رواية معاقة لكن أعشقها الفصل الخامس عشر 15 بقلم آلاء
رواية معاقة لكن أعشقها الجزء الخامس عشر
رواية معاقة لكن أعشقها البارت الخامس عشر
رواية معاقة لكن أعشقها الحلقة الخامسة عشر
في المستشفي
سماح والدة إيمان: أهدي يا حبيبتي ما تعمليش في نفسك كده
إيمان بدموع منهارة: انا بقيت عاجزة بقيت عاجزة يا ماما حلمك أنك تشوفيني عروسة خلاص اتحطم وبقي رماد
إبراهيم والد إيمان : ليه بتقولي كده بس يا حبيبتي إن شاء الله هتتجوزي و تبقي عروسة زي القمر
إيمان: أتجوز وابقي عروسة ازاي وانا خلاص بقيت عاجزة يا بابا بقيت عاجزة تقدر تقولي مين هيرضي يتجوز واحدة عاجزة تقدر تقولي
إبراهيم بدموع ضم إيمان لحضنه:ليه بتقولي كده بس ده أنتي ألف واحد يتمناكي يا حبيبتي
حسام بزعيق😡:أنتي مش عاجزة ولا حاجة قريب أوي هتعملي العملية و هترجعي زي الأول بلاش هبل
أدم جه بسرعة أول ما الممرضة بلغته بحالة نرمين و انهيارها
أدم:لو سمحتم اطلعوا بره مينفعش كده…كده حالتها هتسوء اطلعوا بره من فضلكم
بعد ما طلعوا بره
أدم:لو سمحتي ممكن تهدي وإلا هضطر أديكي منوم أهدي
إيمان هديت شوية
أدم:ممكن نتكلم شويه
إيمان:انا مش عايزة حد يتكلم معايا انا عايزة أموت مش عايزة أعيش مش عايزة أشوف نظرة الشفقة اللي في عيون الناس تجاهي ولا عايزة أشوف حد بيعايرني ويقولي يا عاجزة ولا يا مشلولة ولا يا معاقة مش هقدر مش هقدر أنا عايزة أموت يارب خدني و ريحني من العذاب ده يارب
أدم: أنتي لازم تبقي قوية و تتغلبي علي المصاعب اللي هتواجهك مش لازم تبقي ضعيفة لازم تواجهي الحياة كل واحد فينا بتقابله مصاعب يومية في حياته القوي بس هو اللي هيقدر يتغلب عليها و يعيش حياته سعيد اما الضعيف اللي مش هيقدر يواجه مشاكله المشاكل دي ممكن تزيد وتسبب له اكتئاب و هيعيش بقيت عمره خايف،حزين و وحيد أنا هديكي منوم دلوقتي نامي و أهدي و بلاش تفكري بسلبية كوني إيجابية و خدي الموضوع ده إنه اختبار من ربنا ليكي علشان يشوف قوة صبرك و إيمانك بيه
أدم إيداها المنوم و أول ما اتأكد انها نامت طلع من الأوضة أدم أول ما طلع قابل أهل إيمان
إبراهيم:طمني يا دكتور إيمان بنتي مالها
أدم بأسف:للأسف مضطرين نلجأ للحل اللي مش كنا عايزين نلجأ له بس للأسف مفيش غيره
حسام بإستفهام:اللي هو ايه
أدم:الطب النفسي
سماح بصدمة:ايه يعني بنتي بقت مجنونة خلاص يا دكتور
أدم بتوضيح:مش معني إن الشخص يروح عند دكتور نفسي يبقي هو مجنون كلنا مرضي نفسيين بس بمراحل إيمان محتاجه دكتور نفسي يشخص حالتها علشان نعرف نعالجها بطريقة صحيحة و تقدر تتعدي المرحلة دي انا كلمت دكتور زميلي و قالي إنه هيتابع حالتها بنفسه ما تقلقوش
حسام:كتر خيرك يا دكتور تعبناك معانا
أدم:مفيش و لا تعب و لا حاجة عن إذنكم
سماح بدموع بتدعي ربنا:يارب يارب بنتي تقوم بالسلامة يارب
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
في إيطاليا
في بيت الحجة نعمة
سامح:احنا أسفين جدا يا حجة جينا و عملنا لك إزعاج
نعمة:إزعاج ايه يا أبني ما تقولش كده ده انتم منورين البيت
جاسر بأبتسامة:ده بنورك يا أمي
وفجأة وهما قاعدين سمعوا صوت بيصرخ من الشقة اللي جمبهم
جاسر قام مفزوع من الصوت:نرمين
نعمة:حسبي الله ونعم الوكيل فيه اهو كل يوم من ده
جاسر:و الله لأدفنه بإيدي
وكان لسه هيقوم يخرج و هو مندفع لبيت نرمين سامح مسكه بسرعة
سامح:لاء أهدي كده هياخد جزاءه بس في الوقت المناسب أهدي علشان الخطة ما تفشلش
جاسر سمع كلام سامح و قعد يفكر بهدوء علشان ما يعملش حاجة يندم عليها بعد كده
سامح قعد جمبه:أهدي علشان تعرف تتصرف وعد مني ليك هنجيب حقها وندمه علي كل يوم كان بيعمل فيها كده
جاسر بتوعد لأحمد:وعد أول ما أمسكه هخليه يتمني الموت و ما يطلوش
و بعد شوية سمعه صوت الباب اللي بيخص شقة أحمد ونرمين اتفتح واتقفل أول ما سمعوا صوت الباب عرفوا إنه أحمد هو اللي خرج لأن نرمين مش بتخرج يبقي مفيش غيره أكيد
سامح بأبتسامة:يلا دي فرصتنا
جاسر اومأ برأسه بمعني نعم إنها الفرصة
راحوا علي المطبخ ونطوا من شباك مطبخ الحجه نعمة إلي شباك المطبخ الخاص بنرمين
دخلوا بكل هدوء و حاولوا إنهم ما يظهروش في الكاميرات قبل ما يعطلوها سامح طلع الجهاز اللي معاه وعطل الكاميرات اللي بداخل المطبخ وجاسر مسك كوباية ورماها علي الأرض علشان نرمين تسمع وتيجي بسرعة تشوف اللي وقع علشان طبعا هما ميقدروش يخرجوا علشان هما كانوا محددين الكاميرات اللي بداخل المطبخ بس من خلال نافذة شباك المطبخ الذي يخص نعمة لكن باقي البيت لاء
نرمين كانت واقعة علي الأرض من الضرب كالعادة وهي بدموع منهارة وأول ما سمعت صوت حاجة اتكسرت في المطبخ قامت وهي بتقاوم الوجع اللي في جسمها علشان تشوف لأحسن يكون حد من الولاد حصله حاجة
وأول ما وصلت المطبخ شافت الكوباية مكسورة علي الأرض وفجأة لقت حد بيكتم بوقها م
نرمين برعب:امممممم امممم
جاسر وهو لسه كاتم بوقها علشان مش تصرخ:بس بس أهدي
و شال إيده من علي بوقها
نرمين وهي بتحاول تاخد نفسها:أنت مين سيبني
جاسر:هسيبك بس أهدي وأسمعي
نرمين أومأت برأسها بمعني ماشي و جاسر لفها ليه بهدوء نرمين أول ما شافته حلت الصدمة علي وجهها
نرمين بصدمة وبفرح مخالط دموع:أنت أنت جااا جا
جاسر بإبتسامة:ايوه انا جاسر
نرمين مدت إيدها لوجه جاسر لكي تتأكد من وجوده:جاسر أنت جاسر أنت هنا صح انا مش بحلم أنت هنا قول لي اللي أنت هنا وده مش حلم
جاسر مسك إيدها اللي علي وجه:ايوه انا هنا مش بتحلمي انا جيت ربنا بعتلي ليكي علشان أنقذك من إيد المتوحش ده
نرمين ضمت جاسر لحضنها جامد
نرمين بدموع:أرجوك أوعي تسبني انا تعبت أوي
جاسر ضمها أكتر بتملك:عمري ما هسيبك
نرمين بدموع:يارتني كنت سمعت كلامك و ما تجوزتهوش ياريتني
جاسر:مفيش فايدة من الكلام ده دلوقتي
نرمين بدموع:جاسر انا بتعذب كل يوم كل يوم من خمس سنين بشوف كل ألوان و أشكال العذاب كل يوم حاجة شكل
جاسر:بس بس أهدي إن شاء الله كل العذاب ده هتخلصي منه قريب
نرمين بفرحة:بجد امتي
جاسر وهو بيمسح لها دموعها:قريب قريب أوي
سامح :هو الجو الرومانسي ده هيخلص امتي علشان عندنا شغل
جاسر بصله بغضب:بس يا بارد
وبعد شوية من الكلام الكتيير اللي نرمين كانت بتحكيه لجاسر كأنها ما صدقت تلاقي حد تقوله ايوه ايوه انا اللي اتوجعت سنين انا اللي كنت بشوف العذاب ألوان انا اللي تخليت عن الحب وقولت له امشي روح مش عايزاك انا اللي رحت للنار اللي حرقتني سنين وسنين انا اللي قلت للعذاب اهلا بيك انا اللي تخليت عن السعادة والحب والحياة ايوه انا انا الغبية اللي اتخدعت بنظرة واحدة من شخص كاذب خدع قلبي و موته في اليوم الف مرة انا اللي اتخدعت بكلمة حب مذيفة انا الموجوعة انا المخدوعة انا الندمانة أنا اللي سبت ااجنة ورحت النار برجليا
مع كل كلمة مع كل حرف جاسر قلبه كان بينزف كان بيتقطع من الوجع حبيبته وصغيرته كانت بتشوف العذاب ده كله كان بيندم وبيعاتب نفسه مع كل كلمة مع كل حرف انه ما منعهاش بالقوة واخدها خطفها حتي لو بالغصب علي الأقل ما كانتش هتتعذب العذاب ده كله ما كانتش هتتألم
بأختصار هما الأتنين نفسهم يرجع الزمن يرجع الوقت علشان يختاروا الصح يرجعوا اللي كان كلنا نفسنا يرجع الزمن كلنا بنقول لو كنت اخترت ده لو كنت عملت ده ما كانش هيحصل اللي حصل كل إنسان غلط غلطة وندم عليها بيقول ياريت ياريت يرجع الزمن علشان أصلح الغلط ده علشان ارجع اللي انا عملته واصلحه بس للأسف عزيزي القارئ عمر الزمن ما هيرجع إلا بإرادة الخالق عز وجل فاختر قراراتك بحرص و تفكير عميق لكي لا يأتي يوما ما وتقول ياريت لو يرجع الزمن ياريت لو كنت عملت كذا ياربت لو اخترت ده أختر قرارتك بحرص نرجع بقي للرواية
سامح:جاسر يلا بسرعة أحمد وصل
جاسر:يلا سلام مؤقتا وعد هاجي لك تاني
نرمين:ماشي سلام بس أرجوك خلي بالك من نفسك
جاسر أومأ لها برأسه وأبتسم ثم ذهب هو وسامح كما جاءوا من طريق النافذة
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
في المخزن القديم
شعبان المحامي:ااه خلاص مش قادر أرجوك يا مالك بيه سيبني انا معرفش حاجة معرفش
كريم:مالك بيه العيال اللي كانوا بيراقبوا سعادتك وصلوا
مالك😈:دخلهم علشان حابب أرحب بيهم ترحيب خاص
كريم دخلهم بس طبعا كانوا مضروبين وما فيهم حتة سليمة 🤕
واحد منهم:مالك باشا أحنا أسفين مستعدين نعيش جزم تحت رجليك بس أرجوك سبنا نمشي
مالك:ههههههه لا بجد و ما فكرتوش ليه في كده قبل ما تفكروا أنكم تلعبوا مع مالك صقر المنشاوي بس عمتا خلاص أنا هسامحكم
هما:بجد
مالك:بس عندي شرط
واحد منهم:اللي انت عايزه احنا تحت أمرك يا مالك بيه
مالك: الاء فين
كلهم بصوا لبعض و سكتوا
مالك:أظن انا سألت سؤال وعايز إجابته
هما:🤐🤐🤐🤐
مالك:امم طيب انتوا اللي اخترتوا لو الذوق مفيش منه فايدة عندي طريقة تانية وعد هتعجبكم
مالك قام وقلع الجاكت وشمر القميص
وفي ثانية واحدة كانوا هما التلاتة واقعين علي الأرض من أثر ضربة مالك 👊💪
مالك:ها تحبوا نكمل كده ولا هتقولوا بالذوق
واحد منهم:لاء خلاص خلاص هنقول الاء في ………..
مالك:تمام أوي
كريم قول للرجالة تربطهم لحد ما نيجي نشوف هنعمل معاهم ايه
كريم شاور للرجالة علشان تربطهم وذهب هو ومالك وبعض البودي جارد الخاصين بمالك إلي المكان الذي تتواجد به الاء
⛔Stop⛔
معاقة لكن أعشقها💝
بقلم:Alaa Mohamed💝
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاقة لكن أعشقها)