رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الأول 1 بقلم إيمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء الأول
رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت الأول
رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة الأولى
في قصر عائله الباسل تستيقظ بطلتنا السابعه صباحا مثل كل يوم
ريحان :الحمد لله الذي احيانا بعد مماتنا واليه النشور انا هروح اصلي الضحي وانزل تحت اساعد ماما
وبعد ما انهت ريحان صلاتهاوقرائة اذكار الصباح ذهبت لتساعد والدتها
استوووب تعريف ريحان (ريحان عماد الباسل لديها ٢٢ سنه متخرجه من كليه تربيه وهي ترتدي الخمار )
ريحان نزلت عند والدتها في المطبخ
ريحان :السلام عليكم صباح الخير يا ماما
جهاد :صباح الخير يا حبيبتي
ريحان :ماما هو في ايه انا شيفه في حركه في القصر غريبه وعمالين تعملوا تجهيزات وكمان انا شوفت الخدم بينضفوا الاوضه المقفوله دي
جهاد :اه يا حبيبتي اصل ابن عمك رعد جاي انهارده
ريحان : رعد هو انا بصراحه مش فاكره
جهاد :يا حبيبتي هو عايش برا من زمان من ساعت ما عمك الله يرحمه لما سافر ورعد منزلش هنا غير مره ولا مرتين علشان كده ممكن متفتكروش
ريحان بعدم اهتمام : ماشي يا حبيبتي طب انتي عايزه مني اي مساعده
جهاد :اه يا حبيبتي روحي صحي اختك
ريحان :حاضر يا ماما
وذهبت ريحان
جهاد لكريمه:متعرفيش ايه الي بيحصل من زمان رعد مجاش وكل لما عمي يكلمه علشان يجي مش بيرضي ليه دلواقتي فجأة جه
كريمه زوجة محمد عم ريحان وهو اصغر من عماد والدها
كريمه :والله معرفش كل الي اعرفه اني عمي سليمان كلمه زي كل يوم يطمن عليه وبعدين قلنا انو هينزل مصر
جهاد :ده عيال عمه ممكن ميفتكروش رعد زي ريحان
عند ريحان
ريحان: بسمله يا بسمله اصحي
بسمله بصراخ :في ايه البيت بيولع
ريحان بضحك علي شكلها : لا يا ختي البيت مش بيولع لكن لو مقمتيش دلواقتي ماما الي هتيجي تولع فيكي
بسمله : لا يا ختي خلاص انا قومت اهو
استوووب تعريف بسمله اخت ريحان ( بسمله فتاة لديها ٢١ سنه في كليه آداب هي لا ترتدي الخمار ولكن ترتدي ملابس محترمه)
ريحان : طيب يا حبيبتي انا هنزل
بسمله : ماشي وانا هحصلك
وذهبت ريحان وهي في طريقها قابلت ابنت عمها
علياء بسخريه : شيخ ريحان صباح الخير
ريحان بهدوء : صباح النور يا علياء
علياء : يا شيخه مش هتغيري البتاع ده دا حتي ابن عمك جي و اول مره يشوفك من سنين هيشوفك كده وانتي عامله زي الست العجوزه دا حتي طنط جهاد مش لبساه
ريحان : انا مش هرد عليكي
استووب تعريف علياء بنت محمد عم ريحان ( علياء فتاة في ال ٢٦ من عمرها متخرجه من كليه تجاره ودائما تردتي ملابس ضيقه)
وتركت ريحان علياء وذهبت عند والدتها
ريحان :ماما انا صحيت بسمله
جهاد : طيب يا حبيبتي يلا علشان الفطار جهز
ريحان :يلا يا ماما
واجتمعت جميع العائله علي الفطار
محمد :بابا هو رعد هيوصل امتي
سليمان (الجد) : علي الضهر كده
عماد : تمام مين الي هيروح يجيبه من المطار
سليمان :لا هو قالي هيجي بطياره خاصه
ياسين : مش غريب انه بعد كل الفتره دي يرجع كده فجأة
مالك : اه بصراحه انا كمان مستغرب
تعريف ياسين ومالك ( يا سين اخو ريحان ولديه٢٤ سنه وهو يعمل في شركات الباسل مع والده عماد )
( مالك يكون اخو علياء ولديه ٢٥ سنه وهو يعمل ايضا مع والده محمد )
بسنت : بس في حاجه انا عايزه اعرفها هو ليه كل الفتره دي اصلا كان بعيد عنا وليه يا جدي مكنتش بتكلمنا عنه انا اصلا مكنتش اعرف ان عندنا ابن عم
نتعرف علي بسنت ( بسنت تكون اخت مالك وعلياء الصغيرة وفي نفس سن بسمله ومعاها في نفس الكليه وهي فتاة جميله و لبسها محترم عكس علياء وبتحب ريحان )
بسمله : توأمي انا كنت هسأل نفس السؤال
بسنت : يابنتي احنا اصلا بنفكر زي بعد علشان احنا دايما في قلوب بعد
بسمله : قلبي
وقامت بتقبيلها علي الهوا
مالك : ايه شغل الدرامه ده ده انتوا لسه امبارح مقطعين شعور بعض علي حدة جزمه
بسنت : الله يكسفك يا شيخ طب ماتسيحش
وبسمله وشها احمر من الكسوف
ريحان : اول امبارح عملوا ايه مع بعض
بسمله : بس يا ريحان بالله عليكي متقوليش حاجه
ريحان : تد فعي كام
بسنت : ريحان حبيبت قلبي والله انتي جدعه ومش هتقولي صح
بسمله : اه دي اختي وانا عارفاها مش هتقول علي خناقت الموز
بسنت : غبيه غبيييييه
وكل العائله ضحكت عليهم
سليمان : ربنا يخليكم لبعض يا حبيبي
علياء : بس يا جدي برضو مقولتلناش علي حكايه رعد
سليمان : رعد ده بيكون حفيدي الاول من عمكم حسن ومراته الله يرحمها تقي حسن اخد عيلته وسافر علشان يدير الشركه الي برا مصر ومات هو ومراته
ريحان : الله يرحمهم يا جدي بس احنا حضرنا جنازتهم يا جدي بس مشفناش رعد
سليمان : لانه لما هو جه حضر الجنازه وسافر بعدها علي طول ومن سعتها كل يوم اكلمه اطمن عليه وانا الي طلبت منه يجي
بسنت : طب هو فضل هناك ليه وكمان ازاي تسيبوا يا جدي يقعد بره لوحده
سليمان : يا بنتي هو ساعتها كان عنده ٢٠ سنه وكانت جامعته هناك ولما خلص الجامعه مسك شركتنا في امريكا بدل حسن الله يرحمه وكمان فتح لنفيه شركه ادويه والحمد لله شركته كبرت وباقت سلسله شركات حول العالم
بسنت : اه فهمت
واكملوا طعامهم
بسمله :يلا يا بسنت
بسنت : يلا
مالك :يلا يا ياسين احنا علي الشركه
محمد وعماد : استنوا احنا جايين معاكم
سليمان : متنسوش تيجوا هنا قبل الضهر علشان رعد
وذهب الجميع وبقي في البيت ريحان وعلياء وكريمه وجهاد وسليمان
كريمه : جهاد يلا احنا كمان علشان نرتب كل حاجه
جهاد : يلا يا حبيبتي ده اب الغاليه جاي لازم نعمل كل الاكل الي بيحبه
كريمه: اه طبعا يلا
ريحان : عايزني اساعدكم
جهاد : لا يا حبيبت ماما احنا هنخلص كل حاجه وكمان الخدم معانا
علياء بكره : سبيها يا طنط تعمل يمكن عايزه تشتغل خدامه
كريمه بحده : علياء احترمي نفسك اه الي انتي بتقوليه ده علي الاقل بتساعد مش ناس عمرها مقالت اسعدك يا ماما ولا شالت مسؤليه اعتزري حالا لريحان
علياء : لا طبعا مش هعتزر
وتركتهم وذهبت بغضب
كريمه : معلش يا ريحان يا حبيبتي
ريحان : ولا يهمك يا طنط عن اذن حضرتك
وبعد فتره من الوقت وصلت الفتاتان من الجامعه وانهت السيدتان جميع الاكل
في شركه باسل لصناعه الذهب
مالك : ياسو يلا علشان نروح علشان
ياسين : اولا قولتلك ميت مره قبل ما تخش خبط علي الباب وثانيا متندهليش كده تاني
مالك : تمام يا عم يلا لشان رعوودي وحشني اوي البارد ده
ياسين : هقوله علي فكره علي رعووودي وبار كمان
مالك بخوف : لا يا عم ده علي قلم يحولك
ياسين: طب يلا
مالك : يلا
وذهبوا الي القصر
في القصر
مالك : نحن هنا اه ده هو رعد لسه موصلش
سليمان : لا لسه
كريمه : تلاقي علي وصول
وفي هذه اللحظة وصل رعد
رعد : السلام عليكم
سليمان : وعليكم السلام يا بني
واحتضن رعد وبعدها بالحظات تركه
مالك : رعووودي وحشتني اوي
وقام ايضا باحتضانه
ياسين : عامله ايه يا رعد
وسلم عليه وقام باحتضانه
نتعرف علي بطلنا ( رعد حسن الباسل شاب في ال ٢٨ من عمره وسيم جدا ويملك شركات ادويه حول العالم ولقبه الشيطان )
كريمه : رعد حبيبي وحشتني اوي
وسلمت عليه
جهاد : خلاص يا كريمه خليني اسلم عليه
علياء بدلع : ازيك يا رعد
ومدت يدها
رعد بجمود : الحمد لله
تجاهل يدها
بسمله وبسنت في نفس اللحظه : السلام عليكم ازيك يا رعد
وبعدين بصوا لبعض وضحكوا
بسنت : المسي حاجه حمره بسرعه
بسمله : اهو ولمست لبسها فهي كانت ترتدي درس فيه ورد احمر
بسنت : وانا كمان اهو ولمست بسمله
وضحكوا الاثنان وضحكت العائله عليهم
سليمان : رعد انت اكيد فاكر ياسين ومالك بس معتقدش انك فاكر علياء وبسنت وبسمله
رعد : الحقيقه لا مش فاكرهم
سليمان : دي علياء بنت عمك محمد ودي اختها بسنتوهما اخوات مالك ودي بسمله اخت ياسين
جهاد :وفي ريحان بنتي واختهم هي فين
بسمله :بتصلي يا ماما انا هروح انادلها
جهاد : ماشي يا حبيبتي
وبعد عدة دقائق وصلت ريحان وهي ترتدي ملابس واسعه كالعاده مع خمارها الذي زادها جمالا
ريحان : السلام عليكم
سليمان : وعليكم السلام يا حبيبتي تعالي سلمي علي رعد ابن عمك
ريحان : السلام عليكم ازيك يا رعد
رعد : وعليكم السلام
سليمان : يلا يا ام ياسين حضروا الاكل علشان رعد
كريمه : حاضر
رعد: لا يا جدي انا هطلع علي هروح استريح وهاجي باليل
سليمان: اه الي انت بتقولوا ده يا رعد انت هتقعد هنا معانا
رعد بهدوء: لا يا جدي انا اشتريت قصر هنا هقعد فيه وهجلكم باليل علي الغدا
سليمان : لايابني
قاطعه رعد
رعد : لو سمحت يا جدي خليني علي راحتي
سليمان ماشي يا جدي
وذهب رعد
في الليل في قصر عائلةالباسل
رعد وصل
كريمه للخدم : يلا حضروا رعد وصل
جهاد :يلا بسرعه
وبعد الغداء
رعد :جدي كنت عايز حضرتك في موضوع
سليمان : تعال يا رعد في المكتب
وذهبوا الي المكتب
رعد : جدي انا كنت عايز اطلب منك طلب
سليمان : اتفضل يا بني
رعد :
في الخارج
علياء : الله علي حلوته ده كتلة جمال مشيه علي الارض
ريحان : حرام عليكي يا علياء ربنا امرنا نغض بصرنا
علياء : بس يا شيخه نقطينه بسكاتك
بسنت : علياء مينفعش كده ريحان عندها حق
علياء : اسكتي انتي التاني ولا اقولك انا قايمه ده انتوا قرف
وبعد عدة دقائق ياسين ذهب لريحان
ياسين : ريحان جدي عايزك في المكتب
ريحان : حاضر جايه اهو
وذهبت ريحان لغرفه المكتب وطرقت علي الباب
سليمان : ادخلي يا ريحان
ريحان دخلت
ريحان : جدي ياسين قالي اني حضرتك عايزني
سليمان : اه يا حبيبت اقعدي
ريحان ذهبت وجلست علي كرسي مواجه للجد
سليمان : ريحان حبيبتي انتي عارفه انا بحبك اد ايه وعارفه اني مفيش حد هيخاف عليكي في الدنيا دي قدي صح
ريحان : صح يا جدي بس هو حضرتك بتقولي كده ليه
سليمان : وعارفه اني عمري مهاخد قرار يخصك غلط
كل هذا يحدث امام رعد وهو جالس بهدوء علي الكنبه
ريحان بقلق : صح يا جدي بس حضرتك كده بتقلقني هو في ايه
سليمان: رعد طلب ايدك وانا وافقت
ريحان
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان )