رواية صعوبه الحياه الفصل الثاني 2 بقلم زينة أحمد
رواية صعوبه الحياه الجزء الثاني
رواية صعوبه الحياه البارت الثاني
رواية صعوبه الحياه الحلقة الثانية
في الصباح
نور نور اصحي ي بنتي
نعم ي بابا خير
اسمعيني ي بنتي وياريت متديقيش من اللي انا هقولهولك
اول حاجه عوزك تعرفيها اني بجد اسف اني ضر، بتك انتي عارفه ي نور انك بنتي الوحيده واكتر حد بحبه بعد امك اللي يرحمها ضر، بي ليكي كان عتاب علي اختيارك اتمني تسامحيني انتي عارفه غلاوتك عندي ي بنتي
ابتسمت نور وقالت
اكيد عارفه ي بابا وبالعكس مش زعلانه خالص
في حاجه كمان
قول ي حبيبي
انتي لازم تمشي من هنا
ليه
الناس عرفت انك موجوده عندي وابن*****كان مانعك تيجي عندي لمده سنه ف الجيران استغربت وبقوا يتكلموا ويقولوا اشاعات وكلام تاني كتير انا زيي زيك ي نور ميهمنيش كلام الناس بس اصلا قلبي مش مطمن خايف عليكي اوي مازن ده ولد طايش ومتهور ممكن يعملك حاجه انتي هنا مش امان ليكي
ي بابا متخفش عليا
وبعدين هو اللي طلقني بمزاجه محدش ضر، به علي ايده وقاله يطلقني وبعدين لو عملي حاجه هقول للشرطه
هيجي مازن هو والماذون والشهود بليل وهيطلقك رسمي وانا بعد كده هبعتك لعمتك انا مش هستني لحد ما يجرالك حاجه
طب انت هتيجي معايا صح
لا ي نور انتي عارفه المشاكل اللي بيني انا وعمتك
بابا انت هتفضل لحد امتا مش بتكلم عمتي واصلا اي السبب
معرفش ي نور
بس انها ته،رب عشان تتجوز ديه حاجه متتغفرش ابدا
صح ابويا كان رافض جوازها من محسن بس لو كانت قالتلي كنت هحاول اقنعها تبعد عنه بس لا حضرتها استغلت اني كنت في سفريه وانو ابويا تعبان في المستشفي وامي معاه وراحت هار، به معاه واتجوزوا وفي الاخر جايه بعد خمس سنين ومعاها بنتها وجايه تقول اسفه
كانت بتتاسف علي اي علي انها هر، بت واعتبرت اهلها مايت،ين واتجوزت واحد ابوها مش راضي عنه مع انو ابويا كان عنده سبب مقنع محسن جوز عمتك كان مد*من عاشت معاه سنين في ضر، ب وكان بياخد دهبها ويبيعه عشان يشرب بيه لحد ما ما، ت
ممكن تسامحها هي ملهاش غيرك دلوقتي
انا وعمتي قصتنا شبه بعض احنا الاتنين الحب عمانا
واتخدعنا اتخيل ي بابا انو كان ديما بيوعدني انو هيكون معايا في الوحش قبل الحلو واول ما عرف اني مبخلفش
طلقني واتخلي عني
قالت بدموع
هو مش كان ممكن انو يقف جمبي في وقت ما انا مكسوره ويقولي انو احنا ممكن نجيب طفل صغنن من الميتم ونربيه سوا ونعتبره ابننا
انا قلبي اتكسر جامد اوي ي بابا لما قالي انو لي يخلي وحده مبتخلفش علي ذمته مع انها حاجه مش بايدي
حضنها ابوها
حقك عليا ي بنتي علي كل دمعه الكلب*ده نزلها من عنيكي
خرجت من حضن ابوها ومسحت دموعها
انا مش هعيط علي حد موقفش جمبي في اكتر وقت كنت محتاجاه فيه
اصلا يفيد بأي انو كان ديما بيعاملني حلو طراما موقفش جمبي
مازن ي بابا كان تجربه مرت في حياتي واتعلمت منها صح
صح ي بنتي
قومي ياله جهزيي شنطتك عقبال ما اكلم عمتك واحكلها الوضع واجي معاكي النهارده واصالحها صح مش هترجع علاقتنا زيي الاول بس هحاول ي بنتي
جيه بليل ومازن جاب الماذون والشهود وطلق نور رسمي وبعد ما مشيوا راحوا عند هند
حاول جمال انو يصالح هند بس هي كانت بتجاريه في الكلام
بس قالتله بنتك في عيني فاطمن جمال ومشي
قعدت وحكيت لبسمله بنت عمتي قصه حبي انا ومازن وليه اطلقنا وبعد كده نمت صحيت علي زعيق عمتي
قومييي فزيي من مكانك
خير ي عمتو
خير هو بوشك انتي وابوكي هيبقي في خير
لمي هدومك واتكلي علي الله ي بنت جمال
ي ماما سيبيها ليه كده
اوعي ي بسمله كده خلي يحصل فيها زي ما حصل فيا
انا بردو طردوني كده
خلاص ي بسمله
حاضر ي عمتي هقوم امشي
لميت هدومي ومشيت قعدت علي الرصيف فضلت اعيط علي اللي وصلتله مردش اقول لبابا حاجه لانو لو عرف كده هيتعب وممكن يحصله حاجه لانو عنده القلب وبردو مينفعش اروحله لانه محذرني اني اروحله
خدت بعضي ونزلت في فندق يومين لحد ما ادور علي شقه
وفعلا كلمت سمسار وجابلي شقه وروحت استقريت فيها
بابا كان كل يوم يكلمني وانا كنت بطمنه عليا واقوله انو عمتي بتعاملني معامله كويسه جدا
بسمله اتصلت بيا واعتذرت علي تصرف امها
انا مسامحه عمتي لانو ليها حق فعلا
المهم انا النهارده راحه ادور علي شغل
اخر مطعم بجد انا تعبت كل المطاعم دول عندهم فائض عمال
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم من السلام اتفضلي ي فندم
انا كنت عوزه اشوف المدير عوزه اشتغل
تمام اتفضلي
خدني عند المدير وعملت معاه مقابله
واتقبلت الحمدلله
وبدات اشتغل جرسون
مر ٤شهور
كان طالع عيني في الشغل
علي قد ما كنت هلكانه في الشغل
علي قد ما الوحده كانت ممو، تاني
رنت عليا في يوم من الايام صحبتي وقالتلي انو مازن اتجوز
واحده اسمها علياء كانت زملته في الشغل
منكرش اني اتضايقت
فكره انو كان ملكي انا بس بقا ملك لحد تاني حاجه صعبه
انا اتاكدت انو لو كان اقترح عليا انو يخليني علي ذمته ويتجوز وحده تانيه يجيب منها عيال مكنتش هتقبل الفكره
مش انانيه والله بس انا مقدرش اشوفه جمبها اشوفه وهو بينادي وحده تانيه ي حبيبتي احساس يم، وت انو جوزك يبقي مع واحده تانيه
حاولت انسي وحاولت ااقنع نفسي انو كان غلطه وانا اتعلمت منها
وركزت في شغلي وحياتي
طبعا كوني اني مطلقه مسلمتش من كلام الناس
لانو مجتمعنا مجتمع غبي بيعتقد انو المرأه المطلقه عار علي المجمتع
مع ان الناس ام تفكير متخلف ده هي اللي عار علينا كلنا
مكنتش اعرف سكان العماره اوي لاني كنت باجي من الشغل الساعه ١بليل انام اصحي ١الضهر اروح شغلي
كانت الحياه صعبه بس انا كنت قدها واتاقلمت
في يوم
جيت من الشغل بدري كانت الساعه ١١كده
قولت مبدهاش بقا هسهر مره من نفسي هقعد في البلكونه اتفرج علي النجوم كده في روقان
عملت كوبايه شاي بنعناع وقعدت في البلكونه حطيت الهاند فري في ودني وشغلت ام كلثوم اغنيه انت عمري ووجهت نظري علي القمر والنجوم اللي في السما ونسيت الدنيا وما فيها وغمضت عيني وبدات اندمج مع الاغنيه واحده واحده لقيت صوتي بدا يعلي وبقول الله عليكي ي ست عظمه علي عظمه واكمل ڠنا وانا كنت بغني بكل احساس
بس ادركت انو صوتي علي وهديت صوت الاغنيه بس استوقفني صوت طفل صغنن بيعيط
شلت الفاند فري من ودني وبصيت علي البلكونه اللي جمبي وشوفت
اهدي اهدي مش كده هتمو،تها………..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعوبه الحياه)