان انة هيشوف تيم وهيطمن علية…لكن يدوبك اول ما فتح باب الفيلا لقي عدي وسيدرا قدامة بجمود وعدي قرب منة ووقف قدامة ….يزن بفرحة :باب…….سكت وحط ايدة على وشة بسبب القلم الي خدة ….ومن قوة القلم ايد عدي علمت على وشة ..ومنخيرة جابت دم ..
يزن بصلة. شوية وبعد كدة قال بجمود رهيب:ازيك
عدي وهو بيبصلة من فوق لتحت وقال بعصبية :حمد الله عالسلامة ياو*سخ ما لسة بدري والله كنت اقعد كمان شهرين تلاتة
يزن بهدوء وبرود لانة كان فاكر ان مقابلتهم هتكون غير كدة خالص ولانة بردك كان متصل بيحيى وقايلة عالي هو فية عشان يقول لابوة ويعذرة انة مجاش:هو يحيى مقالكش ….؟!
عدي بسخرية :لا طبعا ازاي مقاليش …د قالي على كل حاجة ..!!!
يزن بصلة بسخرية لان فهم من كلامة ان يحيى طبعا وصلهم صورتة وحشة جدا ….
سابة وراح عند سيدرا الي كانت واقفة زي الصنم
راحلها ووطي عشان يبوس ايدها
سيدرا وحتي من غير ما تبصلة شدت ايدها منة وقالت بهدوء: ابعد ..!!!
يزن رفع راسة وبصلها بصدمة …دي ..دي اول مرة تشد ايدها منة كدى هو كان فاكر انها حنينة علية اكتر من ابوة بس الظاهر كان غلطان …
قال ببراءة:ماما انا والله……
سيدرا مقاطعة اياة:اخرسسسسس..مش عايزة اسمع صوتك صوتك ..! ومش عايزة مببرات منك ..
يزن اتعصب وقال بزعيق:لللية اخرسس ليةة
لييه مش عااااايزة تسمعيني
لييية .لقى صفعة على وشة من سيدرا …ودي كانت اول مرة سيدرا تضربة
يمكن ابوة لما ضربة كان عادي يعني بالنسبالة لان كدة كدة ابوة كان جاف معاة فالعادي
لكن أمة كانت حنينة علية جدا …بجد صدمتة
سيدرا بزعيق:عايز تعرف تخرس ليييه ..!؟؟ ..عشان انت اناني يايزن
في الوقت الي اخوك كان محتاجك فية انت اخترت تسافر برة وتعيش
ويولع اخوك …انت عارف ان الطعنة الي خدها كانت سنتي واحد بس وتوصل للقلب …؟؟
طب عارف ان العيلة كلها كانت معاة وهو كان بيدور عليك فيهم ومش لاقيك…..
يزن عيونة دمعت جامد يمكن مش عشان الصفعة
لأ…عشان هي اتهمتة بالاناني وهي مش عارفة اصلا هو كان ف ايي
وعيونة دمعت اكتر على تيم مع تيم حس ساعتها
ان مش مشكلة يموت بس ..بس يطمن علية
هما ميعرفوش حاجة ..ميعرفوش اااي حاجة
بصلها كدة وخد نفس مرتجف
واداها ضهرة ومشي ناحية السلم وهو ماشي ببطئ وفي عرجة بسيطة بيعرجها لان لسة جروحة ملمتش كويس بس هو اختار ان يجيي وجروحة مع الوقت هتلم
قال وهو ماشي ناحية السلم ومديهم ضهرة وبهدوء:انا طالع انام لو سمحتوا محدش يخبط عليا ….
وطلع السلم ووهو طالع في دمعة خانتة ونزلت مسحها بطرف صباعة بسرعة
…………………
عدي وسيدرا لاحظوا عرجة ف رجلوا
بس قالوا عادي يعني دا عشان طالع ببطئ وإهمال
……………..
عند يزن طلع كان هيدخل اوضتة بس راح عند اوضة تيم
فتح الباب براحة من غير مايخبط
لقاة نايم كان هيقفل الباب ويمشي لولا تيم قالة :تعالى..
دخلة يزن براحة
وتيم اتعدل ف قعدتة وقالة :عامل اي يايزن
يزن بحب وهو بيبوس خدة وبيقعد جنبة براحة :الحمد لله ياكبير انت عامل اي
تيم :الحمد لله
يزن بضحك :كنت سامع ياعم انك زعلان مني دا صح دا
تيم:لا مش زعلان
يزن بضحك:كدااااب …
تيم وهو بيحط راسة تحت دراعة بهزار
يزن اتوجع من الجرح الي في دماغة بس مبينش لتيم
وقال بضحك:يعني افهم من كدة انك مش زعلان
تيم بضحك:لا طبعا …هو انا اقدر ازعل منك ..يلا انت ابني يلا قبل ما تكون اخويا
ابتسملة يزن بحب لانة رغم انة كان داخل عندة زعلان وحزين الا انة معاة مبيعرفش يعمل حاجة غير انة يضحكلة من قلبة
يزن بهزار:الا صح سمعت كدى ان البت الي سبب انك تتطعن طلعت قريبتنا….هي حلوة..!؟؟
تيم بحدة خفيفة:احترم نفسك يلا
يزن بضحك:اي في ايي بشوف كدة يمكن اخطب
تيم :ولما اقوم ادشدشلك عضمك بقى
يزن بضحك:اي يابيضة السنارة غمزت
تيم قام وقومة معاة ولوى دراعة جامد وقالة:هااا سمعني تاني بقى
يزن جرح ايدة كان بيوجعة جامد اوووي لان تيم ايدة تقيلة جدا بس قال بهزار :اسفين يباشا والله مش هتتكرر تاني
تيم ساب ايدة وهو بيزقة بهزار:طب يلا بقى شوف رايح فين
يزن حس بحاجة لزجة على ايدة لقى الهودي الي كان لابسة من عند دراعة في دم ودم بيكتر
راح لتيم وهو بيحاول يخفى دراعة :انا داخل انام بقى عايز حاجة
تيم :لا سلامتك
خرج يزن بسرعة لاوضتة وهو دراعة بيوجعو جامد اوي
قلع الهودي الي كان لابسة بسرعة وجاب قماشة وضغط بيها عالجرح. وفنفس الوقت كان بيدور على معقم او حاجة يعقم بيها الجرح
وفوسط ما هو بيدور الباب اتفتح ودخل .. .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)