رواية خفايا الماضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم حنين ابراهيم
رواية خفايا الماضي البارت الحادي عشر
رواية خفايا الماضي الجزء الحادي عشر
رواية خفايا الماضي الحلقة الحادية عشر
نهال: خالد ممكن نقعد نتكلم
خالد: عايزة إيه ؟ جاية تكملي تهزيق في البيت
نهال: أول مرة أشوف حد بواقحـ،تك، بجد، كنت فاكرة إنك لما تشوفني هتفضل تعتزر و تتحايل عليا عشان مقولش لبابا على الي إكتشفته
خالد: ليه بقى إن شاء الله طفل خايف من العقاب؟
نهال: والله؟ طيب أنا رايحة أقوله إنك كنت واخد ر،شوة عشان تمرر الأجهزة
خالد: إستني، كنتي عايزة إيه؟
نهال ربعت يديها: بص يا إبن عمي أنا عندي ليك وليهم صفقة عشان نفض الشراكة الي كانت بينا من غير مشاكل
خالد وقف نفس الوقفة: والله إيه هي
نهال متجاهلة نبرة السخرية: تخليهم يلغو قضية التعويض و يدفعولنا بدل الخساير الي سببوهالنا
خالد إبتسم بسخرية: و المقابل؟
نهال بتحدي: يتقو عداوة عيلة الرشيدي ولو مكنوش خايفين خليهم يستعدو لفتح الدفاتر يا خالد و بلغ سليم باشا إن أول صفحة هيكون الصحفي و الباقي هما عارفينه
إبتلع خالد ريقه من التوتر يبدو أنها تعرف شيء أو بيدها ما يجعلها تتكلم بتلك الثقة
خالد: أنا هحاول أوصل معاهم لإتفاق بس مش هقدر أوعدك بحاجة
أبتسمت بسخرية و تركته
صعدت لغرفة أختها و دخلت بمرح: لوكا أنتي فين؟
ملك خرجت من غرفة الملابس كانت ترتدي بجامتها لتنام: عايزة إيه؟
نهال: أيه ده إنتي هتنامي؟
ملك: إنتي شايفة إيه؟
نهال: إنتي نسيتي إنك وعدتيني تساعديني في الإختراع بتاعي؟
ملك بتعب: بكرة يا نهال
نهال: ما إنتي بكرة عندك شغل عشان تخلصي الصفقة الجديدة
ثم أكملت بترجي: وحياتي عندك يا لوكا
ملك بملل: خلاص صعبتي عليا
نهال إحتضنتها: أحلى لوكا في الدنيا
أعطتها ورقة: هي دي المعطيات الي هنحتاجها
ملك: تفتكري الجهاز ده هيفيد مرضى السر،طان
نهال: بصي هو حاليا مفيش حاجه مؤكدة بس لو الي في دماغي حصل بإذن الله هنقدر نعمل جهاز يمنع أنتشار الورم و يحلل أفضل طريقة للعلاج حسب حالة كل مريض
ملك: معلش أعذريني لو مقتنعتش بس هساعدك حسب المعطيات الي عندي
نهال: مش مقتنعة إزاي ده الدكتور الي كان في الجامعة بتاعت أميريكا كان هيطير بيه
ملك: و مفضلتيش هناك ليه كانو هيوفورلك كل الإحتياجات عشان الجهاز يتصنع
نهال: بمقابل إنه ينسبوه ليهم، وأنا عايزاه إختراع بأسم عربي
ملك: هحتاج. أروح معاكي للمستشفى الي إنتي شغالة فيها أتابع بعض حالات السر،طان عشان أخد فكرة أكتر
نهال: ماشي جهزي نفسك و يلا بينا
(للتوضيح نهال 25 سنة أصبحت طبيبة بعد تفوقها في الثانوية أرسلتها والدتها لتكمل دراستها في جامعة أمريكية وعند عودتها وجدت لها مكان في مستشفى خاص كانت لديها بعض الأفكار لمحاولة الحد من الأمراض المزمنة لكنها لاتجيد ترجمة أفكارها و تحويلها إلى واقع و عندما إستعانت بأساتذتها ساوموها لكي ينسبو ما سيصنعونه بإسمهم لذلك رفضت و قررت العودة لبلدها لتسفيد منها كانت تعرف أن ملك تحب التجارب الكميائية و الإختراعات و ستفيدها جدا لمعرفة ما ستحتاج لتنفيذ أفكارها الأولية و تطويريها في الواقع «نهال العقل ملك العضلات» هكذا تحب تسمية فريقهما) أبتسمت عند تذكر الأسم و إعتراض ملك عليه
ملك: نهاال مالك بتضحكي على إيه
نهال: أفتكرت حاجة كده بالمناسبة عملتي إيه في البطولة الي قولتي هتعملها المدرسة
ملك: ماما رفضت إني أشترك في الكراتيه حسستني إني هجبلها العار
نهال ضحكت ثم خرجو و صعدت للسيارة
عند وصولهم ذهبت نهال لتفقد مرضاها و أشارت لملك على القسم الخاص بالعلاج الكميائي لكن حذرتها من الأقتراب و طلبت منها البحث في الأرشيف عما تحتاجه حتى تعود
ملك: تمام هخلص و أطلعلك على مكتبك
نهال: ماشي
ثم أكملت بتحذير: أوعي حد يحس بحاجة عشان مترفدش
ملك: حاضر
نزلت ملك للأرشيف دونت بعض الأمور على (اللاب توب)
و رأت ماذا يمكنها أن تستفيد عن معرفة الحلات السابقة للمرض و كيف يمكن للجهاز تجنب بعض الأخطاء الذي كان يقع فيها الأطباء
ملك: أنا هحتاج أفتح الكمبيوتر الخاص بالمستشفى
عادت إلى نهال لتخبرها عما تحتاجه
نهال بإعتراض طبعا مستحيل
ملك بلا مبالاة: طيب خذي معطياتك للجهاز و متكلمنيش في الموضوع ده تاني
بعد دقائق كانت ملك تقلب في جهاز الكمبيوتر الخاص بالمشفى ونهال تراقب باب الغرفة
نهال: إخلصي يا ملك
ملك بإستمتاع فهي تشعر أنها في مغامرة جاسوسية: ثانية وحدة
نهال: الراجل بتاع الأمن الي وزعته ممكن يشك في اي لحضة و يرجع
ملك رفعت رأسها: بصي لقيت ملف سري
نهال أغلقت الغرفة و أسرعت لها: هتعملي إيه؟
ملك: هفتحه
نهال: بطلي جنان و خليكي في الي جيتي عشانه و بعدين هتفتحيه إزاي إذا كان سري
ملك بإبتسامةخبيثة: أهكـ،ره
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا الماضي)