رواية وقعت أسيرة الشيطان الفصل السابع 7 بقلم لؤلؤة محمد
رواية وقعت أسيرة الشيطان البارت السابع
رواية وقعت أسيرة الشيطان الجزء السابع
رواية وقعت أسيرة الشيطان الحلقة السابعة
جليله بصت بصدمه للي رماها بالطريقه دي واللي كان مالك وعيونه شكلها يرعب الكل خاف حتى يتكلم وكلهم أخدوا وضع المتفرج حتى جليله اللي قلبها اترعب من نظرته ولكن الصدمه زادت لما قربت منه سماح وضر’بته بالقلم بقوه
سماح بغضب / انت ازاي تفكر مجرد تفكير تمد ايدك على أختي وفاكر اننا هنخاف ونكش لا تبقى بتحلم
اتحول شكل مالك لشيطان مبيرحمش وقرب من سماح وعلى فجأه ضر’بها بالقلم وقعت سماح على الأرض وبؤها جاب د’م من شدة القلم وبعدين مسكها من شعر’ها من فوق الطرحه وشدها جامد واتكلم قدام وشها بفحيح / انتي لسه متعرفيش الشيطان بس أنا هعرفهولك
سماح بصتله باستهزاء واستحقار وتفت في وشه
أما مالك بقت شياطين الدنيا كلها بتلعب في دماغه حالياً بعملتها دي خلته فقد السيطره على أعصابه نهائياً وعيونه زادت سواد وظلام ورفع ايده ولسه هيضر’بها كانت سماح الأسرع في إنها ضر’بته براسها في مناخيره بقوه وشده رجع مالك ورا خطوتين ومسك مناخيره بألم وبص في ايده لقاها مليانه د’م من مناخير لسه بيتلفت لسماح لكن فاجئته سماح بإنها خبط’ته على راسه بفازه اتكس’رت عليه حتت وبدأ مالك ينز’ف من رأسه ومناخيره ووقع في الأرض مغمى عليه
كل ده كان قدام أنظار الجميع اللي صدمه كانت ملجمه لسانهم وحركتهم ولكن فاقوا من صدمتهم على وقعت مالك في الأرض أما سماح شدت جليله وجريوا بره القصر بسرعه والكل اتلف حوالين مالك
شعيب / شيلوه معايا بسرعه يا شباب وحد يتصل بالدكتور بسرعه
كريمه بدموع وقهرة / يا خساره يا مالك طلعت أسوء مما كنا نتوقع
حضنتها أحلام بقهر والكل راح ورا مالك والدكتور وصل طهرله الجروح ولفله شاش عليها ومشي وفضل مالك نايم من أثر المغدر
_________________________
أما عند سماح وجليله كانوا بيجروا في الشارع وهما ماسكين جزمهم في ايدهم ومش عارفين هيروحوا فين ولا حتى هيحصلهم ايه وفجأه وقفوا وهما مش قادرين ياخدوا نفسهم من كتر الجري وبصوا لبعض وفجأه ضحكوا الإتنين على أخرهم قربت جليله من سماح بضحك ومسحت الدم اللي على بؤ سماح بالمنديل اللي في ايدها
جليله / هنروح فين يا كابتن سماح
سماح / أرض الله واسعه
جليله / طب وهنقعد في أي متر من أرض الله يا موحه
سماح وهي بتبص حواليها ولمحت دار أيتام شدت جليله من ايدها بسرعه / تعالي وأنا أقولك
دخلوا دار الأيتام واتقابلوا في ست باين على ملامحها الطيبه
سماح / لو سمحتي احنا لسه جايين هنا ومش لاقيين مكان نقعد فيه خالص ممكن نقعد هنا للصبح بس
الست بابتسامه / وبعد الصبح هتروحوا فين
سماح / ربنا يدبرها بقى
الست / احنا كنا عاملين اعلان عن بنات تشتغل هنا في دار الأيتام إقامه وتهتم بالأطفال فلو مش لاقيين مكان ممكن تشتغلوا هنا
جليله / أكيد موافقين
الست / أنا اسمي مرڤت وانتوا يا حلوين
جليله / أنا جليله ودي سماح أختي
مرڤت / تمام تعالوا أوصلكم أوضكم وياريت البطايق بتاعتكم لو سمحتوا
أخدت منهم مرڤت البطايق ودخلتهم أوضه فيها سريرين وناموا
__________________________
النهار طلع والشمس عملت إضاءه بسيطه على عيون مالك اللي ضم حواجبه بضيق من النور وبدأ يبربش بيعيونه وفتحها وجه يقوم اتألم من راسه حط ايده على راسه ورجع نام بألم وسرح في اللي عملته سماح وعيونه اتحولت من الأخضر للإسود / أقسم بربي ماهسيبك
وقام بغضب من مكانه يستعد لنزوله عشان يطلع عين سماح واللي جابوا سماح كمان
كانوا كلهم قاعدين على السفره بيفطروا وكل واحد سرحان في حاجه فاقوا على نزول مالك اللي كان شبه العاصفه
مالك / هي فين
مروان / هربت هي وأختها
مالك بغضب / عمرااااااااااان
بيدخل رئيس الحرس بتاعه بسرعه / أمرك يا مالك بيه
مالك / سماح وجليله تجيبهوملي من تحت الأرض خلال ساعه واحده فاهم
عمران / تحت أمرك
ويروح عشان يشوفهم فين
عثمان / عاوز من بنات عمك ايه تاني يا مالك مش كفايه اللي حصل امبارح
مالك بغضب / لسه متخلقش اللي يتحدى الشيطان يا عثمان بيه
وخرج على طول
_________________________
في دار الأيتام كانت جليله قاعده تلعب مع الأطفال بعد مافطرتهم
أما سماح كانت لسه نايمه صحيت على صوت ضحك الأطفال والهيصه اللي جليله عاملاها قامت من مكانه دخلت أخدت شاور واتوضت وصلت ولبست دريس أبيض فيه رسومات سمرا ولبست طرحه سمرا فيها رسومات بيضا وخرجت بره اتفاجئت بحراسات مالك
عمران / اتفضلي معانا يا هانم لو سمحتي بدون شوشره عشان منضطرش نجيب معانا أنسه جليله كمان
سماح بضيق / حاساك بتهددني يا حمار البيه
عمران بضيق / لو سمحتي من غير غلط ومن غير شوشره لأنك انتي اللي هتندمي في الأخر
سماح / طب استناني بره وجايه وراك
عمران / لو مخرجتيش وقتها متزعليش من اللي هيحصل
وخرج بس عيونه عليها من بعيد
قربت سماح من جليله
جليله / كان عاوز ايه
سماح / معرفش هروح مشوار وراجعه بسرعه
جليله بقلق / سماح
سماح / متخافيش ده أنا سماح
جليله / خلي بالك من نفسك يا حبيبة أختك
سماح / كله على الله ادعيلي
جليله / ربنا معاكي ويحفظك من كل سوء
مشيت سماح وراحت لعمران اللي كان مستنيها قدام دار الأيتام ركبت في العربيه وطلع عمران على مكان
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت أسيرة الشيطان)