رواية جنون حنين الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد
رواية جنون حنين الجزء الثاني الجزء الثاني
رواية جنون حنين الجزء الثاني البارت الثاني
رواية جنون حنين الجزء الثاني الحلقة الثانية
في منزل نور **
نوربصوت عالى:
ياحوحو انا رجعت البيت فينك
خرجت امي من المطبخ بغضب:
مش ميه مره اقولك بلاش حوحو دي انا بلعب في الشارع معاكي يابت
نور:
الله بقى ياحوحو مش بدلعك يامامتي وانا عندي كام حوحو علشان ادلعها
حيات بضيق:
اه كلى بعقلي حلاوه يابت وبعدين اتأخرتي ليه دي النص ساعه ياماما مع صحبتي وحشاني
نور بهزار:
على فكره المربه احلا من الحلاوه وبعدين القعده احلوه بقى وطولت غصب عني والله
حيات:
القعده احلوه يابت حوحو يووه قصدي حيات عدتيني يخرب بيت الي يجيب بنت زيك ياشيخه
نور بفرحه:
فكيها بقى ياحوحو وتعالى عندي ليكي خبر بمال قروون والله مش حتصدقي
حيات:
قولى ياخرت صبري في الدنيا
نور:
نفسي اعرف ليه كل الامهات المصريه معندهاش غير الجمله دي بس ماعلينا تعالى اقولك
حيات بضيق:
بقى كل الامهات طب تعالى افرجك غيرها ايه
جرت نور ودخلت اوضتها تتحمي من امها
:اهدي ياحوحو كده غلط على صحتك ياحجه وبعدين نسيب ام الموضوع المهم ونمسك في الكلام ده دلوقتي
حيات :
طيب افتحي وقولي قبل ماابوكي يشرف
فتحت نور الباب وخرجت:
هو ده الكلام الحلو اسمعي ياستي انا حصل وحكتها عن مصطفي والى حصل
حيات بعدم تصديق:
انتي بكذبي يابت ظابط وحيبص لوحده زيك ازاي
نور بضيق:
وبعدين ياماما انتي شايفه بنتك قليله والا ايه دنا كان عيني على مقدم كبير بس اهو النصيب بقى
حيات بضحك:
ههههه النصيب يابت بطني ماشي روحي غيري وانا ححط الأكل بباكي على وصول
نور بفرحه:
فريره مدام الأكل موجود
حيات:
والله في عونه الي حيبقي من نصيبك ياهبله والله
(ودي مقوله كل ست مصريه ربنا يخلهم ليا اجمعين 😂🤲🏻)
دخلت نور وغيرت هدومها وفجئه الفون رن جرت ومسكته لقته رقم غريب قالت يمكن مصطفي وبيطمن بس ردت علطول
نور:
الوو مين؟!!
:الوو معايا الأنسه نور
نور:
نعم مين؟!!
:انا الظابط مروان جوز حنين صحبتك
نور بسرعه:
اهلا اهلا مروان باشا والله الفون بقول بينور ليه كده
مروان بضحك:
الفون بينور عادي دي طبيعته بس مش حوارنا ده انا عاوز اقابل حضرتك ممكن
نور بخوف:
اكيد ياباشا تأمر بس ممكن حضرتك اعرف ليه
مروان:
لما تاجي بكره في المدوريه حقوله ليه
نور بخوف:
حاضر ياباشا وربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
مروان:
هم مين دول؟ قصدك مين؟!
نور:
لا قصدي على الظباط والسجن ياباشا بس
مروان:
ههههه تمام بكره الساعه سبعه بالدقيقه تكوني هناك
نور بخوف:
من سته ونص حتلقاني على باب مكتب سعتك ياباشا
مروان:
ههههه تمام سلام
نور:
سلام
نور بقلق:
هو طلب مني اروح هناك ليه انا مش مطمنه يكون حيسجني زي ماقال في الجزء الاول لا لا ياربي انا غلبانه ومش وش سجون دي حوحو تموت فيها والله
تسمع صوت امها من الخارج **
حيات:
يابت يانور بباكي وصل اخلصي خلصت روحك يازفته
نور ببتسامه:
ونعم الام بتموت فيا والله 😂
……….
تاني يوم في المدوريه **
مصطفي:
يازفته استني عاوزك يابت يخرب بيت الي قال انك اختي
هند بنرفزه:
في ايه يازفت على الصبح عاوز ايه فلقتني ياشيخ
مصطفي:
في اخت محترمه تكلم اخوها بطريقه دي
هند:
مش انا اتكلمت باطريقه دي
مصطفي:
ايوه حصل
هند بسخريه:
خلاص يبقى فين ووسع من طريقي انا جعانه وامك مش رضيت تعمل اكل وسع من وشي
مصطفي:
مش همك غير على بطنك بس يابت سوسن وانا جزاتي اني كونت حاخدك نفطر بره احسن انتي فقر اساسا
هند ببتسامه:
طب مش تقول كده دنت اخويا حبيبي القلب كله تعالى بقى ناكل علشان انا على اخري
مصطفي بضيق:
بت وضيعه مستغله فعلا
هند:
بتقول حاجه ياديشا؟!.
مصطفي:
لا ياختي قدامي خلينا نزفت قبل التمرين
وخدها ومشو للكافتريا خارج المدوريه **
وصلت حنين اخير امام المركز وبتتخانق مع السواق
حنين:
ياسطا والله كده غلط انا بحاسب على الطريق بس كده سرقه وانا قدام المدوريه وممكن اسجنك
السواق بضيق:
كل ده على نص جنيه مش معايا فكه اقولك خدي الفلوس كلها وخلي عني احسن
حنين:
ليه بتبقشش عليا حضرتك انا مواطنه وبدفع زي غيري بس الاستغلال مسكتش عنه ابدا
السواق بضيق:
طيب عاوزه ايه دلوقتي مني امي علشان امشي
حنين:
النص جنيه وتمشي ده حقي ومش حسيبه
السواق بضيق:
ماقولت مش معايا فكه وانا مسامح بس حلى عندي عاوز امشي
حنين:
لا بقولك ايه مش حتمشي غير وحقي معايا
:حنين انتي بتعملي ايه هنا
السواق:
الحقني ياباشا موقفاني علشان نص جنيه وانا عندي شغل
حنين بنرفزه:
بقولك كلامك معايا انا طلع فلوسي وامشي
مروان:
حنين خلاص انا حديكي النص جنيه وسبيه يمشي
حنين:
لا يافندم شكرا انا حتصرف في اموري لوحدي طلع ياعم عندي تدريب جوه حتاخر كده
السواق طلع الفلوس كلها الي في العربيه وقال
:والله ماعندي اهو شوفي بنفسك انشلا تاخديهم كلهم بس حلي عني عندي شغل تاني
حنين بغضب:
ليه شايفني حرميه والا بلطجيه يعني والله مانت متحرك قبل الفلوس انا بقولك اهو
مروان حاول يفتش من عنده ولقي الحمد لله
مروان:
اهو انا عندي الحمد لله اتفضل انت لو سمحت وانا ححل الموضوع
السواق بفرحه:
يزيد فضلك ويعلى مراتبك كمان وكمان ياباشا سلام عليكم
حنين:
ينفع كده حقي يضيع بسبب حضرتك
مروان:حقك ايه ده نص جنيه هو حد معاه اصلا في الوقت ده نص جنيه اصلا
حنين:
حقي والا مش حقي وانا حقي مسبوش ابدا
مروان بضيق:
تمام اتفضلي التدريب باقي عليه ساعه
………
في الكافتريا عند هند ومصطفي
:ممكن اقعد معاكم لو ده مش حيزعجكم طبعا
هند:
اكيد اتفضل عادي
مصطفي بضيق:
يتفضل ايه انا رجل كرسي قاعد يعني
هند:
في ايه يامصطفي هو طلب بزوق وبعدين مش حيقف في حلقك يعني
:انا اسف اني ادخلت كده بس مش بحب اقعد لوحدي وانا جديد هنا معندييش صحاب
هند بتعاطف:
لا عادي والا يهمك ابدا وحنا ممكن تبقي اصحابك عادي برضو والا ايه ياديشا
مصطفي بضيق:
اه اكيد
:تمام اعرفكم على نفسي انا اسمي خالد وشغال ظابط هنا تحت التدريب في المدرويه دي
هند:
اهلا اتشرفت بيك طبعا واحنا كمان ظباط هنا تحت التدريب برضو
هند بتكمله:
انا اسمي هند وده اسمه مصطفي اخويا
خالد:
اهلا انا اتشرفت بيكم اوي ويارب تكون صحاب اوي
هند:
اكيد اكيد يلا لازم ترجع بقى علشان التدريب
خالد:
وانا حاجي معاكم ممكن
هند:
تشرف طبعا مش كده يامصطفي
مصطفي:
تمام يلا اتاخرنا
…………..
داخل المركز كانت تمشي نور بخوف
:ياربي بقى انا كان نفسي صحيح ادخل قسم اشوفه وكده بس اسجن لا لا انا غلبانه ومش وش بهدله وبعدين اروح اسئل مين
دخل مصطفي وباصدفه شاف نور جرى عليها وقال
مصطفي:
نور يابت يانور انتي يابت
التفتت له نور وقالت بتفاجئ:
سيفو عاش من شافك ياراجل والله ليسه بفكر فيك ابن حلال مصفي
مصطفي:
ههههه مش شايفك امبارح انا ياهبله وبعدين بتعملى ايه هنا
نور بخوف:
اجيت اشوف الظابط مروان
مصطفي:
الظابط مروان وجايه تشوفيه ليه انت عملتي مصيبه والا ايه 😂
نور بخوف:
والله ماعرف ياخويا هو طلب مني اجي وبس بصراحه انا مش مطمنه متاجي معايا اللهي يخليلك عيالك يارب
مصطفي :
عيالنا بقى مش كده بس عند مروان وانا ماليش فيه والله ده ايده تقيله اوي بيقولو
نور بخوف:
يبشرك بالخير ربنا طب مكتبه في انهي مخروبه هنا بقى
مصطفي:
بس يابت يخرب بيتك انت قاعده في قلب الشرطه وبتشمي كمان
نور بغمزه:
بيتنا بقى مش كده 😂
اجت على صوتهم هند وقالت:
الله الله الله ايه ده بقى ياستاذ مصطفي مين دي!!
مصطفي بضيق:
هو يوم باين من اوله دي نور ياهند ودي هند يانور
هند بضيق:
يعني اطلعلها بطاقه دلوقتي بقولك مين دي مش اسمها
نور بنرفزه:
الله في ايه يأنسه متعصبه علينا ليه كده وانت مين علشان تسئلني كده اوعي تطلعي الي في بالي
هند:
انا ابقى اخته ياحبيبتي ومن حقي اعرف انتي مين
نور بفرحه وهي بتقرب تحضنها:
مش تقولي كده من الاول ياحبيبتي ان بعض الظن اثم صحيح
مصطفي بضحك وهمس
: والله انا موعود بالهبل دايما
نور وهند في تفس واحد:
انت بتقول حاجه يامصطفي
مصطفي بتراجع:
بسم الله الرحمن الرحيم لا بدا انا بس بعرفك ياهند دي نور صحبت حنين الي حكتلنا عنها
هند بفرحه:
الله انتي بقى نور والله انا كان نفسي اشوفك
نور بفخر:
اصلى مشهوره بقى اوديكي فين ياشهره
مصطفي:
نور لمي الدور يابت
نور:
كونت بهزر بس ياسيفو والله تمام ياهند احنا عملنا الجزء التاني تحبي تنضمي والا لا
هند:
اكيد بس عاوزه بطل جنتل مان كده وكرزمه حاضره
نور:
الله المستعان بقى انتي ونصيبك هو مين ده كمان
هند:
ده خالد اتعرفنا عليه جديد هنا
نور وهي بتبص عليه من فوق لتحت ومش مطنمناله:
اهلا اتشرفنا
خالد ببتسامه:
وانا اكتر انتي معنا هنا برضو
مصطفي بغيره:
لا مش معانا وتعالى بانور اعرفك مكتب مروان فين
نور:
تمام يلا
بعد مامشو قال خالد:
هو مدايق مني ليه يأنسه هند انا مش فاهم
هند:
لا متاخدش في بالك بس بان انه معجب بنور بس
خالد:
تمام ماشي
………..
في مكتب مروان وصلت نور اخير وطرقت الباب
مروان من الداخل:
اتفضل
دخل نور وقالت:
يزيد فضلك ياباشا انا اجيت اهو
مروان:
متأخره يأنسه نور عن الوقت
نور بهزار:
هو انا في مدرسه طيب سلام ابقى اجيلك في وقت تاني ياباشا
مروان:
أنسه نور انقضلي هنا اقعدي
تقدمت وجلست امامه وقالت:
ياعلى من مراتبك يارب كمان وكمان
مروان بضحك:
ليسا سامعها من شويه كده
نور بمرح:
مانا الي كاتباها في المشهد في الروايه 😅
مروان:
تمام وصلنا لروايه انتي هنا علشان كده بس
نور بخوف:
والله ياباشا مش زنبي انا والله دي حنين والله اقولك انا اصلا رفضت من الاول اكتبها ولو
قاطعها مروان:
باااس انا مش حسجنك خلاص متخافيش انا عاوز بس الجزء التاني نرجع انا وحنين بس
نور بارتياحيه :
مش تقول كده ياشيخ وقعت قلبي بس على العموم اكيد باشا هو ده الى حيحصل متقلقش
مروان:
تمام اعمل ايه بقى علشان نرجع في الاخر لبعض
نور:
انت مش بتحبها
مروان:
اكيد بحبها واوي كمان
نور:
تمام اتصرف على طبيبعتك بس وانا حرجعكم لبعض اوعدك
مروان:
ماشي وانا ححاول اقرب منها وفهمها الي حصل زمان كمان
نور:
كده فل وابقى قولي الي يحصل تمام امشي انا بقى
مروان:
تمام اتفضلي
……………..
في الخارج **
مصطفي بقلق:
ها حصل ايه حيسجنك صح
نور بضيق :
تف من بقك ياجدع طب مين حيكمل قصتكم غيري يعني
مصطفي:
لا عندك حق طب تعالى اوصلك
نور:
لا شكرا انا حمشي لوحدي
مصطفي بقلق:
حوصلك لبره بس تمام
نور:
تمام
…………….
بعد ساعه في موقع التدريب ***
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون حنين الجزء الثاني)