رواية ملتزمة الفصل السادس 6 بقلم نور شريف
رواية ملتزمة الجزء السادس
رواية ملتزمة البارت السادس
رواية ملتزمة الحلقة السادسة
بيقعد رعد مع اميرة و هي متوترة :_
ارفعي النقاب عشان اشوفك!!
بترفع اميرة النقاب بيركز رعد في ملامحه البسيطة.. عيونك دي ولا لينسز..
لا والله عيوني، شبه عيون بابا..
بيبتسم رعد و فجأة بيدخل عليهم مراد بعصبية :
ارتاحتي دلوقت يا ست اميرة انا جيت و طلبتك من ابوكي هتختاري انا ولا رعد…
رعد بغضب :مراد انت مجنون انت جاي بعد اي انا و اميرة هنتجوز و هكتب الكتاب………
بيدخل محمد بعصبية :انتو جايين تتخنقو في بيتي ده مين يا اميرة يا بنتي؟؟
ده مراد صاحب رعد، جاي يهزر بس معاه..
مراد بعصبية :لا انا مش بهزر انا عايز اميرة بنتك يا عمي؟
رعد بغضب.. كلمة كمان و يكون الماذون هنا…
مراد بعصبية و صوت عالي :
قوليلهم انك عايزني يا اميرة يلا ونا هتجوزك دلوقت حالا..
بتقعد اميرة علي الكرسي و بتعيط بنهيار لسه هيقرب منها مراد بيبعده رعد بغضب..
بسبب الحركة الي عملتها دي لا انت صحبي ولا اعرفك..
اميرة بتوتر :بس انا مش عايزك يا مراد، انا عايزه رعد؟
بيرن رعد علي الماذون هات شهود يا عمي انا هكتب الكتاب و هنمشي انا مش ضامن و جودها هنا خمس دقايق…
مراد بحزن :انا اسف يا رعد، دي غلطتي انا همشي..
استني عشان تبقي شاهد خليك و ابقي غور بعدين، الحساب لسه متصفاش بينا يا مراد ‘
بيعدي ساعتين و بيكتبو الكتاب بتمشي اميرة مع رعد و بتودع اهلها بحزن لانها فضلت عقلها عن قلبها.. مراد صعب و مينفعش يبقي زوج ليها لانه كان بيخونها و بيشك فيها….
بيسحب رعد اميرة من ايديها و بيدخلو عمارة راقية اميرة قلبها بيتقبض فجاة و بتتدخل مع رعد الاسانسير بتوترر:_
رعد انت استعجلت اوي يعني يوم الرؤية يبقي يوم كتب الكتاب ده انا حتي ملبستش فستان ابيض…
هتلبسي بعدين ان شاء الله ونتي راحه قبرك؟؟
اميرة بشك: قبري قصدك اي بكلام ده…
فجاة الاسانسير بيفتح بيشدها رعد جوه الشقة، و فجاة بي ضربها بي القلم…
بتحط اميرة ايديها مكان القلم بصدمة و بتشوف في عنيه نظره انتقام.. بتبصله بندم وحزن و بتمسك ايديه الي ضربها بيه..
هو ده القلم الي انا اخدته مكان اول قلم اخدته مني، هي مردوده بس انت نسيت حاجة يا استاذ رعد ان متدينة و بفهم في الدين كويس،حضرتك ونت بتكتب الكتاب معاهد ربنا انك هتحافظ عليا من اي حاجة، ونت من اول ما دخلنا الشقة و خلفت وعدك معا…..
بينزل رعد ايديه و بيركز في عنيها و بي سيبها و بيدخل اوضة النوم وكلامها بيتعاد…
خلفت وعدك معاه، انت الي خربها…. ؟
اميرة بي ابتسامة هادية.. هعدي القلم ده بس لازم اخليك ملتزم يا استاذ رعد..
بتتوضي اميرة و بتلبس اسدال الصلاة ،رعد يلا عشان نصلي؟؟
بيتوضي رعد و بيخرج بيبص عليها و هي من غير نقاب.. انا اسف علي القلم بس ده حقي
وكما تدين تدان ولا اي!!
بتبدأ اميرة تصلي بخشوع بيخلص رعد الصلاة و هي بتكون بتصلي… بتخلص اميرة و بتقرأ اذكار بعد الصلاة..
بتخلع الاسدال و بتقعد جمبه بتحضر اكل فجاة بيشغل رعد اغا*ني و بيسند دماغه و بيسمع
فجاة بتفصل اميرة صوتها بضيق :_
الاغاني دي متشتغلش في البيت ده سامع…
ربنا حرم المعازف…
رعد بضيق :انتي متشدده اوي دي اغنية واحده ،امال هتعملي اي في الفرح…
بتقعد اميرة جمبه بهدوء :
انت راجل الدين وصفك انك راجل بتغير علي اهل بيتك، بمعني مش عايز حد يشوفهم ولا يقرب منه فا تعمل فرح، و اقف انا بي فستان اي كان ساتر ولا مكشوف و ارقص و تجمع صحابك و ارقص في و سطكم هي دي الرجوله يا رعد و تشوف اهل بيتك بيرقصو و الفرح مختلط و المشكلة تلاقي في الافراح البت بتر*قص و الكاميرا جيبها ويرد الاب بنتي اهي، و كأنها طالعه في مسابقة قران ”
رعد بنبساط :حاسس ان اقتنعت بكلامك في ناس بتقول انه فرحة و بتبقي العيلة مع بعض و كدا..
اميرة بي ياس :
بص يا رعد ربنا قال ان الست الي يسلم عليها و يشوفها جوزها، ابوها ،اخوها ،عمها ،خالها.. دول لا يحلو ليها، هل الدين ذكر ان ينفع اقعد قدام ابن عمي زي ما بقعد قدام اخويا، ينفع ارقص قدام كل الشباب دي و كلهم لا يحلو ليا و ينفع انا وهما نتجوز من بكره فاهم قصدي اي وغير ان لو عملت فرح انا ونت هنشيل ذنب كل الي سمع اغاني و غض البصر يعني نتجوز علي سنه الله ورسوله و نعمل فرح علي ما يفضل ابليس و اعوانه………..
بيقرب رعد من دماغها و بيبوس راسها، انا مبسوط جدا انك في حياتي انا محتاج معلومات اكتر…..
يلا ننام و اقولك معلومات تستفاد منها قبل النوم….
العادة الاولي
قراءة سورة الإخلاص يوميا ۱۰ مرات ..
” يبني الله قصرا في الجنة لقارئها”
قراءة سورة الكهف كل جمعة ..
” ينير الله لقارئها أيام ما بين الجمعتين”
حفظ أول ۱۰ آيات من سورة الكهف ..
“حافظها يعصم من فتنة الدجال..
قراءة آية الكرسي بعد كل صلاة
” قارئها لا يصبح بينه و بين الجنة الا الموت”…
قراءة سورة الكافرون قبل النوم .
” تُبرأ قارئها من الشرك “..
قراءة سورة الإخلاص ٣مرات تعادل ثلث القرآن: قال النبي صلى الله عليه وسلم: «أيعجز أحدكم أن يقرأ في ليلة ثلث القرآن؟ قالوا: وكيف يقرأ ثلث القرآن؟ قال: قل هو الله أحد تعدل ثلث القرآن..
سيدنا عمر بن الخطاب قال: (لو عُرِضَت الأقدار على الإنسان لاختار القدر الذي اختاره الله له)
جُملة جميلة ومُطمئنة لأبعد الحدود، كل إنسان فينا واخد رزقه كامل وحتى في الابتلاءات ربنا بيدّينا على قد طاقتنا وتحمّلنا مهما حسينا إن الحِمل زيادة علينا ومش قادرين.
طبع الإنسان إنه دايمًا عايز أحسن حاجة وبيألَف النعمة مع إنه لو بص حواليه هيلاقي إنه أحسن من غيره بمراحل وعنده نعم كتير جدًا في حياته مش حاسس بقيمتها وكان بيطلبها قبل كده.
لو في حاجة نتمناها طول العمر هيكون الرضا،
الرضا بقضاء الله في المَنع قبل العطاء.
بتبص اميرة عليه بيكون نام ونا كمان والله بنام يلا تصبحو علي جنة ان شاء الله نتقابل في الجنة و نبقي صحبه صالحه… ❤️
بحبكم في الله ♥️🌿
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملتزمة)