روايات

رواية بنت عمتي الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

رواية بنت عمتي الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

رواية بنت عمتي الجزء الثالث

رواية بنت عمتي البارت الثالث

رواية بنت عمتي الحلقة الثالثة

وقفنا البارت الي فات ع عناد نور ومكنش عايز تاخد الجاكت بس احم اخدته مهي مش بتكلم اي حد دا جااسر هاا المزه الحليوه دا 😂😂😂
***********************
بعد فتره قصيره وصل جاسر ونور القصر،
نور بشرود: امممم طيب شكلي كدا خلاص لازم اتأقلم مع الجو هنا علشان معنديش حد اروحله بس كل واحد هيتعامل نفس معملته والي اسمها ناهد دي انا هوريها مين بنت البندر
جاسر: اااي الووو روحتي فين انجزي ادخلي
نور.: اهو داخله
جاسر: تعالي هوريكي غرفة جدي عايز يتكلم معاكي
نور تهز رأسها بموافقه
دخلت الى غرفة جدها
الجد: ادخلي يا بنتي تعالي
دخلت نور وهي متوتره
الجد: اقعدي يا بنتي مالك خايفه لي
نور بتوتر: اصل اصل الصراحه سمعت اا انك شديد
الجد: طيب اهدي ومتخفيش انا فعلا كنت شديد وعارف اني ظلمت امك بس هي دي العادات بتعتنا وانا عرفت اني غلط وعلشان كدا انا جبت تعيشي معانا ومتخفيش طول ما انا موجود محدش هيقدر يتكلم معاكي كلمه
نور براحه: طب هو انا ممكن اسألك سؤال
الجد: قولي
نور: هو يعني شايفه انك انت وجاسر شويه تتكلمي صعيدي وشوي تتكلمو زي كدا
الجد بضحك: هههه عادي لان انا كنت بسافر كتير وبتكلم عادي زيك وجاسر كمل تعليمه بره بس احنا ف البلد هنا بنتكلم معاهم بنفس الطريقه
نور: اممممم يعمي هو الي اسمه جاسر دا متعلم
الجد بأبتسامه لانه شايف جاسر وهو واقف ع الباب:
احم اه اه دا مهندس زراعي قد الدنيا
نور: في حاجه يا جدي
الجد: لا لا..
نور: ماشي اسيبك تنام علشان الوقت اتأخر وانا هروح افضي الشنطه
الجد: تضبحي ع خير يا حببتي
نور: وانت من اهله يا جدو
خرجت نور وشافت جاسر واقف قدام الباب
نور: اي دا هو انت واقف تسمع كلامي انا وجدي
جاسر: بقا انتي يا اوزعه تقولي عليا الي اسمه جاسر دا
نور بغضب: هي مين الي اوزعه يا ابو طويله انت ممكن اسألك سؤال
جاسر: اسألي يا اوزعه
نور ببرود: هو محدش قلك قبل كدا انك بارد ومستفز
جاسر: لا والله قلولي اني مز وجنتلك
نور بتريقه: نينينينيني بارد قال مز قال كاتك النيله
جاسر: بتقولي حاجه
ذهبت نور دون ان تعيره اي اهتمام وذهب هو من بعدها الي غرفته ليغرق ف النوم
******************************
وفي يوم جديد وصباح جديد واحداث جديده تستيقظ بطلتنا الجميله من النوم وتنظر الى الساعه
نور: اي دا هي الساعه لسه 7 الصبح اوووف بقا مش عارفه انام يمكن علشان حديده ع المكان يووووم اروح اقف ف البلكونه شوي اشم شوية هوا
*في الاسفل كان جاسر يرشد العمال ف العمل وكان الكل يخاف من جاسر خوف شديد.
* اما عند نور كان واقفه ف البلكونه تنظر الى الاسفل والعمال من ثم عيونها تقع ع جاسر وهو يصرخ ف العامل: اي داا بيصرخ ع العمل كدا لي مش عارفه البني ادم دا شايف نفسه ع اي مفكر انه ماك والكل عبيده
اما عند جاسر رأى نور وهي واقفه ف البلكونه بشعرها وببجامه النوم
جاسر بغضب: بنت ال واقفه ف البلكونه كدا لي
نظرت نور له: اي دا هو بيبصلي كدا لي
نظر جاسر لنور بغضب وبيشارو لها لتذهب الى الداخل
دخلت نور غرفتها: اي دا هو مجنون دا ولا اي
بعد لحظات خبط جاسر ع غرفت نور
نور اتفضل دخل جاسر وقفل الباب وراه
جاسر بغضب: انتي ازاي تقفي كدا ف البلكونه
نور: مالي كنت واقفه عادي يعني فيها اي
جاسر: عادي الي هو ازاي دا واقفه بشعرك وبالبجامه وتقولي عادي اي هي سابت للدرجه دي
نور بغضب: انت ازاي تكلمني كدا انت متخلف ولا اي
مسكها جاسر من ايدها بغضب بت انتي بقولك اي شغل الدلع دا مينفعش معايا هنا انتي حيتي الصعيد هنا تحترمي نفسك وتمشي ع عداتنا وتقليدنا
نور بخوف ووجع: سيب ايدي انت بتوجعني سيب
سبها جاسر وانفحرت نور فيه: انت ازاي تمسكني كدا ولا تتكلم معايا كدا انا هعمل اي انا عايزاه والبس الي يعجبني ودي حاجه متخصكش يا استاذ جاسر واتفضل اطلع بره وياريت متدخلش ف حاجه تخصني ماشي
جاسر بغضب من كلامها: لا داةكان زمان يا قطه من هنا ورايح انتي هنا ف بيتي يعني تسمعي كلامي واي اعتراض منك هتشزفي مني حاجه مش هتعجبك
خرج جاسر ونور كانت هتنفجر من الغيظ: انا بقا هوريك يا جاسر مين نور المحمدي وازاي تتكلم معاها كدا.
خرج جاسر وهو بيسأل نفسه هو لي اتصرف كدا لي حس ببركان داخله لما شافها واقفه كدا هل قطع تفكيره لا لا لا اكيد لا لا يا جاسر مش هتقع ف فخ صنف حواء تاني كلهم شبه بعض دي عادتنا وتقليدنا وانكر جاسر دا يدور بداخله ولكن هل للقدر رأي اخر!
بعد فتره من الوقت نزلت ع الفطار نور بمرح صباح الخير الجد: صباح النور يا حببتي تعالي علشان تاكلي
نور: حاضر
جلست نور وبعد انتهأئها من الاكل: احم جدي هو ممكن اطلب منك طلب
الجد بحب: اتفضلي يا حببتي
نور: هو انا ممكن اخرج اتمشى ف البلد شوي واتعرف ع البلد
الجد: ماشي يا حببتي بس لازم حد يخرج معاكي جاسر استنى كان جاسر ذاهب للعمل
الجد استنى خد نور معاك علشان عايزه تتمشى وتتعرف ع البلد
جاسر: بس يا جدي انا عندي شغل ومش فاضي
الجد بأبتسامه: خدها معاك ولما تخلص شغل روح معاها وعرفها ع البلد
جاسر بقلة حيله: حاضر يا جدي
نور بفرح مثل الاطفال: لولولوي يلا
جاسر: هو انتي هتخرجي كدا.
نور كدا ازاي يعني منا اهو جاهزه
جاسر وهو يتحكم ف اعصابه بصي يا بنت الناس انا مش عايز اتعصب عليكي وتشوفي وش تاني لجاسر اطلعي وغيري الي انتي لبساه دا ومن هنا ورايح هتلبسي الححاب فهمه
نور بغضب.وانت مين علشان تقولي كدا
كان لسه جاسر هيتكلم بس رد الحد سريعا
بصي يا بنتي مينفعش طلعي من غير حجاب وبعدين انتي مش صغيره والمفروض تكوني عارفه انه فرض عليكم ولازم تلتزمي بيه وقال الله تعال ( وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) النور/31 صدق الله العضيم يعني يا بنتي امر الله يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ، يعني غض البصر
لأمر الله في قوله تعالي : وليضربن بخمرهن على جيوبهن المقتضي ستر الوجه ، وبهذا يتحقق المنصف : أن احتجاب المرأة عن الرجال وسترها وجهها عنهم ثابت في السنة الصحيحة المفسرة لكتاب الله تعالى
ظلت نزر واقفه وشادره من كلام الجد واول مره تحس بالاحساس دا احساس غريب شعور غريب لغبطه حيره ندم وتأنيب ضمير.
نور انا اسفه يا جدي وان شاء الله مش هلبس كدا تاني وهلبس الحجاب
الجد بأبتسامه: بس يا بنتي لازم تكوني مقتنعه
نور يحزن: اكيد يا جدي انا شكلي الدنيا خدتني اوي ونسيت ما امرنا الله به ولازم في حاجات كتير هعرفها
وقف جاسر وعلى شفتاه ابتسامه: ويقول طيب اطلعي غيري هدوم وانا مستنيكي بره
نور: حاضر
خرج جاسر وهو ف حيره من تمره لماذا لماذا انجزب لها لماذا حس بفرحه لما عرف انها هتتحجب وحس ببرأتها وهي بتتكلم شرد جاسر وهو يبتسم ثم افقه عقله وبيقول اي يا قلبي في اي انت بتفكر ف اي هي اه حاجه حلوه انها ترجع لربنا قبل فوات الاوان وانها تلبس الحجاب بس انت مالك كدا مبسوط لي وشغله تفكرك لي من وقت ما جت الاقلب ع ع عادي انا فرحت ان بنت عمتي اقتنعت بالحجاب ورجعت لربنا مالك
عقله ياريت ياريت قبل ما تقع في فخ صنف حواء تتذكر ما حدث لك ومش هتقع تاني انت ما صدقت اتخطيت
قاطع شروده نور: انا جيت
خلص البارت…. ياترا ماذا حدث لجاسر ليجعله يكره صنف حواء؟!
وياترا هل جاسر يعاملها ع انها ابنت عمته لا اكثر! ام للقدر لأي ثاني!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت عمتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى