رواية عشقت منتقبه الفصل الأول 1 بقلم وفاء رشدي
رواية عشقت منتقبه الجزء الأول
رواية عشقت منتقبه البارت الأول
رواية عشقت منتقبه الحلقة الأولى
بتدور احداث الروايه ف كومباوند ف ارقي الامكان ف فيلا هناك تعيش فيها اتنين #رحمة
ووالدتها الحجه #عليه
الحجه عليه :- رحمه رحمه اصحي يابنتي كفايه نوم العصر هياذن وانتي لسه ماصلتيش الضهر قومي بقي كفايه كسل
رحمه:- يووووو ايوه ياماما سبيني كمان شويه عشر دقايق بس انتي عارفه اننا بنام بعد الفجر ..
الحجه عليه:- لا قومي انا مش هسيبك كدا صلي واخرجي شويه شم هوا احنا من يوم ماجينا هنا لينا 4 شهور ماخرجتي ولا حتي اتعرفنا ع حد قومي بس انتي هناك كنتي موجودة ف البيت مش بتخرجي وهنا كمان لا قومي
رحمه:- حاضر يا ماما? يعني انا هناك كان ليا نفس اعمل اي حاجه انا هربت يا امي من هناك مقدرتش اقعد واستحمل اكتر من كدا وانتي عارفه ?
الحجه عليه :- ولحد امتي يابنتي هتفضلي كدا الموضوع ليه اكتر من سنه انسي وعيشي حياتك انتي لسه صغيرة واللى زيك لسه ماتجوزش
رحمه:- انسي ? انسي ايه يا امي
انسي عشر سنين ضاعو من حياتي وصلت فيهم للموت اكتر من مرة ورجعت وياريت خرجت منهم بحاجه اللى احلي شئ حصلي فيهم راح هو كمان………… … داا عمر يا امي مستحيل يتنسي ??
الحجه عليه :- معلش يابنتي انتي بنتي ولازم اقولك كدا لازم اهون عليكي امال مين هيهون عليكي حبيبتي غير امك ????
رحمه: – تسلميلي ياست الكل وما تحرمش منك ابداً، طيب انتي يا امي نسيتي عادل اخويا ؟؟؟
الحجه عليه: :- طبعاً لا ?? هو ف حد بينسي ضناه يابنتي بس
رحمه:- امال عايزاني انا انسي اولادي?? اللى كانو مصبرني على الدنيا دي وع عيشتي مع ابوهم
الحجه عليه: – فكرتيني باخوكي ?
ياريت يا بنتي اعرف طريقه فين او حتي اي خبر عنه بدل ما انا كدا ??
رحمه:- باذن الله نطمن عليه ياغاليه ربنا موجود
الحجه عليه:- يارب يابنتي يارب قومي يلا بطلي كسل.
رحمه:- حاضر هقوم اهو
الحجه عليه:- صلي وانا هحضرلك الغدا
رحمه:- لا ياست الكل مالياش نفس اكل هخرج شويه ولما ارجع ناكل مع بعض
الحجه عليه:- قومي طيب يلا بطلي كسل
فاقت رحمة وصلت الضهر واستنت العصر صلته بردو لبست هدومها
لبست فستان اسود طويل نقاب اسود برود مافيش حاجه ظاهرة منها غير العيون البني الفاتح ال بتقلب عسلي لما الشمس تضرب فيها ونزلت
رحمه:- انا خارجه ياغاليه عايزه حاجه
الحجه عليه:- تعالي كلي حاجه قبل ماتخرجي ماتخرجيش كدا
رحمه:- لا منا اكلت ☺
الحجه عليه :- امممممممممممممم اكلتي اكلتي ايه واياكي تقولي شكولاته
رحمه:- ??? اه هو ف غيرها
الحجه عليه:- يوووووووووووووه يابنتي حرام عليكي انتي حتي والدكتور مانعك منها بردو اكلتيها انتي بتفطري بيها ف الصبح حرام عليكي?
رحمه:- قلبك ابيض ياست الكل? ما انتي عارفه دا العشق كله??
يلا بقي هخرج اتمشي شويه وارجع بدري سلام ياغاليه
الحجه عليه: – خلي بالك من نفسك وماتتاخريش
رحمه:- متخافيش بنتك شافت كتيييير ماتخافيش عليها
خرجت رحمه اتمشت ف الكومباوند وشافت المحلات وشافت الجناين والاطفال بيلعبو وقفت تتفرج عليهم افتكرت
فلااااااااش باااااااك
ماما ماما
ايوه يا كريم يا حبيبي معاك
كريم:- جعان ياماما عايز افطر انا واخواتي قولت لبابا بابا سابنا وخرج
رحمه:- معلش حبيبي بابا عنده شغل
كريم: – معلش ياماما انا عارف ان انتي تعبانه بس انا مش.عارف اعمل ايه وبابا مارديش يفطرنا وخرح يفطر برا
رحمه:- لا ياحبيبي بابا خرج شغل
كريم: – لا ياماما بابا معندوش شغل دا خرج ولا همناه احنا وهو عارف انك تعبانه ومش قادرة تقومي من ع السرير
رحمه:- خلاص ياكريم ياحبيبي انا هقوم افطركم معلش يمكن بابا رن عليه واحد صاحبه عشان كدا خرج
كريم:- قوليلي اعمل ايه وانا اعمله
رحمه:- ولا حاجه حبيبي ماما ادخل اقعد مع اخواتك وانا اللى هعمل. ااااااااه ااااااه
كريم:- سلامتك ياماما
رحمه:- االله يسلمك ياقلب ماما يلا
خرج كريم من عند مامته ورحمه فضلت شويه ع السرير تعيط
كبرت يا كريم وعرفت ان باباك مش بيشتغل وان بدافع عنه قدامكم
اعمل ايه بس يارب. ربنا يهديك يا علي ربنا يهديك
عوده من #فلااااااااااش باك
عيونها دمعت شافت مكان جميل وهادي جداً جنب الطريق راحت عنده تحت ظل شجره قعدت فيه وهدت نفسها بنفسها ودعت ربنا يارب انا عارفه ان دي امانه وانت اخدت امانتك تاني يارب انا مش معترضه يارب صبرني صبرني صبرني
يارب انا واثقه فيك انك هتعوضني خير عن كل ال شفته عوض قريب قريب قريب يارب
مسكت المصحف كانت وخداه معها فتحته وقعدت تقرأ فيها لان القران روحها وهي روحها كانت ضايعه منها ولقيتها لما فتحت المصحف
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
هناااك ف شركة كبيرة بتاعت استيراد وتصدير جميع الالات الزراعيه بمختلف اشكالها وانواعها واحجامها لصاحبها هيثم الشناووي
علا:- هيثم باشا الملفات دي عايزه امضت حضرتك وعميل الشركه العربيه عايز معاد مع حضرتك
(علا) دي السكرتيرة بتاعت هيثم باشا سوسه وسهونه كدا وبترسم ع هيثم وهو مديها الطناش
هيثم:- هاتي الملفات
قعد يمضي ف الملفات
هيثم: – ابقي حددي معاها معاد بكرة شوفي اجندة المواعيد وظبطي معاد وبلغيني انا اللى هقولك انتي ال مساكه كل حاجه
علا:- بمياعه شويه انا اسفه ياباشا ☺ بس حبيت اعرفك
هيثم :- انا عارف ومنتظر منك المعاد تقوليلي عليه
اتفضلي الملفات ولما تظبطي المعاد قوليلي ?
علا:- بغيظ وتوتر حاضر ياباشا امرك
خارجه من المكتب صادفها وائل باشا
وائل: – مال الجميل زعلان ليه
هيثم:- تعالي يازفت وكفياك لقول لمراتك
وائل: – لا ياعم الطيب احسن
(وائل ) صاحب هيثم من زمان وهو محامي الشركة يعني الثقة بتاعت هيثم وساكنين جنب بعض
وائل: – قولي بس ايه ال مش عاجبك فيها دي بت زي الفل
هيثم:- كلها ع بعضها وبعدين مش دي ال تدخل دماغي
وائل: – انت مش ناوي تتجوز تاني ول خلاص المرة ال فاتت سدت نفسك عن الجواز
هيثم: – دي تجربه وعدت بحلوها ومرها وجواز دلوقت انا مش بفكر خالص سيبها تيجي زي ماتيجي
وائل:- طاب يلا نتغدا برا
هيثم:- لا غدا ايه هروح انام قبل معاد الحفله
وائل:- هتنام من دلوقت لسه بدري
هيثم:- عشان افوووووق النهارد يوم طويل اخرج وحدك
انا همشي يلا سلام
وائل: – سلام يا مجنون
هيثم: – هههههههههههه احلي حاجه الجنان?
ركب هيثم عربيته مروح ع البيت
*****************
تليفون بيرن
صدق الله العظيم
رحمه:- الو ايوة يا ماما
الحجه عليه:- انتي كويسه حببتي
رحمه:- تمام ياست الكل نص ساعه كدا وهوصل عندك
الحجه عليه:- ماشي ياحببتي خلي بالك من نفسك
رحمه:- حاضر سلام
الحجه عليه:- سلام
قعدت رحمه تتفرج على المناظر الجميله والهوا اللى يرد الروح ويشرح الصدر بصت فى الساعه لقيت الوقت خلاص قررت انها لازم ترجع البيت
هيثم ف عربيته مشغل الهاند فري ماشي بطيئ بالعربيه
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه)