روايات

رواية معاقة لكن أعشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية معاقة لكن أعشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية معاقة لكن أعشقها الجزء السادس عشر

رواية معاقة لكن أعشقها البارت السادس عشر

رواية معاقة لكن أعشقها الحلقة السادسة عشر

وصل مالك ورجالته علي المكان الذي تتواجد به الاء
مالك يوجه الكلام لرجالته:انا هنط من علي السور علشان أنقذ الاء وأنتم خليكم جاهزين عند الإشارة
كريم:أوامرك
مالك نط من علي السور بمنتهي السلاسة والرشاقة
ودخل البيت بكل هدوء وطلع الدور اللي فوق كان في غرفة في أخر الممر وكانت مقفولة بحرص وكمان كان خارج منها صوت بكاء أول ما سمعه قلبه دق بعنف راح بسرعة وحاول يفتح الباب وفتحه ودخل وأول ما دخل كانت الصدمة 😲
💐💐💐💐💐💐Alaa💐💐💐💐💐💐
عند مروة التليفون بيرن جريت بسرعة علشان تشوف لو في أخبار جديدة عن الاء
مروة بلهفة:الو
فريدة:الو ايوه يا طنط انا فريدة صاحبة الاء انا بكلمها علي تليفونها مش بترد ممكن أكلمها
مروة بحزن ودموع:اهلا ازيك يا فريدة الاء مش هتعرف ترد عليكي حاليا علشان هي مش موجودة
فريدة:مالك يا طنط بتعيطي ليه هي الاء حصلها حاجة
مروة بدموع منهارة:الاء اتخطفت يا فريدة
فريدة بصدمة و عدم استيعاب:لاء مستحيل ازاي ايه اللي حصل مين اللي خطفها و خطفها ليه
مروة بحزن:أعمامها خاطفوها علشان الورث حسبي الله ونعم الوكيل فيهم
فريدة بدموع: طب وهنعمل ايه احنا هنسيبهم يخدوها مننا كده يعني
مروة:لا يا حبيبتي إن شاء الله هترجع لنا مالك قالي إنه هيرجعها بإذن الله
فريدة:إن شاء الله يا طنط انا هقفل دلوقتي وأول ما تعرفي حاجة بلغيني لو سمحتي
مروة بحزن:ماشي سلام يا حبببتي
مروة قفلت مع فريدة
مروة بدموع ورجاء لربنا:يارب يا حبيبتي ترجعي بالسلامة يارب رجعها لنا بالسلامة يارب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸Alaa🌸🌸🌸🌸🌸🌸
في إيطاليا
سامح:مهمتنا خلاص قربت
جاسر اومأ له براسه بمعني نعم
جاسر:سامح أرجوك لو حصلي حاجة تخلي بالك من نرمين والولاد وتوصلهم لمالك مصر من غير ما حاجة تحصلهم
سامح:ليه بتقول كده أنت اللي هترجعهم لمالك بنفسك و هترجع حبك و تبدأ حياتك من أول و جديد
جاسر ابتسم بسخرية:حبي و حياتي اللي هما فين دول مستحيل طبعا مستحيل حاجة ترجع انا صحيح كان نفسي أشوفها وكنت بتمني المحها بس مش حب ابدا مستحيل قلبي يرجع يدق لها من تاني و حتي لو ده حصل انا همنعه مستحيل أرجع ضعيف تاني مستحيل اسمح لحد يهني و يجرحني من تاني مستحيل
سامح:لا بجد مش حب مش عليا يا حبيبي ده انا سمسم أنت مش كنت شايف لهفتك عليها شوقك ليها ومشفتش أنت حضنتها بتملك ازاي كأنها ملكك كأنك عايز تخبيها من العالم كله
جاسر بإنكار:لاء مش كده ممكن بس علشان احسسها بالأمان اللي بقالها سنين ما شافتهوش بس مش أكتر من كده
سامح:أنت هتجنني صح لو أنت مش بتحبها ليه عايز تحميها ليه بتخاف عليها ليه ها
جاسر:انا عايز احميها علشان هي زي أختي وهي كمان بتعتبرني زي أخوها لكن غير كده لاء ممكن زمان كان فيه حب بس من طرف واحد هي اللي قررت من سنين إن احنا نبقي أخوات وانا هحققلها رغبتها و علاقتنا مش هتتعدي حدود الأخوة
سامح:هتفضل طول عمرك غبي انا غلطان أني بتكلم مع واحد زيك 😒
قولي صح أنت جبت سيرة لمالك عن أخته أو أحمد او كده
جاسر:لاء طبعا مالك مجنون ما ضمنش لو عرف ممكن يعمل ايه ده لو عرف ممكن يجي يهد الدنيا والخطة تفشل
سامح ضحك بسخرية:😂😂😂ده علي أساس أنك أنت اللي عاقل ده أنت أول ما سمعته بيضربها كنت هتبوظ لنا الخطة لولايا لو مكنتش منعتك كنت هتودينا في داهية
سامح بغرور😇 مش عارف انا لو ما كنتش موجود في العالم ده كنتوا هتعملوا ايه من غيري
جاسر 😒:كنا هنعيش عادي زي بقيت الناس اللي خلقهم ربنا أنت بس اللي شايف نفسك علينا
سامح😂:لا بجد شوفوا مين اللي بيتكلم جاسر باشا اللي بيقول كده اللي موقف جهاز المخابرات كلها علي رجل وكل يوم يطردله اتنين تلاتة كأنها هواية عنده
جاسر:خليك في حالك انا اعمل اللي علي مذاجي😝
سامح:😂😂😂هموت و اعرف مين المتخلف اللي عينك في المخابرات
جاسر😒:نفس المتخلف اللي عينك
وفضلوا يضحكوا ويتكلموا ويهزروا كمحاولة منهم في نسيان الخوف من القادم من حياتهم
💮💮💮💮💮💮Alaa💮💮💮💮💮💮
في المستشفي
حسام أخو إيمان واقف خارج غرفة إيمان و يتحدث في الهاتف
حسام:أنت فين يا زفت مش ناوي تيجي تشوف أختك اللي مرمية في المستشفي
حسن:مش هينفع أصلي سافرت
حسام:سافرت امتي و ليه ما قولتليش
حسن:أصل في واحد صاحبي جابلي شغل في فندق واضطريت اسافر
حسام:شغل ايه اللي يمنعك تيجي تشوف أختك وما جتش ليه تشوفها قبل ما تسافر
حسن:ايوه صح كنت جيت علشان أمك تشوف اللي في وشي و تفرج عليا أمة لا إله إلا الله
حسام:ما أنت لو بعدت عن الطريق اللي أنت ماشي فيه ده عمر ما هيحصلك كده بس اقول ايه ربنا يهديك
حسن بخنقة:سلام دلوقتي علشان عندي شغل
حسن قفل مع حسام
شادي صاحب حسن:ايه يا معلم أخوك سمعك كلمتين برضوا من بتوع كل مرة
حسن:ايوه مش فاهم ليه مش عايزني أعيش كل واحد حر في حياته إيمان سابوها تدخل الكلية اللي نفسها فيها وسابوها تشتغل في الشركة اللي اخترتها وحسام دخل كلية هندسة وبقي مهندس كبيير وانا مركون علي الرف مفيش حد بيهتم بيا مفيش حد مهتم انا عايز ايه مفيش حد مهتم انا قد ايه موجوع وبتألم وكل يوم بتعذب مفيش حد مرة فكر يسألني مالك محدش فكر يشوفني موجوع و قال يهون عليا كلهم دايما يلوموني ويوجعوني ويكسروني عمر ما حد فيهم فكر ياخد بإيدي لبر الأمان كل واحد همه نفسه وبس
شادي:ايه يا عم النكد ده نكدت عليا ربنا يسامحك أمسك دي
حسن باستفسار :ايه ده
شادي:ده صنف جديد لسه نازل السوق هيخليك تطير كده وتنسي أي حاجة وجعاك هيخلي مزاجك عالي أوي
حسن خدها منه
حسن:قولي يا شادي أنت ليه بتشرب البتاع ده عايز تنسي ايه مع إن أبوك غني و أنت معاك فلوس تعيشك طول العمر مبسوط
شادي:بيتهيأ لك مش كل حاجة الفلوس في حاجات تانية في حياتنا أهم من الفلوس مليون مرة
حسن:ازاي يعني
شادي:انا صحيح معايا فلوس الدنيا بس انا مش عايز فلوس انا عايز عيلة نفسي أعيش في جو هادي وجميل مع عيلة هادية مش أم وأب كل يوم بخناقة جديدة أم همها بس لبسها و شكلها وصحابها و منظرها قدام الناس وأخر حاجة تهمها ولادها وأب أهم حاجة مصلحته و شغله ولاده تعبانين مش تعبانين بيروحوا فين بيعملوا ايه ده أخر همه في الحياة
حسن:انا بس اللي نكدي واضح إن أنت كمان شايل ومعبي يا صاحبي
شادي:معبي بس انا لو فضلت اقول اللي جوايا من هنا لحد بكرة عمري ما الوجع اللي جوايا هيخلص ولا عمري هرتاح
حسن:ما تيجي نتغير
شادي:😂😂😂نتغير انت اتسطلت ولا ايه
حسن:انا بتكلم بجد علي فكرة
شادي:احنا لو اتغيرنا هنتوجع أوي
حسن:نتوجع بس المهم إن احنا نتغير ونرجع لحياتنا الطبيعية و نحاول نغير حياتنا ونشتغل وننجح لازم نثبت للناس اللي قالت علينا فاشلة ومش نافعيين في حاجة اللي احنا أقوي منهم واتغيرنا ونجحنا في حياتنا
شادي:عندك حق احنا لازم نتغير بس ازاي اوعي يكون اللي في بالي
حسن:ايوه هو مش قدامنا غيره هنروح المصحة ده الحل الوحيد ومفيش غيره علشان نرجع نقف علي رجلينا
شادي بأبتسامة:عندك حق
حسن مد له يده:بكرة هنروح المصحة اتفقنا
شادي مسك إيده وقال بكل حماس:اتفقنا
🏵🏵🏵🏵🏵🏵Alaa🏵🏵🏵🏵🏵🏵
مالك فتح الباب ودخل وأول ما دخل كانت الصدمة
توفيق:ايه يا مالك باشا اتأخرت أوي بقالي كتيير مستنيك
الاء:مالك
مالك بص ل الاء بصدمة من منظرها الاء كانت واقفة علي كرسي ومتعلق في رقبتها حبل
مالك برعب:الاء
توفيق:تؤ تؤ اهدي يا مالك باشا بلاش تهور لو حاولت تتهور الأمورة دي هتبقي في عداد الأموات
مالك:ايه المطلوب
توفيق:احبك وانت فاهمني كده اولا لازم تخلي رجالتك تسيب المحامي ورجالتنا اللي أنت خطفتهم أنا كنت متوقعك أذكي من كده بس للأسف طلعت غبي خطفت المحامي واتهجمت عليه ده غير الناس اللي كانوا بيراقبوك برضوا عملت معاهم نفس الحركة بس اللي أنت مش عملت حسابه أني حطيت ناس تانية يراقبوا الناس اللي المفروض يراقبوك شوفت بقي أني أذكي منك
مالك:عندك حق انا طلعت غبي بس مش أغبي منك
توفيق بخوف بيحاول يداريه:يعني ايه
مالك:عايزك تعد من واحد لتلاتة كده وبعديها هتعرف انا قصدي ايه يلا عد يا توفيق
توفيق :لو فاكر نفسك بتستغل وقت تبقي غبي
مالك:ابدا الصراحة انا معنديش وقت علشان أضيعه معاك يلا عد ايه شكلك مش عايز تعد خلاص أعد انا ولا يهمك واحد……… اتنين …….تلاتة
وفي لحظة واحدة مالك ضرب توفيق علي رأسه جابه علي الأرض وفقد الوعي
بس من أثر الضربة الكرسي اللي الاء كانت واقفة عليه وقع بس مالك مسكها بسرعة قبل ما الحبل يشتد وتتخنق وتموت ورفعها وفك الحبل من علي راقبتها وشالها بين إيديه وطبعا هي كانت مغمي عليها من الصدمة هي خلاص كان في اعتقادها إنها هتموت فاستسلمت للموت
مالك نزل بعد ما رجالته رشوا البيت بمواد منومة بتخلي أي حد يشمها ينام في ظرف دقيقة مالك لبس المسك علشان مش يشم الريحة ولبس واحد كمان ل الاء خوفا منه إنها تتأذي بسبب الريحة
كريم:مالك باشا العربية جاهزة
مالك:تمام انا هاخد الاء المستشفي وطبعا أنت عارف هتعمل ايه
كريم بأبتسامة ثقة:طبعا
مالك راح العربية نيم الاء ورا وركب وساق بأقصي سرعة
⛔Stop⛔

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي :   اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاقة لكن أعشقها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى