روايات

رواية منتقبه وقعت في عريني الفصل الأول 1 بقلم أسماء يوسف

رواية منتقبه وقعت في عريني الفصل الأول 1 بقلم أسماء يوسف

رواية منتقبه وقعت في عريني الجزء الأول

رواية منتقبه وقعت في عريني البارت الأول

رواية منتقبه وقعت في عريني الحلقة الأولى

في إحدي المنازل الريفيه…
بصوت عالي //يازهرررررره؛ يازهرررررره. إلحقييييي البيتتت بيقعععع
زهره //بي فزع ن. نعممم البيت البيتتت
والدت زهره //صحيتي ياحببتي يلا علشان الكليه
زهره //يافتاح ياعليم ياماما وربنا هتقوميني مره مجلوطه
والدت زهره بي ضحك//لا ياحببتي بعد الشر عليكي. انصفيني انتي بس مره وقومي لكليتك بدري
زهره //يست الكل انتي عارفه اني بنام نص اليل وبصحا ساعتين الفجر ويدوب بغفا شويه الصبح
والدت زهره //طيب اجهزي الفطار اتحط
زهره //بتغسل وشها وتصلي رقعتين وبتجهز للكليه
زهره//فين ياماما رابطت النقاب
ام زهره //هتلقيهم كلهم في دولابك من فوق، وبعدين اي
الشرايط دي هي دي نقبه البسو نقبه زي الخلق بقا
زهره //يو يماما كل يوم نفس الكلام خلاص يست الكل انا اتعودت عليه بقا
زهره //بتفطر امال فين طارق ياماما
ام زهره //راح يودي احمد الحضانه
زهره //بي شرقه، قعقعقع، حضانه وطارق واحمد انتي بتهزري
ام زهره //مهو ساره اتعينت هناك من امبارح وهو لسه نازل من اجازه المركز يدوب فحب يستغل الفرصه بقا
زهره //ايوا قولي كده دا اخويا وانا عرفاه لو الدنيا اطربقت ميصحاش ابدا بدري طالع لخته نن عنيه ههههه طيب يلا سلام انا ماشيه النهارده اول يوم نتستعجل شويه
ام زهره //سلام ياحببتي ربنا معاكي
زهره //ركبت مكروباص ووصلت ادام الكليه
تلفونها رن
زهره //يوووه مش وقتك الجوندي مش هعرف افتح بيه
بتقف علي جنب وبتخلع الجوندي
زهره //الوو يا فيروز
فيروز //اي يا بنتي ساعه علي ماتردي متقوليش انك لسه نايمه
زهره //اي اي انا ادام الكليه
فيروز //ااا بحسب طب يلا تعالي احنا في الكافيه
زهره //بتقفل معاه وبتلبس الجوندي وبتدخل
فيروز //زهره احنا هنا تعالي
زهره //بتيجي دخله بسرعه وفجاه بتخبط فين الجرسوم وبتقلب الصنيه علي بنت
ساره //اااا انتي حيوانه مش شايفه، ولا الي انتي لابساه داه عماكي
زهره //بي غضب انا اسفه مختش بالي، وبتيجي ماشيه
ساره/انتي يابتاعه انتي ازاي تمشي كده انتي فكراها بساهل كده
زهره //انا اتأسفت ليكي، مفيش اي مبرر انك تغلطي
ساره //والله هتشوفي الغلط دلوقتي وبتجيب كوبايه مايه وعلي وش زهره
زهره //اااه، انتي ازاي تعملي كده
ساره //انا اعمل الي عيزاه وفي اي وقت وفي اي مكان انا بنت سالم الدمنهوري مدير الكليه دي يعني اناليا الحق في كل حاجه انتي فهمه
فيروز//بتاخد زهره وبتروح علي الحمام
زهره //انتي بتخديني ليه انا كنت هعرفها قيمتها ازاي تعمل معايا كده
فيروز //اهدي يازهره النهارده اول يوم ومش محتاجين خنقات، والنقاب بقا كويس اهوه وبعدين الجو حار يلا نروح المحاضره
زهره //بتبقه مخنوقه جدا
زهره وفيروز بيقعدو في تاني مقعد علي اليمين
المدير بيدخل
سالم //اهلا بيكو في في كليه طب القاهره، انا سالم الدمنهوري مدير الكليه، وانشاء الله، هتكون اجمل سنين ليكو اهم حاجه الأخلاق وكمان التفوق اكبر نجاح وبلتوفيق للكل
مين الطالبه الي كانت الأولي علي الدفعه
زهره //بتقف
سالم //بي إشمئزاز علي انها لبسه نقاب في كليه كبيره زي دي
انتي
زهره //بي عدم فهم لنظراته ايوا حضرتك انا زهره النجار
سالم //اهلا يازهره اتشرفت بيكي بس بقول انتي تفكري كمان مره في حكايه إرتدائك لنقاب داه في كليه زي دي او مكان زي داه
زهره //بس معا إحترامي لحضرتك الدين والأخلاق والتربيه ملهمش مكان محدد يعني مروحش الجامع اصلي وفي رمضان اصوم واكون في الشارع انسان طايح في البشر وربنا سبحانه وتعالي مقلش انو المظهر اساس نجحنا، والدين مهوش حاجه غير مشرفه، دا فخر لكل الناس
سالم //اي الكلام التافه داه انتي هتغلطيني ولا اي اتفضلي اقعدي وبعد الحصه تيجيلي علي المكتب عن اذنكوو
فيروز//مكنش لزم ترضي عليه كده
زهره //ارد ايه انا مغلطش واسكتي انتي كمان هيا سنه هباب من اولها
«بيدخل المحاضره»»
زين //اقعدو انا مستر زين
انا الي هباشر معاكو المحضرات
واي حد هيفكر يقل او يعمل اي حركه من حركات الشباب دي مش هيعرف اخره فين
عادل/واحد من صحاب ساره،،، ليه بس ماحضرتك كنت شباب في يوم من الايام بردو
زين//بيبصله وبيروح عنده، كنت شباب ااه، مش كان ليا اهل عرفين يربوني، بره
عادل //خلاص يامستر مش هتكلم تاني
زين //بي غضب انا قولت بررره
عادل بيطلع بره؛؛
زين بيخلص المحاضره بي نظراته الحاده
سكرتير //بعد اذن حضرتك مستر زين، العميد عايزه زهره النجار علي مكتبه
زين //مين زهره النجار
زهره //بتقف بي يأس،، انا انا زهره النجار يا مستر
زين //وحضرتك مطلوبه من اول يوم والله كويس، قله اداب من واحده متدينه جد طب راعي حتا الي انتي لبساه ولا خلاص فقد الأحترام عما علي قلوبكو اتفضلي يا استاذه يلا
زهره //بي صدمه وكتمه لدموعها، انا انا وبتطلع علي المكتب بسرعه
فيروز //هو اي الي بيحصل معاه كده في اول يوم ليها
في مكتب المدير
سالم //اتفضلي يا انسه زهره، علي ما صاحب المعهد يجي ويشوف هيعمل فيكي اي
زهره //حضرتك انا بتعاقب من الصبح علي اخطأ مليش فيها ذنب ليه داه كله
سالم //هو اي الي بتتعقبي شكلك بنت لعبيه وبتداري لعبك داه تحت مسمي النقاب
زهره //بتقعد وتنفجر عيط
سالم/اطلعي عيطي بره واغسلي وشك وتعالي تمام
زهره //بتقعد علي السلم وبتنفجر في العياط
حمزه //يا انسه، يا ابله، انتي يا استاذه
زهره //بي إنفجار نعم في اي انتا مش بتشوف اعمي
حمزه//بيرفع حجبه ويبصلها، ممكن تهدي
زهره //بتعيط اكتر، والنبي يعم سيبني في حالي، روح من هنا
حمزه //طب بس اهدي احكيلي في اي ايه الي مزعلك كده
زهره //بتنهمر وبتحكيله علي كل الي حصل
حمزه //طب بس بس اهدي اهدي وبطلي عيط العياط مش هيجيب حاجه
زهره //متشكره، واسفه علي عصبيتي عليك،عناذنك
حمزه//استني،تعالي معايا
زهره //بتبرقله نعم روح يعم الله يسهلك
حمزه //والضحكه غلبته اهدي بس وانتي هتعرفي كل حاجه تعالي امشي ورايا
وبيروح علي مكتب المدير، اقفي هنا، قول لسالم بيه اني علي الباب
سالم//اهلا اتفضل ياحمزه بيه اتفضل المكتب نور يفندم
حمزه //اي ياسالم مواريش غير مشاكلك مكل المدارس ماشيه عدل اشمعنا انتا
سالم//مشاكل اي بس ثانيه واحده وبينده لزهره
حمزه //بيبصلها بحب، اي الي هيا عملته
سالم//طبعا حضرتك عارف انو كل اقسام الحمزاوي عاليه جدا فطلبت منها انها تغير الزي بتاعها وهيا رفضت
حمزه //بيبص علي هدومها ومالها واسعه وفضفاض
سالم//بس احنا لبسنا موديل مش لبس زي شرعي المقصود انها تخلع النقاب، وكمان بتغلطني في الدين وبتقل احترامها
حمزه //بيمسكه من الجرافته بحزم وغضب، يعني انتا عيزاها تخلع النقاب دا انا هخلعك من هنا واياك اشوفك هنا تاني
سالم //ياحمزه بيه والله مش القصد انا
حمزه //انتا الفلوس عمت عنيك وبقيت بتقلل من الدين اتقي شىري ياسالم وإلا
سالم //سماح ياحمزه بيه والله انا
حمزه//انتا هتمشي من هنا خالص واياك اشوف وشك تاني
زهره //بي مقاطعه انا اسفه اني قطعت حضرتك بس انا مقبلش اقطع رزق حد ياحمزه بيه
حمزه //بي حب الي انتي عيزاه يا زهره وكمان الأستاذ الي قلل منك داه انا هعرفه اصله كويس
زهره //حضرتك انا متشكره اووي واسفه علي انفعالي، لكن انا عندي طلب انهم يعطو الدين كمان اهميه في كليه الطب لان الدين معامله
حمزه //تمام نلتزم وكل حاجه بس احنا هنا بنذاكر طب تمام يازهره، وانتا هتسيب الإداره هنا وهتروح الحقوق من النهارده ،،
سالم //حاضر ومين هيدير هنا
حمزه //بنظرات توحي بلقوع في دابديب زهره،، اناا الي همسك الإداره هنا
سالم //بي تعجب تحت امرك يفندم وبيلم حجاته وبيستأذن وبيمشي
زهره //الف شكرا ياحمزه بيه، عن اذنك
حمزه //ولا يهمك يازهره لو احتجتي اي حاجه في اي وقت انا موجود
زهره //الف شكرا
«تاني يوم »»
طارق //زهره اوصلك النهارده في طريقي لو عايزه
زهره //ياريت لأني متأخر
طارق//دي العاده ولا هتشتريها
زهره//أستر عليا وبلاش فضايح يلا
زهره //بتركب وبيوصلو علي الكليه
طارق //خدي بالك من نفسك
زهره //دي اوامر حضره الظابط ولا الواد طارق
طارق //لا طبعا طارق مين حضره الظابط اكيدد
زهره //بتشده من خدوده وبتنزل
زهره ماشيه وفجأه بتقف بي صدمه وتعجب وبتجري بسرعه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منتقبه وقعت في عريني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى