رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم منة محمد
رواية الحربايه والثعبان الجزء الرابع والأربعون
رواية الحربايه والثعبان البارت الرابع والأربعون
رواية الحربايه والثعبان الحلقة الرابعة والأربعون
رحاب بنرفزه : كنتي فين كل ده بتعملي فنجان قهوة
الشغاله: آسفه كنت بجهز غرفه الضيوف
رحاب : ليه تجهزيها
الشغاله: بنت اخو سولا هانم راجعه من امريكا ,النهارده وطلبت مني اجهزلها اللاوضه
رحاب شوحتلها بضيق: خلاص روحي
الشغاله: امرك يا هانم
رحاب لنفسها. حلو اوي يعني بنت اخوها جايه ومجبتليش سيره
في نفس اللحظه جمال دخل بهيصه وهو بيسحبها من ايدها: تعال تعال , هل رايتي كيف وقف الرجل امام سيارتي, هذه هي المشكله في مصر , الناس يعتقدون الطريق ملكا لهم , لكنني لم انتظر احد ابدا
جيسي بضحكه: تعلم انت لم تتغير قليلا
جمال نبره غرور: لماذا ع ان اتغير خاصه عندما اكون مثاليا
جيسي بسخريه: اوه حقا مثاليا
جمال قرب منها بمرح: انتي تقللي ثقتي بي
جيسي ضربته في دراعه بمرح : بثق فيك ثقه عمياء , وانت تعلم جيمي
رحاب طلعتلهم : هاي
جيسي بسعاده ع ملامحها: هاي
جمال: رحاب هذه جيسي ابنه خالي , وجيسي انتي تعرفيها
جيسي: بالطبع رايتها في صوره الزفاف _ضمتها_ كنتي خلابه
رحاب: ثانكيو
سولا فاتحه دراعتها بفرحه في نبره صوتها: جيسي
جيسي جريت بسرعه لحضنها: عمتو كنت افتقدك بشده كيف حالك؟؟!!
سولا: انا بخير اخبريني كيف كانت رحلتك وهل جاء لـ اصطحابك في الوقت المحدد
جمال: مام لقد جائت للتو وانتي تمطريها بالاسئله , هيا اجلسوا اولا
سولا قعدت ومسكت ايدها بفرحه كبيره: لقد كنت متحمسه جدا لمجيئك ليس عندك فكره
جيسي: لاكون صادقه انا ايضا متحمسه للقاهره لقد جئت اخر مره منذو حوالي خمس سنوات جيمي عندي شكاوي كثيره انت لم تأتي لمقابلتنا ولو مره واحده من فتره طويله
جمال: لو كنت اعلم انكي تضطربي بغيابي كنت اتيت مررآ وتكرارآ
جيسي: انا هنا الان
سولا: وانا لن اسمح لكي بالعوده في اي وقت ستظلي هنا معي لفتره طويله هناك الكتير من الاشياء التي احتاجك ان تفعليها من اجلي
جيسي: عمتي انا مستعده لـ اي شئ من اجلك
جمال: مام متقلقيش عليها في الشغل وانا هاخدها من بكره معايا لحد ما تتعود
سولا: زي ما تحب
رحاب مش طايقه نفسها خصوصا جيسي جميله جدا متحررة وجريئه لبقه حست انها هتخطف جمال منها فقامت بدون استأذان
جمال قام وراها: فيه ايه مالك, من ساعه ما قعدنا مقولتيش كلمه
رحاب: كفايه انت ومامتك عاملين احتفال رائع بجيسي وبعدين ليه بنت خالك تقتحم بيتنا
جمال قفل ملامحه: ايه تقتحم دي مام اجبرتها تيجي تعيش معانا هي مهندسه ديكورات وهتشتغل معانا في الشركه
رحاب بتهكم: والله معني كدا هتفضل معانا في البيت
جمال: ايوه لانه بيت عمتها
رحاب: بس كدا تزعجنا
جمال: رحاب هي هتفضل في الشركه طول اليوم وانتي في البيت
رحاب: بس هترجع تبات هنا بالليل
جمال نفخ بضجر من اسلوبها: ضيفه عندنا عايزنا نعاملها ازاي مش فاهم
رحاب: الضيف بيرجع يمشي لكن دي هتفضل هنا بشكل دائم
جمال بضيق: رحاب اظن بتتصرفي كعادتك المزعجه وتخلقي مشكله بسبب جيسي مش كدا جيسي بنت خالو واوقات بتفهم عربي فخدي بالك , ثانيا والاهم هي هنا للشغل معانا , وانتي مش هتعترضي اطلاقا ع وجودها , والا بعدين هتطردي مام معاها
رحاب: لاء الي انا عايزه اقوله
جمال قطعها: متقوليش اي حاجه يارحاب لاني مش عايز جيسي تتأثر بتفكيرك الرخيص وتقول ان مراتي قلبها صغير وحاجه كمان لازم تبقي لطيفه مع جيسي لاني مش عايز اي شكوي لمام فاهمه
رحاب اضايقت اول مره جمال يتكلم معاها بالطريقه الفازه دي وعشان بنت في نظرها متحرره زياده عن اللزوم اما جمال طلع انضم ليهم ع السفره
سولا: جمال فين رحاب تاكل معانا
جمال بأبتسامه: هي بتقول شبعانه لانها اكلت
سولا: بجد
جمال: بس ليه الاكل خاص اليوم
سولا : ابنه اخي هنا لذا يبقي ان يكون لدينا شئ خاص
جمال: واو روعه
جيسي: بطبيعه الحال سيكون لدينا اكل خاص للاشخاص المميزون
جمال: اوه حقا سنري كيف هو انسه جيسي
جيسي: انه لذيذ جدا جيمي
جمال: مام انتي تعمليلي الاكل ده كل فتره
سولا: حاضر بس قولي الشغل كان ماشي ازاي
جمال: نايس جدا هاخد جيسي معايا بكره (بصلها) جيسي تعالي معانا غدا
جيسي: اوكيه
رحاب كانت واقفه وسمعت لما كدب وقالها انها اكلت وحست انه بدء ينفر منها
………….قصص منه محمد كاتب…………
في شقه داغر حكلها مقابلته مع آمير….!
دعاء بضيق: مكنتش لازم تروح لـ آمير ياداغر
داغر: ليه مروحش يادعاء , كنت لازم اقوله الكلام في وشه
دعاء: وايه الي استفدته من الكلام معاه
داغر: عشان لما يكتشف الحقيقه هيعرف غلطته الكبيره في حقك كانت عامله ازاي
دعاء: داغر حتي لو آمير عرف الحقيقه ووثق فيا بعد كتير من التوضيحات للامور, انا اخترت احترام نفسي ع الحب خلاص, جمال بينتقم مني عشان ضربته ورفضته, لكن آمير مكنش ينفع يعمل معايا كده
داغر بستفهام: كنت منتظره منه ايه يادعاء؟؟!!
دعاء نزلت دموعها : استنينت منه كتير , يتحمق عليا, يقف معايا, يبقي عاوز ياخدلي حقي من من اي حد اذاني , يكون سندي لحظه ضعفي, استنيته يبقي واقف قبلي في الموقف يحميني منهم بأي طريقه .بس افعاله بتجبرني ع اني احافظ ع كرامتي ومشاعري, فاخدت قرار البعد لان نفسي عليها حق
داغر : وانا واثق العوض هيكون كبير , عشان ربنا عارف انتي مريتي بايه , هقوم اعمل حاجه نشربها
دعاء موبيلها رن ردت: الو…ايوه انا…..فعلا كنت جيت اقدم ع وظيفه عندكم….لاء تمام…. هاجي بعد بكره الف شكر لحضرتك مع السلامه
داغر بستفهام: مين الي بيكلمك
دعاء : هشتغل يادغور مدرسه في المدرسه, واتصلوا بيا وطلبني بعد بكره
داغر بضيق : حبيبتي ليه محتاجه تشتغلي قصدي
دعاء اخدت منه الكلام وقالت : مش انت وعدتني انك هتدعمني
داغر: اكيد طبعا بس بقولك بلاش عشان صحتك غير كدا الحيوان ميضيكيش
دعاء: احبس نفسي عشان خايفه منه
داغر حرك دماغه بنفي: لاء مقصدتش كدا خالص, انا لو شوفته قرب منك هكسر عضمه
دعاء بتنهيده طويله: مفيش فايده من كده لان جمال مش لوحده , الف واحد زيه بيخرجوا للشارع يدوره ع عذر , ومطلوب من البنت تفضل خايفه في بيتها ,خوف من التحرش
داغر :مينفعش ده يكون كده بس!!
دعاء: داغر مش عايزه اكون ضعيفه زي زمان, لان الدنيا دي صعب الضعيف يعيش فيها
داغر: اعملي الي يريحك , وانا معاكي دايما, يله اشربي العصير مفيد
……….قصص منه محمد كاتب…………
علي السفره صباحا
رحاب رسمت الابتسامه المصطنعه وقربت: جود مورنينج؟
جيسي مبتسمه : جود مورنينج
سولا بصتلها بهدوء: تعالي يارحاب افطري انتي كدا صاحيه بدري تعالي يله بسم الله معانا
جيسي بطلقائيه: هل هذا مبكرا, انها بالفعل التاسعه صباحا
سولا: في الواقع انا وجيمي نتناول الافطار مبكرا, تستيقظ رحاب متأخره, ولهذا السبب يأتي صباحها متأخرا
جيسي بضحكه : انه غريب جدا , يبدء يومي مبكرا حتي انا استيقظ يوم الاحد عطلتي باكرا, رحاب ماذا عنك
رحاب بصتلها بقرفه: حسنا اعتقد انه من الافضل ان تتناولي وجبه الافطار, بدلا من مناقشتي
جيسي وشها اتغير وسولا اضايقت وجمال اتصدم من ردها الي في قمه قله الذوق في تعاملها مع بنت خالو
رحاب بصتلها من فوق لتحت وصرخت: ماري حضر لي فطار في اوضتي
……….قصص منه محمد كاتب………
جمال دخل ياخد موبيله وساعته ورافض يبصلها
رحاب بعصبيه وحده في الكلام : ايه الفوضي الي بتحصل في البيت بيهنوني في وشي
جمال وقف قدام المرايا يهندم نفسه ورش برفانه
رحاب قربت منه ورفعت صوباعها في وشه وبغضب: قول لبنت خالك لا تكلمني والا
جمال قطعها بعصبيه : اخرسي! قلت اخرسي ,قولت لك حافظي ع مزاجك قدام جيسي, لكن متعوده ع كشف نفسك الحقيقية
رحاب ربعت ايدها قدام صدرها وبكبر: ايه رايك في مامتك وجيسي وهم بيهنوني
جمال: انتي بجد فقدتي عقلك, بتفسري كل حاجه حسب مزاجك انتي, ايه الغلط الي قالته مام انك بتصحي متأخر
رحاب بزعيق: دي رغبتي انام اقوم لما احب, مش من حق حد يقولي اعمل ايه , ولا حد يحس بالقلق عشان رغبتي ومزاجي
جمال شوحلها بغضب قاسي: اعملي الي تعمليه لكن اياك تتواقحي مع جيسي مره تانيه انتي سامعه_قالها بنفعال رج البيت_حتي مش مهتمه بمسؤلياتك ولا بيهمك احترام الضيف عملتي موقف من لا شئ
رحاب تابعته هو خارج وقالت بتفكيرها: ازاي جمال يتغير بشكل جذري معايا كده متكلمش معايا بالوقاحه دي كان بيتوسلي ووعدني هيعوضني طلعها من تفكيرها آمير يتصل بيك
…………قصص منه محمد كاتب……………..
في الصالون
رحاب بهدوء: ليه جايبني هنا؟؟!!
آمير بنفس الهدوء: محتاج اناقش معاكي موضوع مهم
رحاب: ايه هو المهم لدرجه ميتقلش ع التلفون
آمير بهدوء: رحاب اوقات الناس بتاخد قرارت غلط, لما يكون مستحيل, لكن مش معناه اننا منقدرش نصلحها
رحاب: بالظبط عشان كدا عايزاك انا ومامي تنسي دعاء وتتجوز نهال
آمير كشر بضيق: انا لا بتكلم عن دعاء ولا بتكلم عن نفسي, انا بتكلم عنك وعن جمال, انتي عارفه قد ايه انا بحبك ومقدرش اشوفك بتتألمي, اعتقد ان جمال مش زي ما كلنا مفكرين
رحاب بتهكم: الواضح ان دعاء غسلت دماغك كتير , هي عايزه تفرق بيني وبينه من خلالك لانها متقدرش تعمل كدا بنفسها, الظاهر ضغطت عليك تجبني وتتكلم معايا , لما معرفتش توصل لغرضها
آمير بحده: ايه رايك فيا؟ شايفه ان انا مقدرش افكر لوحدي , من امتي صدقت دعاء وانا عيوني مغمضه , ولا فرضت عليكم ادراتها , شوفي شخص واحد هو المخطئ في الامر برمته جمال الي بيلعب لعبه
رحاب بنزعاج: قلت لك مقدرش اسيبه
آمير: امتي طلبت منك تسبيه, لكن عايزه تكملي حياتك مع راجل مش صادق, ممكن تساعديني نكشف الحقيقه ووقتها هتكوني قادره تاخدي قرار, افضل لنفسك
………..قصص منه محمد كاتب…………..
واقفه في المطبخ تغلي حله اللبن الباب خبط طفت النار وراحت تشوف مين
دعاء فتحت مبتسمه : آبيه معمر حضرتك جيت اتفضل ادخل
معمر دخل وهو محرج وقعد وشه في الارض
دعاء: جبت العنوان منين؟؟!!
معمر: اتصلت بداغر عامله ايه؟؟!!
دعاء ببتسامه : الحمد لله كويسه وزي الفل هعملك شاي
معمر قعدها: لاء جيت هنا اتكلم معاكي , وهكون صريح اكتر انا قلقان جدا , داغر قال ان ميسر عارفه سبب طلاقه من الفت , وانا عارف ان انتي كمان عارفه
دعاء هزت دماغها شمال ويمين: لاء معرفش
معمر بحزم : متكدبيش, عارف ان داغر مطلقش الفت من غير سبب قوي, ولا يتهم حد تهمه جزافا فيه سبب وانتي تعرفيه قوليلي عليه
دعاء: آبيه معمر انساه فات وقت طويل بلاش ننبش القبور القديمه هنفتح جراح وخلاص
معمر: انتي مش فاهمه حاجه , ميسر وامها هيفضلوا يستهزئوا بيا طول حياتي, لان داغر طلق الفت وميسر مصممه اني اقاطعكم عايزه ايه اسمع كلامها واتحرم منكم بسببها, ترضي كده حتي امنا مش موجوده وسابتنا لوحدنا, دعاء عايز اعرف السبب الحقيقي , قوليلي ممكن ارجوكي
داغر دخل: انت مفكر ان دعاء هتقولك كدا بسهوله , هي ورثت الصمت طبع من امنا لما كانت بتتستر ع افعال ميسر الفظيعه, عشان متخلقش مشاكل بينك وبينها, ا ودعاء واخده منها نفس الطبع
معمر قام وسأله بنفعال: داغر حالا تقولي الحقيقه , عايز اعرف كل حاجه لوسمحت
داغر: الحقيقه هي لما امنا وقعت من ع السلم كانت ممكن تتلحق, لكن الفت رفضت تنقذها وسابتها ودخلت اوضتها, سمعت كل حاجه بينها وبين اختها حتي ميسر كانت عايزه تتخلص من امي بس ميسر كان قلبها فيه شويه رحمه ,كل همها تبني اوضه فوق السطح او توديها دار المسنين, اما الفت خلصت عليها و ميسر اتخبت وظهرت الفت الخبيثه
معمر بقي واقف مش مصدق الكلام الي بيتقال وقرر ينتقم من ميسر!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)