روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان البارت الثالث والعشرون

رواية الحربايه والثعبان البارت الثالث والعشرون

رواية الحربايه والثعبان البارت الثالثة والعشرون

في جناح دعاء الي رايحه جايه ع الفراند بقلق
دعاء لنفسها: انزل اقول لـ امها انها خرجت في وقت زي ده,, مش عارفه اعمل ايه ,آمير كمان مش هنا ،اقول لجدتها افرض حصل حاجه ….. لاء انا اتصل بيها اشوفها فين؟
في نفس اللحظه عربيه جمال كانت وصلت ودعاء شافتهم
جمال لرحاب: انبسطي
رحاب: جدا جدا, بجد مفاجاه حلوه , بحتفل معاك بعيد ميلادي , ومامتك عامله بروجرام هايل مش متخيل مدي سعادتي ،ثانكيو حبيبي
جمال: من امتي بتتعاملي معايا بجديه بالشكل ده , طول عمرنا واخدين ع بعض , ايه الي اتغير مابينا دلوقت
رحاب: ولا حاجه كأني اتغيرت , وكل الي عايزاه هو اننا نفضل مع بعض لـ اخر العمر ,كده
جمال: اخر العمر ،محدش عارف القدر مخبي ايه ،وانتي بتتكلمي عن حياتنا كلها
رحاب: والمعني
جمال ابتسم: ها ولا حاجه الكلام الي خطر ع بالي قلته وبس, ملهاش معني ،يله الوقت اتأخر جدا لازم تنزلي
رحاب فتحت الباب وشاورتله: باي
جمال: بقولك استني نسيتي حاجه
رحاب وقفت: نسيت ايه؟؟!!
جمال فتح الباب ونزلها ببوكيه الورد الضخم: الورد
رحاب ضمته منه: ثانكيو باي
جمال رفع عيونه وشاف دعاء واقفه اتصل بيها وقال: ليه منمتيش لحد دلوقت, ولا كنتي واقفه حارس , فكرتي اخدتها في حته مقطوعه وهتحرش بيها مثلا, بجد تفكيرك وحش اوي لما تشكي فيا للمستوي الدنيئ ده
دعاء بهدوء: جمال انا مش بشك فيك, لو اي حد تاني مكانك كنت هفضل برضو قلقانه ،رحاب جزء من البيت هنا بس هي بقت جزء منك كمان ،لازم تكون حريص ع شرفها ،مش تاخدها من بيتها في نص الليل
جمال: أنتي بجد دقه قديمه اوي , لكن انا بحب اهتمامك, وصدقيني ده مش هيحصل مره تانيه وعد, يله ولا تنزلي ونكمل كلامنا ،ولا هتقوليلي الوقت متأخر
دعاء بصتله بغيظ وهو ضحك: بهزر انا ماشي باي
……………….قصص منه محمد كاتب……………
يوم جديد
رحاب مدت صوباعها بالخاتم: مامي شوفتي هديه عيد ميلادي
ناني مسكت ايدها: ماشاء الله حلوه اوي ،اظن ذوق امير
رحاب قلدمت : دي هديه من جيمي لعيد ميلادي, آمير نسي عيد ميلادي خلاص
ناني: ليه بتقولي كدا ؟ده مش ممكن آمير لايمكن ينسي عيد ميلادك ابدآآآ
رحاب: لاء يامامي نسي’ وأمير خلاص اتغير مش بيهتم غير بدعاء وبس, لو كان افتكر عيد ميلادي مكنش سافر شرم
آمير هنا دخل وشاور لناني تسكت !!!
ناني بأبتسامه: يابنوتي سافر عشان عنده شغل مهم, وده شغله ،وقال راجع بعد يومين
آمير اتسحب وقعد وراها ومره واحده قال: بقي قاعده تشتكي مني
رحاب لفت بخضه: زعلانه منك كتير , مش عايزه اتكلم معاك
آمير: معني كدا ان كل جهدي راح سدي
رحاب: ايه الجهد
آمير: سبت اجتماع مهم , عشان عيد ميلادك , وجيت اديلك هديتك , وقلت بعدها نخرج نتعشي في مكانا الحبوب سوي ’ بس بفكر اسافر حالا شكلك مضايقه مش كدا يا مامي
ناني بضحكه: ايوه مضايقه خالص
آمير: هديتك ياقمر
رحاب: ثانكيو آمير وع فكرتك نسيت عيد ميلادي
آمير: هل انا عمري نسيته قبل كده , محصلش , ومش معني ان عندي زوجه, انسي اختي الوحيده , اظن عارفه انا ازاي بعرف ادير العلاقات , يله افتحي هديتك
رحاب: اه صح لما اشوف الي جواها ( فتحتها علبه حمره ) واو طقم كوليه حكايه
ناني: شوفتي مش قولت لك يستحيل ينسي عيد ميلادك
رحاب: تمام هو لطيف جدا
……………قصص منه محمد كاتب…………..
في جناح دعاء
آمير قاعد فاتح الاب توب ودعاء رايحه جايه تحول في هدوم
آمير مثل الجد: رجعت للبيت ,وانتي ماشيه
دعاء وقفت تبصله: انت الي سمحت لي ولو دلوقت مضايق هفضل معاك
آمير: يعني بعد ما رايحه جايه ،وماشيه اطلع انا الشرير وامنعك
دعاء: انت ليه محسسني اني رايحه ومش راجعه وبعدين تعال زورني هناك
آمير: هجيلك طبعا انا اقدر مشوفكيش يومين بحالهم ,حبيبتي ممكن اقولك حاجه
دعاء: طبعا
آمير قفل الجهاز وقام وقف قدامها: عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم ،انتي ماشيه بس اهتمي اوي بنفسك ,بلاش تهملي ارجوكي
دعاء: اطمن مش هخالي امك تشتكي مني ابدا
آمير: انا قلق امي ميخصنيش, ده قلقي انا , انا بخاف عليكي اكتر منها, وانتي عارفه كدا ولا مش كدا
دعاء: لا ء عارفه كدا
آمير: يله روحي عبئ الهدوم ,بس هتلبسي ايه يوم الفرح
دعاء راحت جابت فستان قصير وكات: ايه رايك
آمير وسع عيونه: ده قميص نوم صح
دعاء بمكر : لاء فستان افراح وبصراحه عجبني
آمير: مش هيحصل
دعاء: شكلي هتعب ،وانا بحاول اقنعك ،ان ده فرح اخويا
آمير: هو علشان فرح اخوكي ،تلبسي الفستان قصير من كل حته
دعاء باست خده بمرح: بموت فيك وانت غيران عليا , وبعدين انا يعني معقول , البس فستان مسخره كدا
آمير ابتسم ع جنب: والله الستات دول لما دماغهم بتضرب , الواحد يتوقع منكم اي حاجه
دعاء: وانت بالنسبه لي كل حاجه , جوزي , وحبيبي , وروحي , وعمري
آمير: وانتي نقطه ضعفي
……………قصص منه محمد كاتب……………
يوم فرح داغر والفت الكل كان سعيد وفرحان ودعاء مبسوطه ,, وامها وميسر مش مبطلين رقص هي ومعمر وعملوا دايره دخلوا فيها العرسان وامير اخد دعاء رقص معاها في الدايره
وداغر اتسحب منهم وراح وقف ع جنب
دعاء سابت آمير وراحتله: داغر لسه مضايق , وبتعمل الحركات دي , حتي بعد ما اتكلمنا
داغر : دعاء الموضوع مش كدا , بس صوت الاغاني عالي
دعاء: انت بتكدب , انا فاهمه كل حاجه ,لحد امتي هتتفضل تفكر فيها , كدا ظلم لـ الفت
داغر بقهر:حتي لو نسيت كل حاجه, ازاي اخرج من نفسي الاحساس , بالالم تعرفي مش انا الي سحبتها هي الي سحبتني وبدئت في كدا
دعاء حطت ايدها ع كتفه: انسي كل الي حصل, رحاب متستلهلش حبك ,مفيش حاجه نقصاك وهي الي خسرتك مش انت ,وهتشوف هتندم في يوم ع قرارها , يله حبيبي عشان عروستك
داغر بضيق: يله
آمير سمع الكلام وبينه وبين نفسه: هي كانت بتخفف ع اخوها ,ولا بتشتم اختي
دعاء قربت منه: آمير نروح البيت عشان نستقبلهم قبل ما يوصله
آمير بضيق منها: اكيد يله نروح هوصلك واروح انا
دعاء ضمت حواجبها: ليه خليك معانا الليله
آمير: دعاء الوقت اتاخر جدا , وانا بجد مجهد وتعبان , عايز اروح البيت انام
دعاء: لو كدا لازم تروح هسلم ع الكل ،استناني ها
آمير: تمام لحد ما ارد ع بريد مستعجل
…………..قصص منه محمد كاتب…………………
في شقه العرسان صباحا
الفت :انت مش مهتم بيا ،خالص ،خالص ،فات سواد الليل ع جوزنا
داغر بتهكم :ايوه اعملك ايه مش فاهم
الفت :انت بتستفزني صح
داغر :هرد لما افهم مالك ،ايه سبب غضبك ع الصبح
الفت :لما مش بتحبيني ليه اتجوزتني
داغر: انتي ناسيه مين الي رمت نفسها عليا
الفت : انا غلطانه لما حبيتك وبدفع التمن مش كدا
داغر بتحذير: وطي صوتك لـ امي تسمع
الفت :انت مهتم بالكل الا انا
داغر إتك ع اسنانه: الفت اسكتي , مش معني اني بسكتلك اني هفضل متحملك كتير
الفت :انا حمل كتير
داغر :ايوه انتي حمل تقيل عليا
الفت بعصبيه: انا مغفله لما اتجوزتك , رحاب كانت صح لما رفضتك , انت متستهلش الحب
داغر : الفتتتتت
الفت مسكته من دراعه: انت رايح فين دلوقت
داغر دفعها بعيد عنه : رايح في ستين داهيه ،بعيد عنك
داغر نازل جري من ع السلم
دعاء شافته : داغر ايه الي حصل ياداغر ؟؟!!
………..قصص منه محمد كاتب………..
ميسر: ليه اتخانقتي معاه في الصباحيه
الفت :السافل رفض يلمسني لانه بيكرهني
ميسر :هتكلم مع معمر يعرفه مقامه ،مفيش داعي صوتك يلعلع ع الصبح ،نتكلم عن المشكله بهدوء
دعاء خبطت ودخلت :ايه الموضوع ليه زعلانه يا الفت كدا وداغر مشي مضايق هو كمان انتم اتخانقتوا سوي
ميسر بحده :دعاء اطلعي انا بتفاهم معها فهمتي
دعاء :لكن
ميسر بشخط :قلت لك انزلي مفيش داعي تدخلي سبينا في همنا
الفت :مفيش حاجه هتتحل ،مينفعش استني هنا الطريقه الي عاملني بيها اخوكي كاني مليش اي قيمه
دعاء :مينفعش تسيبي البيت ،الناس تقول ايه
الفت بصراخ فيها :وانتي مين عشان تمنعيني
دعاء :شوفي لو داغر كان وقح معاكي بعتذرلك بالنيابه عنه وهخليه يفهم ويجي يعتذرلك كمان
الفت :ياسلام انا عرفاكي تموتي في المشاكل وتكبي النار انا راجعه بيت امي
دعاء وقفت قدامها :الفت اسمعيني ميصحش تروحي بيت امك
الفت ذقتها :ابعدي من قدامي
دعاء طارت وبطنها للاسف دخلت في لوح السرير البارز صد في بطنها وصرخت:آآآآآآآه
ميسر جريت عليها: دعاء
دعاء كان اغمي عليها والفت لطمت
ميسر: الله يخربيتك سقطيها ياحماتي الحقي
الفت: دعاء نهار اسود روحت في داهيه

في المستشفي
ميسر بمكر : حاولت افهمها متبقاش مهمه بالشكل ده , مينفعش تشتغل بحالتها بس عنيده مش بسمع الكلام مع اني كنت مسؤله عن كل ترتيبات الفرح, ايه الداعي تيجي قبل الفرح بثلاثه ايام , اهي عملتلنا مشكله من الهوي
بهيه بصتلها بغيظ لانها عارفه كدبها ونزلت دموعها سيول …..وداغر يطبطب ع امه وواخدها في حضنه
ناني بغضب: انتي وبنتك مرتاحين شايفين الي عملته انتي وهي
بهيه ببكاء: يامدام ناني والله
ناني قطعتها بحده: مفيش داعي للحلفان , هيرجع الي راح دلوقت, قلت بلاش , بس محدش سمع كلامي
داغر: انتي عايزه تقولي ايه احنا السبب في الي حصل , ولا اختي عملت كدا متعمده
ناني: امال غلطه مين , هي مستهتره من الاول , زي ما شايفين, لو كنتي اهتميتي ببنتك لما اخدتيها لبيتك , ولو بنتك مش مستهتره ومهمله , مكنتش تبقي هنا, لكن كل الي يهمك غير ابنك يتجوز واحنا خسرنا
آمير واقف بعيد قاهر نفسه من البكاء مذهول كأنه في حلم مخيف واتمني يطلع منه …!!!
ناني من كسره ابنها نطقت هجوم: ابني خسر فرحته , سعادته اتكسرت ’ امشي احتفلي بسعادتك صباحيته النهارده مش كدا
داغر بنرفزه: نمشي ونسيب اختنا بين الحياه والموت
ناني: يعني هي تهمكم
داغر: مفكره ايه احنا مش قلقانين عليها
ناني: ده غلطها حذرتها الف مره تاخد بالها, بس هي مش بتسمع لحد
داغر: انا فاهم انتي عايزه توصلي لـ ايه , دي مش المره الاولي الي تتكلمي معنا فيها بأستهانه سواء معايا او مع دعاء , كل همك تحقري مننا وبس
آمير قرب بنفعال: الزم حدودك ياداغر, يظهر نسيت انك بتتكلم مع امي
داغر بنفس الانفعال: مش شايف امك, ازاي عماله تهين فينا
آمير: قالت ايه ان حصل كان غلط , ولا انا المذنب في الي حصل , عشان سمحت لها تروحلكم وبسبب الاستهتار حصل الي حصل
بهيه نطقت من بين دموعها : لاء يابني والله , كنا حطينها في عيونا , وكانت بخير لكن معرفش ايه الي حصل , كدا فجأه
ميسر: خلاص ياحماتي , كل الي حصل غلط ودعاء اجهضت في بيتنا طبيعي هنسمع اللوم
داغر: ده مش ذنبنا وكأن الي حصلها مكنش هيحصل لو هي في مكان تاني
ميسر بشخط: اسكت ياداغر مش ده الوقت المناسب للخناق وتخلي الوضع اسوء
بهيه ببكاء: اسكت يابني اسكت
ناني لابنها : كنت بتشكر فيه, ده حتي مش بيعرف يتكلم مع الناس, بدل ما يتكسف واقف يبجح
داغر بعصبيه: بقولك ايه بقي اسمعيني
آمير رفع صوباعه بتهديد : داغر مش هتحمل كلمه كمان, اما تمشي او انا همشيك
ميسر مسكته من دراعه: يله امشي ياداغر
ميسر مشتهم ودخلت غرفه دعاء لقت الدكتوره والممرضه عندها وقفت لنفسها: الله يحرقك يا الفت …..شوفي المشكله الي انا فيها ,…..هي تقعد في البيت …..وانا هنا في جهنم…… انا جعانه اكل ازي دلوقت
………..قصص منه محمد كاتب………
في الطرقه ميسر موبيلها رن ردت: عايزه ايه دلوقت
الفت بخوف: طمنيني كل حاجه كويسه
ميسر بغيظ: الله يلعنك البت سقطت
الفت لطمت خدها : نهار اسود بتقولي ايه هيحصل دلوقت , ميسر لو عرفو اني السبب داغر هيطلقني
ميسر : مش ده الي انتي عيزاه مش كدا , استعجلتي تتجوزيه , وكنتي رايحه بيت امك ,ودلوقت واجهي العواقب الي هتجيلك
الفت برجاء وتوسل :اعملي اي حاجه الله يخليكي
ميسر : طبعا لازم اتسول عشان سربعتك , وهقف ابوس ايد دعاء عشان تقفل بؤها , واقفلي انتي كمان نتكلم لما ارجع البيت , ومتقلقيش هخلص كل حاجه
الفت مسحت دموعها بطمئنان: ماشي
ميسر رجعت عند باب غرفه دعاء , الي غايبه تماما عن الوعي والممرضه طلعت من عندها
آمير بسؤال: امتي هترجع لوعيها
الممرضه :هي اخدت منوم وساعتين كدا ع ما تفوق
ناني: آمير ارجع ع البيت يابني , انت واقف ع رجولك من الصبح ,انا هنا
آمير حرك دماغه برفض: لاء يا ماما , مش همشي , هستني لحد ما تفوق
ميسر بخبث : عندك حق ياناني هانم , آمير لازم يرجع البيت يرتاح , غير كدا دعاء هتقوم بعد ساعتين او اكتر , روح ريحهم في البيت وابقي ارجع , انا هنا , وبعدين مفيش داعي لوجود كتير حواليها
آمير بصلها ورجع بص لناني ومش عايز يمشي…..!!
ميسر : مفيش داعي للقلق انا موجوده
ناني وهي ماشيه: يله بينا يا آمير
ميسر في سرها: كويس انك مشيت اول ما تفوق هكلمها لوحدنا
………قصص منه محمد كاتب……………
في غرفه دعاء الي فاقت ودموعها سيول ع خدها
ميسر بحنيه مزيفه: وحدي الله يادعاء منقدرش نغير المكتوب , دي ارداه ربنا عارفه الي حصلك ظلم كبير, بس الي هيحصل في الفت اسوء, لو حد عرف ان هي الي زقتك
دعاء عيونها لئلئت بالدموع : بس دي الحقيقه زقتني
ميسر: ايوه لكن مكنتش قصدها ولا متعمده
دعاء بشهقه: كانت عارفه وضعي , عارفه وشايفه بطني , انا كنت بحاول اساعدها , واحللها مشاكلها لكن هي (بكت بحرقه)
ميسر: ابوس ايدك انقذي اختي, العيل ملكيش نصيب فيه انه يجي للدنيا, لكن لو داغر عرف عمره ما هيسامح الفت ابدا , ده بيدور عن سبب يطلقها , وانا عارفه انك لايمكن تكوني سبب في خراب بيت اخوكي , اتوسل ليكي انا قولت انك دوختي ووقعتي ع بطنك جامك, لازم كلامنا يبقي واحد قدام الكل
دعاء بصتلها بنظره قاتله وكلها كرهه
ميسر نزلت دموعها المزيفه وقالت بمسكنه: هو انا مش زي اختك اسمعي لرجائي
دعاء: امي فين وآمير؟؟!!
ميسر: آمير مشي مع حماتك للبيت , يرتاح, وامك مشت بسبب داغر
دعاء: قصدك ايه
ميسر: اقولك داغر مسك في خناق ناني , بس الصراحه حماتك هي الي بدئت , لكن معذوره حقها تقول الي قالته , لكن داغر مقدرش يتحكم في نفسه ورد عليها , وكان هو وآمير هيمسكوا في خناق بعض , عشان كدا اخد امك , ومشي هو ده اصلا مكان للخناق , وفضلت انصح بس كلهم مجانين مين يقدر يفهمهم
………..قصص منه محمد كاتب………
في المستشفي جيمي عرف وهو مع رحاب ان دعاء اجهضت ورحاب بأننيتها رفضت تروحلها وهو وصلها ومن غير ما تعرف وطلع ع المستشفي يطمن ع صحه دعاء حبه الاول والاخير!!
جمال دخلها بعد ما سأل عن رقم الغرفه وقرب منها: تؤ دعاء القويه , فوقي مشاكلك لسه مبدئتش , ولا فئدتي قوتك خلاص , بجد شئ محزن( مسح ع شعرها)
الممرضه دخلت: انت مين؟؟!!
جمال : انا البيست فريند المقرب ليها عامله ايه دلوقت؟؟!!
الممرضه: بخير هتخرج بكره الصبح
جمال: نايس ( مال بجسمه عليها) دعاء سمعتي هيخرجوكي بكره الصبح , هسيبك ترتاحي
دعاء كانت بين الوعي ولا وعي مش حاسه بأي حاجه وجمال خرج لقاه قدامه
جمال: اهلا آمير
آمير: اهلا انت هنا
جمال رسم التأثر : جيت اطمن ع دعاء , وبجد زعلت جدا, جدا للي حصل, كنتم مبسوطين بالبيبي , بجد شئ يحزن انا آسف جدا
آميرعيونه لمعو دموع: هنقول ايه قدام مشيئه الله, تعال ادخل
جمال: لاء دعاء نايمه ادخل وخد بالك منها
آمير: متشكر انك جيت
جمال: مع السلامه
آمير سلم عليه ودخل حط الاكل لدعاء وقالها بتكشيره: جبتلك اكل معايا
دعاء بدموع: آمير
آمير: الي حصل , حصل هيفيدنا بأيه عياطك , مش هيرجع الي راح , متعيطيش
دعاء نزلت دموعها اكتر وهو راح قعد قدامها وشاركها في دموعها
استوب وتعالوا لما آمير ياخد اصعب قرار ع دعاء بسبب امه!!!

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى