رواية المتعة الحرام الفصل الثاني عشر 12 بقلم عادل عبدالله
رواية المتعة الحرام الجزء الثاني عشر
رواية المتعة الحرام البارت الثاني عشر
رواية المتعة الحرام الحلقة الثانية عشر
سهام : خايفة سامي يعرف ، ده لو عرف هيموتني .
عايدة : متخافيش ، سامي هيعرف ازاي ؟؟ ده ليل و نهار في الشغل ومش بيرجع الا علي النوم .
سهام : المفاجأة كمان ان سامي هيستلم شغل جديد بدل الشغل الاساسي وهيسيب الشغل التاني خالص ، يعني كل يوم من قبل المغرب هيكون في البيت .
عايدة : انتي ناوية تكملي مع وائل ولا هتبعدي ؟
سهام : مش عارفة يا عايدة ، مش عارفة اعمل اي ، بس لازم ابعد عن وائل ، مش هينفع اكمل معاه ، ومش هقدر اتطلق من سامي علشان الاولاد .
عايدة : ومين قالك تطلقي من سامي ؟!!
سهام : يعني قصدك اني لازم ابعد عن وائل؟؟
عايدة : اكيد يا سهام لازم تبعدي عنه ، مش محتاجة تفكير .
سهام : عندك حق يا عايدة ، انا لازم ابعد عنه نهائي .
عايدة : و خلي بالك لأنه اكيد هيحاول يكلمك تاني ؟
سهام : هنهي معاه و مش هعطيه اي فرصة انه يكلمني تاني .
عايدة : اتمني فعلا انها تكون غلطة وتعدي علي خير يا سهام .
سهام : يارب يا عايدة ، خليكي واقفة جنبي ارجوكي .
عايدة. : انا جنبك لما تعدي ازمتك يا سوسو متخافيش ، اهم حاجة يكون عندك القوة والارادة انك تبعدي عنه نهائي .
سهام ” ودموعها تتساقط ” : نفسي يا عايدة اخرج من المصيبة دي ” .
تواصلت رسائل وائل المستمرة الي سهام ، وكل نص ساعة كانت سهام تلتقط موبايلها والفضول يقتلها لقراءة رسائل وائل وتتمني لو ان رسائله تتوقف !!!
فتحت سهام الفون وبدأت تقرأ الرسائل .
” وحشتيني اوي يا سوسو انتي فين يا قلبي ”
” مش بتردي عليا ليه ؟؟ ”
” انا زعلتك في حاجة ؟ ”
” وحياة حبي ليكي لازم تردي عليا ”
كان الألم يعتصرها كلما قرأت رسائله وهي لا تملك الارادة ان تقوم بحظره او تمنعه !!
فمازال لوائل النصيب الأكبر من قلبها حتي الان !!!
ثم تابعها وائل بسيل جديد من الرسائل .
” انتي وحشتيني اوي يا روح قلبي ”
” ردي عليا علشان خاطري ”
” انا كده قلقان عليكي اوي ”
” طيب ردي طمنيني وبعدها اقفلي ”
لم تستطع سهام الاستمرار في المقاومة ، فلابد من ايقاف هذه السيول من الرسائل التي تجرف كل حوائط المقاومة امامها .
سهام : ارجوك يا وائل لحد كده وكفاية اوي مش هينفع نتكلم تاني .
وائل : انتي اتجننتي اكيد !! انا مقدرش ابعد عنك ابدا ، اطلبي مني اي حاجة انفذهالك حتي لو طلبتي مني اموت نفسي هوافق انما ابعد عنك مستحيل .
سهام : وانا بعد اللي حصل مش هقدر اكمل معاك تاني .
وائل : اللي انتي بتطلبيه ده هو المستحيل ، اللي حصل ده قربنا من بعض اكتر ومش ممكن نبعد عن بعض ابدا .
سهام : اللي حصل ده كان غلطة ولازم ننساها ولازم نبعد وكل حد فينا يكمل حياته وننسي اننا اتقابلنا من الاساس .
وائل : بتقولي علي حبنا غلطة ؟؟!!!
سهام : انا بقول اللي حصل كان غلطة .
وائل : اوعي تنسي ان اللي حصل ده جزء من حبنا .
سهام : انسي يا وائل خلاص ، ده قراري ومش هتراجع فيه ابدا .
وائل : وتنسي حبي بالسهولة دي ؟؟!!
سهام : هكلمك بصراحة يا وائل ، انا حبيتك فعلا لكن علشان عيالي مش هقدر اكمل معاك ودي اخر مرة نتكلم فيها ، معلش سامحني يا وائل .
وائل : مش هقدر يا سهام .
سهام : انا كمان صعب ابعد وانساك لكن ده شئ لابد منه ، هنتعب شوية في الاول وبعد كده هننسي ، لكن ده احسن ليا وليك ، سامحني يا وائل انا هعملك حظر علشان مش نفكر نتكلم تاني ، خلي بالك من نفسك ، هتوحشني .
وائل : طيب استني ..
قامت سهام بحظر كل حسابات وائل علي الميديا وبحظر ارقامه جميعا !!!
جلست سهام تبكي متألمة مما وصل اليه حالها !!!
مرت ايام صعبة جدا علي سهام و قلبها يكاد يعتصر الما و ندما علي خطيئتها مع وائل وحزنا علي حبها له وألما علي فراقه .
استمرت عايدة علي اتصال مستمر مع سهام محاولة دعمها في محنتها .
بينما اصبح سامي اكثر قربا من سهام بعد استلامه عمله الجديد .
يعود سامي من عمله في السادسة مساء ويجلس مع سهام والاولاد ويساعدهم في استذكار دروسهم ثم يجلس مع سهام يتسامرون في جلسات اسرية هادئة .
واحيانا كان سامي يأخذهم جميعا للخروج في نزهه سريعة .
ولكن كان سامي يلاحظ دائما ان زوجته شاردة الذهن !!!
حاول سامي معرفة السبب فسألها : انتي مالك يا حبيبتي دايما سرحانه ومش مركزة ليه ؟
سهام : مفيش حاجة ده بيتهيألك بس .
سامي : لا مش بيتهيألي انا ملاحظ عليكي كده من فترة ومش اتكلمت الا لما لقيت الموضوع بيزيد مش بيقل !!!
سهام : مفيش حاجة غير اني احيانا بسرح وافكر في مستقبلنا ومستقبل الاولاد واننا لازم نعمل حاجة للمستقبل .
سامي : متفكريش في بكره خلينا في النهارده نعيشه زي ما هو ونسيب بكره علي الله وكل واحد له نصيب في حاجة هيشوفها .
سهام : وهو غلط لما افكر في مستقبلنا ومستقبل الاولاد ؟؟!!
سامي : لا طبعا مش غلط بالعكس ده شئ جميل جدا لكن مش للدرجادي .
سهام : خلاص يا سامي ، انا غلطانة مش هفكر في حاجة تاني .
سامي : خلاص يا حبيبتي متعصبيش نفسك كده .
شعر سامي بأن سهام تحاول الهروب من السؤال باصطناع التفكير في المستقبل ، لكنه لم يصل لسبب حالة الشرود الدائمة لها !!!!!
عادت حياة الهدوء الي سامي وسهام وبدأت تختفي المشاكل بينهما ولكن ظلت حالة الشرود تطرح دائما سؤال عن سببها دون تفسير !!!!
ومع الوقت ازاد قلق سامي فقام بالاتصال بعايدة صديقة سهام المقربة وحاول الاستفسار منها .
سامي : ازيك يا عايدة عاملة اي ؟
عايدة : تمام يا سامي . انتوا عاملين اي انت وسهام والاولاد ؟
سامي : انا كويس والاولاد كويسين الحمد لله لكن سهام مش عجاني خالص الايام دي يا عايدة !!!
عايدة ” بتوتر ” : ليه ؟ مالها ؟
سامي : حاسس انها مخبية حاجة او في حاجة مضايقاها ومش عاوزة تتكلم !!
عايدة (محاولة ابعاد الشكوك عنده) : لا يا سامي مش سهام اللي يكون عندها حاجة مضيقاها وتسكت ، انت عارفها مش بتسكت ابدا لما تكون متضايقة .
سامي : علشان كده انا مندهش ، انتي يا عايدة اقرب صاحبة ليها ياريت تكلميها وتشوفي لو في حاجة افهمي منها وقوليلي علشان انا زعلان عليها وهي كده .
عايدة : حاضر يا سامي هكلمها ولو في حاجة هكلمك واقولك اكيد .
بعدها اتصلت عايدة بسهام وقالت لها : مالك يا سهام فيةحاجة مضيقاكي ؟
سهام : مفيش الا الموضوع اللي انتي عارفاه .
عايدة : حصلت حاجة جديدة ؟
سهام : لا مفيش جديد ، لكن مش قادرة انسي .
عايدة : مش قادرة تنسي حبك لوائل ولا اللي حصل بينكم ؟
سهام : الاتنين يا عايدة ، مش قادرة انساه ولا قادرة انسي اللي حصل .
عايدة : لا يا حبيبتي لازم تنسي علشان جوزك لاحظ .
سهام ” بخوف ” : سامي لاحظ !! لاحظ اي ؟ وعرفتي ازاي ؟
عايدة : ايوه سامي لاحظ سكوتك وسرحانك المستمر وكلمني من شوية ، لازم تنسي وتبقي طبيعية علشان مش يشك فيكي .
سهام : حاضر يا عايدة خلاص هحاول .
عايدة : مش محاولة بس يا سهام ، لازم تنسي كل حاجة ، والحمد لله ان مفيش حاجة انكشفت لغاية دلوقتي .
سهام : حاضر يا عايدة ، مش عارفة اقولك اي يا عايدة !! انا متشكرة اوي .
عايدة : متقوليش كده يا سوسو احنا اخوات .
وبعد اكثر من شهرين بدأت تشعر سهام بألم شديد !!!
اخبرت سهام صديقتها عايدة بتعبها .
سهام : انا تعبانة اوي يا عايدة .
عايدة : لسه تعبانة بسبب موضوع وائل ؟
سهام : لأ . انا شاكة اني حامل .
عايدة : حامل !!! الف مبروك يا حبيبتي .
سهام : لأ ، انا مرعوبة .
عايدة : من اي يا سهام ؟
سهام : خايفة يكون الحمل ده من وائل !!!
عايدة : بتقولي اي !!! دي تبقي مصيبة !!! وليه بتقولي كده ؟ اكيد الحمل ده من جوزك يا سهام ، وائل ده كانت مرة واحدة وعدت .
سهام : لا يا عايدة ، احساسي ان الحمل ده من وائل .
عايدة : بتتكلمي بجد ؟؟
سهام : ده احساسي .
عايدة : انتي لازم تتأكدي الاول انك حامل .
سهام : عملت اختبار منزلي وعرفت اني حامل .
عايدة : لأ مش كفاية لازم تحللي عند دكتور كويس .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام)