رواية ابن خالي الفصل العشرون 20 بقلم صفاء عوض
رواية ابن خالي الجزء العشرون 20
رواية ابن خالي البارت العشرون 20
رواية ابن خالي الحلقة العشرون
شكرا كتيييرة اوي علي دعواتكم الحلوة يسعد قلبكم يارب
_____
بعد فترة قعده علي طرف السرير بتعب ، تتزكر ما جعلها تبقي في البيت
فلاش باك
كانت علي البلكونة ونسبه لبعد غرفتها من غرفه رفيع كانت تاخذ راحتها ، فوقفت علي البلكونة و ماهي الا دقايق وجدت من يسحبها لحضنه
وقار بخضة : رفييع
رفيع بغيرة : اه رفيع ايه مش مرحب
وقار : ابعد بقي انت مجنون
رفيع بغيرة مفرطة : ممكن تقولي لي ازاي تقفي كدا بملابسك دي
وقار بشهقة : انت قليل ادب ، بعيدين انت مالك وازاي تدخل فيني هاا
رفيع وهو يجذبها اكتر اليه دون وعي : انت مالي ياوقار و حالي و سعادتي
وقار تحاول ان تخرج حضنه : ابعد بالله ابعد دلوقتي بشوفنا اقولوا ايه
رفيع بتنهيدة : للدرجة بتكرهي قربي
وقار : انت جوز اختي
رفيع بصوت عالي نسبيا : بس مش اختك
وقار : لا اختي حتي لو بالتربية ، يلي اطلع بقي اطلللع
رفيع : ماشي يا وقار بس مش حا اسيبك ، ابدا واتجه للخارج ، بينما قعدت وقار تبكي بشدة ، اتجهت الي الخزانة واخدت ملابسها مقررة ترك البيت ، وما ساعدها وجود البيت فارغ ، اتجهت الي بيت والدتها و فتحت الباب ، دخلت : يا الله اشتقت ليك ولي ربحتك وريحة ماما فيك ، اتجه الي الصالون تركت حقيبتها وثم بدات تنظف بعد ان شمرت كم ثيابها وارجعت الحجاب للخلف وعقدته .
الساعه الحادي عشر ليلا سمعت طرقا علي الباب ففتحت وجدت خالها زبن ومعه رفيع الذي ينظر لها نظرة تكاد تقتلها
وقار : اتفضل يا خالي
زين بعد ان دخل وجلس علي الاريكة : ممكن اعرف ليه سبتي البيت وماقولتيش لحد
وقار : معلش يا خالي بس يعني حابه اقعد لوحدي
زين : ليه في حد داقك قولي وانا اخدلك حقك
وقار وهي تنظر الي رفيع ثم ترجع بصرها لخالها : لا ياخالو مفيش مزعلني او مدايقني انا بس حابه اقعد لوحدي
زين : مافيش من الكلام دا انتي بنتي و مستحيل تبيتي بعيد عني يلي قومي تعالي. وانت يا رفيع خد الشنطة
رفيع اخذ الشنط : يلي يا بنت عمتي
وقار بعند : لا مش رايحة محل
زين : ايه حتكسري كلام حالك وقبل ان يكمل وضع يده علي قلبه وتاءلم
رفيع و وقار : خالي ، باابا
حمله رفيع وادخله الي الغرفه
زين بتعب : ريحيني يا بنتي
وقار بدموع : خالي حاضر بس يجي الدكتور و دخل الدكتور و بعز فترة
الدكتور : ضغه وطي نتيجة الزعل و ممكن لاقدر الله تجيه جلطة فلو سمحتو بلاش تزعلوا هو دلوقتي كويس ، عن اذنكم
دخلت المطبخ لكي تجهز عصير لخالها فدخل رفيع و حضنها من الخلف همس : صدقيني في الحالتين مش سايبك. ، بس تصدقي فكرة حلوة تقعدي هنا اهو انقل معاك
وقار بغضب : انت قليل الادب ثم خرجت مسرعه
رفيع : اسف بس لازم تروحي معانا قعدتك لوحدك غلط
باااك
كانت شوق تموت غيظا من حب رفيع لوقار الذي بان لها تحدثت مع صديقتها عبر التلفون : بقولك دا بعشقها من قبل حتي ما تسكن هنا
الطرف الثاني: طيب ما تخلصي منها
شوق بخوف : لالا مهما كان دي اختي
الطرف التاني بسخرية : يا بنتي دا علي انا نحنا عارفين كويس انك ما بتحبيهاش بلاش بقي
شوق : حتي لو مش بحبها مش حاقدر اقتلها
الطرف التاني : انتي مش حتعملي حاجة حتدفعي فلوس وبس
شوق : طيب طيب سيبيني افكر
___ زين يجلس علي كرسي الاجتماع في المساء و بجانبه رفيع ناقش احدي المشاريع مع عملاءه و وبعض الموظفين اخذ وقت تجاوز الثلاث ساعات ثم خرجوا
زين : تعال يا رفيع عايزك
تحرك رفيع خلفه الي دخل المكتب فجلس زين بجواره : مالك يا ابني مهموم ليه
رفيع بتعب : مش عارف يابابا تعبان اوي
زين : من حبك لوقار
صدم رفيع فقال زين : ما تتصدمش انا عارف انك بتحبها وهي كمان بتحبك
رفيع : بس هي عنيدة اوي
زين بحكمة : وانت عايزها توافق وهي اصلا بتعتبرك جوز اختها
رفيع بدموع : بس بعشقها يا بابا ثم امس كف والده وقال برجاء : والتي يا بابا اتكلم لي معاها ، هي بتحبك وحتسمع منك ، قولها اني بحبها
زين ضمه الي صدره بقوة : اششش اهدي صدقني لو ليك معاها نصيب حتخده صدقني
___ كانت وداد تجلس في الصالة تنتظر رجوع زين ورفيع بينما تتحدث مع بطة علي التلفون من وقت سفرها وهي لم تتحدث معها الا قليل
خرجت شوق من المطبخ وسكبت بكل خباثة زيت علي السلم عندما علمت من وداد ان وقار ستنزل و جلست بجوار حماتها
__ بعد تلت ساعه في ذات الوقت الذي نزلت وقار كان دخل زين ورفيع فاستاءذن زين بالصعود الي غرفته و رفض ان تاءتي معه وداد
جلس رفيع بالقرب من شوق مع ترك مساحة لم يتمهل في جلسته والا سمع صوت صرخة قوية
جرا كلا من شوق و وداد و رفيع الي ناحية الصرخة فوجدت زين علي الارض والدماء حوله
رفيع بصدمة : بابااا
شوق بهمس : مش معقول
وداد تبكي : زين زين حبيبي قوم زيين
حمله رفيع واتجه الي الخارج بينما تحركت خلفه كلا من شوق
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)