روايات

رواية رممت حطامي الفصل الثاني 2 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الفصل الثاني 2 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الجزء الثاني

رواية رممت حطامي البارت الثاني

رواية رممت حطامي الحلقة الثانية

*بصله بصدمه وعدم فهم*
=اتقدم لمين يجدو
-لرهف يحبيب جدو والله بت جدعه وطيبه وحنينه وعينيها مليانه مش هتلاقي زيها وحاسسها مناسبه ليك
=هتجوز السكرتيره يجدو
-ومالها السكرتيره ماكلنا بدانا صغيرين وبعدين هي ميعبهاش حاجه دي ف الاول والاخر بنت يعني تتكرم ع اللي بتعمله وانها بتشتغل مش يتقال عليها هتجوز سكرتيره يجدو جتك القرف عيل غبي
= مش قصدي يجدو.. بس ومريم
-هيقولي تاني مريم وزفت البت دي سيرتها بتحرقلي دمي
*بدا جده يكح جامد وطبعا كلنا عارفين انه بيمثل بردو المره دي عشان يستعطف فارس ويأثر ع قراره*
=طب اهدي بس يجدو اهدى نتنقاش براحه طيب
*جده وهو بيكح*
– مفيش نقاش ف الموضوع ده انا قولت البت دي لا يعني لا انت عايز تموتني صح
= بعد الشر عليك يجدو طيب خلاص هعملك كل اللي عايزه والله اهدى بس
راح فارس يجبله مايه و ف نفس الوقت امجد بصله وهو بيضحك ضحكه خبيثه وبيقول ف سره انا مش هسيبكوا غير لما تبقوا ف بيت واحد.
____________________________
*تاني يوم امجد قدر يبعت حد يراقب رهف وهي مروحه م الشركه عشان يعرف مكان بيتها ويسال عن أحوالهم وكمان ياخد رقم ولي امرها*
*بعدها بيوم فارس راح الشركه بعد ما عدى ع جده واطمن عليه ورهف وصلت وابتدت شغلها وكانت حاسه انها دايخه شويه وده طبعا نتيجة قلة اكلها واهتمامها بصحتها*
*ف المستشفى*
امجد – ها ي أدهم هات اللي عندك
ادهم = عرفت ان مامتها ماتت من سنين وكانت عيله ف ابتدائي وابوها اداها لاخته تربيها وكمان ابوها مبيسالش فيها وكأنه خلص منها عمتها بقا عايزه تجوزها عشان تخلص منها ومن مصاريفها وبردو عرفت يعني ان هي مش بتعاملها احسن معامله وده رقم باباها والتاني رقم عمتها
-بس كده.. ومسالتش عن اخلاقها
=لا يباشا طبعا سالت.. الشهاده لله مسمعتش حد قال كلمه وحشه ف حقها غير يعني بنتين مشكروش فيها.. بس لو حضرتك تسمحلي اقول رأيي يعني
– قول ي ادهم انت زي فارس يحبيبي
=بقول ان البنت فعلا كويسه طول مراقبتي ليها مشوفتش حاجه تدينها وبالنسبه للبنتين اظن يعني انه نفسنة بنات مش اكتر
– تمام ي ادهم شكرا ي ابني اتفضل
=عن اذنك يباشا
____________________________
*اتجهت رهف بقلة حيله غصب عنها لمكتب المدير اللي محتله فارس حاليا*
– مساء الخير
= مساء النور
-كنت محتاجه من حضرتك تمضي ع الورق ده عشان واقف ع الامضاء
=تمام.. هاتي
*حطت رهف الملف قدامه بص فارس فيه وعرف مضمونه وابدتى يمضى خلص ورفع نظره ع رهف يديها الملف.. لكن شافها سانده ع الكرسي بإيديها مش قادره تقف*
– انسه رهف انتي كويس
=…….
– انسه رهف
*وهنا رخت رهف اعصابها اللي حاولت تمسكها وسلمت نفسها للارض*
*انتفض فارس وهو بيجري عليها بيحاول يفوقها لكن منجحش.. شالها بسرعه وحطها بخفه ع الكنبه وجري يشوف دكتور
– ادهم ادهم
=ايوه يفارس
– بالله عليك شوفلي دكتور بسرعه رهف مغمى عليها ف المكتب ومش عارف اعمل ايه
= 10 دقايق ويكون عندك
*جري ادهم يشوف دكتور اما فارس رجع للمكتب بسرعه بعيون قلقانه نزل لمستواها وحاول يفوقها من تاني لكن مفيش فايده بصلها ولاول مره يركز ف ملامحها وصدق ع كلام جده واعترف انها فعلا جميله وتخطف نظر اي حد لكن قاطع تفكيره دخول ادهم عليه بالدكتور*
فارس – اتفضل يدكتور بسرعه بس عشان مش راضيه تفوق
*بعد شويه اتكلم الدكتور*
الدكتور = طيب يجماعه انا هكتب ع محاليل وعلاج لازم يتجاب حالا عشان يتعلق
-طيب هي مالها يدكتور
=متقلقش هبوط بس وضغطها واطي وده غالبا سببه قلة غذى
*كتب الدكتور الروشته*
فارس -معلش ي ادهم هتعبك هات الروشته دي بس
ادهم = ولا يهمك يفارس احنا اخوات مش اصحاب .. عن اذنكم
*الدكتور لفارس*
-لازم تهتم بصحتها اكتر وتخلي بالها من نفسها المرادي الحمد لله جت بسيطه المره الجايه الله اعلم
=حاضر يدكتور
*بعد شويه جه ادهم بالعلاج*
*ابتدي الدكتور يركب المحاليل*
فارس – طيب هي هتفوق امتى
= يعدي وقت بس ع المحاليل وجسمها يستجيب ليها هتفوق إن شاء الله .. عموما انا خلصت.. المحاليل تخلص وهتكون كويسه إن شاء الله .. عن اذنكم
– وصله ي ادهم
*خرج ادهم والدكتور ورجع فارس لمكانه قبل مجئ الدكتور واتكلم بخفوت هو مركز ف ملامحها*
– مش عارف ليه قلقان وقلبي خايف عليكي.. يمكن م كتر كلام جدو انك قد ايه كويسه ولا عشان عرفت قصتك من ادهم وصعبتي جدا عليا
*قاطعه دخول ادهم اللي نشر التوتر ف وش فارس*
– ايه الاخبار فاقت
=لسه
– طيب يحبيبي انا هروح اكمل شغلي وبإذن الله هتفوق لو احتاجت حاجه نادي عليا
= شكرا ي ادهم
– ع ايه يالا دانت اخويا
*شد ادهم كرسي وقعد قصادها مستنيها تفوق وهو شارد ف تفكيره مش عارف ليه خايف وقلقان بالشكل ده عليها*
اقتحم ع تفكيره كلام جده ع مريم “يبني دي وهماك مش بتحبك ولا انت بتحبها فوق يفارس وبص حواليك وافهم”
معقوله فعلا كل اللي انا فيه ده وهم اكيد لا طبعا جدي بيقول كده عشان مبيحبهاش
بس شكله عنده حق لازم افوق
*قاطع مناقشته لنفسه رهف وهي بتفتح عينيها*
– انتي كويسه
= هو ايه اللي حصل
– اغمى عليكي فاجاه ولما جبت الدكتور قال انه هبوط والضغط وطي بسبب قلة الاكل
*رهف وهي بتحاول تقوم لكن لحقها فارس وسندها*
– لالا رايحه فين خليكي مرتاحه لحد ما المحلول يخلص
=انا اسفه تعبتك.. هو انا فعلا بقالي يومين مكلتش يعتبر
– لا مينفعش الدكتور قال ان المرادي ربنا سترها الله اعلم المره الجايه هيحصل ايه لازم تهتمي بصحتك واكلك
*بلعت رهف ريقها واستغربت من طريقته اللطيفه اللي اتبدلت فاجاه*
– مش عارفه اقولك ايه بس حاضر واسفه تاني مره عشان تعبتك
=العفو انا معملتش حاجه.. طيب انا هخرج بس ربع ساعه وجاي
-اتفضل
*مسحت رهف ع وشها وهي مش عارفه هتفضل كده لامتى وافتكرت طريقه فارس وخوفه اللي باينين ف كلامه وعيونه اللي اطمنت لما شافتها فاقت وقالت*
– غريبه سبحانه مغير الاحوال اخر حاجه اتوقعها الشقلبه اللي حصلتله دي بس يارب يفضل ع كده
*رن تيليفونها ف خرجته من جيبها ولقت عمتها*
– مش وقتك خالص.. الو يعمتو
=فينك
– ف الشركه يعمتو اظن يعني لسه ساعتين ع ميعاد رجوعي
= يختي ولا مترجعيش.. انا بس رنيت اقولك ان بكره جايلك عريس ف اكيد مفيش نزول الشغل ف خدي اجازه وانتي عندك واعملي حسابك
-يادي الغم افرضي انا مش جاهزه اقابل حد بتاخدي قرار بلساني ليه
=بت بقولك ايه بطلي زعيق اللي قولته هو اللي هيتنفذ والا انتي عارفه نتيجة زعلي يلا ف داهيه
*قفلت عمتها وسابتها ف حزنها وحيرتها ومش عارفه هتطفشه ازاي المرادي خصوصا بعد تهديد عمتها ليها هربت منها دموعها ومقدرتش توقفهم*
*فارس وهو بيقفل باب المكتب*
– جبتلك مايه وعصير وطلبت اكل ربع ساعه بالكتير ويوصل وناكل سوا عشان متتكسفيش تاكلي لوحدك
*فضلت رهف حاطه وشها ف الارض ومش عارف تبصله ومش عارفه توقف دموعها*
– انسه رهف
– انسه رهف انتي كويسه
*ردت رهف بصوت مبحوح*
=انا تمام
– انتي بتعيطي ولا ايه
*رهف وهي بتمسح دموعها وفاكره انه مش شايفها*
=لا مفيش حاجه .. شكرا ع اللي جبته مكنش ليه لزوم والله
– لا ازاي لازم تاكلي زي ما الدكتور قال اتفضلي
*مد ايده بالعصير والمايه اخدتهم رهف منه*
=شكرا جدا والله مش عارفه اقولك ايه
– لو عايزه تقولي فعلا.. فهميني سبب عياطك ومتقولش مش بعيط
=…..
– طيب يستي ع راحتك متقوليش السبب.. بس انتي تعبانه دلوقتي هوني عليكي وحاولي متضغطيش ع نفسك اكتر واشربي العصير بقا
*ابتسمتله رهف ابتسامه لطيفه وهي ممنونه ليه عشان اللي عمله معاها.. ردلها ابتسامتها بواحده الطف وكأنه بيطبطب عليها*
*الباب خبط*
فارس – اتفضل
=الاكل اللي حضرتك طلبته يابيه
– شكرا يعم ابراهيم
*اخد منه الاكل وخرج عم إبراهيم وسابهم*
فارس لرهف يلا بقا عشان ناكل لقمه مع بعض
– صدقني مش عايزه والله انا كفايه عليا العصير.. المحلول يخلص بس وهقوم اكمل شغلي
= لا شغل ايه.. المحلول يخلص وتروحي ترتاحي وكمان بكره متجيش ريحي يوم انتي اجازه بكره
– لالا اجازه ايه انا كويسه
*قاطعها فارس وهو بيصطنع الحزم*
= هتقولي لا ع قرار اخده مديرك ولا ايه
قولت اجازه يعني اجازه
*ردهت عليه رهف وهي بتضحك*
– حاضر يفندم.. بس مش لايق عليك الصرامه دي
=اهو ادينا بنحاول.. يلا بقا قبل ما السندوتشات تبرد
*انتهوا م الاكل مع انتهاء المحلول*
فارس – طيب المحلول خلص انا هروح اجيب الدكتور يطمنا عليكي ويفك الكانيولا
– معلش تعبتك
=تعبك راحه والله متقوليش كده
*سابها وطلع يجيب الدكتور 10 دقايق ورجع*
– اتفضل يدكتور
الدكتور= الف سلامه عليكي .. ها بقيتي احسن شويه
– الله يسلمك يدكتور.. الحمد لله احسن بكتير شكرا لحضرتك
= العفو ده واجبي.. طيب انا حاليا هشيل الكانه من ايدك بس الفتره الجايه تهتمي بنفسك وبأكلك كويس جدا الحمد لله المرادي عدت وربنا ستر المره الجايه متعرفيش ايه اللي ممكن يحصل
*هزت رهف راسها بإيجاب ورفعت نظرها ع فارس اللي ابتسامته زينت وشه بعد سماع كلام الدكتور وانها كويسه*
*وصل فارس الدكتور ورجع لرهف*
– يلا يستي قومي ع مهلك
=اقوم فين
– هوصلك
=اي ده لا طبعا شكرا جدا انا تعبتك معايا النهارده
– يستي والله ماتعبت وبعدين مينفعش تروحي لوحدك وانتي كده اعتبريني اوبر يلا بقا
= لا متقلقش انا بقيت كويسه هعرف اروح لوحدي مش عايزه اتعبك زياده وبعدين مشواري بعيد شويه
– يستي ولا يهمك حتي لو ف اخر الدنيا بصي لا مفر انا مش هتنازل عن كلامي
*اتنهدت رهف بقلة حيله واستسلمت*
=طيب هروح الم حاجتي
*بعد شويه طلع فارس م مكتبه وراح لرهف*
– ها خلصتي
=ايوه خلاص
– طيب يلا
*نزلوا سوا وهو حريص انه يحافظ ع خطواته الهاديه ع عكس طبيعة مشيته*
*وصلوا للعربيه وركبوا*
– قوليلي بقا العنوان
=*************
*فضلوا طول الطريق ساكتين عدى ساعه
وكل واحد منهم غرقان ف افكاره
فارس بيفكر ف حالها وانها صعبانه عليه جدا ومتعاطف معاها عشان كده بيعمل معاها كل ده وهو اتعود لما بيعوز حاجه بيعملها
بس بردو مش قادر يستوعب ان ممكن بعد كل حبه ووقته لمريم كلام جده عنها يطلع صح وقرر انه هيتأكد من ده
*اما رهف طول الطريق كانت مكسوفه وهاديه ع عكس طبيعتها وبتفكر ف حاله اللي اتبدل ومستغربه تعابير وشه اللي كانت قلقانه وعيونه الخايفه عليها بس كمان بتفكر هتعمل ايه بكره وانها داخله ع مشاكل هي مش فيقالها وانها حتى لو طفشت ده هييجي غيره وعمتها مش هتسيبها*
*قطع تفكيرهم قربهم من بيت رهف*
– بس بس نزلني هنا بقا
=فين بيتك
– لا هو بصراحه جوه شويه بس انا نزلت هنا عشان ناس المنطقه يعني كلامهم كتير ومش هيفهموا وكده ومش عايزه حد يقول كلمه مش حلوه عليا
= امممم فهمتك .. خلاص ع راحتك بس خلي بالك م نفسك
اتعدلت عشان تنزل بس هو كان بيفكر يطمن ازاي انها وصلت بيتها
– طيب رهف ممكن اطلب طلب بس
=اكيد طبعا اتفضل
– يعني لو ممكن رقمك اطمن بس انك وصلتي بيتك وكده
*زهلت رهف من طلبه وزاد استغربها ليه وعشان هي دايما ظانه شر ف اي راجل تقابله قالت بحده*
= لا متتعبش نفسك متشكره اوي ع كده مفيش حاجه تقلق انا كل يوم بروح لوحدي
*استغرب فارس من قلبتها فاجاه لكنه محبش يضغط عليها*
– طيب ع راحتك.. توصلي بالف سلامه
=الله يسلم عمرك
*نزلت رهف واتجهت لطريقها وقالت ف سرها*
– مفيش راجل يعمل خير لله كلهم يعملوا اللالي عشان مصلحتهم قال ايه هاتي رقمك رقم ف زورك يسدلك التنفس يبعيد
*اما فارس فضل رامي نظره عليها لحد مااختفت رؤيتها وابتدي يتحرك*
____________________________
– اهلا بالهانم
=…….
-ماتردي يبت ردت المايه ف زورك
= ارد اقول ايه يعني يعمتو
-خدتي اجازه يختي
= اه يعمتو خدت خدت.. عن اذنك بقا عشان تعبانه وهروح انام
– روحي يختي بس جهزي نفسك عشان العريس جاي بكره الساعه 5
*مردتش عليها ودخلت اوضتها بتفكر هتعمل ايه بكره لحد ماوصلت لحل ولمعت عيونها و قالت بصوت خافت*
-طب مانا ممكن اقوله الصراحه واحكيله مش يمكن يتعاطف معايا والموضوع يتحل.. ماشي يعمتو هوريكي فاكره انك هتغلبيني
*ارتاحت رهف نسبيا ونامت م كتر التعب*
____________________________
*ف المستشفى*
فارس -الدكتور كتبلك ع خروج وقال ان الفحوصات كلها بتقول انك تمام بس تبعد عن الزعل والعصبيه وتهتم بصحتك اكتر ويبقا ف راحه
امجد = اسمعني انت بس ف اللي هقوله وطاوعني ومش هتعب باقي عمري
– يسلام ده عيوني.. خير يجدو
=انا كلمت عمت رهف.
– اي ده انت عرفت انها تعبت
=هي مين
– رهف ف الشركه
= اي ده هي تعبت ليه كده
-لا عادي قلة اكل وهي كويسه دلوقتي لما جبتلها الدكتور.. المهم قولي كلمت عمتها ليه لما انت مش عارف بتعبها
=خدت منها ميعاد بكره الساعه 5 عشان نروح نتقدم لرهف
*اتصدم فارس من كلامه وقال بنبره عاليه شويه*
– طب ينفع يعني يجدو من غير مانا اعرف طب حتى استنى عليا كام يوم
=واستنى ليه مفيش حاجه تخلينا نستنى وبعدين انت قولتلي انك هتريحني ولا عاوز تتعبني تاني ي فارس
– يجدو مش قصدي بس متاخدنيش فجأه كده قولي طيب قبلها يمكن مش مستعد
=معلش يحبيبي المره الجايه هقولك
– بتتريق يجدو
=قوم بس يلا روحني عشان اتخنقت م القاعده هنا وعشان نلحق نرتاح شويه لمشوار بكره هتبقا عريس يواد
*سرح فارس لوهله واستغرب انه مش متضايق زي المرات اللي فاتت يمكن عشان مش عايز يتعب جده اكتر بس الاكيد انه لازم يسرع ف موضوع مريم ويطمن قلبه*
____________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى