رواية زين وشمس الفصل الثالث عشر 13 بقلم نادية مصطفى
رواية زين وشمس الجزء الثالث عشر
رواية زين وشمس البارت الثالث عشر
رواية زين وشمس الحلقة الثالثة عشر
…..
شمس:امضي
زين:شمس أنتي مدركه أنتي بتقولي اي
شمس:أوي أوي كمان الأحسن اننا نطلق
زين:شمس
شمس:زين يلا مافيش وقت للنقاش اللي مالوش اي فايده معاك يالا انت مستني اي يازين..أنت مش عايزني وعايز نطلق
زين:اناا
شمس:أنت اي هتقول اي يعني بقولك اي ولا توجعني ولا اوجعك
زين:بس انتي ازاي ماتجي تقوليلي ع موضوع مهم زي ده انتي جهزي ورق الطلاق حتى من غير ما اعرف
شمس:عشان ما فيش داعي اقولك كل الحالات أنت عايز كده يازين
زين:ومين قالك كل الكلام ده بقى ده الكلام ده من عقلك الباطل
شمس:لا الكلام ده من اللي شوفته معاك خلاني اعرف واقول كده
زين:أنتي عايزه تطلقي
شمس:مالكش دعوه بيا المهم انت عايز اي انا بنفذ ليك رغباتك
زين:مش عايزك تنفيذي رغباتي انا بسألك سوال ردي عليا عايزه تطلقي
بصت ليه وفي سرها لا يازين ماقدرش اعيش من غيرك رغم وجعك ليا ماقدرش وغمضت عنيها بحزن كبير أوي وهو فهم انها عايزه تطلق
زين:انا موافق اطلقك عشان أنتي عايزه ده
وقبل اما يمضي بص ليها وشاف في عنيها كلام كتير اوي وحزن كبير اوي
وكتب ع الورقه
شمس:خلاص طلقتني يازين بالسهوله دي شوفت ان أنت اللي عايز ده مش انا أنت كنت بتلكك بيا وفي اول فرصه بعتني بأرخص ثمن ماتقولش انا اللي عايزه لان ف الحقيقه أنت اللي عايز طلاق خلاص كل حاجه بينا راحت وانتهت يازين كل حاجه انتهت وانت نهيته ودمرت كل حاجه لدرجه دي ماكنتش قادر تستحملني وفي اول فرصه رميتني
زين:شمس
شمس:خلاص مش عايزه اسمع منك حاجه انا تعبت أوي تعبت أوي
زين:انا..
شمس:أنت اي هتقولي اي مقرفه انا فعلآ مقرفه الطفل ما أنت اصلا مش عايز الطفل
زين:اسمعيني خليني اتكلم
شمس:كلامك بيجرحني بلاش تتكلم ولو اتكلمت كلامك هيفيد بايه يعني
زين:اسمعيني ارجوكي
شمس:ارجوك أنت ارحمني
“ياشمس
‘خلاص خلصت الحكايه
وجت تخرج من بابا الفيلا جري عليه ومس ايدها
زين:شمس استنى وبيديها ورقه الطلاق امسكي أنتي لسه مامضتيش
شمس بصت بحزن أوي واتصدمت لما لقيتو كاتب عليها(طلاق مش هطلق لاني عايزك ياشمس ومش عايز نطلق)
شمس:زين
ده اللي كتبتو ياشمس وانتي ولا عايزه تسمعي ولاتشوفي ولاتفهمي فقولت اكتب اللي انا عايزه هنا
شمس:زين أنت متأكد
“متأكد بس انتي مستعده
‘مستعده ع اي
“انك تغيري انسان زيي انا كل حياتي غلط انا شخصيا غلط مستعده تصيتري عليا وتغيري كل ده ياشمس
شمس:مستعده يازين مستعده اعمل اي حاجه مستعده أقف معاك لاخر عمري مستعده يازين
“‘هتقدرى تغيري كل حياته غلط واحد خايف من ابوه واحد خايف من المسؤليه واحد خايف من الجواز واحد كل يوم مع واحده شكل تقدي تغيري واحد مع ستات بعدد شع راسه انا مش صالح انا اسوء من ع الارض وبقولك عايز اكون انسان نضيف
شمس:وانا معاك يازين
زين:هتقدرى ياشمس وااهتهربي من اول مشكل زي ماهربتي قبل كده
‘هفضل معاك لحد ماتتغير
وراح شال شمس
‘بتعمل اي يامجنون
“هخدك نقضي شهر عسل بدل البصل اللي قضيناه
ونروح عند حسام
ورن على فريده
حسام:اخرجي
فريده: أنت تحت
حسام: اه
فريده:مش خارجه
حسام:بلاش تشوفي جنان حسام
فريده:هتعمل اي يا استاذ حسام يعني
حسام:هتعمل اي ياواد ياحسام ولا حاجه
وراح قفل الخط
وهي فضلت تضحك
فريد:ناوي ع اي المجنون ده
راح نزل من العربيه ودخل الجنينه
وطلع ليها من الجنينه
حسام:هتشوفي جنان حسام ع حق ياست فريده
حسام:اي ده ياموكوسه
“ازاي تطلع كده هو انت مجنون ولا اي
‘شوفتي الجنان اللي ع حق ياست فريده
“امشي بسرعه يابني هروح غي داهيه بسببك
‘عشان تتحديني بعد كده
“امشي دلوقتي ولله لو بابا جه هتبقى ليليه سوده
“واي يعني مستعد أصلح غلطتي
‘اه ياسافل الاي انكسر يتصلح
“بلاش تعملي في نفسك كده ياختي
“هتوديني ف داهيه ولله العظيم
وهو فضل يضحك عليها ..والباب خبط عليها
فريده:يالهوي امشي
ومشي من البلكونه وهي كانت هتموت من الخوف
ودخل وليد وقرب منها
وليد:اي ياحبيبتي في حاجه انتي كويسه مش كده
فريده:اهه انا كويسه يابابا
“امال مالك
“مين انا
‘امال انا
“لااا مافيش انا كويسه وزي الفل أنت عامل اي
‘في اي يالمضه
“لا مافيش انا كويس
“طيب ياحبيبتي انا قولت ادخل اطمن عليكي
وخرج وليد وهي خدت نفس براحه ولقت اللي حط ايده ع كتفها
فريده”انت لسه هنا
“امشي ازاي قبل ما اديكي ده يافريده
“الله ورد
“بتحبي الورد
“اه أوي
“وهو بيحبك
“هو مين ده
“الورد هيكون مين يعني
“طب امشي قبل ماتجنن عليك
“لا وعلى اي
مشي ومر يومين وعل نفس الحال
وعند زين وشمس
رن فون زين وكان بنت من اللي كان يعرفهم
شمس:رد يازين
زين:لالا مالوش لزوم
“رد يازين لو سمحت
‘صدقيني مالوش لازمه
“رد بس
زين”الو
..الو اي يابيبي وحشتني اوي
زين”خير
” عالعموم انا افي فندق وفالت ليه ع اسم الفندق ورقم الاوضه لوحبيت تيجي تعالى انا عارفه انك مش هتقدر تقاومني
زين”سلام ياسهى
باي يا بيبي
وقفل معاها
زين قرب من شمس وقال بس انتي جميله لي كده
شمس بابتسامه صغيره”لا ولله بجد ..اوعى عشان اروح احضر العشا
وهو شدها ليه
شمس:زين
زين”قلب زين
“اوعى كده الاكل ع النار
“لا مش احنا المفرود ف شهر عسل
“استنى بس يازين هفهمك وجريت ع المطبخ
وهو جري وراها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين وشمس)