رواية أحببته من أجل حبه لفلسطين الفصل الثالث 3 بقلم أمل محمد
رواية أحببته من أجل حبه لفلسطين البارت الثالث
رواية أحببته من أجل حبه لفلسطين الجزء الثالث
رواية أحببته من أجل حبه لفلسطين الحلقة الثالثة
والله لن أنسى مسجدنا الأقصى وقبة الصخره تبكي من الحسره تقول يارباه ياواهب الحياه بعونك اللهم اكتب لنا النصره
عدي بابتسامه صفرا/ ممكن يا أموله يا حبيبتي تنشدي في سرك عشان أعرف أشتغل
سابت أمل الرسمه اللي هي بترسمها وبصتله / ولاااا هو انت معانا والا معاهم
عدي في سره ( أستغفر الله العظيم هتخرجني من المله وأنا قاعد ) / ياحبيبتي انتي بس صوتك عالي وبيلغبطني وأنا بشتغل وبعدين انتي مروحتيش مع ماما لخالتي ليه مش أحسن من قاعدتك معايا في الشغل كده كأني جايب بنت أختي معايا
أمل بصتله بجنب عنيها / انت لو بتحب فلسطين بجد مش هتتلغبط وانت بتشتغل بالعكس تفضل تدعيلهم عارف ياعدي بيقولك اللي ميتسموش مسمينها حملة إبادة عز’ة
/ غز’ة عمرها ماتُباد لا الإسلام ولا العدل والا أي حاجه في الدنيا تقول انهم ممكن يبيدوهم غز’ة عاجلاً أم آجلاً قادره على النصر باسم القادر المقتدر
بصتله أمل بكل إعجاب من حبه لفلسطين وقوته في الكلام
/ ايه الرسمه الجميله دي اللهم بارك دي أختك ياعدي صح
عدي / أيوه المهم انت ايه جابك متأخر كده يا عبيده
عبيده لسه هيتكلم اتكلمت أمل بتسرع / عبيده
عدي بهمس جنب ودانها وهو بيضغط على سنانه / أقسم بالله لو فتحتي البلاعه اللي في بؤك دي تاني لأنفخك اتلقحي في أخر المكتب هناك روحي
اتحركت أمل أخدت اسكتش الرسم بتاعها وراحت قعدت مكان ما قالها عدي
عبيده / معلش كان عندي مشوار قبل ما اجي المهم هات ملفات اجتماع انهارده وتعالى نراجعه يلا اه صح الفوج مبعتوش فاكس بأسمائهم وعنواينهم
عدي / لأ لسه بس لما ييجوا بإذن الله هخلي السكرتير ياخد أسمائهم وعنواينهم متخافش
عبيده / تمام يلا
خرجوا مع بعض يشوفوا شغلهم وفضلت أمل سرحانه في الشخص اللي بيحب فلسطين للدرجه دي
في مكتب عبيده
عبيده / عدي الصفقه دي عاوزك تهتم بيها كويس أرباحها هتكون عاليه بإذن الله والصفقه دي بالذات كل الشركات بتتمناها لأنها شركه عالميه وهتاخد شركتنا في حته تانيه
عدي / متقلقش كله تحت السيطره بإذن الله
عبيده / توكلنا على الله
الباب خبط عبيده / اتفضل
السكرتير / الفوج وصل يا فندم
عبيده / تمام دخلهم غرفة الإجتماعات
بدأوا عبيده وعدي يجهزوا أوراقهم وخرجوا لغرفة الإجتماعات
أول مادخل عبيده وعدي وقربوا يحيوا الفوج لاحظوا حاجه خلت الد’م جري في عروقهم والضغط علي وحسوا إن الد’م بيغلي في راسهم
عبيده بثبات وقوة يحسد عليهم / اتفضلوا اقعدوا
بصله عدي بصدمه
عبيده بهدوء / قبل أي كلام في الشغل أنا عندي سؤال الأرباح هتروح فين
بصله مديرهم بهدوء / وايش يخصك ف ذا
عبيده بهدوء وثبات انفعالي / أنا عارف كويس أوي إن الس’عو’ديه زي مافيها مناصر للكلاب فيها مناصر لاخواتنا الأسود انتوا تبع مين
المدير / ليش تسب فيهم يازلمه هدول بيموتلهم أطفال ونساء غد’ر
هنا ولم يتحمل عبيده أكثر من هذا / غد’ر ولما هما يستقصدوا الأطفال والنساء عشان ميجيش الجيل اللي هيب’يدهم ولما يقطعوا عنهم المايه والكهربا والبنزين ومش بس كده بيمنعوا عنهم الماعونات اللي جايه من اخواتهم العرب بعيداً عن إنهم فلسط’ينيين لما اخواتك اللي من دينك ومسلمين زيهم زيك يقولوا مش محتاجين من اخواتنا العرب إلا أكفا’ن عمرك جربت تحس بالخذلان اللي هما فيه مننا كا إخواتهم بص يا أستاذ انت أنا عارف إن مش السع’ود’يه كلها أمثالك بالعكس فيهم أمثال شريفه وفيهم اللي يستاهل يتقال عليهم اخواتنا فعلاً لكن أمثالك اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا من بينهم سالمين اتفضلوا اخرجوا بره لا بيننا وبينكم معروف
بعد مرور ٤ ساعات
عدي / وبعدين بقى ايه طردهم ووقف فرحان ومبسوط بقوله فرحان كده ليه يا عبيده قالي حاسس اني قدرت أقف جنب اخواتي ولو بنقطه في بحر رجولتهم
الأم / ربنا يبارك فيه وفي أمثاله ربنا يرضيه ويرضى عليه اللهم بارك فيه وفي اللي ربوه يابني والله
أما أمل فكانت في مكان تاني خالص بتفكيرها فيه وعدى الوقت وكل واحد فيهم دخل غرفته وفضلت أمل تفكر في عبيده لحد ماغلبها النوم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببته من أجل حبه لفلسطين)