روايات

رواية طوق نجاه الفصل الأول 1 بقلم مرام محمد

رواية طوق نجاه الفصل الأول 1 بقلم مرام محمد

رواية طوق نجاه الجزء الأول

رواية طوق نجاه البارت الأول

رواية طوق نجاه الحلقة الأولى

قى انت فرحانلي بطولك وشويه العضلات النفخ دي يا ابو جلابيه وعمه طب خد حدفته مرام من بلكونه شقتهم بالبيض في وجوه مباشرتاً.
نظر لها بغضب هادر ووجهه المتسخ بالبيض وعيونه تنط منها الشرار اخفضت رأسها سريعا الى الاسفل وهي تقول احيه شافني.
جاءت لها ولدتها:-
بتعملي ايه يا منيله على عينك مستخبيه ليه .
جاءت لتنظر من سور البلكونه رأت بائع السردين ملطخ بالبيض وكله غضب ويتوعد لها لولا هذا صديقه يهدئ فيه.
والدتها يخرب بيتك يا مقصوفه الرقبه بقى تجيبي البيض من تحت الفراخ تحدفيه في وش الناس .
مرام وهي تجري الى الداخل وامها ممسكه بأبو ورده وتجري وراءها.
مرام :-الله يا ميار هو اللي بيستفزني، كل شويه يقولي بس يابت بس يا شاطره يا عسوله محسسني ان انا في كي جي 2 ،دا غير الازعاج والصداع اللى هو عاملُه.
امسكتها ولدتها اخيراً من شعرها الطويل الذي تعمله على شكل ضفاريتين مثل الاطفال ما تولعي انتي وهو في ستين داهيه انا بتكلم على البيض يا بنت الكلب كنا هنعمل به كيكه.
صرخت مرام اه شعر يا ميار سيبيني.
ميار:- مش كفايه يا معفنه بتعملي اللي اسمه ماسك ده على شعرك بالبيض.
مرام :-يا ماما ده مفيد جداً في بروتين للشعر طبيعي.
ميار:- جاتك القرف يقرفك غوري يا بنت الجزمه من وشي ابو شكلك.
في الاسفل.
خالد:- اهدى بقى يا قاسم عيله وغلطت خلينا في اللي احنا فيه.
لا يعرف قاسم يتمالك نفسه من قمه غضبه من تلك الفتاه التي من يوم ما جاء ليبيع السردين في شارعهم وهي مشاغبه وتفقده عقله.
خالد:- خلاص بقى يا قاسم هديت حيلي يا اخي يعني هتروح تضرب عيله وتسيب الهم اللي ورانا كلها يومين وهنقدر نجيبهم.
زفر بضيق وهو يتوعد لها.
في حين كان خالد يكتم ضحكته بالعافيه:-
تعال بس اغسل وشك الاول .
لكمه قاسم في وجهه بقوه غور يا خالد من وشي الساعة دى انا دماغي ضاربها الدم لوحدها .
خالد ممسك بواجهه بألم الله يخرب بيت ايدك مرزبه يا قاسم جاي تتشطر عليا انا وحته عيله علمت عليك .
برزت عروقه بغضب وعينيه حمراء :-
لولا ان انا بس مركز مع الناس دي عشان نخلص من المهمه دي انا كنت قتلتها وخلصت منها هي وامها.
————-
دنيا :-يخرب بيت عقلك يا مرام تاني بتاع السردين تاني.
مرام وهي في حاله هستريه من الضحك بس المره دي لو شفتيه والبيضه بتلبس في وشه مش قادره من كتر الضحك والله انا بكتشف مواهبي طلعت بعرف انشل ههه .
دنيا :-اه يا حلوه اضحكي دلوقتي واتبسطي علشان لما يمسكك هيطلعه على دماغك .
مرام بكبرياء:- هيطلعوا على دماغ مين يا ماما انتي ناسيه ان انا بتعلم دفاع على النفس بقى لي اسبوع ولا ايه.
دنيل :-بنفاذ صبر من صديقاتها ام نص عقل هذه .
اسبوعين مين دا انتي لو فضلتي عمرك كله تتدربي ولا هتعرفي تعملي معاه
حاجه ده لو نفخ فيكي هيطيرك ضلفه الباب المتحركه دي..
دخلت والدتها ميار اليهم قاعدين حاطين بوزكم في بوز بعض بتحكوا في ايه يا خايبه منك لها وسايبين نتيجه الثانوي ما بتسالوش عليها عايزه اطمن يا عالم يا بارده…
مرام:-يا مامااا لسه ما ظهرتش وبعدين نروح فين هي هتظهر على النت هجيبها وانا هنا.
دنيا:- ايوه يا طنط ما تقلقيش نفسك كده.
مرام :-وهي تربع رجليها على الكنبه بغرور وبعدين يا ست الكل انتي مستهونه ببنتك ولا ايه ؟ان شاء الله طب على طول مرام وهي تتنهد حالمه طب تجميل او جلديه اي حاجه فيها عناية بالجمال ههه.
ميار:- والله يا روح امك وهتعالجي اللي هيجيلك بايه بوصفات البيض بتاعتك يا جايفه يا معفنه.
دنيا وهي تنظر الى مرام بشمئزاز بتعملي وصفات بيض يع والزفاره؟
مرام:- بس يا بت انتي اش فاهمك.
ميار:- هو طب اسنان زي ما ابوك الله يرحمه كان عايز يا مرام غير كده هجيبك من شعرك يا زفته.
مرام بتذمر:-عارفه يا ماما لو ما دخلتش كده هروح اشتغل ميك اب ارتست ها.
حدفتها ميار بابو ورده في وجهه قومي يا بنت الجزمه المواعين على الحوض بتناديكي قال ميكاب ارتست قال.
دنيا بهروب :-طب استاذن انا بقى يا جماعه.
ميار وهي تضع القدم فوق الاخرى على فين يا بنت نهى ادخلي يا اختي مع صاحبتك واحده تدعك والتانيه تشطف والبوتاجاز يكون بيلمع وارضيات المطبخ تبقى فله شمعه منوره.
ذهبوا البنات بقله حيله الى المطبخ ويبرطمون في سرهم.
امك دي مفتريه اوي يا مرام .
مرام :-الله يسامحه ويرحمه بابا بقى هو اللي ساب كل الستات اللي في الدنيا وماسك في دي.
في اليوم التاني الساعه العاشره ونص صباحا صوت الميكروفون سردين يلا السردين اخذت تتقلب يميناً وشمالاً بانزعاج وهي تضع المخده فوق راسها لتمنع الصوت ولكن دون فائده قامت بغضب من نومها وحياه امك يا ابن الزفره ليتعلم عليك النهارده كمان.
قامت اتجهت الى المطبخ وفتحت الثلاجه وجدت بيضتان امسكتهم فجاء لها صوت اخيها مروان الذي يبلغ من العمر ثمان سنوات اتفزعت مرام فوقع البيض على قدميها اعااا،.
مرام وهي تنظر الى مروان بغيظ عاجبك كده خضتني قلت دا ماما.
مرام وهي تنظر الى البيض المسكوب على قدميها خلاص بقى ما لكوش نصيب انكم تبقوا على وشه النهاردة هلمكم واحطكم على شعري.
كان اخاه الصغير ينظر اليها بشمئزاز ..
مرام:- بتبصلي كده ليه ياض وبعدين الوليه امك فين.
اخوها و هو ما زال ينظر اليها بشمئزاز قال:- نزلت تشتري سردين علشان الغداء مرام وهي تشد في شعرها الوليه دي عايزه تموتني ناقصه عمر انا ما بحبش السردين يا ناس.
دخلت والدتها وفي يدها كيس السردين عنك ما طفحتي يا ام اون.
مرام بتذمر:-يا ماما حرام عليكي احنا مش لسه واكلين اول امبارح سردين وامبارح عدس.
ميار:- طيب ما انا اهو ست كريمه وعملتلك تنوع امبارح.
مرام وقد طفح بيها الكيل:- يا ماما اطلعي هاتي فرخه من اللي انتي مربياهم على السطح دول ومخللاهم كأنك بتغيظينا بيهم .
ميار:- اخرسي.. ميار وهي ترفع سببتها في وجه مرام اياك تجيبي سيرتهم تاني يا حيوانه ثم نظرت الى قدم مرام.
فخافت مرام جاءت لتاجري تزحلقت في زلال البيض امسكتها امها بالشبشب اشبعتها ضرب والاخرى تصرخ اه حرام عليكي يا ماما ده انتي لو مرات ابويا مش هتعملي فيا كده.. لا لا لا ما تضربيش على التوتا بتوجع يا ميار.
________________
الساعه 2 ظهرا.
مرام:-الو ما تخلصي يلا يا دنيا علشان كابتن ديما هتهزقنا على التاخير ده.
دنيا:- ما انتي على طول بتتهزئي ايه الجديد يعني.
مرام:- لا ما انا خلاص قررت اوضع لنفسي كرامه.
دنيا”- اوضع!!! ماشي يا مرام انا هطلع من شقتي استناك اهو واخلصي انتي يلا .
مرام:- اشطا يلا.
خرجت مرام من غرفتها وهى تنادي على والدتها يا مياااار يا مياااار وهى تكتم انفاسها من رائحه السردين الذي تقليه والدته.
بتزعقي على ايه يا متخلفه انتي هو انتي فاكره نفسك في الشارع ولا ايه ؟عايزه ايه اخره صبري؟
مرام وهي تقترب منها وتقرصها من خدها بمداعبه ميار يا قمر يا عسل انتى بنتك حبيبتك عايزه منك 100 جنيه ميار بصوت جامد هتعملي بيهم ايه احتضنتها مرام وقبلتها من خدها وامسكت يديها بهدوء لكي تضمن انها لن تنضرب هتغدى انا ودنيا بره بعد التدريب يا نبع الحنان يا….
ميار:- بس بس خلاص روحي خدي من البوك اللي على الترابيزه عندك.
مرام:-والله احلى ميار في الدنيا وقبلتها من خدها.
ميار:- 100 واحده بس يا مرام انتي فاهمه.
مرام وهي تذهب حاضر يا مامتي فتحت البوك واخذت 200 جنيه وهي تبتسم بخبث مع السلامه يا ميار فتحت الباب شقتها وجدت صديقتها دنيا هي الاخرى تدلف من شقتها انهم اصدقاء وجيران في نفس العماره وشقتهم قصاد بعض
دنيا بمعاكسة:- ايه عود البطل ده اللي هيمشي معايا كده في الشارع.
كانت مرام جميله جداً ساحره صغيره كانت ترتدي ملابس سوداء رياضيه مجسمه بأكمام طويله تظهر عودها الجميل وكوتش ابيض وتحمل شنطة مستلزماتها على ظهرها وشعرها الحرير الطويل الذي يصل الى بعد ظهرها بكثير كانت رفعاه على شكل ذيل حصان بلونه العسلي المايل الى الذهبي.
مرام:-والله انتي اللي قمر يا دنيا يلا يا صاحبي الحلو اللي رافع معنوياتي.
دنيا:-يلا يا حبيبتي.
وهم نازلين اوقافتها دنيا الراجل بتاع السردين اللي رشقتي البيض في وشه لو شافك هيعلقك.
مرام وهي ترفع صوتها هيعلق مين يا ماما هي سايبه ولا ايه لو جه جنبي انا عارفه كم حركه هيعرفوه قيمته هو وعضلاته النفخ دي.
بقلم /مرام محمد
دنيا:- مرام الله يخليكي احنا مش عايزين فضايح في الحاره احنا هنمشي على طول من غير ما نلفت انتباهه.
قالت مرام بكل فخر يلا يا دنيا يلا يا حبيبتي انتي شكلك لسه ما تعرفيش صاحبتك لحد دلوقتي معاكي الوحش مرام محمد بعون الله.
خرج الفتيات من باب العماره وهم يتحدثون فجأه احست مرام بيد قويه طوقت على يديها وجذبتها ناحيه سياره موجوده في الشارع حاصرها هذا الشاب بينه وبين السياره وهو ممسك بيديها اعلى راسها وينظر اليها بغضب كالجحيم وعيونه الحاده و حجبيه السوداء السميكة المعقوده .
كل تفكير مرام في هذه اللحظه هو هذا الوضع المخجل وقربه منها بهذا الشكل.
قاسم بصوته الرجولي الحد:- لعبتي في عداد عمرك يا شاطره.
ارتعبت الفتاه المسكينه (قال وحش قال )وكل ما كان بيديها هي ان تصرخ ولكنه كان الاسرع عندما كمكم فمها بيده كانت تحاول التخلص وهي تتحرك بوجهها بمعنى الرفض.
اخذت دنيا تصيح فيه سيبها لو سمحت ما ينفعش كده.
ولكنه كان لا يرى ولا يسمع اي شيء فقد كان تائه في عينيها المذعوره الواسعه بلونها الاخضر المائل الى اللون الزيتوني ورموشها الكثيفه وجفنها الذي يكسوها لون احمر من شده بياض بشرتها ازاح يده عن فمها بهدوء وهو ما زال تائه ويتاملها جيدا بانفها الصغير واحمرار خدودها الطبيعي وشفتها المنتفختين بشكل مغري افقته من شروده بصرخها المزعج العالي.
بقلم /مرام محمد
جاء في هذا الوقت صديقه خالد جذبه بعيداً عنها وقال، ايه اللي انت بتعمله ده يا قاسم؟ثم اخرج خالد هاتفه وفتحه على مقطع فيديو خد شوف اللي بيحصل هناك .
اندماج قاسم فى الفيديو .
بخالد”-وجه نظره الى هذه التي كانت تستجمع انفسها بصعوبه ودموعها المغرقه وجهها ،احنا اسفين يا انسه على اللي حصل ويا ريت برده تخليكي في حالك احنا مش فاضيين لشغل العيال ده قال بتهديد المره الجايه انا اللي مش هرحمك، مفهوم؟.
كادت مرام ان ترد عليه بغضب ولكن جذبتها دنيا من يديها وهي تمشي ماشي يا استاذ واحنا كمان اسفين واشارت دنيا الى توك توك في هذه الحاره اوقفته يلا يا مرام يلا،
كان قاسم وخالد يعطينهم ظهرهم وهم مندمجون في هذا الفيديو ويتحدثون بجديه، فهذه العنيده لم تمشي هكذا دون ان تاخذ حقها امسكت شنطتها بيديها ورفعتها ونزلت بها بكل قوتها على ظهر قاسم وركبت التوك توك سريعا وصاحب التوك توك ما زال واقف ينتظر ماذا سيحدث.
مرام بانفعال الى صاحب التوك توك:- وحياه امك!!! ما تجري يا ابن الهبله لو مسكنا هيفرمنا اتحرك التوك توك سريعا.
بقلم /مرام محمد
وتركت قاسم الذي تغلي بداخله البراكين يا بنت**** انا قاسم جمال القاضي تقف قصاده حته عيله وحياه امك جحيمك هيبتدي من النهارده.

بتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طوق نجاه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى