رواية صدفه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حبيبة علاء
رواية صدفه الجزء الخامس والعشرون
رواية صدفه البارت الخامس والعشرون
رواية صدفه الحلقة الخامسة والعشرون
سليم استجمع شجاعتو: تقبلي تبقي ام لاسيم وتتجوزيني
اريچ بصدمه:😳😳
سليم: احممم…انا شوفت ازاي اسيم اتعلق بيكي وانتي كمان ف مش عاوز ابعدو عنك ولا ابعدو عني ف فكرت لو اتجوزنا عشان اسيم محتاج ام حنونه زيك ف اي كان ردك هقبل بيه وهحترمو
اريچ بتجمع نفسها وبداري توترها: يعني انت عايزنا نتجوز عشان اسيم وانا اهتم بيه واربيه وعشان يبقا معاك ومعيا
سليم: ايوا بالظبط
اريچ: طيب ممكن بس تسبني افكر
سليم: اكيد طبعا فكري وخدي قرارك وانا مستني
اريچ: متشكره
سليم ببتسامه: عن اذنك همشي
اريچ: مع السلامه
سليم مشي واريچ بتحاول تستوعب كلام سليم
اريچ لنفسها: معقوله عايز يتجوزني
لا فوقي يا اريچ هيتجوزك عشان اسيم
اريچ خرجت بره عند ثويبه وفريال واسيم
فريال: اي يا اريچ مالك مصدومه كده ليه
ثويبه: هو أبيه سليم قال حاجه دايقتك
اريچ: لا سليم قال عايز يتجوزني
فريال وثوبيه في صوت واحد: اييييييي!!!!!
ثويبه بفرحه: الله ابيه قال هيتجوزك
يعني هتبقي معيا علطول
فريال بفرحه: مبروك يا حبيبتي سليم باين عليه انسان محترم وكويس
ثويبه: والله فعلا يا طنط سليم كويس اووي وحنين جداا ومفيش اطيب منو وانا اضمنلك انو هيحافظ علي اريچ اكتر من نفسو
اريچ: يا جماعه انتو فاهمين غلط سليم عايز يتجوزني عشان اسيم محتاجني
وكمان عشان هوا مش عاوز يبعد اسيم عني ولا اسيم يبعد عنو
ف طلب يتجوزني
فريال: وطب وانتي رأيك اي ؟؟
اريچ بحيرة: مش عارفه قولتلو سبني افكر
فريال: بصي يا حبيبتي دي حياتك واي كان قرارك انتي عارفه اني هقف جمبك وهدعمك ديما
صلي استخاره يا حبيبتي وشوفي اشاره اللي ربنا هيبعتهالك
اريچ حضنت فريال: عارفه انك ديما واقفه معيا ربنا يباركلي فيكي
ثويبه كانت واقفه ودموع في عينها لانها عمرها ما حست بحنان ام ابدا
فريال بصتلها: تعالي يا ثويبه قربي
ثويبه قربت منها وفريال اخدتها في حضنها زي اريچ وثويبه كانت مبسوطه جدااا انو بقا عندها عيله صغننه وجميله
اريچ سابتهم ودخلت تصلي الاستخاره وتدعي وبعدها اخدت اسيم عشان ينام وهيه نامت بعدها
“تاني يوم الصبح ”
عند اسر في المستشفي
الدكتور: حمدالله علي سلامتك يا استاذ اسر
اسر: الله يسلمك يا دكتور هو انا هخرج امتا
الدكتور: انت اتحسنت شويه وتقدر تخرج انهارده بس بلاش مجهود عشان الجرح يلم
يعقوب: متقلقش عليه يا دكتور احنا هنريحوه علي الاخر
اسر: متسبنيش معاه يا دكتور ده ناوي يخلص عليا
الدكتور بضحك: هههههه 😂 حمدالله على سلامتك عن اذنكو
سليم ببتسامه: حمدالله علي السلامه يا حظابط
اسر ببتسامه: الله يسلمك يا اخويا
يعقوب: يلا ياعم عشان تمشي
سليم: هتيجي عندي الڤيلا
اسر: لا ده زمان ست الكل قالبه الدنيا عياط لازم اروح اطمنها
يعقوب: انا روحتلها وا
طمنتها وقولتها انك مسافر في شغل
سليم: وكمان مينفعش تروح وتشوفك كده ممكن يحصلها حاجه لقدر الله
تعال ارتاح عندي لحد ما تخف شويه وبعدين ابقي روح
اسر: خلاص هغير هدومي ونمشي
يعقوب بمزاح: اجي اساعدك يا بطه😉😂🤭
اسر حدفو بالمخده: غور ياض
سليم بضحك: هههههه 😂 بس انت وهوا شغل عيال… انجزي يا بطه 😂😂قصدي يا اسر
اسر :حتي انت😡😡
يعقوب بضحك: هههههه هموت مش قادر😂😂
اسر بغضب: غور ياض انت وهوا😡😡
اسر دخل الحمام وفضل سليم ويعقوب في الاوضه مستنينو
يعقوب: اه صح انت اختفيت فين امبارح
سليم: رحت لبيت اريچ
يعقوب: ليه ؟؟
سليم: انت غبي يلا هيكون ليه ابني واختي هناك اكيد رايح اطمن عليهم
يعقوب بغمزه: ولا عشان حد تاني 😉
سليم: اتلم ياض
انا اصلا عرضت علي اريچ الجواز
يعقوب بصدمه: واه😳😳 بتهزر
سليم: ياعم لا عرضت عليها الجوزا عشان اسيم هو متعلق بيها وهيه كمان ف قولت اتجوزها عشان تفضل مع اسيم
يعقوب: هتتجوزها عشان تربي ابنك وبس
سليم ببرود:اه
يعقوب: طب وهيه مش من حقها تعيش حياتها وتجوز عن حب
سليم حس بغيره اول ما يعقوب قال كده
سليم بغيره: لا مش من حق أي مخلوق يقرب منها
يعقوب بعدم فهم: ده اللي هوا ازاي يعني مش من حقكك تمنعها
سليم استوعب هوا قال اي : انا سبتها تفكر وهيه حره سواء وافقت أو لا
يعقوب: لو وافقت يبقا انت كده بتظلمها يا سليم
هيه هتبقي مجرد مربيه ومش هتحس بأحساس زي اي بنت انها عندها بيت وزوج بيحبها
ياصحبي راجع نفسك عشان متندمش بعدين
سليم فضل يفكر في كلام يعقوب وانو ممكن فعلا يظلم اريچ بس من جواه عيزاها
مش مجرد ام لاسيم هو عايزها تبقي معاه علطول مش عارف يجمع مشاعرو
قطع تفكيرو خروج اسر
اسر: يلا يا شباب
يعقوب: يلا
سليم اخدهم في العربيه وراحو فيلا سليم الهواري الجديده
*******
عند حور كانت قاعده في اوضتها بتفكر في نوح وهو فين وليه مظهرش لحد دلوقتي والحزن مالي قلبها عليه
********
سليم وصل الڤيلا والشباب دخلو وكل واحد طلع علي اوضته عشان يرتاح
يعقوب دخل اوضته واترمي علي السرير وصوره ثويبه مفرقتش خيالو
واسر نام علطول من التعب
أما سليم فضل يفكر في كلام يعقوب وبيحاول يجمع مشاعرو لحد ما غلبو النوم
*******
في صباح يوم جديد تستيقظ اريچ وهيه حاسه بكم من الراحه غير طبيعي
قامت بكل نشاط واخدت شاور وادت فرضها وغيرت لاسيم وخرجت عشان تعملو الفطار
وكانت حاسه انها مبسوطه علي غير العاده
وحست انها اشاره عشان توافق وقررت انها هتقول قرراها لسيلم انهارده لما يجي
فريال صحيت وكانت مبسوطه عشان شايفه اريچ فرحانه وبتغني
وثويبه صحيت وكانت مرتاحه وحاسه أنها بقيت تنام من غير خوف او قلق
غيرت هدومها وخرجت بره لاريچ وفريال
ثويبه ببتسامه: صباح الخير
اريچ ببتسامه: صباح الجمال
فريال بحب: صباح الخير علي احلا بنات
اريچ وثويبه: صباح الجمال يا فيفي
فريال: اي ده اريچ مدلعنا انهارده في الفطار
اريچ ببتسامه: اي خدمه 😉
ثويبه: خليكي انتي مع اسيم وانا هحط الفطار علي السفره
اريچ:اوكي هاروح اكلو
قعدو فطرو في جو جميل جداا وبعدين قامو عشان يرتبو البيت ويجهزو الاكل لانو يعقوب هيجي مع سليم
اريچ رنت علي حور عشان تيجي وتحكيلها
اريچ: الو اي يا حوري
حور: اي يا حبيبتي عامله
اريچ: زي الفل الحمدلله
حور ببتسامه: ديما يا حبيبتي
اريچ: بقولك عوزاكي تجيلي انهارده في حاجه مهمه لازم احكيهالك
حور،: عيوني هلبس واجيلك
اريچ: مستنياكي
قفلت حور مع اريچ وقامت تلبس عشان تروحلها
*******
عند سليم كان صحي من النوم وقام لعب عشره ضغط وبعدين قام اخد شاور وصلي فرده ولبس بدلته السوداء وحط برفانه اللي يجنن وسرح شعرو وبقا مز مز يعني
ونزل علي تحت عشان الفطار
ويعقوب صحي واخد شاور وصلي فرده ولبس بدلته الرصاصي وكان قمرررر
واسر قام اخد شاور وصلي فرده ولبس بدله الشغل وكان مزززززز
تحت كلهم قاعدين والداده جابت الفطار وفطرو وكل واحد أتجه لعملو
سليم ويعقوب علي الشركه واسر في اتجاه مقر الشغل بتاعو
********
عند حور كانت لبست وجهزت ورايحه عند اريچ
حور: ماما انا رايحه عند اريچ
صفاء: ماشي يا حبيبتي سلميلي عليها كتير
حور:حاضر يلا سلامو عليكم
صفاء: وعليكم السلام متتأخريش يا حور
حور نزلت وركبت تاكسي واتجهت لبيت اريچ
*********
عند اريچ كانو خلصو ترويق البيت والأكل ودخلو يجهزو
حور وصلت عند اريچ
حور:افتحي يا فيفي انا جيت
فريال فتحت الباب: نورتي يا حوري
حور حضنتها: واحشاني موووت
فريال ببتسامه: انتي اكتر
حور : اوماا فين اريچ وثويبه
فريال،: بيغيرو هدومهم مكان ما كنا بنضف
تعالي اقعدي
حور دخلت وقعدت وبعدين اريچ خرجتلها
حور حضنتها وبعدين اريچ اخدتها اوضتها عشان تحكيلها
حور: هااا اي بقا الحاجه المهمه
اريچ بكسوف: احمم سليم طلب يتجوزني
حور بصدمه: لا 😳😳بتهزري
امتا الكلام ده
اريچ بخجل: امبارح عرض عليا وقالي هستني ردك أنهارده جاي
حور: لا ده انتي تحكيلي كل حاجه حصلت امبارح بالتفصيل
اريچ حكتلها كل اللي دار بينها وبين سليم وانها صلت استخاره وهتوافق
حور: انتي متأكده يا اريچ انك جاهزه
اريچ: عارفه انو حاجه كبيره بس انا حاسه براحه ومبسوطه
حور: اهم حاجه انك تكوني مبسوطه واوعي تظلمي نفسك يا اريچ اي كان قرارك انا جمبك يا حبيبتي
اريچ حضنتها: عارفه يا حبيبتي ربنا ميحرمني منك
حور: يلا بقا يا عروسه اجهزي كده عشان نعرف سليم انو احنا بنتنا قمررر
اريچ بضحك: ايوا صح
” في المساء في منزل اريچ”
كانو مستنين سليم ويعقوب
اريچ كانت متوتره جداا وثويبه فرحانه انها هتشوف يعقوب
وحور كانت بتحاول متبين حزنها علي نوح وبتفرح مع صحبتها
بعد شويه جرس الباب رن ومع دقه الباب كان قلب اريچ بيدق زي الطبل
حور خليكي هنا لحد ما انادي عليكي هاروح افتح الباب
ثويبه: خديني معاكي يا حور
حور وثويبه راحو يفتحو الباب ويعقوب اول ما شاف ثويبه فضل قلبو يدق جامد وعيونو لمعت وكان نفسو يخدها في حضنو
سليم دخل وكان بيدور بيعينو علي اريچ
فريال ببتسامه: اهلا اهلا اتفضلو
سليم ببتسامه: ازيك يا امي
فريال ببتسامه: بخير الحمدلله
يعقوب: ازاي حضرتك
فريال: الحمدلله يا بني
اقعدو يلا عشان نتغدا سوا عشان يبقا عيش وملح
قعدو علي الصفره والبنات جابو الاكل واريچ خرجت عشان تسلم علي سليم ويعقوب
اريچ بخجل: ازاي حضرتك مستر يعقوب
يعقوب: ازيك يا اريچ
اريچ بتوتر و كسوف : ازيك
سليم ببتسامه حب: كويس
حور وثويبه: يلا جماعه الاكل هيبرد
دي اريچ هيه اللي ظابخه
سليم بتفجأ: بجد
فريال: ايوا اريچ طباخه شاطره
ثويبه: حصل انا اشهد بده
حور: دوق واحكم
بدأؤ في الاكل وسليم منبهر بطبخ اريچ ويعقوب كان مراقب كل حركات ثويبه اللي بتخطف قلبو
خلصو الاكل وقدمو العصير وبعدين سابو اريچ وسليم يقعدو مع بعض
اريچ كانت متوتره ومكسوفه ومنزله وشها في الارض
سليم حب يفك الجو: بس اي الجمال ده
اريچ بخجل: متشكره
سليم: طب اي
اريچ حاولت تجمع نفسها وتداري توترها وتخيرا اتكلمت: احممم انا يعني صليت استخاره و موافقه
سليم من كتر فرحتو مش مصدق انها وافقت كان هاين عليه يزغرط بس أتمالك نفسو: بجد
اريچ بخجل: ايوا
سليم: مش عاوز احس انا ظالمك يا اريج انا عارف انك من حقكك تعيشي حياتك زي اي بنت وتتجوزي عن حب في عشان كده انتي مش مجبوره أو مش عوزه قولي مش هزعل واسيم هفضا اجبهولك علطول مش هحرمك منو ابدا
اريچ رفعت راسها وبصتلو: لا انا موافقه بأرداتي وانا عوزه اكمل حياتي معاك…..قصدي مع اسيم
سليم فرح اوووي من جواه وكان حاسسس انو عايز يخدها في حضنو
سليم: اي رأيك لو نكتب الكتاب انهارده والفرح بعد اسبوع
اريچ: لا انا مش عوزه فرح هكتفي بحفله صغيره يوم كتب الكتاب
وخليها كتب الكتاب الاسبوع الجاي
سليم: تمام نادي عليهم بقا عشان نعرفهم
اريچ: نادت عليهم وجيهم
حور وثويبه: اي نقول مبروك
سليم ببتسامه: قولي مبروك
حور بفرحه: لولولووووووووي الف مبروك ياروحي
سليم ؛ كتب الكتاب الاسبوع الجاي ده بعد اذن حضرتك يا امي
فريال: بس يابني ده بسرعه اووي انا ملحقتش اجهز اريچ ولا ااجبلها حاجه
سليم قرب منها وباس أيدها:: انا مش عوزك تشيلي هم اي حاجه انا مجهز كل حاجه
بس اريچ مش عوزه فرح طلبت حفله صغيره
فريال؛ علي خيره الله الف مبروك يا حبايبي
سليم بكره اعدي عليكم عشان اريچ تنقي شبكتها
ثويبه: ابيه انا هفضل انهارده مع اريچ
سليم: ماشي يا حبيبتي
يلا انا هستأذن
فريال: مع السلامه
سليم اخد يعقوب ومشي
يعقوب: الف مبروك يا اخويا
سليم ببتسامه: الله يبارك فيك عقبالك
يعقوب ببتسامه: قريب أنشأ الله
سليم اخد يعقوب ومشيو…..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه)