رواية عشقت عذابي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زهرة الربيع
رواية عشقت عذابي الجزء الثاني والعشرون
رواية عشقت عذابي البارت الثاني والعشرون
رواية عشقت عذابي الحلقة الثانية والعشرون
سراج اول ما سابووه مسك نادر من قميصه بشراسه وقال بغضب….عملت كده ليه ..ها ليه استفدت ايه
نادر نزل اديه ببرود ودخل القصر وهو بيقول …طبعا استفدت مش انا وعدتك اني هطلعك واديني وفيت بوعدي
سراج دخل وراه وبصلو باستغراب شديد وقال…انا طول عمري بفهم خطوتكم قبل ما تخطوها…بس المرادي مش فاهمك ابدا انت مالك ومال طلوعي هتستفيد ايه
نادر قال…ومن هنا ورايح عمرك ما هتفهمني يا سراج لانك مش هتلاقي مني غير كل خير وده طبعا شئ مش متعود عليه
سراج بصلو بغضب وقال..ويا تري ايه سبب التغيير المفاجأ ده
نادر قال ..اعتبرو عربون محبه
سراج قرب منو بغضب وقال بزعيق..انت فاكر نفسك عملت حاجه كويس تقى فاكره اني انا الي خطفت اختها
نادر قال بهدوء..تقى مقدور عليها المهم اننا نحاول نصفي قلوبنا لبعض مش يمكن
بس سراج قاطعو بغضب رهيب وقال ..ميمكنش..انسى انا وانتو مفيش بنا محبه ولا هنتصافا ابدا انت ابن سالم النوري الراجل الي دمرني انت ابن الراجل الي قتل امي
نادر بصلو وشاف الكره والغل في عيونه اتنهد بحزن وقال…مش يمكن تكون فاهم غلط انا متأكد ان ابوبا ميقتلش و
سراج قل بحزن ودموع متجمعه في عنيه..لا انا مش فاهم غلط انا متأكد انو قتلها مكانش فيه غيرنا اول ما طلع من عندها دخلت وراه علشان افضل معاها لقتها مقتوله غرقانه في دمها وبتبصلي وانا مش قادر اعمل حاجه كنت يا دوب ٦ سنين فاكر اليوم ده لحد دلوقتي
سراج بعد عن نادر ودموعو خانتو ومقدرش يسكت وقال…قربت منها وانا مخضوض ومش فاهم حتى مالها سألتها كتير مالها مقدرتش تتكلم بس كانت عايزه تقولي حاجه فضلت تقول ..سالم…سالم وتشاور عليا وانا مش فاهم منها حاجه بقيت اصرخ وانادي اي حد يلحقها بس كنا في مزرعه ابوك ومكنش فيه حد هناك انا وقتها مكنتش عارف احنا هناك ليه بس بعدين فهمت انو كان بيحبها واتجوزت بابا وعلشان كده قتلها
نادر كان بيسمعو والدموع في عنيه ومش قادر يقولو انو فاهم غلط وان امه كانت عايزه تقولو ان سالم ابوه ولا قادر يقولو على الي بين ابوه وامه سكت وهو حاسس بوجع شديد من ناحيته لاول مره
سراج نزلت دموعو بالم وحسره وقال..انا فضلت جمبها وهيه مقتوله اليوم كلو… تخيل.. شوفتها وهيه بتموت قدامي ومقدرتش اعمل لها حاجه فضلت انيم فيها واغنيلها فاكر..فاكر انها هتنام وتقوم كويسه فضلت كتير شايفها بتتوجع ومش عارف اعمل حاجه لحد ما بطلت تتحرك قولت خلاص نامت وشويه وتقوم فردت دراعها ونمت عليه واتخبيت في حضنها ونمت.. نمت وانا فاكر اني هصحى الاقيها وفعلا صحيت على صوت بابا وهو بيدور علينا معرفش ازاي عرف مكانا المهم انو لقانا كنت عايزه يقومها كنت عايز اشوفها بتتكلم تاني….وبقى يبكي بحرقه شديده
بقلمي..زهرة الربيع
سراج مكانش مهتم انو بيشكي لالد اعداءو كل الي حاسس بيه وجع شديد في صدره وعايز يطلعه بس مسح دموعه فجأه وبصلو بغضب وقال..عرفت ليه عمرنا ما هيكون بينا محبه لان ببساطه ابوك قتل امي قتل الانسانه الوحيده في الدنيا دي الي حبتني من قلبها وقتل معاها براأتي وخلاني كرهت كل الناس ومبقتش اتعامل غير بالكره حتى الانسانه الوحيده الي حبيتها مقدرتش اعاملها بمحبه عملتها بالعنف والقسوه الي طول عمرها في قلبي
نادر كانت دموعو بتنزل بحزن شديد مش متخيل الي عاشو اخوه وهما كانو في الجنه ونعيمها لقا نفسو فجأه بيحضنو بقوه وهو بيبكي وقال..انا اسف..اسف بجد
سراج اتصدم وبرق بشده وزقو جامد وقال..انت ايه حكايتك يا جدع انت بالظبط..خليك بعيد انا انهارده مش فاهمك ابدا واتنهد وقال…بقولك ايه متتدخلش في حياتي تاني يا نادر احسنلك وملكش دعوه بيا لاني على اخري منكم والله اخلص عليك واخد فيك اعدام وما يهمني
سراج لسه هيمشي نادر قال ..طب ما انت قتلت طارق مش كده نبقى خالصين
سراج اتنهد وقال في نفسو يا ريتني كنت قتلتو يا رتنا خالصين كنت ارتحت وبص لنادر وقال…لا مش خالصين ..هنبقى خالصين لما اققتلك انت يا نادر
نادر بصلو وقال بحزن..لدرجادي بتكرهني
سراج قال بغل …تؤ .. لا بس عارف انت ابه بالنسبه لسالم انا عارف انك رجليه الي مسنود عليها لحد دلوقتي انا عارف بيحبك قد ايه وهيزعل عليك قد ايه متأكد انو هيموت بحسرتو لو قتلتك ..فخاف على نفسك يا نادر ومتدخلش في حياتي تاني
سراج مشي بغضب رهيييب ونادر قعد على الكرسي بحزن وألم قال…مستحيل مستحيل تتقبلنا او تحبنا بعد الي حصلك ده انا بضحك على نفسي مفيش فايده ابدا
نادر هدي شويه وطلع عند فتون مبيحسش ان الدنيا سهله غير وهو معاها اول ما دخل فتون قامت بسرعه وقالت ها انزل ..انزل اشوفو
نادر اتنهد وقال مشي
فتون بصتلو وقالت بعصييه..ايه مشي مش قولتلي هتتكلم معاه وتخليني اشوفو
نادر بقى يقلع هدومو بلامبالاه وقال بحزن…مرضيش يستنى هوديكي بكره تشوفيه نامي وسبيني دلوقتي
فتون استغربت نبرة الحزن الي في صوتو قربت منو وقالت مالك يا نادر ..هو سراج دايقك في حاجه
اول ما قالت كده نادر بصلها بدموع وحضنها جامد وقال..انا تعبان يا فتون تعبان قوي خليكي جمبي ارجوكي
فتون غمضت عنيها بحزن وقالت..انا جمبك يا نادر انا ديما جمبك وقعدو على السرير وهو لسه في حضنها فضلت تهديه وتطبطب عليه لحد ما نام
في صباح يوم جديد الكل كانو بيفطرو سوا وكلهم حاسين بصداع علشان المنوم الي أخدوه
سالم قال..هو انا ليه مش فاكر نمنا ازاي امبارح ولا ازاي دخلت اوضتى ولا حاجه كل الي فاكره اننا كنا بنتعشى وشربنا عصير وبس
علا قالت…وانا وخالد نفس الحكايه
اما نهى تقريبا فهمت ان فتون علشان تهرب مع عدي حطت لهم منوم بس كانت متغاظه ان نادر مش متعصب عليها ولا طلقها ولا فيه اي حاجه جديده
فتون كانت مرتبكه من كلامهم ونادر حب يداري على الموضوع وقال..سيبك من النوم دلوقتي عارف ان الخبر بتاع الشركه الألمانيه طلع حقيقي
سالم قال..ايه يا خبر دي مصيبه
خالد قال…ليه يعني احنا في شغلنا وهما في شغلهم مالنا ومالهم
نادر بصلو وقال..مالنا ازاي بس يا خالد دول داخلين بتقل رهيب وناويين يا خدو كل صفقات العربيات لسنه دي يعني تقريبا نص السوق متعاقد معاهم علشان كده انا قررت ندخل المنقصات ونحاول نضم اكبر الشريكات لينا وبالفعل ضميت اتنين وفاضله شركه واحده لانها هتغلبنا شويه
سالم قال بفخر..برافو عليك هو ده الشغل لازم نكون قوه زيهم كمل.. بس شركه مين الي هتغلبنامفيش شركه دلوقتي ترفض تتعاقد معانا احنا اعلى نسبه في السوق
نادر ابتسم وقال..معاك حق بس الشركه دي بقى اهم من اي شركه وتعتبر زي شركتنا واكتر
سالم قال…شركة مين دي وانا اكلمهم
نادر ضحك وقال..لا بلاش انت علشان عمرهم ما هيوافقو
سالم بلع ريقه وابتدى الشك يدخل قلبو وقال بغضب…تقصد مين
نادر ابتسم وقال وهو بياكل بلا مبالاه..الي جيه في بالك بالظبط… شركة الطحاوي
بقلمي…زهرة الربيع
الكل برقو بزهول شديد وفتون شرقت وبقت تكح ونادر اداها ميه وهو بيقول..ببرود..سلامتك يا قلبي
نهى قالت ..انا عارفه اني ميحقليش ادخل بس ده قرار مش في محلو ابدا يا نادر
نادر بصلها وابتسم وقال…لا ادخلي براحتك ما انتي يا ما ادخلتي ..بس عارفه كويس انك هنا المناقصه هتم في مارينا والجو هناك جنان هاخدك معايا تاخدي خبره علشان شغلك وبالمره اعرفك على سراج الطحاوي شركنا الجديد وقال بنبره غريبه..هيعجبك قوي
نهى اتوترت جدا وخافت يكون كشف الي بنها وبين سراج بس هدت نفسها لانها فاكره ان محدش يعرف حاجه عن علاقتها بسراج ولا حتى فتون متعرفش انها شافتهم قبل كده
سالم قال بغضب..انت مش هتعمل الي في دماغك ده الا شركة فؤاد احنا مش هنشارك فؤاد لو انطبقت السما على الأرض
نادر بصلو وقال بغضب مكتوم..احنا مش هنتمم حاجه مع فؤاد احنا شغلنا هيبقى مع سراج…. سراج يا بابا اظن كفايه بقى كفايه..وادعي ان هو يوافق…ورما الفوطه من ايده وخرج بسرعه وهو في قمة غضبو
عند سراج طلع من النجمه وفضل مستنى تقى تحت بيتهم لحد ما اخيرا نزلت اول ما شافتو اتقدمت عليه بغضب وقالت…عيزاك كويس انك جيت
سراج ابتسم وقال بوقاحه..انا عايزك اكتر وحشتيني
تقى قالت بغضب اكبر…بقولك انت مبهزرش عايزه نتكلم ونفض الي بنا اتفضل لو سمحت
سراج اتنهد وفتح باب عربيتو وقال..طب اطلعي ونقعد في اي مكان
بس تقى قالت بعصبيه…مش راكبه معاك.. هنا فيه كافيه قريب هنقعد عليه
سراج بص للمكان كده وقال…احم…هنقعد في المكان ده يعني
تقى اتنهدت بضيق وقالت بغضب مكتوم…معلش المكان مش قد المقام تعال على نفسك يا سراج بيه هما كلمتين ورد غطاهم
سراج بصلها وقال بمعاكسه..انا مستعد اقعد معاكي ولو في جهنم
تقى قالت بغيظ..امممم ..جهنم دي هتتشوي فيها لوحدك ان شاء الله يلا قدامي
سراج ضحك ومشي معاها وقعدو على كافيه وسراج لسه هيتكلم تقى قالت بحزم…ايه الي ممكن اعملو واتطلقني وتبعد عني وعن اهلي انا مستعده لاي حاجه
سراج اتنهد وقال بحزن..والله ما انا يا تقى مش انا الي خطفتها ولا حتى ابويا والله ده نادر ..نادر خطفها و
تقى ضحكت جامد وقالت…يالهوي على الخيالك الواسع.. بقى نادر خطف اختي علشان يخرجك من السجن.. نادر ده الي قتلت اخوه…الي من يومين بس كنا واقفين طابور نترجاه علشان ميخلصش عليك
سراج اتنهد وقال..انا عارف انك مش هتصدقيني بس ده الي حصل انا بقالي يومين مش فاهمو و
تقى قالت..يا اخي كفايه كدب حل عني انت مبتحسش مش طيقاك اعمل ايه يعني هو بالعافيه حس يا اخي
سراج حس بنار جواه من كلامها وقال بعصبيه..انا الي احس ده انا مسبتش حاجه معملتهاش معاكي اعمل ايه اكتر من كده.. ليله ما هديتي احلامي فوق دماغي كنت انا بخطط لحياتي معاكي وشكلها الي طول عمري احلم بيه وانتي كنتي بتخططي ترميني في السجن وتقوليلي احساس الي ذيك ميعرفش الكلمه دي اصلا يا تقي
تقى بصتلو بغضب اكبر وقالت..تمام اول مره احس اني عملت حاجه صح انا هدتلك احلامك وحياتك الي كنت بترسم لها مش كده ولما انت قتلت جوزي ليله فرحي ودمرت حياتي الي رسمتها وانا طايره من السعاده ووقعتني لسابع ارض وشفت الموت بعيوني وراح انسان كل ذمبو انو حبني ده كان ايه يا ابو احساس
سراج اتنهد بحزن وقال بدموع…با تقى في حجات كتيره متعرفيهاش انا الناس دول مقدرش اتعامل معاهم غير كده مش بايدي حظك انك اتجوزتي الزفت ده بذات حظك كمان انك ركبتي عربيه نادر انا ..انا عمري ما أذيكي ولا افكر ده انا افديكي بروحي
تقى قالت بغضب رهيب وصوت عالي..تمام وانا اعتبرت ان كل كلامك صح وعلشان كده هكون صريحه معاك انا عمري ما حبيتك وعمري ما هحبك متضيعش عمرك اونطه ولو لسه فيك سنة رجوله طلقني وابعد عني
سراج اتنرفز ولسه هيرد فيه شباب قاعدين وراهم واحد منهم قال…الرجوله كلها هنا بس انت جرب يا قمر
الباقي بقو يضحكو وتقى بلعت ريقها بخوف لما شافت نظرات سراج الي كانت متطمنش ابدا واتقدم عليهم بغضب مرعب
تقى جريت وراه وهيه بتقول..سراج استني يا سراج بس مكانش شايف ولا سامع وقف قدام الشاب الي اتكلم وبصلو بغضب رهيب وقال…يا حياتي عليك قوم وريني نفسك كده
الشاب وقف وبصلو بغضب وقال…عايز ايه يا جدع انت على الصبح يلا خد المزه الي معاك ومشي مش فايقلك
سراج ابتسم بطريقه تخوف ووووو
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عذابي)