روايات

رواية رفيقي الى محكمه الاسره الفصل الأول 1 بقلم فرح وائل

رواية رفيقي الى محكمه الاسره الفصل الأول 1 بقلم فرح وائل

رواية رفيقي الى محكمه الاسره الجزء الأول

رواية رفيقي الى محكمه الاسره البارت الأول

رواية رفيقي الى محكمه الاسره الحلقة الأولى

_ انتي اي اللي جابك هنا!!
= اظن ان دا بيت عمي واجي في الوقت اللي احبه.
_ اه بس ياريت تبقي زياره خفيفه
» سيبته ومردتش عليه ودخلت جوه عند الصالون لقيت عمي ومراته وعيال عمي قاعدين.. دخلت وسلمت عليهم واحضان وبوس بص الامراض كلها كانت بتستغيث مننا «
~ والله البيت نور يابت اخويا
= البيت منور بناسه يا عمي والله
* انا هقوم احضرلك الوكل يا زينه البنات عقبال ما تغيري عشان شكلك تعبان من السفر يا قلب امك
= تسلميلي يا مرات عمي..حاضر هقوم اغير
» طلعت عشان اغير وكالعاده مش فاكره انهي اوضه اللي بقعد فيها كل مره..اعمل ايه البيت كبير وانا بنسي يجماعه بنسي.. فضلت العب حادي بادي كرومب زبادي لحد ما ايدي جت علي اوضه قولت بااس هي دي اوضتي..مسكت اوكره الباب ولسه هفتح لقيته طلع هو كمان من الاوضه وخبطنا في بعض «
_ خير الهانم واقفه عند اوضتي ليه
= وانا هقف عند اوضتك ليه..انا بس نسيت مكان اوضتي وافتكرت انها دي اوضتي
_ اوضتك اللي جمب الاوضه دي.
= اه ماشي شكرا
_ وياريت متاخديش راحتك اوي في البيت
= لما يبقي بيتك ابقي اتكلم..وياريت بقا تبطل تتكلم معايا اصلا عشان مبقتش احب اسمعك
» وسيبته ودخلت اوضتي والدموع اتراكمت في عيني..هو ليه بيعمل كده..مش كفايه سابني في اكتر وقت انا كنت محتجاله فيه..سابني عشان قبلت بعريس انا كنت مغصوبه عليه وهو عارف دا.. وعارف ان بابا كان هيقعدني من الجامعه لو رفضته.. هو عارف اني كنت بحبه بس سابني مع اول مشكله حصلت.. «
» غيرت هدومي ولبست فستان نبيتي وطرحه اوف وايت ونزلت قعدت وسطهم لقيت مرات عمي حطت الاكل «
*يلا يا تسنيم يابتي كُلي انا عملتك الوكل اللي انتي بتحبيه*
= تسلم ايدك يا مرات عمي
» قعدت اكل وكان الاكل جميل فعلا.. وبعدها شربنا الشاي وقعدت وسطهم «
نهي:- اي يا توتا مش ناويه تتخطبي بقا ولا اي عايزين نلبس سواريه وناكل جاتوه
تسنيم:- مش عايزه اصدمك يا نهي والله بس لا مش هتخطب
مراد:- والله انا من رأي المتواضع انها تتجوز علطول الباقي دا شكليات
تسنيم:- ممكن متقولش رأيك تاني.!!
وليد:- يعني هتترهبني ولا اي.. الحق يا حج بنت اخوك مش عايزه تخلينا نلبس بدل من ام زراير دي
عمي:- تسنيم دي ست البنات.. يعني اللي هياخدها لازم يبجي زين الرجال وانا مهجبلش لبنت اخوي اي حد لازم يبجي متنجي ع الفرازه
تسنيم:- روح ياشيخ ربنا يكرمك ويعلي مراتبك قادر يا كريم
يزن:- سلام عليكم
الجميع:- وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عمي:- وه..اي يا يزن محدش شافك واصل من ساعه ما بت عمك شرفت البيت.
يزن ببرود:- معلش يا ابوي كنت مشغول شويه.
عمي:- طب اجعد يا ولدي
يزن:- حاضر يا ابوي
مراد:- احضرنا يا يزن في الحوار دا
يزن:- خير.
مراد:- الهانم بنت عمك مش عايزه تتجوز ..
يزن:- براحتها
مراد:- براحتها ازااي يجدع اومال انا هشقط بنات في فرح مين غير فرحها
تسنيم:- ما تشقط من اي فرح تاني ياعم انا مالي
مراد:- لا ما الصراحه صحابك حلوين اوي
تسنيم بصوت واطي:- تصدق انك قليل الربايه
مراد بصوت واطي:- طب و موطيه صوتك ليه خلي ابويا يعرف اللي عمال يقول عليها ملاك دي بتقول ايه
تسنيم:- ما انا ملاك فعلا
نهي:- بتتوشوشو تقولو ايه
تسنيم:- وانتي مالك يا حشريه
مراد:- ايوا صح انتي مالك يا حشريه..واحد وخطيبته بيتكلمو بتتحشري ليه
» وطبعا كلنا ضحكنا لان انا اصلا اكبر من مراد ب 3 سنين و اكبر من نهي ب سنتين.. و وليد قدي بالظبط بينا يومين بس وزفت الطين اقصد يزن اكبر مني ب اربع سنين «
» طلعت فوق ع السطح بتاع البيت بالليل.. اد اي الڤيو تحفه الجو حلو اوي هو ساقعه سيكا بس مش حوار يعني نستحمل لأجل الراحه النفسيه دي..المهم اني عملت قهوه وجبت شكولاته وشغلت فيروز وحطيت الهاند فيري في ودني وفضلت كده لحد ما غلبني النوم ع الكنبه اللي علي السطح «
~عند يزن~
» كنت قاعد في اوضتي ومش متخيل ازااي هي قاعده في الاوضه اللي جمبي وانا مش عارف اكلمها..نفسي اروحلها واخدها في حضني واقولها مكنش قصدي ابعدك عني بس انا كنت مجروح من قرارك دا.. بس حتي انا لما بقابلها بعاملها زي الزفت.. مع ان من جوايا عكس كده تماما من نحيتها..«
يزن وهو يحدث نفسه:- وبعديين بقا انا هفضل رايح جاي في الاوضه شبه الفرخه الدايخه كده.. طيب ماهي وحشاني بصراحه وهي نونوت في دماغي اروح اكلمها دلوقتي انشالله اتف عليها وامشي بس اشوفها
» واخيرا.. اخدت قراري اني اخبطت عليها بحجه ان ليا شاحن في اوضتها انا كنت ناسيه وبالفعل روحت وخبطت..خبطت كتييير اوي مردتش رجعت اوضتي يائس بائس حزين شكلها نايمه جامد.. المهم اني كنت حاسس اني مخنوق وعايز اشم شويه هوا ف طلعت ع السطح شويه وكانت المفاجأه اني لقيتها فوق نايمه.. «

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيقي الى محكمه الاسره)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى