روايات

رواية حب بعد عذاب الفصل العاشر 10 بقلم بسمة محمد

رواية حب بعد عذاب الفصل العاشر 10 بقلم بسمة محمد

رواية حب بعد عذاب الجزء العاشر

رواية حب بعد عذاب البارت العاشر

رواية حب بعد عذاب الحلقة العاشرة

في صباح جديد استيقظ كل من في بيت عبدالله بفزع دق الباب العنيف… حنان: ي ساتر يارب خير اللهم اجعله خير مين اللي بيخبط كده علي الصبح
عبدالله: مش عارف ربنا يستر هروح اشوف
طلع من الاوضه لقي فارس طالع يفتح
عبدالله: افتح يبني نسوف مين ع الصبح
فارس: حاضر ي بابا هت….. زياد! فيه حاجه حصلت ولا اي انت كويس
زياد: عديني بس كده.. بقولك اي يعمي انا لو متجوزتش بنتك ف خلال اسبوع هخطفها وابقو قابلوني لو شوفتوها تاني
فارس بغضب: يعني انت ي حيوان مصحينا علي الرزع ده كلو عشان التفهات بتاعتك دي.. طب ابقي قابلني بقا لو الجوازه دي تمت
زياد بفزع: اي لااااا.. م تتكلم يعمي بقا الله يسترك
عبدالله: لا انا بدأت اقتنع ب كلام فارس.. وبعدين انا اخاف علي بنتي منك انت كان عندك خال اهبل
فارس: هههههههه دول كانو دسته وحياتك
حنان وهي خارجه ناحيتهم: في اي يبني انت بخير حد حصلو حاجه
فارس: اتكلم ياخويا قولها
زياد: يرضيكي ي حنون مش راضيين يجوزوني البت عاوزيني اعنس زي الواد فارس
حنان وهي بتقلع الشبشب: تصدق انا اللي هطلع عينك دلوقتي بقا عامل كل ده عشان كده
زياد وهو بيجري بره الشقه: بقا كده حتي انتي ماااشي انا جيت اتكلم بالمعروف اهوو عشان لما اخطفها محدش يلوم عليا
فارس وهو بيجري وراه:خد يلااااا استني
حنان: يارب صبرني بقا ع العيال دي
عبدالله: هههههههه معلش ي حنون بقاا هنعمل اي
حنان: العمل عمل ربنا انا خلاص جبت اخري معاهم
عبدالله بغمزه: طب م تيجي اقولك كلمه سر
حنان: اتلم ي راجل ل العيال تدخل دلوقتي وبعدين احنا كبرنا خلاص
عبدالله: لاا اتكلمي عن نفسك ده انا اصغر من الواد فارس
حنان: بقا كده ي حج يعني انا كبرت
عبدالله: هو فيه ف حلاوتك ي حنون ي جامده انتي
حنان: ههههههه مش هتبطل بقا الحركات دي
عبدالله: تؤ مش هبطل تعالي بس عاوزك ف موضوع حياه او موت..
.
.
(في مكان اول مره نروحو»»بيت هنا صحبت مريم)
هنا: يعني اي ي ماما انا مش موافقه اتجوز الراجل ده
امها: هتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك وايااك تفكري تعملي حركه كده ولا كده انتي فاهمه
ابوها: من غير م تقولي.. انتي عارفه انا ممكن اعمل اي فيكي اي لو ضيعتي الراجل ده مننا
هنا: حرام عليكم بقا انتو بتعملو فيا كده لي هو انا مش بنتكم
امها: ي خايبه احنا خايفين عليكي وعاوزين نأمنلك مستقبلك
هنا: بالطريقه دي ي بابا افهم عشان خاطري انا مش عاوزه اتجوز الراجل ده ونبي عشان خاطري بلاش تعمل فيا كده
ابوها: بت انتي اقسم بالله لو قولتلي الكلام ده قدام الراجل لاقطع خبرك تتعاملي معاه كويس وتسمعي الكلام ودي اخر مره بحزرك فيها
امها: سيبها هي هتضل وش فقر كده علطول.. بكره تعرفي قيمه اللي احنا بنعملو عشانك ده
هنا بعياط: حرام عليكم انا عمري م هسامحكم ابدا
ابوها كان لسه هيضربها بس امها قاطعتو بسرعه: متتعبش نفسك ي حج هي هتعمل اللي قولنلها عليه تعالي انت استريح
ابوها: ماااشي.. عيله وش فقر
هنا بقهر: ياارب ارحمني بقا انا مش عارفه اعمل اي تعبت اوووي
وفجأه جت ف دماغها فكره وقررت انها لازم تنفذها ف اسرع وقت
.
.
عند مريم كانت قاعده هي و سما ف البلكونه
سما: اي بقا مش هتحني ع الواد شويه
مريم: احن..! انتي اخر واحده المفروض تقوليلي كده
سما بحزن: انا عارفه بس والله فارس مستعد يعمل اي حاجه عشانك
مريم بجمود: اديتو فرصه وهو ضيعها ميحلمش ب حاجه تاني اكتر من كده
سما: بس دن بيحبك ي سما
مريم: وانا مالي منا كنت بحبو وهو مكنش هامو دلوقتي بقا احلويت ف عينو
سما: متبقيش قاسيه اووي كده ي مريم وبعدين انتي عمرك م بطلتي تحبي فارس
مريم: متهيألك..
سما: لا مش متهيألي ولا حاجه انا متأكده مليون ف الميه انك بتعشقي فارس بس انتي عاوزه تربيه شويه
مريم: والله! ولي بقا متأكده اووي كده ي فلحوسه هانم
سما: عشان انا حفظاكي.. وبعدين متقلقيش لو علي التربيه ف انا معاكي اصلا فارس اخويا ده مشفش برع جنيه تربيه
مريم بخبث: حلوووو اوي انا هطلع عليه كل القديم والجديد
سما بخوف: استر يارب اعقلي ي مريم هااا
مريم: تؤ اوعي تخافي انا بس هفهمو غلطول خليكي انتي بس واثقه فيا
سما: ربنا يستر ع الواد عشان انتي وليه قادره
مريم بشر: طب قومي من هنا بقا خليني اعرف اخطط
سما: هي فيها تخطيط لا مع نفسك بقا.. سلام
مريم: مع السلامه
.

يتبع……

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب بعد عذاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى