روايات

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الجزء الرابع والعشرون

رواية خطيبتي واخواتها التوأم البارت الرابع والعشرون

خطيبتي واخواتها التوأم
خطيبتي واخواتها التوأم

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الحلقة الرابعة والعشرون

_الحلقه الرابعه والعشرون
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وصلت جيلان قدام شقة انس واخدت نفس عميق وبعدين خبطت علي الباب وهو فتحلها وكانت عيونه حمرا وباين عليه انه كان معيط، وقال..
انس
ده انتي جيتي بجد، اتفضلي..
دخلت جيلان وقالت
ومدام زعلان اووي كده عليها، ليه زعلتها وجرحتها ااه صح نسيت انت المهم ترضي نفسك وتعمل اللي يريحك والباقي في ستين داهيه..
انس بسخريه
هما فين جناحاتك مش شايفهم يا ملاك يا برئ.، هو انتي فارق معاكي جني اووي تحبي افكرك كنتي بتقولي عليها ايه قدامي عشان تبينيها وحشه بس انتي طلع معاكي حق…
جيلان ببكاء
انا عملت كده فعلا بس عشان انا كنت مش طبيعيه انا كنت مريضه وبيك انت يا انس ،انا عمري ما حبيتك انا بس كنت عايزاك تفضل مهتم بيا وأفضل في نظر الكل احسن واحده عشان هبقي حبيبة انس معتز النجم اللي الكل مهتم بيه …
انس بجمود
انتي كنتي داخله معايا بمصلحة وانا كمان وخلصنا وموضوع جني انتهي ولو جايه تتكلمي فيه يبقي امشي احسن….
جيلان بدموع.
هادي كان بيتكلم معاها عشاني كان بيقولها انه هيجي يخطبني وعايزها تقف معاه وانت فهمت غلط..
انس بعدم تصديق
ازاي يعني هو من امتي جني ليها علاقه بهادي اصلا .
جيلان مسحت دموعها وقالت
انا ما كنتش بروح النادي واختفيت فتره في البيت وهو كان بيتعامل مع جني عشان يطمن عليا ، بس انت اللي متسرع وما حاولتش تفهمها…
انس اتنهد بضيق وقال
امشي يا جيلان انتي فاكره بعد اللي قولته لجني هتفكر تبص في وشي تاني…
جيلان
همشي بس خليك متأكد انك لو ما صلحتش اللي عملته ده هتخسر جني وللابد..
– قالت كلامها ومشيت ، واول ما رجعت البيت لقيت باباها مستنيها وقال..
عزت
كنتي فين يا جيلان لحد دلوقتي؟…
جيلان
كنت بتمشي شويه بالعربيه وانا اسفه لو اتأخرت مش هتتكرر تاني…
عزت ابتسم وقال
براحتك يا حبيبتي بس بس طمنيني عليكي واعرف انتي فين عشان ما اقلقش..
جيلان
حاضر يا بابا، بعد اذنك هطلع انام..
عزت
ماشي بس عايزك زي النهارده تفضي عشان هنروح نزور ماما وبعدين هنروح نتغدا مع بعض وفي حد عايز يتعرف عليكي…
جيلان
مين اللي عايز يتعرف عليا؟…
عزت
رشاد بيه زميل ليا رجل أعمال وابنه هادي كان معاكي في الجامعه بس أكبر منك بسنه ..
جيلان اتنهد وقالت
تمام يا بابا اللي فيه الخير يقدمه ربنا بعد اذنك…
– قالت كده وطلعت اوضتها وبعتت لبهاء رساله بكل اللي حصل معاها وبعدين نامت…
●●● #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي●●●
_ في الاسكندريه..
ـــــــــــــــــــــ
– كان بهاء ماشي في مكان هادي جدا وكله ورد علي البحر ،وبص قدامه وشاف ندي قاعده وشايله علي ايدها بيبي صغير قرب منها بسرعه وقال.
بهاء بدموع
ندي انتي وحشتيني اووي..
ندي وهي مبتسمه
شايف البيبي الجميل ده ،حلو اووي مش كده؟..
بهاء
ما فيش أجمل منك ولا من عيونك يا ندي …
ندي اتكسفت وقالت
وبعدين معاك بقي انت مش هتبطل كلامك ده بقي؟..
مسح دموعه وقال
حاضر مش هقولك كلام حلو تاني ،بس مين البيبي ده؟ …
ندي
ده ابن سما حلو زيها مش كده ؟..
بهاء قلبه اتقبض وقال
هو انتي وخداه معاكي ولا ايه ، كده سما هتزعل يا ندي..
ندي بحزن
عارفه بس هو مش من نصيبها ،ربنا هيعوضها عنه خير…
– قالت كده وقامت وهي شايله الطفل وكانت هتمشي بس لفت وبصت لبهاء وقالت..
ندي
خلي بالك من البنات يا بهاء انا هبقي مطمنه ومرتاحه طول ما هما معاك وهفضل ديما جنبك علي فكره..
دموعه نزلت وقال
طيب بلاش المره دي كمان تمشي بسرعه يا ندي خليكي معايا شويه..
– مشيت ندي وفي اوضة بهاء كانت قاعده ملك قصاده بهاء هو ونايم و لما صحي اتفزع وقال..
بهاء
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم في ايه يا ملك قاعدالي كده ليه يا بنتي؟..
ملك
بشبع منك يا بابا هو مش انا هسيبك النهارده..
بهاء بغيظ
يا شيخه يا الف بركه، ده قطعتيلي الخلف..
ملك بحده
خلف ايه اللي انت عايزه ده، اوعي تكون يا بيبو بتجوز فينا واحده ورا التانيه عشان في الاخر تتجوز..
بهاء
هو انا شوفت في حياتي بعد ندي الله يرحمها عشان افكر اتجوز..
ملك
عارف يا بابا انا بدعي ربنا ان خالد يبقي مخلص ليا زيك كده ، بس هو يعني لو انا واخواتي ما كنااش معاك انت كان ممكن تتجوز؟..
بهاء
تبقي عبيطه لو فكرتي اني قاعد من غير جواز عشانك انتي واخواتك ، بس اللي قلبه يحب ندي مستحيل يفكر يشوف اي ست غيرها..
ملك بدموع
انا كان نفسي اشوفها بجد ،نفسي اشوف الست اللي قدرت تعمل في راجل كده اهو اتعلم منها انت متأكد انها امي.
بهاء
قومي يا بت انتي من هنا يلاا ،روحو يلا الاوتيل وانا هبقي اروح المستشفي واجي وراكم..
ملك بدموع
هتوحشني يا بيبو..
نام بهاء وقال
امشي يا بت انتي اطلعي بره يلااااااا…
– طلعت ملك وبهاء بص علي الباب وقال بدموع .
بهاء
يا ريتك كنتي موجوده النهارده يا ندي، أهي اللي اكتر واحده شبهك فيهم في طيبتك وشخصيتك هتتجوز النهارده …
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ في القاهره في بيت عزت الشندويلي..
– كانت جني قاعده في الجنينه بتاعت بيتهم ولقيت فجأه ان انس قعد قصادها وقال..
انس
اسف انا غبي ومتخلف وكل حاجه بس كان سوء تفاهم و…
قاطعته جني وقالت بحده
هو مش انا مشيت من وشك جاي ليه تاني تشوفني ، اطلع بره يا انس والا هكلم خالو يجي يتصرف معاك..
انس بحزن
يا جني حطي نفسك مكاني انا سمعتك وانتي بتكلميه وقبلها بتهزري معاه والله وقتها نار أطلقت جوايا وانتي بتتكلمي مع غيري ورد فعلي كان همجي شويه ..
جني بدموع
ايوه انا حطيت نفسي مكانك كتير وعديت علاقاتك الكتيره اللي قبل كده وقولت ظروف بيتك ما كانتش كويسه وخلقتلك بدل المبرر الف واديتك فرصه وانت كسرتني واهانتني وحسستني اني رخيصه اووي..
انس بدموع
لالا لا والله العظيم انتي اغلي واحسن بنت شوفتها وعمري ما هسيبك تبعدي عني…
جني بحده
وانا مش تحت رحمة مزاجك انا همشي وهعملك اللي عايزه، انت فعلا مش هتشوف وشي تاني يا انس..
جات تمشي فا مسك ايدها وهي سحبتها منه بسرعه وقالت بصوت عالي ودموع ..
جني
ابعد عنيي بقي انا كنت كويسه وكنت محافظه علي نفسي وكنت مش هدخل في اي علاقه زي كده ابدا ، بس بسببك انت انا غيرت حاجات كتير من الصح للغلط واخرتها حصل ايه انت ما قدرتش ده، بس شكرا عشان كلامك فوقني وفهمني انك واحد مستحيل اقبل اكمل معاك حياتي لأنك مش ناضج في تفكيرك ومش طبيعي ربنا يهديك ويشفيك…
– قالت كده ومشيت من قدامه وانس غمض عيونه وافتكر في اللحظه دي عقاب معتز ليه وهو صغير واهانته علي طول ، واول ما فتح عيونه دموعه نزلت ومشي بسرعه وجني طلعت وبصتله وهو ماشي وفضلت تعيط هي كمان..وجات عزه من وراها وقالت..
عزه
حقك عليا يا بنتي ،انا لو كنت ام كويسه ما كنتش هسمح للبني ادم ده يقرب منك ويأذيكي كده ..
جني بعتلها بحزن وقالت
جيتي متأخر يا ماما ،جيتي بعد بنتك ما اتأذت وانا اتعودت من زمان لما اتعب اكون لوحدي يعني حتي وجودك مش هيفرحني..
– قالت كلامها ده وسابتها ومشيت وعزه بصتلها بندم شديد…
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ في الاسكندريه
ـــــــــــــــــــــ
– في الاتيل كانت ملك قاعده في اوضتها مع ناني وسما وفجأه باب الاوضه خبط ولما قامت ناني و فتحت كانت منه ومعاها علا…
منه
هو انتي ؟..
ناني بتوتر
اا ايوه انا ناني اخت ملك اتفضلوا..
علا دخلت وقالت
ميرسي يا حبيبتي ، فين بقي عروستنا الحلوه…
ناني
جوه يا طنط اتفضلي …
– دخلو جوه عند سما وملك اللي قامت وقالت بكل هدوء…
ملك
حضرتك طنط علا مامت خالد مش كده؟.
علا حضنتها وقالت
ايوه انا يا حبيبتي ، لا بجد هو المره دي عرف يختار…
منه بضيق
بالعكس انا شايفه ان مش لاقيه عليه غير امينه…
بصتلها علا بحده وقالت
معلش ما تاخديش عليها منه بس بتحب خالد زيادة شويه وبتغير عليه..
سما بصوت واطي لناني
الله واكبر انا كان اين امه وخالد ابن اخته…
ناني
اخرسي خالص مش ناقصين فضايح…
وطلعت علا طقم الماظ حلو جدا وقالت
دي بقي هديتي ليكي يارب تعجبك…
ملك
الله يا طنط حلو جدا ، بس ليه كلفتي نفسك اووي كده …
علا
ما يغلااش عليكي يا حبيبتي دي أقل حاجه ممكن أقدمها لمرات ابني…
منه
ماما انا تعبانه اووي من المشوار ممكن نروح نرتاح شويه..
علا
حاضر يا حبيبتي ، هسيبك بقي يا ملك عشان تاخدي راحتك في التجهيزات..
وطلعت علا وقالت
انتي ما عنديش ذووق ..
منه
بنت المجرم باباها مجرم مش كده انا سمعت عمو معتز وهو بيقول لاختها كده …
علا
لا اسم الله علي اسم جدك المسجل خطر ، بلاش تفتحي في حاجات هتجيبلك مشاكل واخوكي ده ظابط مخابرات واسمه بتتهزله شنبات واكيد مش هتعدي عليه حاجه زي دي..
دخلت منه الاوضه وقالت
براحتك يا ماما ، بس انا من رأي كنا خلينااه يرجع امينه افضل..
علا بضيق
ما حدش طلب رايك يا ست منه اسكتي بقي…
منه
وادينا جينا وابنك عرف وما هانش عليه حتي يجي يسلم علينا…
علا بضيق
وبعدين معاكي بقي ، انا تعبت منك ارحميني …
– قالت كده وسابتها وطلعت وشافت بهاء كان واقف مع خالد قربت منهم وقالت…
علا
ازيك يا دكتور بهاء مبسوطه اني شوفتك تاني..
بهاء
علا تصدقي من يوم الواد ده ما عرفت انه ابنك وتنا عايز اسأله عليكي بس بنسي..
خالد بعدم فهم
هو انتو تعرفو بعض ؟..
علا
ايوه اتقابلنا مره واحده زمان من اكتر من خمسه وعشرين سنه ، كان يوم السبوع بتاع إياد وهو كان معزوم هناك وتقابلنا وكان عليه شوية خفة دم موتنا كلنا من الضحك وقتها..
بهاء ضحك وقال
ده كان زمان بقي كبرنا وعقلنا..
خالد بهدوء
دكتور بهاء راجل عظيم فني عمره تربية بناته وطلعهم احسن بنات شوفتها في حياتي ، اللي زيك يتعمله تمثال في الزمن ده اللي الاهل بيرمو أولادهم في ملاجئ ويكملو حياتهم عادي…
– قال كده وسابهم ومشي رااح اوضته، ورد علي موبيله اللي كان بيرن..
خالد
ايوه يا اياد فينك؟..
اياد
في الطريق وجيبتلك غاده معايا..
خالد
حلو انت مهمتك النهارده تخلي البت دي ما تقربش مني خاالص..
ضحك اياد وقال
هههههه اعتبره حصل يا باشاا..
خالد
بكلم انس مش بيرد..
اياد
جاي هو قالي رايح مشوار وهيجي علي طول..
قبل ما يرد. سمع غاده قالت
واد يا. خالد انتو عاملين اكل ايه في الفرح..
_ ما ردش خالد وقغل الموبيل وبعدين. بدأ يجهز هو كمان. للفرح..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ كانت ملك قاعده في اوضتها اللي في الاوتيل وشكلها حلو جدا في فستانها الابيض وشعرها المفرود علي ضهرها وشكله رائع بالتاج اللي بيزينه في نص شعرها..
سما وهي بتاكل جاتو
ما خلاص بقي يا ملك ما الدنيا حلوه اهو لحد. دلوقتي..
ملك بضيق
بصو هو تقريبا الموضوع قلب جد. وهتجوز بجد لا لا انا مش عايزه اكمل اللعبه دي انا خلاص مش عايزه..
ناني
ادي اخرة اللي يسمع كلام بيبي زيك، بقي دي دماغ تتجوز دي..
سما
بس سيبك انتي يا بت يا ناني اللانسيز ده مخلي شكلك خراافه احلي من النضاره..
ملك.
ايوه سيبو انتو مشكلتي دي وافضلو احكو في مشاكلكم انتو التافهه …
سما وهي بتشرب عصير
عبيطه انتي خايفه من الزفه والفرح ما تعرفيش ايه اللي متخبيلك بعد الفرح ده انتي بعد كده هتصحي تلاقي راجل في وشك كده ويقولك جهزيلي الحمام والفطار ويا سلام لما يتاخر في شغله وتكوني انتي في احلي نومه ويجي يصحيكي عشان تسخني الاكل وياريت كده وبس لااا ده..
ناني بحده
ايييه اسكتي البت خايفه لوحدها مش كده يا حبيبتي، وكفايه حشر اكل خدودك بقيت زي الرغيف البلدي كفايه..
سما
الحق عليا بنصحها…
_ والباب خبط وملك قامت وقفت وقالت بدموع لناني..
ملك
لااا لاااا اوعي تفتحي يا ناني ده خالد جاي ياخدني من افراحي لاحزاني..
ناني بغيظ
انا مش ناقصه هبل مااشي، اوعي كده بقي من وشي…
_ وراحت ناني فتحت وكان خالد اللي قال بحماس..
خالد
اختك فين مستنيكم تكلموني من الصبح عايزين ننزل عشان نلحق السيشن قبل الدنيا ما تعتم..
ناني بقلق
الهبله اللي هتتجوزها خافت فجأه ومش عايزه تتجوز..
خالد
اممم لا ده عادي وسعي كده بس انا عارف ازاي هنزلها..
ناني ضحكت وقالت
هههههه ادخل اتعامل يا باشاا…
دخل خالد واول ما شافته ملك قالت
لا لا مش هتجوز بص انا مش بتاعت جواز طلقني..
خالد قرب منها وقال
ايه القمر ده ايه الحلاوه دي يا ملك هو في كده..
ملك. ابتسمت وقالت
بجد. والله شكلي حلو يا حبيبي..
خالد
طبعا ده انا بفكر الغي الفرح ونروح الجناح بتاعنا علي طول..
ملك اتكسفت وقالت
اتلممم البنات قاعدين مش دلوقتي لما نبقي لوحدنا..
ضحك خالد. وقال
طيب يلا بينا عشان نلحق السيشن تحت، الناس هتنبهر لما تشوفك..
ملك بحماس
ايوه ايوه يلا بينا..
سما
استنو حد. يقومني الاكل كبس علي منافسي..
مسك خالد ايدها وقومها وقال
قوومي انتي كمان مش ناقصين مش كفايه اختك..
_ واخدها خالد ونزلو تحت وكان بهاء واقف بيقلب في موبيله ولما شاف ملك ابتسم بدموع وقرب منها وقال..
بهاء
اول مره اشوف عروسه طفله زيك..
حضنته ملك وقالت
بص ما تتكلمش تاني عشان انا ممكن ابوظ الدنيا واروح معاك البيت…
خالد
احمم كفايه احضان كده طيب انا بغير علي فكره..
بهاء بحده
نعم يا اخويا لا الا بنتي انا اصلا حاطط حجر علي قلبي وبجوزهم عشان دي سنة الحياه انما لو عليا ما اخليهمش يغيبو عن عيني لحظه..
سماا
لا والله مش هكلمك ما قولتليش ليه كده في فرحي يا سي بابا ولا هي ناس وناس..
بهاء
هو انتي كان حد. عارف يكلمك اصلا في فرحك ده انتي كنتي ضاربه بوز ما يعلم بيه غير ربنا…
سما
كان قلبي حاسسني اني هتجوز خازوق والله..
_ ضحكو كلهم وبعدين بدأ السيشن واتصورت ملك وكانت مبسوطه جدا هي وخالد واخواتها وبهاء اتصورو معاهم برضو..
_ وبعد شويه كانت ملك قاعده هي وخالد في القاعه والناس كانت بتباركلهم وبتتصور معاهم. لحد ما قربت منهم علا وقالت..
علا
زي القمر انتو الاتنين ربنا يسعدكم يا حبايبي..
ملك
والله انتي ست ميه ميه انا كنت فاكراكي قرشانه و..
خالد كتم. ضحكته وقال
بس يا ملك. بس يا ماما..
وبص لمامته وقال
اتفضلي لو سمحتي اقعدي والله يبارك في حضرتك تعبناكي معانا…
_ اتملت عيون علا دموع ومشيت من قدامهم وملك. بصتله بضيق وقالت..
ملك
لو هي مش امك بجد. قولي، هي الوليه دي امك بجد؟..
خالد
بعدين ابقي اقولك عايزين نفرح النهارده..
ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
– وفي مكان تاني في نفس القاعه كان إياد واقف مع غاده اللي ماسكه طبق جاتو كبير وبتاكل فيه وقالتله….
غاده
قولي البنت السمراويه المقرمشه اللي هناك دي هي الاكس اللي خزوقتك مش كده..
إياد بقلق
هو انتي بقيتي بتنجمي يا بت انتي ؟…
غاده
لا لا ده لا سحر ولا شهوذه دي قوة ملاحظه اوانت اللي مفضوح من لما جينا وعينيك ما نزلتش من عليها…
إياد
امم هي بس موضوع وخلص خلاص ، موضوع محكوم عليه بحاجه مش فايدي ولا فايدها…
غاده وفوقها مليان اكل
لتكون جيبيه يااه وتاخدك مننا اوعي تسيبني يا ايتد انا وخالد ممكن نقتل بعض فيها من زعلنا عليك…
إياد ضحك وقال
طيب قبل ما تتكلمي وتقولي حاجه خلصي الاكل اللي في بوقك يا مقرفه….
غاده
اوعي تقول ان الروج باظ…
ضحك إياد وقال
ههه هو مبقاش في روج اصلا ، استني كده..
– مسك منديل إياد وقرب منها وفضل يمسحلها وشها وكانو هما الاتنين بيهزرو ويضحكو وناني واقفه بعيد ولما شافته كده دموعها ملت عيونها بس قبل ما تنزل قرب منها فؤاد وقال..
فؤاد
هو انتي ناني ولا انا بيتهيألي..
ابتسمت ناني وقالت
لا لا انا ناني بس من غير النضاره ، فرح بقي وكده وانا قولت اغير الاستايل شويه..
فؤاد
والله حتي لو ما كنتيش غيرتي انتي في الحالتين زي القمر…
اتوترت ناني وقالت
اا احم بابا قاعد هناك تعالي هعرفك عليه …
فؤاد بحماس
ياريت والله…
– وقربو من بهاء اللي كان قاعد هو وسما علي ترابيزه لوحدهم وبيقول لسما..
بهاء
عارفه انتي لو بعد الاكل ده كله قولتيلي تعبانه هسلخ وشك يا سما…
سما
خلاص خلاص مش هاكل تاني كمان اللحمه باصين فيها….
وقربت منهم ناني ومعاها فؤاد وقالت
بابا اعرفك باستاذ فؤاد رئيس القناه اللي حكيتلك عنه..
قان بهاء وسلم عليه وقال
اهلا وسهلا يا ابني نورت الفرح..
فؤاد
منور بأهله يا دكتور ، والف مبروك وعقبال ما تفرح بناني…
قبل ما يرد بهاء قالت سما
في حياتك ان شاء الله …
بصلها بهاء بغيظ، وناني قالت
طيب انا هشوف ملك عايزاني …
– وراحت ناني لملك وبعدين طلعت وقفت بره ، وفجأه قرب منها إياد وقال..
ايا
عامله ايه يا ناني؟…
ناني بجمود
لو هتقف هنا انا هدخل جوه ….
إياد
انا مش جاي اقف انا جاي اسلم عليكي ..
ناني بسخريه
ضميرك بيأنبك مش كده ،ولا قولت لسه ما كملتش لعب بيها…
اتنهد إياد بضيق وقال
لا ده ولا ده انا جاي اسلم عليكي مش اكتر….
ناني بحده
ما تتعاملش عادي وما تتوقعش اني ممكن في يوم اعاملك عادي واقولك كويسه وانت عامل ايه والجو ده ،لان اللي حصلي بسببك ما كانش عادي خالص يا كداب …
إياد بدموع
لو كنت كدبت في سبب بعدي عنك فا انا والله العظيم بحبك يا ناني وعمري ما حبيت قدك في الدنيا كلها ولا كدبت عليكي في مشاعري..
ناني
كفايه بجد انت لو بتحبني زي ما بتقول ما كنتش في أول مشكله تختار تسيبني لا وكمان تأذيني بكلامك وانت بتسيبني ،وبعدها بشهر او اقل تخطب …
إياد
موضوع الخطوبه اا..
ناني بحده
ما يهمنيش بالعكس كويس انك عملت كده عشان تكتر اسباب كرهي ليك…
إياد
كرهك ليا يا ناني؟!..
ما ردتش عليه وبصت قدامها ، وهو سابها ودخل جوه، وجات ناني تدخل جوه بس سمعت صوت معتز اللي قالها…
معتز بحده
استني يا بنت …
ناني بصتله بعصبيه وقالت
خير ايه اللي جاب حضرتك هنا ،جاي ليه فرح بنت المجرم؟…
معتز
كويس انك عارفه انتي بنت مين ،انا جاي عشان ولادي هنا للأسف…..
ناني اتنهد وقالت
تقدر تاخدهم وتمشي والفرح مش هيخرب من غيرهم والله..
معتز أداها موبيله وقال
امسكي كده الفون مفتوح علي جوجل ،اكتبي كده اسم يوسف فخري وشوفي هيطلعلك ايه..
بصت ناني للفون وقال
انا مش فاهمه حاجه، انت عايز توصل لايه بالظبط؟…
-وقف معتز جنبيها وكتب اسم يوسف في خانة البحث وقال…
معتز
يوسف فخري مجرم وتاجر في السلا*ح والمخد*رأت، اتقتل علي ايد الظابط معتز كمال من خمسه وعشرين سنه بعد ما اتسبب في مقتل بعض رجال الشرطه ومن بينهم اللواء الأسبق كمال عبدالرحمن والد الظابط معتز كمال…
ناني بقلق
انا مش فاهمه انت بتتكلم عن ايه ،وعايز مني ايه اصلا..
معتز
ده المجرم اللي انتي واخواتك بناته ،المجرم اللي اتسبب في موت امك وهي بتولدكم واللي بهاء اخدكم شفقه ورباكم وبكل بجاحه عايز يخليكم تدخلو عيلتي بعد ما ابوكي وجدك دمرو عيلتي زمان والعافيه حافظت عليها ..
ناني بدموع
لا لا انت اكيد بتكتب، اا انا بنت الدكتور بهاء اا..
معتز طلع ورقه من جيبه وقال
دي شهادة الملجأ اللي روحتي عليه انتي واخواتك بعد ما اتولدتو واخدكم من هناك بهاء اللي كان صاحب عمري بس انا وهو خسرنا بعض بسببك انتي واخواتك وامك اللي بهاء حبها لدرجة الجنون، لدرجة انه قاعد يربي بناتها ونسي حياته هو…
– في الوقت ده طلع انس لانه كان راجع المعسكر بتاعه ، وسمع كل اللي قاله باباه لناني ،وكمل معتزز كلامه وقال…
معتز
اظن بعد اللي حكيتهولك ده انتي مقدره سبب رفضي ليكي ،وأن مستحيل تكوني انتي واياد لبعض…
بصتله وملامحها تدل علي صدمتها ودموعها نزلت ،وكانها بتقوله ان إياد وجعه اهون مليون مره من وجع الحقيقه اللي عرفتها دلوقتي ،وما ردتش عليه ودخلت جوه القاعه بسرعه وبص معتز بضيق لانس وقال…
معتز
انت هنا من امتي؟…
انس بعصبيه
ليه عملت كده إياد بعد عنها عشان انت خلاص ما تأذيهاش ،هو انت صعب عليك اووي كده انك تشوف حد مبسوط…
معتز.
من غير عك في الكلام انا ما عملت الصح عشان احافظ عليك انت واخوك واخليكم تأسسو عايله مبنيه علي الحب والاحترام ،إنما البنت دي وأخواتها اا..
انس بحده
البنت دي وأخواتها احسن بنات شوفتهم ،العيب فيا انا واياد ،عارف انت مشكلتك فين انت مشكلتك في بهاء اللي هو ازي يربي بنات مش بناته ويطلعهم بالادب والأخلاق دي ،وانت ولادك للنهارده مش عارف تكونلهم اب ولا تخليهم طبيعين…
معتز اتملت عيونه حزن وقال
بقي بعد كل ده انت شايفني كده يا انس؟…
انس بحده
بعد ايييه معلش انت حتي ما عرفتش تربينا ولا ماما حتي سيبتها تربينا زي ما هي عايزه ،طلعت الكبير مش عارف لحد دلوقتي ياخد قرار في حياته وانا طلعتني زيك يوم ما بقدر اعمل حاجه بأذي غيري حتي لو كان اقرب حد ليا وده بسبب انك من وانا طفل محسسني اني مش هتحب وديما ناقص ،من اول ما كنت تضربني وتهيني قدام صحابي وتضحكهم عليا وانا طفل لحد ما خليتني ابقي لوحدي من غير اي حد ،لحد دلوقتي وأنا مش عارف احب ولا اثق في أي حد انه بيحبني …
– قاله كده وسابه ومشي ومعتز اخد عربيته هو كمان ورجع القاهره وندم جدا علي اللي عمله وانه كشف حقيقة بهاء…
____ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ____
– في بيت أمجد البحيري….
رجع من شغله متأخر وكانت نسمه قاعده في الصاله تحت بتتفرج علي التلفزيون ، اتجاهلها وكان طالع اوضته بس هي وقفت بسرعه وقالت…
نسمه
لو سمحت استني…
رجع أمجد ووقف قصادها وقال
نعم ؟..
نسمه بضيق
انا عارفه انك رديتي مامتك قالتلي ،وأما ما مشيتش وفضلت اهو قاعده…
أمجد.بجمود
عشان ما عنديش اي خيار تاني يا نسمه ، وقي الحاله دي مش هيكون عندك اي خيار غير انك تفضلي هنا. …
نسمه
انت عارف المشكله فين ،في انك ديما بتعاملني كأني ما ليش اي حق في حريتي…
أمجد
حريتك بتدمرني وانا مش هسمح لاي حاجه تدمرني….
نسمه بدموع
اممم فا شويه تبعد وشويه تقرب اهم حاجه ان أمجد البحيري يكون مرتاح…
أمجد بسخريه
يا شيخه هو انتي في حد يحبك ويكون مرتاح ؟..
نسمه اتغاظت وقالت
هو انا عملتلك ايه يعني عشان تعمل فيا كل ده ،لو كل واحده رفضت حد اتقدملها اتعمل فيها زي ما اتعمل فيا كانت بقيت سايبه…
– جات تمشي بس هو شدها من ايدها جامد وقربها منه اووي وقرب منها وقال بصوت هامس في ودنها..
أمجد
محمود درويش قال حاجه قبل كده بتلخص اللي انتي عملتيه فيا قال “لم يكن شيئا مهما بالنسبة لك لكنه كان قلبي”…
– قالها كده وسابها وطلع اوضته ، واول ما دخل اوضته ضحك وقال…
أمجد
كنت غبي في تصرفاتي معاكي الاول يا نسمه ، بس دلوقتي انا هعرف اخليكي تعرفي ان ما حدش في الكون كله بيحبك قدي وكله بالصبر….
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
– وجوه القاعه دخلت نامي وقربت من بهاء اللي كان واقف جنب ملك عشان التصوير وسما جنبيه ، وبعتله بدموع وحزن كبير..
بهاء
كنتي فين يا ناني يلا هنتصور كلنا ..
ناني هزت راسها بهدوء، واتصورو بس كانت باصه لبهاء وبس وبعدين راحو قعدو علي الترابيزه وسما قالت وهي مضايقه..
سما
الأجواء دي فكرتني بفرحي علي اللي ما يتسمي ، الا هي العبيطة دي فرحانه ليه ما كلها كام شهر وهتشرف جنبي..
بهاء بحده
هقولك يا اللي تنشكي انتي ، بتفولي علي اختك ليه؟…
سما
مش قصدي بس عقلية بنتك تدل علي انها يا هتطلع يا خالد هينتحر….
بهاء
يا انا هتشل منكم ، سما روحي هاتي اكل وكلي وبلاش تتكلمي معايا خالص بهرموناتك دي…
سما
ما انا بقول كده برضو …
قامت سما ومشيت وبهاء ضحك وقال
ربنا يهدي سرها هي كمان وافرح بيكي يا ناني…
ردتزعليه ناني بحزن وقالت
ليه عملت كده يا دكتور بهاء؟…
انقبض قلب بهاء وقال
عملت ايه يا ناني ، ومالك متغيره كده ليه ؟..
ناني دموعها نزلت وقالت بصوت مهزوز
ليه تضحي بحياتك عشان تربي بنات مش بناتك ؟..
اتملت عيون بهاء دموع وقال
اهدي عشان خاطري ولو مش عشان خاطري عشان ملك وانا هقولك كل حاجه…
ناني بجمود
انا همشي مش قادره اقعد خليك انت معاهم…
مسك بهاء ايدها وقال
انا ابوكي وانتي بنتي وملك وسما بناتي وامك كانت ومازالت عشقي اللي عمري ما هقدر انساه فاهمه يا ناني…
ناني بحزن
انا مش فاهمه اي حاجه خالص مش قادره افهم…
– قالت كده وسابته ومشيت وبهاء بصلها بحزن وخوف من اللي جاي ، وبص لسما وملك وما قدرش يسيطر علي دموعه…
– وبعد شويه الفرح خلص ورجع بهاء وسما البيت وسما كانت ماسكه الجزمه في ايدها وقالت…
سما
خليك انت بقي اسمع فضيت علينا الدار علي الست ملك وانا رايحه انام ابو عبيده تعب النهارده معايا…
بهاء
غيري هدومك الاولي وامسحي الميكآب ده واستني هجيبلك كوباية لبن تشربينها قبل ما تنامي…
سما بحماس
ايوه هو ده الكلام ،هو ليه الاهتمام ده منك انت يا بابا ما انا كنت متجوزه وكنت لما اقول رايحه انام يقلب عليا خلقته..
بهاء ابتسم وقال
عشان غشيم مش عارف ان معاه ملاك ليه معامله خاصه..
سما
هو ما كانش غشيم اووي بصراحه هو عيبه انه ابن امه …
بهاء
غوري من وشي يا سما…
سما
طيب انا هروح بدري السنتر عشان عندي شغل..
بهاء
ماشي وابقي خلي موبيلك مفتوح عشان هنشوف نروح لاختك امتي…
سما بسخريه
ده اذا هي ما جاتش اصلا دلوقتي…
– دخلت سما اوضتها وبهاء قرب من اوضة ناني وخبط عليها وقال بهدوء…
بهاء
ناني افتحي لو سمحتي احنا لازم نتكلم..
-ناني كانت جوه اوضتها بتعيط وقالت…
ناني
لو سمحت انت سيبني في حالي…
– حاول بهاء يفتح الباب بس كانت ناني قفلاه من جوه بالمفتاح…
– سابها ودخل اوضته بس ما كانش عارف ينام والخوف مالي قلبه من ان ممكن بناته يبعدوا عنه
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ وفي اوضة خالد وملك في الاوتيل…
_ كان خالد غير هدومه وقاعد علي السرير وهو متغاظ وقال..
خالد
ما تخلصي يا حلووووه بقالك تلات سعات جوه..
ملك وهي جوه الحمام
الفستان كبير اووي وبياخد وقت وانا بقلعه..
خالد
ما قولتلك اجي اساعدك اتكسفتي وجريتي مني، علي فكره برضو من طقوس ليلة الدخله اني افك سوستة الفستان..
ملك بحده
ايوه طبعا ما انت لازم تكون عارف حاجه زي دي ما انت خبره، وفكتلها بقي سوستة الفستان يا محترم في فرحك الاولاني..
خالد بغيظ
ما هي لو البقره تفكر تلات ثواني بس قبل ما تتكلم كانت استوعبت ان وقتها كانت مراتي.
طلعت ملك وهي لابسه بجامه زرقه طويله وباكمام طويله وعامله شعرها ضفيرتين وقالت وهي حاطه ايدها في نصها وقالت..
ملك
امممم وانت جاي تكلمني عن مراتك القديمه يوم دخلتنا….
خالد
انتي مين يا شاطره وايه اللي دخلك هنا؟..
ملك
يا خالد انا ملك بطل هزار..
وقف خالد وهو متعصب وقال
انا برضو اللي بهزر هو حد. قالك انك رايحه المدرسه يا سكر طلعالي بضفرتين..
ملك
ما انا لما بفرد شعري وانام بيتشبك اووي ومش بعرف اسرحه وبابا كان ممكن يسرحهولي انت بقي هتقدر تسرحهولي..
خالد اتنهد بضيق وقال
طيب شعرك وما علينا الحمد لله اني شايفه اصلا ومتحاجبتيش بالمره ، ايه بقي البجامه دي في عروسه تلبس يوم دخلتها لجوزها بجامه..
ملك بحده
ما هو لااااا لو فاكر اني هلبس الحاجات اللي جوه دي تبقي بتحلم، ده انا كان بابا ينفخني وبعدين عيب وحرام..
خالد بقلق
ثواني بس ثواني ملك هو انتي الدخله بالنسبالك ايه؟..
ملك بتوتر
عيب يا خالد بتكسف..
خالد
معلش انا برصو زي جوزك هاا ايه بقي؟..
ملك ابتسمت وقالت
يعني بعد كتب الكتاب بتبوسني وبعدين بنام جنب بعض..
خالد بصدمه
بس؟!..
ملك
ايوه بس هو انت ما كنتش تعرف؟..
خالد
لا هو مش انا بس اللي ما كنتش اعرف ده رجالة العالم كله، مين بس باربي اللي باصصلي في ام الجوازه دي..
ملك
في ايه يا خالد مالك ادايقت كده ليه؟..
خالد
مدايق ايه ده في جلطه جايه في الطريق..قوليلي هي اختك سما كانت متجوزه ما اتكلمتش معاكي في اي حاجه علي الجواز..
ملك
لا طبعا دي قالتلي كل حاجه..
خالد
ايوه بقي اومال في ايه يا ملوكه، قالتلك ايه بقي؟..
ملك
قالتلي انك بعد كده هتشخر وانت نايم وتصحيني من احلي نومه اعملك اكل و…
خالد
بااس ياريتها ما قالت تعبت نفسها علي الفاضي الوليه..
ملك
طيب واحنا هنعمل ايه دلوقتي، انا جعانه..
شالها خالد وقال
تعالي بس افهمك اهم حاجه في الجواز وبعدين هنبقي ناكل..
ملك
نزلني يااااه والله جعاانه….
خالد ضحك وقال
يااااه دلوقتي اومال فين يا بيبي ويا حبيبي، بس انا عشقتك وانتي كده..
ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
– في بيت أمجد البحيري الصبح بدري كان قاعد بيفطر هو ومامته ونسمه نزلت وصفاء قالتلها..
صفاء
كويس انك صحيتي تعالي يلا افطري عشان تاخدي العلاج بتاعك…
نسمه بصت لامجد بطرف عينها وقالت
هفطر كمان شويه لوحدي ….
أمجد بجمود
ريحي نفسك يا ماما هي مش هتيجي غير لما انا اقوم..
قربت نسمه منه لأول مره برضاها ومن غير ما تتكسف او تخاف او جتي تعمل حساب لوجود صفاء وقالت بصوت واطي…
نسمه
برضو محمود درويش قال “عندما تشعر بأنك أصبحت مصدر إزعاج و ضيق لشخص تحبه، ابتعد قليلا، إن سأل عنك فقد ظلمته، و إن لم يسأل فارحل بهدوء”.
حاول أمجد ما يبتسم وقال
يعني ايه مش فاهم القصد من كلامك؟..
نسمه بسخريه
مش عامل فيها مثقف افهمها بقي لوحدك…
– خلصت كلامها وقعدت تفطر وهما بيبو لبعض من تحت لتحت ، وصفاء كانت مبسوطه وهي مراقبه تصرفاتهم…بس كالعاده مش بتكمل فرحة أمجد الباب خبط جامد ولما فتحت الشغاله دخلت الشرطه وصلت البيت..
أمجد
خير في ايه وازاي تدخلو كده بيتي انتو عارفين انا مين؟..
الظابط
ايوه يا أمجد بيه عارفين بس في اذن من النيابه بالقبض عليك..
أمجد بجمود
والسبب؟..
الظابط
فوزي البحيري عم حضرتك ق*تل سونيا الرقاصه مراته وهرب والكل بيقول انكم كنتو ديما مع بعض الفتره اللي عدت..
صفاء بخوف
لو سمحت مش معني انه كان معاه يبقي عمل الجريمه دي. ..
أمجد
لو سمحتي يا ماما اهدي ما فيش حاجه تستدعي الخوف ، وانا هروح اشوف الحوار واجي..
الظابط
اتفضل معانا يا أمجد بيه..
أمجد
اتفضل قدامي وانا جاي وراك بعربيتي…
الظابط
بس يعني اا..
أمجد بحده
قولت هاجي وراك بعربيتي ، زما تقلقش انا ما عملتش حاجه عشان اهرب…
– وفعلا مشي معاهم أمجد ونسمه قالت بقلق..
نسمه
هو فوزي ق*تل ، ده ممكن اا..
صفاء بخوف
اهدي انتي وبلاش تتوتري وحش للبنت ، انا هروح اكلم المحامي يروحله…
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
– في الاوتيل قربت ملك من خالد وهو نايم وقالت…
ملك
انت ياللي اسمك جوزي قووم ..
خالد بنوم
في ايه يا ملك علي الصبح؟…
ملك بدموع
طلقني قووم طلقني يلاا…
خالد
اقعدي يا ماما علي جنب عيب تقولي كده..
ملك بحده
ما لهزرش طلقني انا اكتشفت كل حاجه بينك وبين أمجد…
.
خالد بعدم فهم
بيني وبين أمجد انتي عبيطه يا ملك..
– عيطت ملك وفضلت تتكلم وخالد ما كانش فاهم منها اي حاجه وقال…
خالد
امممم خلصتي والله ما فهمت ولا كلمه…
ملك بحده
بقولك عرفت اللعبه اللي بينك وبين أمجد انا شوفته وهو بكلمك هو بقي قالك تتجوزني وتضحك عليا…
خالد
ايه الدماغ دي يا ملك والله لو محششه مش هتطلع الأفلام دي..
ملك
اومال ممكن افهم هو بيرن عليك ليه…
خالد قام وهو بيدور علي التيشيرت بتاعه
شغل يا ملك فين التيشيرت اللي كان هنا…
ملك بقلق
هاا ما اعرفش وبعدين ده تيشرت مش حلو…
خالد قرب منها وقال
هو مش مهم اووي بس عملتي ايه بالتيشرت يا ملك؟…
ملك بتوتر
قولت ألبس هدومك بعد ما اخد شاور زي الافلام وكده بس اتصل اووي فنشرته في البلكونه وما فيش مشابك هنا فا الهوا طيره..
خالد اتنهد وقال
فين الموبيل يا ملك ولا ده كمان طار …
-ملك طلعت الفون بتاعه من جيب البجامه بتاعتها وقالت …
ملك
لا ده تقيل ومش بيطير…
خالد
وبيعمل ايه معاكي انتي بتقلبي في موبيلي ليه اصلا؟..
ملك ببكاء
وفيها ايه مش جوزي ولازم اخد بالي منك لتكون مثلا..
خالد
اوعي كده وروحي اجهزي عشان اوصلك البيت وبعدين اروح الشغل..
ملك
شغل ايه انت مش اجازه..
خالد وهو بيقرأ الرساله اللي بعتها ليه أمجد وكان مدايق جدا ، وقربت منه ملك وبصت في الفون وقالت..
ملك
بعتلك ايه أمجد ؟….
بعد الفون عنها وقال
طلعي مناخيرك دي من شغلي الا شعلي يا ملك..
ملك
بقي طيب طلقني ..
ذقها خالد وقال
العبي بعيد يا شاطره…
-وقبل ما ترد عليه الباب خبط وراحت تفتح وهي فاكره ان أخواتها هما اللي جم ، بس ما كانتش سما ولا ناني دي كانت امينه …
ملك
نعم مين حضرتك؟…
امينه بصتلها من فوق لتحت وقالت
انتي بقي اللي خطفتي جوزي مني…
– تفتكروا بقي ايه اللي هيحصل ؟
●●●#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي●●●
– في السنتر اللي شغاله فيه سما…..
كانت داخله الحمام ، وفجأه لقيت حد زقها لجوه جامد لدرجة انها وقعت علي الارض واتألمت اووي..
سما
انتي مين يا ست انتي وازاي تزقيني كده،ده انتي يومك اسود..
-الست شمرت اكمامها هي واللي معاها وقالت بنظرات ناريه…
الست
بقي انا يومي اسود ، اومال اللي انتي هتشوفه دلوقتي ده اسمه ايه ….
سما بخوف
انتو عايزين مني ايه والله اللي هتقربلي منكم هجيبها من شعرها…
الست
اهدي كده با أموره احنا جاين نوصلك رساله من الهانم دي بحبك اووي وبتقولك انتي لا هتتهني بمحمد ولا بحاجه منه…
– خلصت كلامها وقربو من سما ومسكتها الست من شعرها وقفلت بوقها والتانيه فضلت تضرب في في بطنها جامدلحد ما فقدت الوعي وسابوها واقعه علي الارض بتنذف وطلعو بسرعه …..
_ تفتكروا بقي ايه اللي هيحصل ومين اللي عمل كده في سما؟….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطيبتي واخواتها التوأم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى