روايات

رواية ابن خالي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الحادي والعشرون

رواية ابن خالي البارت الحادي والعشرون

رواية ابن خالي الحلقة الحادية والعشرون

حمله رفيع واتجه الي الخارج بينما تحركت خلفه كلا من شوق و وداد و وقار التي رجعت لانها نست حجابها في غفلة و لكن ليست الا لحماية لها من تلك الوقعه نزلت بسرعه وتصرخ : خالي لم تكد تكمل والا تدحرجت خلفه و وقعت
وداد بصدمة : يا لهوي وقار بنتي ، ثم رجعت لها بسرعه وسندها علي الوقوف
كانت تتاءلم بشدة ولكن ليس وقته تحاملت علي الالام وتحرجت و ركبن بالخلف جوار زين ، بينما حمل رفيع في وقار واجلسها في الكرسي الامامي
رفيع لشوق : خليك هنا انتي عشان لو احتجنا اتصل بيك ثم ركب السيارة وقادها با اقصي سرعه
تحرك رفيع بزين و وقار الي المستشفي و ادخلو عمليه بينما دخلت وقار عمليات صغيرة وخرجت تنتظر بالخارج معهم
__، كانت شوق تبكي بندم : يااااارب يا رب انا عملت كدا ليييه غبيه غبيه ، اتصلت بها صديقتها فردت
شوق بصراخ : كله منك وزيتي في ودني متل الشيطان كله منك
الطرف التاني : دا عشان مصلحتك
شوق : مصلحتي بعمرها ما تكون بموت وقار ابعدي عني مش عايزة اعرفك .
شوق لنفسها : يا رب يا رب ابقي كويس
__ عند وداد خرج الدكتور فقابلته بلهفة و خوف : طمنا يا دكتور
الدكتور : ما تخافوش جرح بسيط في راسه وخيطانه و فصل في ايده ، جسمه ساعدنا و قاوم الوقعه
وداد : الحمد لله الحمد لله
رفيع : الحمد لله و حضن امه وهي تبكي فرحا بسلامته
وداد : بس هو وقع ازاي و كمان وقار وقعت
رفيع : ما تشغليش بالك يا ماما ، احم انا حااروح اطمن شوق واجي تمام
وداد : طيب يا ابني
___ شوق جلست في زواية الغرفه عندما دخل عليها رفيع فجاءة ،كان ان يود انيقتلها ولكن
شوق بخوف : طمني خالو زين
صفعها بقوة : ازاي عملتي كدا ازااي ثم رفع اصبعه باتجاهها كله الا ابوي يا شوق كله الا ابوي
شوق بدموع : انا اسفه اسفه والله ما اقصدش اسفه ، ثم اصبحت ترتجف و تبكي بهستيريا استغربها رفيع ولم تمر لحظات الا وهي بين يديه
رفيع : شوق فيقي مالك ، اسف مش حا اصرخ عليك تاني بس فيقي ، يااارب حملها فورا واتجه الي المستشفي
___ وداد كانت تجلس بالخارج تنتظر زين
وداد : وقار بنتي قومي ارتاحي شويا
وقار : انا كويسة يا مرات خالو كويسة ماتخافيش وما هي الا لحظات و٠ودو رفيع يحمل شوق ويدخل بها احدي الغرف فساءلته وداد : مالها شوق
رفيع و هو متوتر : اغمي عليها فجاءة دخل الدكتور وطلب عينه دم
___ كانت وقار تتابع ذالك بصمت فهي اصبحت حملا ثقيلا علي صدر اختها ، لم تعرف منذ متي ، اتعبتها كثيرا وكل ذالك بسبب حب ابن خالها ؛؛ ابن خالي ؛ حدثت هكذا نفسها مع سخرية مع اخر كلمة قالتها
__ دخلت وداد وجدت زين يجلس نصف جلسة : حمد لله علي سلامتك كدا تخضني عليك
زين بمشاغبه : ما كنتش اعرف لسا بتحبيني
وداد بقلة حيلة : انت في ايه
حذبه له واجلسها بجانبه : في حبك انتي ، وجودك جمبي
وداد : تعرف خفت افقدك
زين : قاعد علي قلبك يا حبيبتي
وداد : علي قلبي زي العسل
زين : امال فين الاولاد
وداد : رفيع مع شوق تعبت شويا و وقار برا مستنية
دخلت وقار واطمئنت عليه و هو ايضا بعد ان عرف ما حصل ثم استاءذنت و انتظرت بالخارج لكي تطمئن علي شوق
دخل رفيع و اطمئن علي والده ثم رجع الي شوق جلس بجانبها اتي اليه الطبيب و قال له : التحاليل طلعت ، الف مبروك المدام حامل
رفيع بفرحة : بجد الحمد لله
الطبيب : احم بس ظهر انه في مواد مخدرة في تحليل الدم
رفيع بصدمة : ايه
الدكتور : مع الاسف و المواد بتخلي يتصرف بطريقه عدوانيه و خصوصا مع اقرب الناس ليه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى