Uncategorized

رواية رياس الفصل التاسع للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل التاسع للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع للكاتبة شيماء عسكر

في احد البنوك  تقف المي تصرف الفلوس  
الموظف.. المبلغ 15 الف ي فندم اتفضلي 
المي..  ماشي شكراً   بتاخد المي الفلوس و بتخرج  من البنك و تشاور للتاكسي  ،،  يقف التاكسي ليها  ..  المي..  لو سمحت خدني علي فندق  ال ****** 
يمشي التاكسي بيها و بعد شويه بتوصل لمكان الفندق  بتحاسب التاكسي و بتدخل  
المي وهي بتتفرج علي المكان اللي ماشي حالو 
الموظفه.. اتفضلي 
المي.. عايزه اوضه لكام يوم كدا 
الموظفه… طيب الليله ب 200 جنيه 
المي.. مفيش مشكله،،، تخرج المي الفلوس وعيون الموظفه عليها 
و بعد شويه بتدخل المي الاوضه  اللي عباره عن سرير و دولاب و تسريحه وفيها حمام
المي..  الخطوه الجايه اشتري تليفون   اما ربيتك يا غدير  
نسيب المي و نروح عند سليم  و لميس.. سليم بعد ما سمع كلمة لميس وقف العربيه 
لميس.. ما انت طلعت بتغار عليا اهو امال عامل نفسك من بنها ليه 
سليم بتكبر وهي بضغط علي راس لميس  …  فوقي لنفسك انا اغار عليكي ده في احلامك يا بنت خالي لو انا هغار في ده لاني راجل شرقي وانتي بنت خالي زي ما قولتلك في بلاش تسرحي بخيالك لبعيد ي لميس 
لميس….  طب ليه ي سليم 
سليم…  لميس انتي زي اختي ارجوكي افهمي ده مش انتي البنت اللي بحلم بيها تكون زوجه ليا 
لميس وهي بتعيط وماسكه ايد سليم..  طب قولي اي اللي ناقص فيا علشان احاول  اغير من نفسي علشانك سليم انا بحبك ومش عايزه حد تاني غيرك 
سليم بحط ايدو تانيه علي ايد لميس و يقرب منها وبتكلم بحنان.. انا اللي هسالك السؤال ده دلوقتي  و بصوت حنين..  ليه انا ي لميس ليه كل الحب ده ليا وانتي عارفة انو من طرف واحد ليه ها 
لميس وهي بتسحب اديها من ايد سليم و تحطها علي مكان قلبها…  عايز تعرف ليه ي سليم ده هو اللي بنبض لما اكون قريبه منك  وغير كدا كمان بحس بيك لو علي بعد مية متر بحس بوجودك يا سليم بلاش تكسر قلبي و اديني فرصه واحده بس فرصه 
سليم وهو بنفخ….  اوف ي لميس فوقي بقا انا مستحيل احبك افهمي ده كويس،،،  وبعدين اتكلم بصوت عالي… انا عمرى  ما هحب واحده هي اللي بتفضل ورا  مني و بتقولي بحبك والكلام ده فهمتي 
لميس بتفكر  مجروحه من كلامه بس زي ما انت عايز لو انت راجل في انا انثي يا عزيزي و كبرياء الأنثى اعظم من مية حب و زي ما كسرت قلبي هياجي يوم و اكسر قلبك و ده وعد مني ليك  ،،،،  
“عندما تعشق الأنثي،،  تعشق بصدق ليس لهو حدود،،  وعندما تنجرح الأنثي تظهر مخالبها،،  في احظر عزيزي من غدر الأنثي لك يوماً ما”..  بقلمي شيماء عسكر… 
لميس وهي بتمسح دموعها  ..  تمام ي سليم اسفه علي ازعاجك بكلامي  ..  وبعدين تنزل من العربيه   ..  و سليم ورا منها 
سليم…  رايحه فين 
لميس… هروح اصل عندي موعد عشا بعد ساعه يبدو الحق اغير 
سليم..  طب لما موعد و عشا نزلتي ليه من العربيه 
لميس..  معلشي اصل مينفعش اركب مع راجل غريب عربيه واحده..  وبعدين تشاور لتاكسي  وتمشي لميس و سليم لسه واقف مكانو  
سليم..  معقول اللي عملتوا ده الصح اكيد الصح انا وهي مننفعش بعض   و يدخل سليم العربيه و يروح علي البيت   
اما في الفيلا توصل لميس و تطلع علي الاوضه علشان تحلق معاد عز و تدخل اميمه عليها 
اميمه.. لميس 
لميس وهي بتختار الفستان المناسب من الدولاب.. نعم ي عمتو 
اميمه بحنان.. مالك ي روح عمتك فيكي ايه
لميس وهي بتحط الفستان علي السرير  و تروح تقعد جنب اميمه علي الاريكه… مفيش ي عمتو  
اميمه.. ي بت انا عمتك و اقرب حد ليكي يعني اعرفك من نظره واحده ي لميس يا بنتي قوليلي سليم مزعلك مش كدا 
لميس وهي بتنام علي رجل اميمه و اميمه تمشي كف أيده علي شعر لميس  .. سليم مش عايزني ي عمتو  هو انا وحشه اي فيا وحش علشان سليم مش  يتقبلني  يا عمتو  
اميمه بنظرة شفقه علي حال لميس.. انتي اجمل انسانه ياحبيبتي و هو اللي خسران مش انتي،، في بلاش تاخدي كلام سليم ضعف ليكي بالعكس خليه مصدر قوة علشان ياجي عليه وقت ويندم انو قالك كلامه ده يلا بقا قومي حضري نفسك و اخرجي كدا و عيشي سنك يا حبيبتي  
لميس بتحضن اميمه و تبوس راسها.. ربنا يخليكي ليا ي اجمل عمتو فى الدنيا كلها  
اميمه… و يخليكي ليا  وفرح بيكي و بي اولادك شوفتي انا طماعه ازاي وعايزه افضل عايشه لعند لما اشوف احفادي 
لميس.. ربنا يديكي طول العمر وتشوفي عيل عيل عيل عيلي  
اميمه بضحك..ههههههه بس ي مفتريه  
نسيب بقا لميس تلبس  و نروح بيت غدير و حاتم 
حاتم بغضب و هو بضرب غدير.. يعني اي  البت هربت انتي مش قولتي انها في شغل يا وليه 
غدير وهي بتمسك رجل حاتم من تحت علشان يرحمها من الضرب…. والله ده اللي حصل فعلاً كانت في الشغل والراجل جاب الفلوس لحد هنا اللي نسيتهم عندو  اخدتهم مني بعد ما كسرت ألفاظه عليا ي اخويا والله ده اللي حصل سبني الله يخليك انا تعبانه مش حمل ضرب تاني 
حاتم وهو ببعد عنها وقعد يفكر في المي… هتكون راحت فين  بس  طيب فين مكان الشغل ده 
غدير… هو عند جيجي ما انت عارف لكن مكان الراجل معرفوش دي شكلو ابن ناس  خالص يا حاتم  
حاتم.. مفيش غير اننا نروح لجيجي ونسأل علي الراجل ده يمكن تكون عندو
غدير… طيب يا خويا روح انت لجيجي لاني جسمي متكسر هدخل ارتاح  و شوف و طمني بقا.. 
حاتم وهي بلبس القميص و بخرج برا البيت يروح لجيجي   
نسيب حاتم و نروح عند عز و لميس و سليم  
لميس.. واو الجو هنا يجنن ي عز  تسمحلي اقولك عز علي طول 
عز بفرح.. اكيد طبعاً ولا انت اي رايك ي سليم 
سليم مكنش واخد بالو من الكلام اصلا علشان كان سرحان في مكان تاني عن عالم الواقع  و رد و هو مش عارف برد علي اي والكلام كان عباره عن اي من اساسه… اه طبعاً  
لميس في نار بتحرق في قلبها بسبب سليم بس علي مين ماشي ي سليم ي ابن ام سليم… 
وبعد العشا بتشتغل موسيقى هاديه و عز يطلب الرقص مع لميس و هي توافق طبعاً عَند في سليم… 
عز بتغزل في لميس.. تعرفي ان عيونك حلوه اوي ي لميس 
لميس بخجل.. شكراً  
عز.. احم هو انا ممكن اسالك علي حاجه شخصيه كدا 
لميس.. اتفضل 
عز.. هو انتي مرتبطة 
لميس وهي بتبص علي سليم اللي بلعب في الفون بتاعو.. لا 
عز.. طب ممكن يعني لو نقرب من بعض اكتر  ويكون فيه علاقه تانيه غير الشغل تجمع بنا اصحاب مثلا لفترة لعند لما نتعرف علي بعض 
لميس وهي سرحانه في كلامه و بتفكر انها ممكن تضرب سليم الضربه الصح   و ترد… مفيش مشكله ي عز انا كمان ماليش اصحاب هنا  
عز…. ولا انا كمان ليا اصحاب يبقا متفقين  وبعدين هو سليم دايما كدا قالب وش 
لميس..  هو كدا دايما متشغلش بالك بيه    ممكن نقعد بقا 
عز  وهو بقرب علي لميس.. اي زهقتي مني ولا اي  
لميس.. لا ابدا بس رجلي وجعتني لاني مش متعوده اني ارقص بس 
عز وهو بمسك ايد لميس بحنان و رومانسيه
لميس..  سوري ي سليم الكلام اخدنا  واحنا بنرقص 
سليم بتسامه  صفرا  ..  مفيش  مشكله  مش يلا بينا بقا نروح  
لميس…  اوكي  …تتكلم مع عز  …  شكرا يا عز علي العزومه  
عز.. مفيش شكر بين الاصحاب ولا اي 
لميس… اكيد اكيد 
سليم بتعجب.. صحاب 
عز.. اه انا و لميس هنبقا اصحاب او بقينا 
لميس بضحكه لـــــ استفزاز سليم… هههههه لا بقينا خلاص  مش يلا بقا ي سليم الوقت اتاخر 
سليم وهو بقوم و بشرب اخر كأس كان قدامو… يلا تصبح علي خير ي عز 
عز وهو بسلم علي لميس… هشوفك تاني 
لميس…  اكيد ي صاحبي 
سليم و هو بشد ايد لميس من ايد عز..  سلام ي عز 
وباخد لميس و بطلع بيها برا المطعم  
سليم…  ممكن اعرف اي اللي بحصل ده 
لميس ببرود…  اي اللي بحصل  
سليم..  يعني مش  شايفه 
لميس…  لا 
سليم…  انتي عارفه  لو جاسر شم خبر انك بقيتى  مصاحبه عز هيعمل  فيكي اي 
لميس…  اولا انا مابعملش  حاجه غلط علشان  جاسر يتكلم بحرف واحد معايا ثانيا  انا مش صغيره  و عارفه كويس اوي حدودي  مع الناس ي سليم  و ياريت تخلص المحاضره  بتعتك دي لاني تعبانه و عايزة  انام….  تسيب سليم واقف وتروح تركب العربيه  
اما بقا عند جيجي  
جيجي…  انا  معرفش  هي فين 
حاتم..  طب عنوان الراجل  
جيجي…  معرفش  عنوانه  يا حاتم و اتفضل اخرج برا عندنا شغل 
حاتم…  ماشي ي جيجي ماشي 
بمشي حاتم من النادي وهو مش عارف المي فين لعند دلوقتي  
يعدي الليل و ياجي الصباح مع اشراق الشمس و يوم جديد  في بيت جاسر  تقوم رياس وفيه صداع في رأسه  
رياس.. اه يا راسي  تفتح عيونه المكان غريب عليها  بتلف راسها علي الشمال تشوف جاسر نام  كان حلو و هو نايم ملامحه ملامح طفل  مش راجل بالغ عاقل.. هو مش عاقل اوي يعني  …  
رياس بصوت مسموع…  ي سبحان الله اللي يشوفك وانت نايم مش يشوفك وانت بارد  ..  
جاسر…  ليه 
رياس بخضه.. بسم الله  انت صاحي 
جاسر..  مش عارف  انتي شايفه اي 
رياس.. معلشي مش شايفه حاجه من الصداع 
جاسر..  لا سلامتك  قومي حضريلي  فطار يكون حلو  كدا 
رياس… حلو كدا ماشي هعملك 
جاسر  .. طب ساعدني  ادخل الحمام  
رياس.. كمان ماشي  اتقضل قوم  
جاسر…  قبل لما اقوم هتطلعي فوق تجبيلي  لبس 
رياس..  حاضر 
جاسر..  كلو حاضر 
رياس..  ماليش مزاج العب معاك بصراحه دلوقتي  في اصبر شويه 
جاسر…  ماشي 
تخرج رياس من الاوضه   علي الطابق التاني تدخل اول اوضه فاضيه مفهاش  حاجه  و تدخل التانيه  عباره عن معرض لبس رجالي  و حريمي والبس الحريمي  عبارة  عن ملابس داخليه بس  
رياس باستغراب… هدوم ستات 
بقطع وقت الاستغراب بتعه صوت جرس الباب تنزل رياس علشان تفتح  ،، و اول لما تفتح تشوف بنت شقره و طويله داخله عليها  
رياس.. انتي مين 
الفتاه.. ماذا 
رياس.. من انتي 
الفتاه.. اين جاسر حبيبي اين انت 
رياس..  اين تذهبين   كانت بتكلم البنت وهي داخله ادور علي جاسر في البيت 
الفتاه.. اين هو،،،  بس تشوف الباب الاوضه اللي تحت مفتوح  … جاسر حبيبي 
جاسر.. ماريا ماذا تفعلين  هنا 
ماريا..  لقد خفت حبيبي 
رياس وهي واقفه علي الباب  وبتشوف الينت بتحضن جاسر ازاي و نازله بوص فيه  …  اي اسيبك البيت شويه ولا اي يا استاذ  جاسر 
جاسر ببرود..  اه ياريت 
ماريا بعد ان فهمت كلام رياس و تتكلم عربي…  مين دي 
جاسر..  دي رياس مراتي 
ماريا بصوت عالي..  مااااذا 
رياس… زي ما سمعتي  مراته 
ماريا.. جاسر هل تمزح معي صحيح 
جاسر…  لا ماريا 
ماريا..  مستحيل  جاسر ارد ان أخبرك  شيئاً  
جاسر…  ماهو 
ماريا…  انا حامل منك 
جاسر بصدمه…  ماذا هاذا مستحيل  
رياس وعلي وشها علامة الصدمة  
ماريا..  عزيزي هذا ابنك،،، بتاخد ايد جاسر تحطها علي بطنها    
رياس طلعت من الاوضه وهي مصدومه   .. هيكون ليه ابن كمان و دي تكون مراته ولا واحده زبالة  
تغضل قاعده  في الصالون لعند لما جاسر طلع مع ماريا من الاوضه  ..  
جاسر..  رياس الاكل جاهز 
رياس.. لا 
جاسر… طب يلا قومي علشان ابني ياكل معايا كمان عايزك تهتمي  ب ماريا لانها هتعيش هنا معاناا  
رياس بعدم فهم… تقصد اي بـ انها  هتعيش  معاناا  
جاسر..  زي ما سمعتي و يلا قومي الاكل يكون  قدام مننا في عشر دقايق  بس انتي سامعه 
رياس……..   
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى