رواية المتمردة والوحش الفصل التاسع 9 بقلم روان محمود
رواية المتمردة والوحش الجزء التاسع
رواية المتمردة والوحش البارت التاسع
رواية المتمردة والوحش الحلقة التاسعة
شادي.ده لو آخر واحده فالدنيا عمري ماتجوزها
شهد.ع ابه يامعفن دانا مبطيقكش قال يعني انا اللي بموت فيك
انا مبحبش حد غير عمر وعمري ماتجوز راجل غيره
شادي.وانا كمان بحب واحده وعمري ماتجوز حد غيرها
الجد.اتهدوا بقا انا مقولتش تتجوزوا انتو مابتصدقوا انا قلت كتب كتاب بس عشان مايبقاش حرام تناموا بيت واحد
شهد.لا طبعا وعمتي تقول ايه عملت كتب كتاب كده من وراها ولا فرح ولا أي حاجة لا طبعا مش موافقه وتقول عليا ايه غلطت معاه وصايعه لا اجي أعدلها انيلها لا ياجدو انا عايزه كرامتي تترد قدام الناس كلها
شادي.وانا كمان عمري ماتجوز واحده بالمنظر ده دانا حاسس أنها أرجل مني عمري ماهبصلها
شهد.قال يعني انا اللي هبصلك وبقرب منك وحاولت ابوسك قبل كده
شادي.مش من جمالك ياختي انا كنت بدايقك وبخوفك عشان عارف انك بتخفيض من الرجاله بسبب تاريخك الأسود
شهد……سكتت من الصدمة
وبصت للجد بحزن وبتعاتبه انه قاله
الجد.ولد احترم نفسك ياولد انت متربتش انا اللي اسفلك يابنتي انا اللي غلطان قلت كلام يخصك لعيل مبيتحكملش مسؤلية
شهد.عنيها دمعت وشالت شنطتها لا انا اللي أسفه انا اللي واحده زباله اني جيت هنا وسمحتله انه يهيني
بعد اذنك ياجدو وشكرا اووي ع اللي انت عملته عشاني
شادي حس انه غلط وزودها ونفسه تفضل ويعتذرلها بس مش عارف
بصلها كأنه بيترجاها تفضل بس من غير صوت
الجد.انتي رايحه فين يابنتيده بيتك اتفضلي ع الاوضه اللي فوق اللي فأول السلم ول لزم الأمر هو اللي هيمشي مش انتي
شهد.لا ياجدو انا هروح أي فندق متقلقش عليا هوا هاني فبيته وانا يبقي معنديش كرامه لو قعدت
الجد.وانتي تبقي بنت قليله الأدب لو سبتي بيت جدك كده فعز الليل وتنزليي تباتي بره اتفضلي ع اوضتك من غير نقاش
شهد
..بصتله وكانت هتعيط وبصت لشادي حست انه بيترجاها
توافق..
وكانت عارفة انها ملهاش مكان تاني ومعهاش فلوس كمان تبات فحته تانيه
فطلعت جريت ع السلم ودخلت الاوضه واترمت ع السرير وقعدت تعيط
ع االلي حصلها من أول الاسبوع وليه بيحصل فيه كده
وطلعت الكشكول وبدأت تكتب وهي بتعيط
الجد.عجبك كده تطلعني عيل قدام البنت الي اعتبرتني زي جدها مكفكش اللي عملته فيها الصبح
لا وكمان طلعت عيان بعد ماعتبرتك راجل وقولتلك ع سرها رايح تزلها بيه وتفضحني عندها
هو قرار واحد وتنفذه ياما والله لانة حفيدي ولا اعرفك
هتكتب كتابك ع شهد وهتطلع تعتذرلها وانت اللي هتخليها توافق ع موضوع كتب الكتاب بطريقتك وهنعملها احسن فرح
عشان عيلتها ده لو عايزتي أرضي عنك مع اني ممكن مرداش عنك بردة إلا لو حاولت تبسطني عشان تغطى ع غلطتك انك طلعتني عيل وانا مش راضي عنك
شادي فجأه اتقلب عيل صغير واقف قدام أبوه وبيعاقبه
شادي.انا آسف ياجدي والله ماكنتش اقصد ادايقك أو اطلعك عيل هعملك كل اللي انت عايزة بس أرضي عني
مش عايزك تروح مني وانت مش راضي عني
وبدأ يعيط …انا مليش غيرك
الجد.بصلة بعتاب وهي كمان ملهاش غيري
اتفضل روحلها صلح اللي انت هيبته واشوف هتعرف تراضيني ولا لا
شادي جري بأس ايد جده…حاضر طالعلها اهو
الجد…والله لاعلمكوا الأدب انتو الاتنين عشان اموت وانا مطمن عليكم مع بعض
شادي….خط ع الباب ممكن ادخل
شهد مسحت دموعها بسرعه واتعدلت وخبت مذاكرتها
بس عنيها حمرة جدا من كتر العياط
شهد.اتفضل
شادي.شهد انا اسف متزعليش
شهد.وهي عنيها فيها دموع محصلش حاجه خلاص انا أساسا هبات هنا لنهارده عشان احنا الفجر وبكرة همشي
شادي.ليه انتي عايزه جدي يبيتني فالشارع
بصي بقا اهدي كده
ويطلي عياط ……ومد ايده مسح الدموع من ع خدها
وهي اترعشت من لمسته
بصي….أولا انا اسف اكيد مش هتزعلي من عيل يعني انا عيل ياستي ومبعرفش انا بقول ايه
ومحدش بياخد ع كلام العيال
شهد..بصتله باستغراب …لا انت عندك حق فكل اللي قلته انا اللي بخاف من أي حد يقربلي انا اللي معقدة
وبدأت تعيط
بس ده انا مليش ذنب فيه
شادي.بس بقا متعيطيش ولا انتي استحليتها اني امسحلك دموعك
شهد.مسحت دموعها بسرعه وبصتله
شادي.ياستي انا عارف انك اكتر واحده محترمة قابلتها فحياتي انا كنت بعمل كده بضايقك أصل بصراحة أنا محدش ببعرف يدايقني ذيك ههههه
شهد..هههههههههههههههههههههه
شادي.ايه .ده عجبتك اووي كده
شهد.ههههه اه اووي
شادي خد نفس عميق.بي بقا انا أهلي توفوا الاتنين غارقنين فاسكندريه وعايش وحيد من يومي وبدأ يدمع ومتعودتش اعامل أي حد كويس كان نفسى يبقالي اخت تحسسني يعني ايه اعامل بنت بالراحة
بس للاسف انا بقيت وحيد وعمري برده ماتعاملت مع بنات قبل كده سيبك من اللي حصل الصبح قدامك ده دي تمثيليه هههههه بصراحه
انا زيك برده متعقد من البناات بسبب بنتةعمتي وانتي عارفه حكايتها
وومبعرفش أتعامل مع حد فيهم
وانتي لو سبتي البيت انا كمان هسيبه وانا مليش إلا جدي وه ههيطردني يرضيكي
وبدأ يعيط زي الأطفال …..
شهد.صعب عليها حكايته وعرفت انه ذيها فكل حاجه
لا ميرضنيش طب بس متعيطش ولا عايزيني امسحلك دموعك ههههههههههعه خلاص انا أسفه
شادي قرب عليها لحد ماوصلت للحيطه وراها وحاوطها بين ايديه وهمس جنب ودنها
شادي..انا أطول تمسحي دموعي طب ياريت
شهد.وشها أحمر خلاص أبعد بقا
شادي…ههههه انتي ببتحمري كده ع طول انا جيت جنبك يابنتي
شهد.طب بالله عليك أبعد بقا وحطت وشها فالأرض
شادي.لا مش هبعد إلا مانتفق
بصي بقا انا هكتب كتابي عليكي النهاردة بدل ماطرد بسببك
وهنعملك احلي فرح عشان خالتك وكل الناس يعرفوا انك أشرف واحده وهنطلق يعد تسع شهور وترجعيي لحياتك الطبيعية بعد كده ماشي وانا انول رضا جدي وهنفضل اخوات ياستي طول الفترة دي ايه رأيك
شهد.طب أبعد كده عشان أفكر
شادي.هههههههههه لا انا مستريخ كده
أبعد بقا وشهد زقته وعقعدت تفكر وهي بتتمشي فالاوضه
وعرفت انه حل مناسب ترد بيه كرامتها قدام عمتها والناس وتلاقي مكان تعيش فيه ع ماتشتري شقه وتحوش ونفس الوقت تقعد مع جدها اللي بيحبها واللي بتستريح اما تحكيله
شهد..بس اخوات ياشادي من غير أي حركات
شادي.هههههههههههههههههههههه شادي شدها من ايديها
وقعت فحضنه ..بيهمسلها فودنها.آمال انتي فاكره ايه اخوات طبعا ولا انتي عايزة حاجه تانية انا ماهصدق انتي عارفه
شهد ..وشها احمر وبعدت بسرعه وهو قعد يضحك
شهد.لا انت كده من أولها ياعم آمال بعد كده انا مش موافقه
شادي.ههههه خلاص والله انا وعدتك
شهد.ماشي موافقه
يلا أنزل هات المأذون عشان عايزه انام
شادي.شادي.ههةةهههههعع داني مستعجلة بقا
شهد.ها اتفقنا ع ايه
شادي.هههههههههههههههه خلاص
نزل لجده قاله ع كل اللي حصل وجدة وصار عليهاا بجد وأنه بقا كده راضي عنه ..بس طبعا مقلوش حكايه الأخوات ديه لأنه اتفق هو وشهد أن محدش يعرف الموضوع ده إلا هما وبس………
وشهد اتصلت بجدها قالتله عنها كل حاجه فالفون وهو قالها لو ه فمصلحتها هو موافق وجيه وكان وكيل العروسه
وراحوا جابوا المأذون وكتبوا الكتاب
شادي.مبروك عليكي انا
شهد.هههههههه انت تطول
الجد.يلا ياولاد اطلعوا استريحوا وناموا عشان الفرح بكره ويومكم طويل
طيب انا طالعه انام تصبحوا ع خير
الحد.استني يابنتي خدي جوزك ينام معاكي
شهد.ايه لا طبعا
شادي.مستحيل ……. ..
الجد.ليه مش انتى اتجوزتوا
والجد حس أن فيه حاجه غلط وهما حسوا انهم هيكشفوا نفسهم………..
ياتري هيردوا يقولوا ايه
وهينامواا مع بعض ولا لا وهيتكشفوا عند الجد ولا لا
والجد بيعمل فيهم كده ليه
وياتري ايه اللي هيحصل فالفرح
بأي…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي :اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والوحش)