روايات

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله الجزء الثاني

رواية صعيدي يفقد عقله البارت الثاني

رواية صعيدي يفقد عقله الحلقة الثانية

الفصل الثاني
صعيدي يفقد عقله
اقترب مراد من ملك بسرعه وحملها وصعد الي غرفته ثم وضعها علي الفراش وتحدث بلهفه:
ملك…. ملك جوومي في اي… اي ال حوصلك
الجده بضيق:
اطلب الحكيم بسرعه يا مراد
نظر مراد بتوتر وذهب ليطلب الحكيم وفي الاسفل كانت دنيا تقف بدموع امام والدت مراد التي تحدثت بغضب:
انتي عارفاني زين… وعارفه ان اهم حاجه عندي ابني انا مستعده اعمل اي حاجه علشانه فبلاش تحاولي تتحديني يا دنيا علشان نقطه ضعفك عندي
نظرت دنيا اليها بدموع ثم تحدثت بغضب:
انتي فاكره هتعرفي تضحكي علي مراد كتير… لع هو مسيره ترجع ذاكرته وهيكتشف حقيقتكم ومش بس اكده هيعرف كمان اني انا ال خطيبته وحبيبته… انا البنت الوحيده ال حبها وبوعدك اني هرجع للبيت دا ومحدش هيجدر يخرجني منه حتي انتي
القت دنيا كلماتها ثم ذهبت فنظرت فردوس والدته بغضب وتحدثت:
مش هيجي اليوم دا يا دنيا… صدجيني مش هسمح انك تفضلي عايشه لحد ما يجي اليوم دا انا هخلص عليكي جبل ما تحاولي تاخدي ابني مني وهتشوفي
القت فردوس كلماتها ثم صعدت الي الاعلي وفي المساء كان مراد يجلس بجانب ملك التي مازالت نايمه منذ ان فقدت وعيها حتي فتحت عيونها بتعب فتحدث مراد بلهفه:
ملك انتي كويسه يا حبيبتي… الحكيم جال انه اغماء طبيعي اي ال حوصلك طمنيني
نظرت ملك الي بخوف ثم تحدث :
هي فين…. البنت ال كانت اهنيه راحت فين
مراد بضيق:
مشيت… دي مجنونه ملكيش صالح ييها هي هتلاجيها عرفت اني عملت حادثه وممكن كانت بتشتغل عندي ولا حاجه وحبت تستغل الوضع انا واثق فيكي وعارف اني بحبك انتي لوحدك
نظرت ملك اليه بدموع ثم اقتربت منه واحضنته بلهفه وتحدثت ببكاء:
مراد بالله عليك بلاش تسيبني… انا بحبك جوي ومجدرش اعيش من غيرك متبعدش عني بالله عليك
مراد بأستغراب:
انتي ليه دايما مفكره اني هبعد عنك والله مستحيل ابعد عنك انتي مرتي وحبيبتي وانا كمان مجدرش اعيش من غيرك.. اهدي يا ملك بصي جومي خلينا نروج نقضي شهر العسل ونغير جو كمان
ابتسمت ملك بتوتر ثم نهضت حتي ترتب كل شئ اما في الاسفل كانت فردوس تجلس مع هذا الشاب الذي تحدث بعصبيه مردفا:
ومين جالك انها علشان اختي هوافج بال حوصل… مش معني ان ملك اختي يبجي اوافج انا رافض كل ال بيوحصل ومش هسكت هجول لمراد
فردوس بتوتر:
سيف يا حبيبي انت اكتر واحد عارف ان دنيا مكنتش مناسبه غير انها كدبت عليه كتير جوي ودي كانت فرصتنا الوحيده
سيف بحده:
لع يا مرت خالي ال حوصل مع مراد خداع انتوا كان لازم تعرفوه وهو يا يوافج يا يرفض بس كل ال حوصل انا مش موافج بيه ومدام انتي هتمنعيني اني اجوله يبجي انا همشي
نظرت الجده اليه بلهفه ثم تحدثت:
تمشي؟! تمشي فين عاد لع انت هتجعد اهنيه
سيف بحده:
لع همشي يا حجه… همشي انا مش هشارك في الكدب دا
القي سيف كلماته ثم خرج من البيت بعصبيه وفي صباح يوم جديد كانت دنيا تجلس مع احدي الاشخاص في منزلها وهي تتحدث:
ايوه بس لازم تخلي بالك وانت بتعمل اكده فيها ومراد مش لازم يوحصله حاجه
الحارس:
متخافيش كل حاجه هتبجي تمام
القي الحارس كلماته ثم خرج من البيت فتحدثت فاطمه بعصبيه:
هو انتي مجنونه ولا اي ال بيوحصل معاكي بالظبط
دنيا بغضب:
اه مجنونه…. انا مجنونه يا فاطمه عايزاني اعمل اي عاد اسيبها تتجوز حبيبي وتعيش براحتها معاه وانا اهنيه بموت كل يوم
فاطمه بضيق:
دنيا خلاص سيبيهم لربنا واكيد مراد هيجي عليه يوم وذاكرته ترجعله ووجتها هما ال هيندموا صدجيني
دنيا بدموع:
فاطمه…. انا حامل
نظرت فاطمه اليها بصدمه لم تستوعب ما سمعته الان فتحدثت:
نعم؟! انتي اي ال بتجوليه دا انتي مجنونه حامل كيف عاد
دنيا ببكاء:
حامل وخلاص اعمل اي دلوجتي… انا حامل في الشهر الرابع كمان يعني لو الوضع فضل اكده هتبجي مصيبه ومراد كان عارف اني حامل علشان اكده استعجلنا في الجواز
فاطمه بخوف:
حامل من مراد؟! يا نهار اسود…. يا نهار اسود لو عمك عرف هتبجي مصيبه يا دنيا انتي ازاي تعملي اكده… ازاي تعملي اكده
دنيا ببكاء:
كنت واثقه فيه ومتاكده اننا هنتجوز وفيه واثقه فيه بس مراد مش فاكرني… انا مش عارفه اعمل اي يا فاطمه.. مش عارفه اعمل اي
نظرت فاطمه اليها بتوتر ثم اقتربت منها واحتضنتها بحزن وفي مكان اخر عند مراد كام يقف امام خزانه الملابس الخاصه به حتي انتبه الي هذا الظرف الصغير فاخذه وانصدم عندما وجد صوره تصويريه لجنين في الشهور الاولي فدخلت ملك باستغراب وتحدثت:
مراد في اي عاد كل دا بنلبس هدومك
نظر مراد اليها وهو يحمل الصوره وتحدث:
هو دا بتاع مين…. مين اهنيه ال حامل وليه مستخبي في هدومي ال بجالي كتير ملبستهاش
نظرت ملك الي الصوره باستغراب ولكنها تفاجأت عندما وجدت مراد يضع يده علي رأسه وهو يري مشاهد مشوشه واصوات كثيره فأغمض عيونه بألم وتحدثت ملك بلهفه:
مراد في اي… مراد مالك اي ال حوصلك.. مراد و
لم تكمل ملك كلماتها وفجأه قاطعها مراد عندما صرخ بألم وهو يقع علي الارض فاثتربت ملك منه واحضنته وهي تتحدث ببكاء ولهفه:
مراد اي ال حوصلك… في اي بالله عليك خلينا نروح للحكيم
نظر مراد اليها بتعب وتحدث :
متخافيش.. انا كويس متخافيش
ملك ببكاء:
جوم نروح للحكيم ومفيش داعي نسافر انت لازم ترتاح… جوم بالله عليك
نهض مراد بتعب وهو يستند علي ملك ثم احتضن وجهها بيده وتحدث:
اهدي انا بجيت كويس اهه متخافيش والله يلا علشان نمشي وبعدين في عروسه حلوه اكده تبجي بتعيط بالطريجه دي متخافيش عليا بجاا انا بس تعبت شويه من تأثير الحادثه… يلا علشان نمشي
القي مراد كلماته ثم قبلها وذهب فنظرت ملك الي الفراغ بدموع وتحدثت:
بتمني ان اليوم ال هتفتكر فيه كل حاجه يبجي يوم موتي علشان انا مش هجدر استحمل اني اعيش في الدنيا دي لحظه واحده وانت بعيد عني
القت ملك كلماتها وهي تمسح دموعها وفي مكان اخر وبالتحديد في احدي القري المجاوره كانت تجلس هذه السيده العجوز مع ابنتها وهي تتحدث:
بلاش يا حجه…. خلينا اهنيه احسن بلاش ندخل العيله دي مره تانيه
نظرت السيده اليها بضيق ثم تحدثت:
لع… لازم اروح ولادي في خطر حضري نفسك يلا
القت السيده كلماتها وهي تشعر بالحزن الشديد اما عند مراد كان يقود سيارته وملك بجانبه وهو يتحدث بضحك:
لا والله ومين جالك بجا اني هسيبك تلبسي مايوه ليه ان شاء الله متجوزه كيس لب
ملك بتذمر:
يا حبيبي دا مش مايوه والله دا مايوه محترم خالص بس لما نوصل شوفه صدجني هيعجبك
مراد بتفكير:
انا متأكد انه مش هيعجبني بس هبجي اشوفه
اقتربت ملك منه بسعاده وقبلته ولكن صرخت فجاه وهي تتحدث:
مراااااد حااااسب ووو
توقعاتكم ورأيكم وتفاعل ويا تري انتوا مع مين ملك ولا دنيا

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي يفقد عقله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى