روايات

رواية تسنيم إلياس الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الجزء السادس

رواية تسنيم إلياس البارت السادس

رواية تسنيم إلياس الحلقة السادسة

أما في الكافي
غرام: سلوى يا ماما اللى بتقولي عليها صاحبتك و اختك و فرحانة جدا بى لفها حوالكي هى و نوران هوم السبب في الواقعة السودة اللى حصلت ليكى
تسنيم قامت بعصبية و عدم تصديق: انتى كدابة سلوى و نوران مش كده
جاسمين: اترزعي ها تشوفي حاجة صغيرة انا سجلتها بالنفسي ليهم علشان عارفه ان عفاريتك ها تطلع لم تعرفي
غرام: سمعينا يا چاسي
چاسمين : امرك يا كبيرة
جاسمين شغلت الفيديو صورتو لي سلوى و نوران
الفيديو
نوران : ههههه مش معقول انتى بجد محدش يقدر عليكى
سلوى: تسنيم ايه رايك نذكر مع بعض بدل ما كل واحدة تذكر لوحدها
نوران بفرح : طبعا تسنيم وافقت وششش
سلوى: اومال ايه احنا اخوات برضو قبل ما تمشي على طول حطيت المنوم ليها في العصير و الباقي انتى عارفة
نوران: طبعا لم امها اتصلت ليها قولتي اللى المفروض يتقال مشوفتش تسنيم النهاردة ولا جت عندي
سلوى: مهمتك بقا انكى تجيبي سيرة اللى حصل و انا تسنيم الهادية المحترمة اللى الذكية مشيها
نوران: طبعا عملت كده مفيش حد في الكلية الا لم عرف بى موضوعها
سلوى : و كده نبقا خلصنا منها لي الابد ههههه
نوران: ههه تستاهل
نهاية الفيديو
جاسمين: انا كنت معدية و شوفتهم و هوم بيتكلمو و قولت لي غرام علشان تعرف تتصرف ازاي
فلاش
طبعا بعد اللى حصل تسنيم مرحتش الكلية بقلها يومين
فى يوم زواج إلياس و تسنيم .. إلياس راح الكلية و بعد المحاضرة في مكتب إلياس
إلياس: اتفضل
غرام: ممكن اتكلم مع حضرتك شوية
إلياس: اقعدى
غرام: انا جاية اتكلم عن الحادثة اللى حصلت لي تسنيم
إلياس نظر ليها بعصبية: مفيش كلام في الموضوع ده تسنيم ها تنفصل عن الكلية لان ده قرارا الإدارة
غرام: تسنيم متستحقش كده و بعدين يا دكتور انت اكتر واحد بتعرف ربنا و ان حرام يضيع مستقبل تسنيم علشان حاجة مش حقيقية انا سمعت الموضوع من التافهين اللى لم يصدقوا يتكلمو فيها
إلياس بسخرية: والله و انتي دلوقتي بتعملي ايه
غرام: احم جاسمين من شوية شافت حاجة غريبة جدا شافت سلوى و نوران بيتكلمو و بيضحكو على اللي عملوا في تسنيم يعني بالعربي سلوى و نوران ليهم يدى في اللى حصلها تسنيم فعلا مظلومة لو حضرتك مش مصدقني اتفضل شوف بى عينيك
وعطت غرام الموبايل بتاعها لى إلياس علشان يشوف الفيديو بعد ما غرام خدتو على موبايلها و فعلا خد إلياس الموبايل من غرام و شاف و سمع كلام سلوى و نوران
باك
تسنيم دموعها نزلت من صدمتها في اصحابها
چاسمين : ما قولتلك يا غرام خلينا في حالنا بدل ما هى مش مصدقنا
غرام: ممكن تسكوتي
غرام حضنت تسنيم : ليكى حق تتصدمي مش محدش يستاهل ثقتك دى
تسنيم: انا ادمرت انتوا مش مدرجين اللى حصل
جاسمين: هو ايه اللي حصل و بعدين انتى مظلومة و المفروض تفرحي ان الحقيقه اتكشفت
غرام: من هنا و رايح مفيش اي داعي انكى تستخبي من الناس انتى معملتيش حاجة غلط هما اللي المفروض يخافو
تسنيم مسحت دموعها و شكرت غرام على اللى عملتو معها و في مكتب إلياس
إلياس قفل السكة في وش شهيرة و قال بغضب و احت…قار: انتوا و نوران متحولين لى التحقيق و مش بس كده انتوا محرمين من الامتحانات بررررة
و خرجت سلوى و هى في قمت الغضب و الحقد إلياس مسك تلفونه و اتصل
و في المساء فى الصالون اخيرا جاه اكرم اخو إلياس سلم على الجميع و في غرفة اكرم
اكرم: انا مش مصدق ان تسنيم تعمل كده دى دى بتتكسف من خيالها تقوم تعمل زى ما الناس يقولو الحمدلله ان متقبضش عليها
إلياس: مممم و ليه لا أساس دى واحدة غامضة يارتني ما اتجوزتها يارتني كنت اتجوزت شهيرة جمال و طيبة و رقا
أما بره الغرفة شهيرة كانت بتسمع كلام إلياس و هى
تبتسم و راحت على غرفتها أما جوه الغرفة
إلياس: انا ساكت عليها علشان عمي لكن لحد اتهام الناس بحاجة زى كده اهو ده اللي مش ها سكوت عليه
اكرم بابتسامة: اتكل على الله و خلينا نخلص هو أساس مش عمل حساب لى اخو علشان احنا نعمل حسابو
و في اليوم التالي شهيرة وافقة جانب السيارة بتاعتها اللى الكوتش بتاعها نايم فجأة حد ضربه…ا على راسها و في المساء فى مكان غريب فاقت شهيرة
شهيرة حطت اديها على راسها: ااه يا دماغي انا فين
اخيرا فوقتي يا قطة
شهيرة: انا فين و انتي مين
البنت : هيييهيي انا مين هييهي شكلك ها تتعبني في تعليمك بس ملحوقة انتى فى الهناء كله اما انا مين ف انا ستك يا عيني
شهيرة نظرت لى حالها و اتصدمت: اه يا ولاد الك..لب ده انا ه
فجأة البنت ضرب…ت شهيرة: انتى ها تسوقي و العو..ج ولا ايه يا يا زباله و تتعدلي يا بت لى اعدلك بطرقتي
فجأة و البوليس جاه و تم القبض على الناس دى و شهيرة و مرور ساعتين فى مكتب الظابط بعد ما شهيرة اضرب….ت و طالعت عينيها في الزنزانة
شهيرة: إلياس انا معملتش حاجة انا والله بريئه ان مش عارفه ايه اللي حصل
إلياس ضرب شهيرة كف عمرها ما ها تنسا في حياتها كلها و مسكها من شعرها: بقا يا كلبة تعملي في مراتي كده يا زبالة تش…وهي سمعتها وسط الناس يا رخي..ص…ة و زقها على الأرض
شهيرة: ااااه لا انا م عملتش حاجة تسنيم بتضحك عليك و
إلياس مسكها تانى من شعرها: كدابة ها تعيشي و تموتي و انتى بالح….قارة دى لو عايزة تطلعي من هنا تقولي الحقيقة و تعتذري من ستك تسنيم قدام الكل
شهيرة: انت اتج
إلياس: مستقبلك كله بقا في ايدى واحدة محترمة ممسوكة في مكان زبالة زى ده تقدري تفسير ده اسمو ايه تعتذري قدام الكل و مش بس كده انتى كمان ها تبوسي رجليها و تترجيها انها تسامحك سامحتك يبقا تمام رفضت تسامحك يبقا ها تتعبي اوى
و رمها في الارض و خرج و شهيرة فضلت تعيط

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى