رواية بكاء القمر الفصل الثامن 8 بقلم منار محسن
رواية بكاء القمر الجزء الثامن
رواية بكاء القمر البارت الثامن
رواية بكاء القمر الحلقة الثامنة
حازم:أنا موافق
نظر له الجميع بصدمه
وأكمل كلامه وهل بقا لما تمشي هتروحي فين وبسخرية هتشتغلي خدامه عند الناس ولا فكرك هتخرجي من البيت هتلاقي الناس بتخدك بالاحضان وأكمل بجديه أنا بقول كده عشان دي وجهة نظري بس موضوع ارجع البيت ده شبه مستحيل ونظر لسناء ومحمد وعشان مش بحب اكون في مكان شخص تقيل على القلب ورحل وتركهم في صدمه مما قاله
قمر بدموع:ماما أنا
سناء تقاطعها بدموع:انتي عايزه تسيبينا انتي كمان ليه كده يا قمر أنا امك والله امك الام مش اللي خلفتك الام اللي ربت وتعبت وكبرت أنا قصرة عمري معاكي يا قمر انتي أو بدر ردي عليا أنا حسستك في يوم اني مش امك
قمر وهي تحتضنها:عمرك يا ماما عمرك ماعملتيها وأكمل بأبتسامه خلاص يا ماما حقك عليا ونظرة لاحمد حقك عليا يا بابا بس خفت والإنسان ضعيف أنا كل ما اتخيل ليه الأهل بيعمله في وأولادهم كده طلامه مش قادرين يربه بيخلفه عيال ليه ويتموهم وهما اصلا على وجه الدنيا واكملت ببكاء ليه كده الفكره لوحدها توجه القلب مبالكم بقا بالجوه الوجع ده تعبت اوي تعبت من التفكير بالموضوع
بدر:موضوع ايه اصلا انتي اختي وهتفضلي اختي مافيش حاجه اتغيرت لسه كل حاجه زي ماهي وافضل كمان عشان ده زود حبك في قلوبنا اكتر
ابتسمت قمر وشكرت ربها على نعمت الأهل اللي بجد مش اللي بيخلفه ويرمه عيلهم فالشارع
بيخلص اليوم واسبوع وثلاث شهور وقمر وبدر في أواخر شهور في امتحانات الثانويه
أما عن حازم فهو لم يظهر منذ الأشهر السابقه وسناء حزينه ولكن تكابر في هذا أحمد منشغل بي شركته وأعماله ولم يكترث لي حازم ولكن يعلم عن حاله من حراسه
عند قمر
قمر بتردد:بدر
بدر بمقاطعة:لاء يا قمر
قمر بتذمر:هو أنا لسه اتكلمت اصلا
بدر ببرود:من غير ماتتكلمي هتقولي حازم وماما ونروح والكلام اللي قرفاني بيه من كام يوم فبقولك من اولها لاء
قمر بتسرع:مش هنروح هنكلمه بس بالله عليكي يا قمر عشان ماما
بدر وهي تنظر بطرف عينها:عشان ماما برضو وغمزت لها
قمر بتوتر:اه عشان ماما اومال ايه يعني يوووووه يا بدر مش عايزه حاجه خلاص
بدر بضحك: خلاص خلاص متزعليش
قمر بفرحه:يعني هنرن عليه
بدر ببرود:برضو لاء
قمر ييأس:ليه بس يا بدر
بدر: خلاص هنرن ومش هنطول وهو اصلا هيقفل في وشك اصلا
قمر:موافقه كله فدا ماما
ومسك التلفون وهي ترن على رقم حازم وهي متوتره جدا
رد حازم لانه كان رقم غريب
حازم ببرود:الو مين معايا
قمر كتمت الصوت:يالهوي يا بدر اقول ايه أنا مكسوفه وخائفة
بدر بغيظ:اجيبك من شعرك رودي يا ختي رودي
قمر بتوتر:بس انا خايفه نظرة لها بدر بغضب أكملت قمر خلاص هرد
حازم بعصبيه:الو رد يا غبي لقما هقفل
قمر بتوتر:احم الو يا حازم بيه
حازم حاول أن يستوعب أن هذا صوت قمر ولكن اكمل بعدم المعرفه
حازم ببرود:مين معايا
قمر بتوتر اكبر:ا أنا قمر يا أبيه
حازم بسخرية في نفسه:مكان من شويه حازم بيه اتكلم اه ازيك يا قمر في حاجه بتتصلي من رقم غريب ليه
قمر:اصل اصل يعني غيرت الرقم وكده بقول لحضرتك يا أبيه
حازم بتنهيده:قولي يا قمر
قمر بخوف من رد فعله:هو حضرتك مش هترجع تاني أكملت بدموع انا مش قصدي اخليك تبعد والله وكلهم بيحبوك هنا وماما زعلانه عشان مش بتيجي وانت ابنها الوحيد برضو
حازم بتنهيده:قمر بقولك ايه انتي قولتي ابنها الوحيد وأبقا برضو عدوها الوحيد وشرير بالنسبة ليكي أنتي كمان يعني مش متقبل وجودي وسطكم
قمر بعصبيه:انت ليه بتجيب كلام محصلش انا مش شيفاك كده ولو انت كده هكلمك ليه وايه اللي هيجبرني أنا اصلا بكلمك عشان كنت في يوم اخ ليا و وسكتت وازاي ام هيبقي ابنها عدوها واكملت بهدوء وخبث بس أنا عايزة اقولك حاجه وابقي خلصت ضميري قدام ربنا ماما تعبانه اوي عشانه كده كلمتك وبرحتك بقا نظرة لها بدر بصدمه مما تقوله قمر نظرة لها بغموض بنصف ابتسامه
حازم بخضه :ملها ماما يا قمر فيها ايه قولي
قمر بلعب بعصابه:أبيه مش سمعاك أبيه الو الو وقفلت التلفون وضحكت بخبث وش.ر
بدر مازالت في حالة صدمه:ينهار ابيض ده بجد بقا
قمر باستغراب:ايه اللي بجد
بدر:ياما تحت السواهي دواهي بقا بس ايش عرفك أنه بكده هيجي
قمر بتحدي:هيجي صدقيني هيجي كمان انهارده
عند حازم بعد ماقفل مع قمر
حازم بعصبيه وهو بيشد في شعره ورايح جي:ااااه اعمل ايه دلوقتي اعمل ايه
علي ببرود:روح طبعا محتاجه تفكير دي امك
عامر صديقه هو الآخر:أنا مستغرب انك بتفكر تعمل ايه دي امك يا غبي قوم روح
حازم:صعب أنا مقاطعهم ازاي اروح
عامر بغضب:حازم انت عبيط امك يا غبي قوم يلا اطمن عليها
حازم بعصبيه:أفهمه هي مش طيقاني اروح ازاي بقا افهوني أنا شخص تقيل على قلبهم
عامر وهو يقوم بغضب:حازم انت مجنون روح يا بابا يلا وبطل عبط وأكمل بحزن صدقني مافيش قلب طيب وكبير زي قلب الأم روح يا حبيبي الام مش بتتعوض
حازم بهدوء:خلاص يا صحبي هي عند اللي احسن مني ومنك ادعلها ربنا يسمحها
عامر:يااارب بقولك ايه يلا بقا امشي حازم سمع كلمهم ومشي
وراح عند البيت وخبط على الباب بتوتر
سناء من الداخل:حد يفتح الباب يا بنات بدر قمر يا بنتي منك ليها حد يفتح الباب ااه يا ربي بنات تقصر العمر وذهبت تفتح الباب
حازم بتوتر:ماما
ونظرة له بصدمه ودموع وحب وحضنته
سناء ببكاء:ااااه يا حازم يا بني هونت عليك كل ده من غير مسمع صوتك هونت عليك تعال تعال خوش يلا خوش يا حبيبي
وجلس على الانتريه
حازم :أنا آسف ياماما حقك عليا
سناء: خلاص يا حبيبي حصل خير
تأتي قمر وهي تضحك هي وبدر
قمر بضحك:ايه يا ست ماما بتندهي ليه بس في اي وسكتت لما لقت حازم
نظر لها حازم بتوعد علي هذا المقلب:اه يا بنت..
قمر وهي تحرك شفايفها:تعيش وتاخد غيرها وضحكت بخبث نظر لها حازم بغيظ و….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بكاء القمر)