رواية أشواك الماضي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم خلود عبيد
رواية أشواك الماضي الجزء الحادي والعشرون
رواية أشواك الماضي البارت الحادي والعشرون
رواية أشواك الماضي الحلقة الحادية والعشرون
*عامر بهلع =لا يا مريم متسبنيش مريم فوقى مريم
واخذ ينظر حوله بهلع وجنون ويصرخ= اسعاف اسعاف بسرعة
*كان قد افترب جاد وهلع على مريم ايضا فهو بمثايت الشقيق لها واسرعوا باخذها الى المستشفى وعلم الاخرون باصابة مريم فهرولوا مسرعين للمستشفى
كان عامر واقف امام حجرت العمليات القابعة بداخلها مريم مستندا على الحائط ويتذكر كلامات هامساتها ضحكاتها التى كان يتسرق النظر لها مين بعيد اصبح قلبه يخفق خوفا من ترحل عنه من اخرجته من بحر ظلمات
*جاء احمد سالم وكمال واياد وكريم وسارة وكريمة وريسان الى المستشفى فاصبح امام حجرت العمليات مقتظه بالناس
* غير معرفه الصحافة فقد انفضح امر الاميرة الخفيه لعائلة سالم وكنة لعائلة النصر فكان قد جاء الصباح وكان بداخل حجرت العمليات حوالى 12ساعة متواصله اطباء يدخلون واخرون يخرجون كان الامر ماساويا لابعد الحدود فروئيت الاهل لخروج ودخول طبيب تمزق قلبهم خوفا من يخرج احدهم بخبر مؤلم لهم
**احمد بقلق = طولوا اوى يارب سترك يا رب احمى بنتى
اياد يرتب على كتفه= ان شاء الله يا بابا هتخرج وهتبقى كويسه مريم طيبة عمرها ما اذت حد
احمد بعين دامعه = يارب يارب
**جائهم هاتف فى وسط قلقهم من محمد اخو منيرفقد وصلته الاخبار من التلفاز والانترنت ال ممتلى بيه اخبار الحادثه ي
كريم= لسه مخرجتش من العمليات يا محمد
=……..
كريم= ان شاء الله
=…….
كريم بصدمة = رامز مات وقبضوا على رجالته
=………
اياد بقلق = فيه ايه يا كريم محمد ماله ورامز ايه الحصل
كريم بغضب ممزوج بحزن= كلام سارة كان صح رامز كان تاجر سلاح ومخدرات وكان شحنة المعدات الغطاء ليه يدخلهم
بس حصل مشده بنهم لما انكشف وحاول يهرب فضربوا عليه نار رصاصه جت فى قلبه ومات ورجلته اتقبض عليهم
احمد باسئ= يعنى لوله العملته مريم كان اسماء الشركات مشتركة فى الجريمة البشعة دى مريم انقذت الكل
FLASH BAKE
*اياد = خلصي يا سارة فى ايه وانا متاكد الموضوع ليه علاقه بمريم
سارة بتوتر= اصلا مريم اكتشفت ان رامز هو القتل منير الله يرحمه
الجميع بصدمه = ايه!!!
كريمه بدموع وتشهق= ابنى!!
سارة تكمل= فقررت تعرف ادله تسجنة بس اكتشفت انه فى تلاعب فى اوراق المشروع فرجعت حسابات الشركات وعرفت ان شركة الشامى هى المتلاعبه فى الاصل فعرفت ان شحنة المعدات جاى فيها حاجات ممنوعة
طلبت من بابا(لواء متقاعد) يساعدها عشان تحمى خواتها وشركة النصر كمان عشان ملهمش ذنب ف
انطلب منها انها لازم تبقى موجودة فى المشروع وتفرض سيطرتها عليه بما انها الفكره الاساسيه بتاعتها تقدر تتحكم فى بنود القعد اثرت على المستثمر الاجنبى بتهديد انها تتطالب باحقيت ملكيه المشروع انه يفصل الشراكة ما بين بقى الشركات وشركة الشامى بس شركة الشامى تبقى زى ما هى وتادى دورها منغير شراكة عشان يقدروا يوقعوا وده الحصل بضبط بس الاول مريم خافت ان رامز يكون شك فيها وكمان اختفاء المجرم ال اسمه زيدان خوفها على بنتها فوفقت تتجوز عامر عشان محدش يقرب من بنتها ويبقى غطاء ليه وحمايه فى نفس الوقت على ما المهمة تخلص
BAKE
كمال بتنهيد حزين= مريم عملت كتير عشان الكل
** اخيرا خرج الاطباء وعليهم اثر التعب الشديد ف العمليه استمرت اكتر من 12ساعه متواصله
هرول الجميع عليه
احمد بقلق وخوف= ها يا دكتور مريم عامله ايه
د/بتعب= الصراحة يا احمد بيه الحاله مش مطمانة انا ماقدرش اكدب عليك
احمد بفزع= بنتى جراله حاجة
د/=يا احمد بيه انت انسان مؤمن ومقدر ان كل شئ بايد ربنا المريضيه الرصاصه كانت على بعد 4ملى من القلب غير ان الخبطة ال فى دمغها اثرت وعملت نزيف جامد وتليف لبعض الخلايا بس الحمد لله قدرنا ننقذ الوضع وده غير الكسور ال فى جسمها بس بس
كمال بقلق= بس ايه يا دكتور
د/يا جماعة انا زى ما قولتلكم دى فى ايد ربنا فى الاول والاخر وانها عايشه لحد دلوقتى معجزة بحد ذاتها
كريم= يعنى هى حالتها اىه يا دكتور جيب من الاخر
د/ اسفا= هى دلوقتى هتنتقل للعنايه المركزة ولو ما فقتش او اى اشارة حيويه للمخ فى خلال 48 ساعة يوسفنى انى ابلغكم انها تكون حصلها سكته دماغيه
اياد بصدمة= يعنى ايه يا دكتور لو مفقتش اختى هتكون ميته انكليكيا
د/ لاسف اه انا لازم اعرفكم لان الامل ضعيف جدا وبحط ادمكم كل الاحتمالات
**وكان لم ينهى كلامه حتى جاءت الممرضه تخبره ان المريضه التى خرجت من حجرت العمليات للتو توقف قلبها!!
**صدم الجميع وكان قلوبهم هى من دوقفت اثر سمع هذا الجميع وقد هرول الطبيب بالاسراع الى حجرت العنايات ووقف الجميع ينظرون الى مريم من الشباك الزجاجى وهى موصل بالاسلاك من كل اتجاه وخرطوم التنفس فى فمها ورئسها المربوط بشاش كانت جثة ينتفض جسد اثر جهاز انعاش القلب والجهاز الاخر يصدر صوت يدل على انها فارقت الحياة؟؟!!
**********************************************
**تفتح عينها تجد نفسها فى مكان ابيض تمام كانه صحراء ناصعة البياض وترى امامها شقيقتها المحبوبه وجانبها تبتسمان لها وتجرى لهم مسرعة
مريم بفرح = ماما ماما ندى حببتى
الاثنان يبتسمان لها
مريم= سبتونى ليه انتم وحشنونى اوى خدونى معاكم
**لتنحنى ندى وتقبلها على رئسها = شكراا حمتى الامانة ررجعى الامانة لصحبها (وتعطيها صندوق صغير كان صندق الموسيقة التى اهدته سارة لندى فى عيد ميلادها الثاتى عشر ) ادهولها
مريم تنظر لها بتعجب واستغراب لا تعى لما هى يحدث ووفجاة وجدتهم يذهبون وكانهم سراب وهى
=لا ما تسبونيش خدونى معاكوا
لتلتفت لها ليلى = ارجعيله يا مريم (وتعطيها جرس صغير جداا بمدليه مربوط كشكل القلب ) وفجاة تذهب
ويصبح امامها المكان خالى تماما عاد ابيض كما كان ولكن هناك صوت جرس ضعيف وان هناك من ينحب ويبكى لها
*********************************************
**كانت دقائق معدودها ولكنها دهرا لهم زمن كانها سنوات صعوبها وقسوه مرت من خلاله واخيرا سكت الجهاز عن اصدار صوت الصفير وعاد مؤشر وخط القلب موضحا انها مازالت على قيد الحياة لم تغادر بعد
**خرج الطبيب وكانه كان بمعركة نعم انه كان بعركة ليرجعها على قيد الحياة مرة اخرى
د/ انااسف يا جماعة هى مش بس كده معرضه لسكته دماغيه لا جسمها كمان متهالك بشده والقلب لو قف تانى صعب ننعشه جهزوا نفسكم للاسوء انا اسف عملنا العلينا
**تركهم الطبيب وهم واقفون كالتماثيل وبين صدتمهم وزهولهم الاسؤء اى اسوء ذلك يحدث لا انه لا يقصد لا لن تموت مريم
**احمد تهاوى على الارض ساقطا وجرى عليه اياد= بابا بابا
احمد بدموع وبكى وضعف فقد انهزم الامبراطور الان وهدم جباله الشامخة= خدنى لبنتى يا اياد دخلنى اشوف بنتى عايز عايز اخدها فحضنى الحرمته منها عايز اشوف بنتى ساعدنى يا اياد قالها انى مسمحها لا خليها هى التسمحنى يا ابنى مريم ياممريم متروحيش منى انتى كمان 0( وانهار من البكاء)
**طلب اياد من الطبيب ان يدخله ولكنه رفض واخذ يرجوه حتى وافق فالطبيب يعرف نسبه رجوعها سالم شبه مستحيله
*************************
دخل احمد الغرفة هو مستند باياد لا يقدر على الحركه مرتدين زى الطبيى الواقى الخاص لغرفة العناية المركزة
جلس احمد سالم على كرسى وتركه اياد وخرج فالطبيب سمح بدخول فرد واحد فقط
كان ينظر الى ابنته الماثله امامه ملامحها مختفيه من كثرة الاسلاك وخرطوم التنفس ذالك وجسدها الموصل باسلاكك من كل اتجاه
دموع تنزل حزن حسرة خوف قلق اااه من غدر الزمن دائما نعرف ما بقيمه ما بايدنا الا عندما نكاد ان نفقده او نفقده
**احمد بيد مرتعشه يخرج جرس صغير على شكل قلب ويحدثها وهو يبكى= ع عارفة الجرس ده كنت بسكتك بيه وانتى كنتى لسه صغيرة كنتى مجرد متسمعى صوتها تسكتى وتبطلى تعيطى وتبتسمى وتتضحكى (ويبكى بشده) نفسى اشوف ابتسمتك وضحتك تانى نفسى تسمحينى انى بعدك عنى نفسى ارجع اخدك فى خضنى واشيلك زى ما كنت صغيرة دايما فى حضنى
انتى البسمة والحاجة الوحيدةالتمنتها فى حياتى وحصلت انتى جزء منى و ومنى ليلى انتى نص روحى التانى خوفت عليك منى
كل اليقرب منى بيتاذى ويضيع وانتى شوفتى اخوك الراح من ليلى اقبل ما يجى الدنيا وكنت انا السبب
خفت تروحى انتى كمان زيه خفت وبعدتك عنى كنت فاكر هاحميكى بس طلعت غلطان ارجعلى يا بنتى انا ندمان ارجعى لحضن ابوكى وقوليى يا بابا نفسى اسمعها منك ارجعى وقولى سمحتك ارجعى بنتى وطفلتى الصغيرة ارجعلى يا مريم (واخذ يبكى)
**خرج احمد متحامل على نفسه مجرد خروجه اغشى عليه مهرول الجميع نحوه واخذه حدث له انهيار وضغطه انحفض
**مرت ال48 ساعة كدهر لهم وجاء الطبيب
د/ الحمد لله مر ال48 ساعة بسلام بس انا يؤسقنى انى ابلغكم انها نجت من اسكته الدماغيه الى غيبوبه
عامر بذهول= يعنى ايه يا دكتور غيبوبه من انى نوع
د/ للاسف مخ ممتضرر من الخبطة جامد ولو مفقتش خلال اسبوع او اتنين هتكون دخلت فى غيبوبه دائمة يعنى متفرقش كتير عن انها ميته الكلينكيا الا ان مخها صدر منه اشارت حيوتيه وده هى بقرر منكم انها تعيش او تفصلوها عن الاجهزة
د/ انا للاسف بعرفكم بكل الاحتمالت عشان تستعدوا للقرار
عامر هتف بغضب= مراتى محدش يجى جنها لو مفقتش محدش هى نحيتها انا جوزها وانا المسؤل عنها
د/ احنا لسه فى الاحتمال يا عامر بيه بس لازم تتدرس حضرتك القرار كويس حرام تسبها تتعذب على فاضى عن اذنكم
**كانت مغادرة الطبيب نجاة له من ان يفتك بيه عامر من غضبه وكان صدمه لاخواتها وابوها انه من الممكن ان لن تعود لهم مريم الغاليه
******************************************
دخل عامر غرفت مريم متلصص من الطبيب المانع دخول احد مرتديا زى العنايه المركزة
*كان ينظر لها ويرها وقلبه يعتصره الحسرة والندامة على ظلمه لها وما فعله بها دون ان يسمح لها بالكلام انه لوحش لما فعله بها من ضرب متهالك
**جثا على الارض ممسك يدها الموصل باحد الاسلاك ويكلمها ودموع تنزل نادمة مشفقه خائفه راجيه منها العودة وعدم تركهها له
عامر ببكاء= مريم متسبنيش انا بحبك والله بحبك من اول يوم شوفتك بضتحكى مع زميلك فى الاستراحة وانتى سحرتى قلبى وبقى مالكته ارجعلى وسمحينى و خلينا نبداء صفحة جديدة ارجعلى واناهعملك اكبر فرح فى مصر كلها ونجوز بجد انا بحبك يا مريم اوى تسبينى انتى الرجعت جوايا حاجات انتفطت من زمان رجعتى روحى وعامر بتاع زمان عامر البيحب وعمره ما ياقسى ارجعى وخلينا نبداء من جديد لو مش علشانى عشان نور دى بتسال عليكى وعماله تعيط ارجعلها يا مريم انتى امها امها الربتها وكبرتها امها الهتزفها بنفسها وتقدمها لعرسها بنفسك تبقى جنبها هى محتجاكى
***
*مر اسبوع كامل والحاله كما هى وجاء محمد بعد اتمام مهمته والقبض على الجناه وتقديمهم للعداله
** كان اخر ساعات الليل فى احد الايام من الاسبوع التانى وقد خلع عنها خرطوم التنفس وبعض الاسلاك وقد نقلت لغرفة عاديه وكانت عبارة عن جميله على سرير موصل ببعض الاسلاك الطبيه
**اقسم احمد انه لن يخرج من المستشفى الا ومريم معه حاولوا معه ولكن رفض كان يسهر جانبها يتلو القراءن بجانبها طوال الليل على امل ان تستيقظ فى اى وقت اما الباقون ياتون بالنهار اما عامر كان معسكراا امام حجرتها ابى الذهاب الى نص ساعة لتغيير ملابسه والعوده سريعا خائفا ان ترحل عنه ملاكه النائم
**احس احمد برعشه من يدها على يده الممسك بها وينظر لها ويرى انها تستفيق
وقفا سريعا واقترب منها ووجدها تفتح عينها الخضراء وسط دهشته وفرحه برجوعها وعدم استسلامها للغيبوبه
مريم بوهن وضعف= ب ب اا با باااا بابا
*سرت اساورة لان اول كلمه تنتقها بعد عودتها هى الكلمة المحروم من سماعها كائنها طفله صغيرة يرجوع اباها ان يسمعها تنتق وتتكلم وكانت اول كلماتها هى بابا تدل على قوة الصله والاعتزاز بها
احمد ودموع ويحضتنها = مريم مريم يا حببتى انتى رجعتلى رجعتلى يا روحى الف حمد وشكر ليك يا رب الف حمد وشكر ليك يا رب
**عامر كان واقف خارج وسمع البكاء والصياح دخل سريعا ووقف مزهولا لان مريم عاد لحياه وكانت بين احضان ابيها وهو يبكى اسرع ونداء الاطباء الذين جاؤا مهرولين فالمعجزة تحققت
***************************************
وكان معرفه الجميع وبافاقتها جعلت الجميع مسرع لها فى اجواف الليل يومها و افاقت مريم ومرة اشهر كامل على وجودها للمستشفى**
واصبح اخواتها عندها يوميا وعرفت ما حدث لرامز وحزنت ولكن يجب ان يدفع كل مجرم جزاء ما صنعه وهو جزاء هذا
لم يدخل لها عامر ابدا بل كان ييظل واقفا فى الخارج خائف من مواجهتها نادم لا يعرف كيف تسامحه كيف يطلب منها بدء صفحة جديد بحياتهم وتتقبله كزوج حقيقى
سامحت مريم ابها وعاد لاحضانه وكان رجعها له وهو بسبب ذلك الجرس الصغير الذى اعادها للحياه ففهمت حلمها بامها من خلاله اما باقى الحلم ستفسره قريباا
***********************
*كانت جالسه على كرسى متحرك بحديقة المستشفى فقد ملت من الغرفه وجائها عامر
عامر باسف= مريم ممكن اتكلم معاكى
مريم بنظر ليس لها تفسير اهى اشتياق ام عداب ام ماذا= اتفضل
عامر = مريم انا عارف ان احنا ابدينا غلط وموضوع نور ده فى ايدك انتى التقرريه محدش هيدخل حتى محمد اخويا ميقدرش حتى لو هو ابوها (لتقاطعه مريم)
مريم= هنفذ وصيت ندى نور هترجع لمحمد بس لغايه اما يتعافى تماما هتبقى معايا وانت تقدر تخدها تزوره كل اسبوع عادى انا سمحته الماضى صفحة ولازم تتقفل
عامر فرح انهاتريد غلق الماضى باخزانها اذا من الممكن ان تسامحة
عامر =ممكن نبداء من جديد ونعطى لبعض فرصه جديدة ونبداء نفهم بعض ونستمر بجوازنا انا مش عايز نتطلق يا مريم عايز فرصه تسمحينى على عملته فرصه نبداء حياتنا
**كانت مريم ستوافق على اعطاه فرصه فهى بالاساس سامحته واعطته العزر لما حدث وكانت مشفقه عليه انه تحمل كتير من اجعل عائلته اذا هو مضحى مثلها ولكن ….. (تاتى الرياح بما لا تشتقى السفن)
ليجد امراة مرتديه ملابس المرضه هزيل جسدها ومرض تنادى عليه من مسافه
==عامر عامر
**ليلتفت عامر لمن تنادى ويصدم ومن شكلها قد تغيرت كثير زبلت وتحولت شبح منها انها هناء هناء طليقته قاتله ابنه الخائنه
*كان ذاهب مبتعدا عن مريم وعن تلك هناء مغادر متذكر ماساة تخبره انها اجهضت طفله ولا تريده
==عامر عامر استنى انا ما قتلتش ابننا
**توقف عامر وكانه تجمد والتفت لها متعجبا وذهب لها سريعا
عامر ممسك جسدها من كتفيها يهزهاغاضب = يعنى ابنى عايش ابنى فين
هناء بضعف= انا ما قتلتهوش يا عامر انا مليش ذنب المرض هو القتله هو الفرقنا (وتهاوت فى يده مغشى عليها وسط دهشته وصدمه مريم مما ترى امامها )
** حمالها عامر واتجه الى اى طبيب وقد عرف الكارثة التى دمرته تمام
** الطيبب الذى كان يتهمها بتركها له وذهابها له من اجل المال والثروة والثراء ماهو الا طبيبها المعالج فقد كانت هناء تعانى من سرطان الدم كل تلك السنوات وتعانى بمفردها وانها عندما كانت حامل الطبيب اخبرها ان الجنين تشوه من اثر العلاج ويجب اجهاضه لانه لا امل من وجوده بالاساس ولكن..
لما كذبت عليه ؟؟ لما لم تخبره الحقيقه ؟؟ لما لما فهو كان حبها ومعشوقها لما منعته ان يكون بجانبها
**انهزم الكنج وسقط وسقطت معه اماله واحلامه وتبعثرت ما حدثب حياته وظنونه ما هى الا كذبه وعرف من هو سبب ضياعة ودماره وتحوله الى قاسى متلبد بلا مشاعر انه انه……. والده!!!
*******************
** منذ قليل
**هناء مسطحة على السرير وبجوارها عامر ينظر لها بشفقه والم
عامر بصوت خافت = ليه مقولتليش يا هناء ليه كذبتى عليا
هناء بضعف= ابوك هو السبب
عامر بصدمه = بابا !!
هناء ببكاء= بعد ما اتجوزنا بشهرين عرفتى انى عندى الكانسر مردتش اقولك عشان انت كنت لسه متاثر بحدثة محمد قررت اتعالج فى السر وبعدين عرفت انى حامل والجنين اتشوه بسبب العلاج ابوك عرف فى الوقت ده وقال عامر هو العمود الفاضل للبيت لو وقع هينهار وانى لازم ابعد واجرحك عشان تبقى اقوى وتقدر تتحد الظروف عشان الازمة تعدى قررت انى اضحى بانك متكونش جنبى على انك تقف على رجليك من تانى
*************
*خرج عامر مصدوم والده تسبب بضياع حب كلا ولديه بسبب المال والثروة
**عندما خرج وجد مريم امامه على بابا الغرفة وتنظر له وتحاول رسم الابتسامة
عامر= مريم انا…..
مريم ببتسامة بسيطة= لو عايزنى اسمحك بجد ونبداء صفحة جديدة تبقى تتطلقنى وترردها على زمتك هى الضحت عشان تكون عامر النصر
عامر= بس يا مريم انا ب (لتقاطعة مريم)
مريم= لما شوفتها وسمعتها افتكرت ندى اختى ازاى قضت سنتين فى مرضها وتعباها ومحدش كان جنبها وهناء زيها واكتر 6سنين بتكافح وتتعذب من حرمنها من ابنها لوحدها تبقى هى التستحق فرصه تانيه
عامر احنا مش مكتوبين لبعض ااحنا اتنين كل واحد ركب قطر وتقابلنا فى محطة من عمرنا ورجع كل واحد يكمل طريقه بس عكس بعض عمرنا منتقابل يا عامر طلقنى احسن للكل وده طلبى الوحيد واعتبره رجاء منى
**التفنت بكرسيها المتحرك وغادرت والدموع تنزل منها
كل حلم بنحلمه لو مجاش في وقته يبقى كانه مجاش
كل بدايه حلوه لأي نهايه باينه يا ريت ما نبدأهاش
انت لغيري وانا مش ليك ولا عمرنا هنكون مع بعض
مهما بنحلم نبقى سوا هنفضل زي السما والأرض
طول ما في بينا بعد كبير الدنيا هتتعاش
انا بتعلم بعدك اعيش نفسي اتعود ع النسيان
قد ما هقدر هبعد عنك قد ما تقدر قوللي كمان
يمكن نتقابل بعدين، بعد الدنيا، بعد الناس
بعد ما يخلص كل زمان
انت لغيري وانا مش ليك ولا عمرنا هنكون مع بعض
مهما بنحلم نبقى سوا هنفضل زي السما والأرض
طول ما في بينا بعد كبير الدنيا هتتعاش
********************************
**
خرجت مريم بعد اسبوعان من المستشفى بعد ان ازالت جبس قدميها وعادت الى قصر سالم الكبير القصر الذى يجمع شمل عائلة سالم والتهامى معانا
**
كريم= محمد ابن خالتى كريمة فرحه الاسبوع الجاى بفكر اعمل خطوبتى معاها
اياد بمزح= وانا كمان بس انا فرح على طول (ويغمز لسما فرتبكت)
مريم = بطل يا اله البت وشها جاب الوان بطل تكسفها
بس مين دى يا كينو ال امها دعيا عليها حد انا اعرفه
كريم= اه تعرفيها زهرة اخت على
مريم وتحاول ان تتذكر= زهرة اخت على زهرة اخت على
مريم بصدمه= زهرة اخت على !! على !! على
كريم يحرك رئسه بالايجاب
مريم وتعمز له = اه يا نمس ده انت طلعت لعيب ومن ورايا
سما= اه ده انتى تعرفى زهرة يا ابله مريم اصلها صاحبتى
مريم وتضحك وتنظر لكريم = وكمان اممم
احمد = خلاص يا ولاد زى ما تحبوا اعملوا
اياد = انتى هتجيبى نور امته
مريم = انا راحه انهارده قصر النصر وهتكلم مع محمد
احمد بحزن= انتى متاكدة من قرراتك دى مريم
مريم بابتسامة مصطنعة = ايوة يابابا واخدتها بعد تفكير طويل ومدروس
كمال= ربنا يوفق يا بنتى
*************************************
**دخلت مريم قصر النصر وصعدت الى غرفه محمد الذى يجرى العلاج الطبيعى ليتحسن
مريم = انا هنفذ وصيت ندى الله يرحمها نور هتبقى عندك 5ايام فى الاسبوع ويومين الاجازة عندى ده فى الدراسه اما فى الاجازات نصها عندك والنص التانى عندى
محمد = شكراا يا مريم انك سمحتينى
مريم= ولا شكر ولا حاجة نور فى الاول والاخر بنتك بردوا
سارة= يعنى انت خلاص انتى وعامر اطلقتوا
مريم = ايوه اطلقنا خلاص وورقتى وصلتنى
مريم تعطى محمد صنوق الموسيقى وتعطيه له = ده وصيه ندى التانيه انا جايه ادهولك ( ثم تنظر لسارة)
سارة= هو مش ده الصندوق العطيته لندى اول عيد ميلاد ليها فى شقة جدتتك لما روحتم وقعدوا معاها
مريم= اه هو (وتنظر لمحمد نظر ذات مخذا وفهمها ولاول مرة يتامل سارة بصدق وكان ذلك الصندوق هو مفتاح الحياه بينهم)
********************
*خرجت من غرفه محمد ولكن تقابل عينها بعين عامر الواقف بعيد وكانها تودعها
كتر حاجة توجع في لحظة الفراق
حبيبك تلمحه
ودموعه رافضة تطلع وكأنه حالا فاق على ايد بتدبحه
وكأن ده عادي
لأ
وأقل كمان من العادي
والوقت ده كله في عمر الواحد راح على الفاضي
وما بين لقى وفراق
كأننا في سباق
ده بيبكي وهو مفارق
وده فارق وماهوش فارق
مين فينا وفّى بوعده وما خانش الاتفاق
وتبقى فمترحه
طريق مفتوح وباب
وصوت طالع بخوف
بيعلق الاسباب
على شماعة الظروف
خلاص ما فيش جراح
خلاص الوقت فات
معقول في حد مات
حتعرف تجرحه
وكأن ده عادي
لأ
وأقل كمان من العادي
والوقت ده كله في عمر الواحد راح على الفاضي
وما بين لقى وفراق
كأننا في سباق
ده بيبكي وهو مفارق
وده فارق وماهوش فارق
مين فينا وفّى بوعده وما خانش الاتفاق
وتبقى فمترحه
***********************************
مرة عاما كامل
**كان الحياة فى قصر سالم الكبير اعادت السعادة للجميع
كان احمد سالم وكمال التهامى يلعبان الشطرنج وتدخلت مريم مبتسمة وسعيده
*تذهب وتقبل احمد سالم على خده وتلف يديها على عنقه
مريم بمرح= ها يا بابا مين الفاز
كمال بضحك = انا طبعا
احمد ببتسامة = ايوه ايوه انت اصلا بتفوز بالخش بتضحك عليا انا عارف
كمال= ههههه برر برر خسرك بس بردوه انا الفزت
** وتدخل زهرة حامله طفلها زو شهر من عمرة سالم الصغير
مريم=مالك يا زهرة ايه سالومه تعبك ولا ايه
زهرة= مسهرنى طول الليل والله يا ابله مريم
مريم بضحك= معلش هو بس فى الاول كده وشويه وينتظم نومه برده سها بتشتكى من منيرالصغير وكانت بتعيطلى منه هههههه
** جاء اياد ويجرى وراء سما وهى حامل فى الشهر السادس تقريبا
احمد = فى ايه يا ابنى بتجرى وراها كده ليه
اياد بغضب مصطنع= يرضيك يابابا تصحينى تكب عليا مياه متلجه
وسما تمثل البرائه= والله يا خالو هوال نموا تقيل
اياد = انا يا بنت ال امشى كده وانتى اوزعه وعمله زى الكورة ببطنك دى
سما = بنتى يا بابا وتبقى قمر زىى (وطلع لسانها له)
زهرة= ايوه عروسة ابنى تبقى قمر ولازما تتطلع عنيها ملونه زيه بقى
سما= يا سلام يا ست زهرة عشان يعنى ابنك عينه زرقه انا بنتى بقى هتتطلع عنيها خضرة لعمتها ولا ايه يامريم
مريم بضحك= اه ما احنا عيله ملونه بقى ههههههه
اياد=هى نور هتيجى امته وحشتنى القرده دى
مريم= والنهارده ان شاء الله والله مش عارفه ليه سارة اصرت تخدتها معاهم شهر العسل
سما= سارة بتحب نور اوى بتعتبرها بنتها ربنا يرزقها يا رب
مريم = يا رب
**************************************
**جاءت ساره ومعها نور فى يدها وتركتها مع جديها وجلست مع مريم
مريم= مبسوطة يا سارة
سارة بفرح= الحمدلله ربنا عوضنى بمحمد وكمان نور ربنا عوضنى بكتير اوى والفرحة ملت حياتى
سارة= يا مريم انا جيالك بمرسال من هناء مرات عامر هى من يومين تعبت وودوها المستشفى وهى حابه تشوفك
مريم = انا !!
ساره = اه وبعدين وهو صحيح خلاص كتب كتابك على ساهر الخميس الجاى
مريم بصتنناع للبتسامة وتمثيل الفرح= اه متنسيش تيجى بقى
سارة بحزن= غلط ال بتعمليه ده يا مريم حرام هتظلميه معاكى وانتى قلبك فى غيره
مريم= انا وعامر خلاص وبعدين ساهر انسان مثقف ومتعلم وابن عيله وكويس تصدقى انه معترضش انى اكمل المشروع من خلال شركة بابا وواقف انى اكون نفسى وابنيها بحسباتى انا يعنى متفتح لابعد الحدود هكون عايزه ايه اكتر من كده
ساره = عايزه الحب الاحتواء الاكتفاء الذهنى والفكرى مش كافى لان الواحد يبنى عليه حياته
مريم= الحب بعشرة هينوجد
سارة= ده لو فى حاله مفيش حد فى قلبك يبقى العشرة هتولد الحب والموده بس انتى كده بتخدعيه وبتخدعى نفسك
***********************************
*ذهبت مريم لرويت هناء بالمستشفى وقابلتها
هناء بضعف= انتى مريم انتى جميله اوى عامر عنده حق يحبك
مريم ببتسامه = انتى اجمل وعامر بيحبك انتى
هناء بوهن مبتسبمه= لا يا مريم عامر بقلبه كله انتى وباين من عينك انك كمان بتحبيه
مريم= انا صفحة وانطوت انتى رجعت له
هناء= عامر رجعنى له بشفقه وندمه مش لان الحب بس وجوده جنبى باخر ايامى ده بيكفنى وبس
مريم= ان شاء الله تخفى وتقومى بالسلامة
هناء= مريم انا بوصيك بعامر خلى بالك منه
***********************************
*خرجت مريم واخذ تفكر بكلام سارة اولا ثم هناء ثانيا
مريم = ساهر انا اسفه انا لوو كملت معاك يبقى كده بخدعك انت تستحق وحدة تحبك بجد
ساهر ببتسامه = انا مقدر صراحتك يا مريم وزاد احترامى ليكى يمكن انى مكنش بحبك وانى شايف فيكى الزوجة المناسبه والانسانة البتمنها بس مش حب اتمنى نفضل اصدقاء
مريم = اكيد
*****************************************
خلال شهر توقيت هناء وقد اخبرت سارة مريم انه خزين حبيس غرفته لا يخرج منها وانها الوحيده من تسطيع ان تخرجه منهها
**دخلت الى غرفته وجده جالس على كرسيه الهزاز وسارح كانه فى عالم اخر
مريم بهمس= البقاء لله يا عامر
عامر ينظر لها ولا يتكلم
مريم = لازم تبقى قوى يامر وتعرف ان ربنا كده رحمها هى كانت بتتعذب بالمرض لازم تقف على رجلك وتكمل المشوار وتكمل حياتك الحياه مبتقفش على حد بيبقى ذكر لينا ولازم نخليه ذكره حلو دايما نفتكرها وندعلها
**كانت خارج ووافقه ظهر له فامسك يدها وهى مازالت ظهرها له
عامر بهمس= تكمليه معايا
مريم التفتت له وباعين دامعه هزت رئسها بالموافقه
********************************************
بعد بضع سنوات اصبح كل منهم لديه
عامر ومريم = هناء وهانى واحمد
محمد وسارة =نور الاساس و ندى ونادر تؤام
اياد وسما= سلمى وزيادوحياة
كريم وزهرة= سالم وليلى
سامى ولينا= جوان وفوائد
محمد وسها= منير وجمال
تم الانتهاء والحمد لله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أشواك الماضي)