رواية المغرور والدلوعة الفصل الثاني 2 بقلم ميرو محمد
رواية المغرور والدلوعة الجزء الثاني
رواية المغرور والدلوعة البارت الثاني
رواية المغرور والدلوعة الحلقة الثانية
وصلت حياه وصقر الي الصعيد……
كان في استقابلهم ناس كتير من اهل عائلة الهلالي 🙆
صقر : عجبك كده أهو الناس هتكلم علينا من انهارده بسببك .
حياه : نعم نعم ويكلمو بسببي ليه ان شاء الله.
صقر : يعني انتي مش عارفه ان لبسك دا مينفعش هنا في صعيد .
( حياه كانت لابسه فستان قصير لونه ابيض وبقط وسايبه شعرها وكعب عالي بس بصراحه مزه زي ماقال حسام 😂😂😋)
حياه : بقولك أيه دا لبسي ومش هغيرو ولو فضلت تنتقض لبسي انا من بكرا هرجع امريكا .
حسام : ياجماعه وحدوووو اناس بتتفرج علينا .
حياه : انا عارفه اخوك ماله في ايه ثم ان انت مالك انت كنت جوزي خطبي حبيبي عشان تكلمني .
صقر : تصدقي انك عاوزا قص لسا.نك يابت ولو مفصلتيش كلام انا الهكس.ر راسك دي….
جري محمود والد حياه عليهم لما شافهم بيتخانقو 😂
وجري عامر والد صقر بردو ….
محمود : في أيه يابني .في أيه ياحياه .
صقر : بنتك دي دماغها جز.مه ياعمي أيه دا انت مقولتش انها كده .
عامر : مالها يابني .
حياه : انا كنت عملتلك حاجه يابتاع انت .
محمود : عيب ياحياه انتي متعرفيش ان صقر هو دلوقتي كبير العيله .
حياه : كبير عليكو انا لاء والله أرجع دلوقتي .
صقر : طب خلي رجلك تخرج برا البيت وشوفي انا هعمل أيه .
حياه : انتو هتحبسوني ولا أيه 🥺
عامر : لاء يابنتي تعالي بس جوه وانا هفهمك وانت ياصقر أتفضل شوف هتعمل أيه . هاتها يامحمود جوه .
محمود : تعالي ياحبيبتي وبعدين مش تدخلي ترتاحي الاول .
حياه : هو مدنيش فرصه اعمل حاجه يابابي 🥺
محمود : طب تعالي ياروحي .ثم ذهت حياه مع والدها داخل قصر عائلة الهلالي …
صقر : اظاهر هتعب معاكي ياحياه وسرح فيها .
حسام : أيه ياعم روحت فين 😂 بصراحه هي مزه 😋😂
صقر ببعض من الغيره ولم يعرف سببها : اسكت يلا لطلعو كله فيك .
حسام : وانا مالي ياعم وجري من امام صقر 😂😂 ثم دخلو الي القصر …..
……
دخلت حياه القصر وكان يوجد عمتها حنان. وبنت عمتها ساره. ومرات عمها هاله وأخت صقر بسنت .
مرات عمها هاله : حبيبتي تعالي في حضني .ذهبت حياه وحضنت حياه بحب ورحبت هاله بيها .
عمتها حنان : مش هسلمي عليا .
ذهبت حياه وسلمت عليها . ثم قالت هاله سلمي علي بنت عمتك ياحبيبتي .
ساره : اهلا ياحياه .
حياه وحست ان ساره مش ساهله او مضيقه منها ولاكن لا تعرف السبب ولاكن سلمت حياه عليها.
عامر والد صقر : ودي بقا بسنت بنتي ياحياه .
حياه ابتسمت لبسنت وقالت : ازيك يابسنت ثم وجهت كلامها لعمها وقالت : انت بردو هتعرفني علي بسبوسه .
جريت بسنت علي حياه وحضنو بعض.
( حياه وبسنت كانو صحاب اصلا من وهما صغيرين ومزال في حب بنهم وهما صحاب بسنت عندها ٢٢ سنه يعني سنها مقارب جدا من حياه )
ساره : مش كفايا الجو الهندي دا ويلا ناكل .
عامر : يلا ياام صقر جهزي الاكل .
هاله : عيني حاضر وندهت علي الخدمه ورد .
ورد: نعم ياستي .
هاله : جهزي الاكل .
ورده : حاضر ياستي .ثم ذهبت هاله وورد علي المطبخ . ثم قال عامر .
عامر : خدي يابسنت حياه علي اوضتك وخليها تغير خلجاتها ( طبعا المفروض الكلام بصعيد )
بسنت : حاضر يابابا . ثم ذهبت حياه وبسنت تحت نظرات صقر .
محمود : تعالي ياعامر انت وصقر المكتب عشان عاوزكم في موضوع .
عامر : حاضر ياخوي يلا ياصقر .ثم ذهبو الي المكتب .
وصعد حسام الي غرفته لتغير ملابسه . وجلست حنان وبنتها يتحدثون .
ساره : البت شكلها هتاخد صقر ياامي .
حنان : اوعي الورث دا كله هيروح مننا يابت .
ساره : متخفيش علي جث.تي لو سبت صقر لغيري .
حنان : جدعه يابنت بطني .وضحكو بخب.ث ……..
عند حياه وبسنت ….
بسنت : انتي هتسافري تاني .
حياه : مش عارفه بس اكيد مش هستقر هنا .
بسنت : ليه ياحياه خليكي معانا متمشيش .
حياه : والله ليسه مش عارفه بس انا مش مستريحه هنا وخصوصا اخوكي العملي فيه شبح دا .
بسنت بضحك : حرام عليكي أبيه صقر دا طيب .
حياه : طيب ياشيخه اسكتي اسكتي وخليني البس . ذهبت حياه تغير ملابسها . ولبست شورت چنس وتشرت ابيض بحملات وفردت شعرها وخرجت ..
بسنت يصدمه 😳😳😱 : انتي هتنزلي كده .
حياه : إيوه فيها أيه 😂.
بسنت : لاء غيري دا صقر ممكن يطو.خك بلعيا.ر .
حياه : ليه ان شاء الله مفيش حكو.مة في البلد دي قومي خلينا ننزل وخلي يكلم بس .ثم ذهبت حياه وبسنت ونزلو الي اسفل .
كان الجميع علي السفره متجمع . اول ماصقر شاف حياه اتجمع غض.ب الدنيا وعيونو احمر.ت .
ساره : يالهوي دي هي الجابتو لنفسها وبتسمت بخب. ث .
ثم قام صقر وقف و…………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المغرور والدلوعة)