روايات

رواية احببت فلاح الفصل الثالث 3 بقلم زينب غوالي

رواية احببت فلاح الفصل الثالث 3 بقلم زينب غوالي

رواية احببت فلاح الجزء الثالث

رواية احببت فلاح البارت الثالث

رواية احببت فلاح الحلقة الثالثة

صحيت زينه تانى يوم وهيا مش قادرة تفتح عينيها عايزة تنام مش عايزة تفكر قلبها قلب طفله لسه اول احساس فى كل حاجه ملخبطه مش عارفه تعمل ايه ماهيا لسا برضو عيله صغيرة راحت زينه المدرسه وف الفسحه راحت ل منه فصلها عشان تشوف هدى شكلها عامل ازاى وتحاول تفهم اى حاجه دخلت الفصل لقت البنات قاعده ومنه ف سئلتها على هدى شاورت منه عليها كانت هدى قاعدة مع مجموعتها بتهزر وتضحك شافت زينه بصتلها بصه زينه مافهمتش هيا بتبصلها ليه كده زينه كانت من البنات الشاطرة واللى دمها خفيف كانت معروفه وسط اصحابها ب انها جدعه وطيبة وانها اطيب قلب ف كان البنات يتلمو ويهزرو معاها ف الفصل منه وزينه واقفين يتكلمو مع بعض جات هدي وسلمت عليهم وقالتلها اذيك يا زينه عامله ايه زينه ردت السلام واتكلمو شويه مع بعض وبعدين مشيو جه في اخر اليوم الدراسي وهما مروحين زينه اخدت بالها ان على واقف وبيبص ل هدى وبيضحكو كان اول مره تاخد بالها من كده وبعدين هدى مشيت قدام وعلى وراها مشيت زينه بقلبها المكسور ورجعت بيتها وهيا حزينه وتانى يوم ف المدرسة هدى اتقربت منها اكتر وهيا اتقربت منها وبقو اصحاب وزينه بكل حسن نيه كانت بتعامل هدى كويس وعرفت ان هدى مامتها منفصله عن باباها وان ابوها متجوز واحده تانيه وكانت شديدة ف المعامله مع هدي زينه عشان قلبها طيب صعبت عليها هدي وبقت تزور هدى ف بيتها وتعدى تسلم عليها ف الاجازات وكانت هدي بتصعب على زينه لان ابوها كان اسلوبه وحش معاها زينه كانت بتحاول تساعد هدى وكانت بتديها لبسها الكويس ليها وتحاول تفرحها ومحاولتش مره تسألها اذا كانت هيا وعلى بيحبو بعض ونسيت الموضوع وفي يوم ف الكتاب زينه قاعده وبترسم قلوب على اخد باله قالها ارسميلي على ايدي قلب واعمليلي سهم زينه فرحت مسكت ايد على وهيا قلبها بيرقص من الفرحه ورسمت القلب والسهم على قالها اكتبيلي حرف H +A جوا القلب زينه من كتر طيبتها وانها بتقنع نفسها ان على مش بيحب حد قالت ال H دى اول حرف من حروف اخواته مع ان اول حرف من حروف اخواته كان g وW زينه طبعا عشان هيا هبله اقنعت نفسها بكدا وقعدت تفكر مين ال H دى ومجاش في بالها خالص انها ممكن تكون هدى وعدت سنه اولى اعدادى وجات سنه تانية لغاية ما ف مره زينه واقفه لقت على بيضحك لها وبيقولها اذيك يازينه عامله ايه فرحت زينها وقلبها من السلام رجع يدق تانى ورجعت زينه انها تستنى على يعدى وتستناه واخد على باله من اهتمام زينه بيه ف بدء اما يلاقيها واقفه يضحكلها وتضحكله وعدت الايام وزينه لقت على بيقولها هاتى رقمك زينه اتخضت من الفرحه والخوف وبقت مش عارفه تعمل ايه مره ف مره اخدت زينه رقم على لانها مكنش معاها تليفون لسه عيله ف تانية اعدادى بس زينه اخدت رقمه وهيا اللى اتصلت بيه من تليفون بيتهم الارضي وكلمته وقالها انه معجب بيها وانه اخد باله منها لما بتقف ف الشباك وتبصله زينب طبعا قلبها اتنطط وقالتله انت مش بتحب هدى قالها ازاى لاء طبعا مافيش كلام من ده عدت ايام واهل علي اشترو حتت ارض قدام بيت زينه وعملوها للحيوانات زينه كانت طايرة من الفرحه عشان هاتشوف علي كل يوم ومعظم الوقت كان على ديما بيقعد على حرف الترعه في وش شباك زينه كانت زينه بتكلم على من التليفون الارضى كل فتره والتانيه وفي يوم سمعت خبر خطوبة هدى على واحد جارهم اسمه احمد كان شاب محترم وجمييل واهله ناس طيبين طبعا عشان اهل هدي فلاحين ف كان عادى ان البنت تتخطب وهيا ف الاعدادى عادى
هدى اهلها قعدوها من الدروس والمدرسه قابلت زينه تستنجد بيها عشان تكلم جدها واهلها يرجعوها المدرسة تانى ما زينه كانت بنت ناس ومن عيله كبيرة وكان ليها كلام مع جد هدي راحت زينه واتوسطت لهدى عند جدها و وافق جدها على انها ترجع المدرسة بس كانت هدى مش عايزة العريس ده وكانت بتعامله اسواء معامله وطبعا عشان كانت بتحب علي
عدت الايام خلصنا تانية اعدادى ودخلنا ٣ اعدادى هدى لسا مخطوبه وعلى لسا زينه بتشوفه وتكلمه كل فتره والتانية جه العيد وزينه راحت لهدى عشان تعييد عليها
اول ما وصلت لبيت هدي زينه اتفاجات ان ….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فلاح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى