Uncategorized

رواية وفاء البارت الحادي عشر 11 بقلم آية عبده

  رواية وفاء البارت الحادي عشر 11 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الحادي عشر 11 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الحادي عشر 11 بقلم آية عبده

ساميه واقفه خارج العنايه ،جاءتها احدي الممرضات ، 
حضرتك ملهاش لازمه الوقفه دي ،روحي بيتك يامدام وارتاحي وتعالي بكره الصبح 
ردت بتعب ،انا استحاله امشي غير لما اطمن عليها????
بس يامدام انتي تعبانه والوقفه هتتعبك اكتر اسمعي كلامي روحي ارتاحي وتعالي الصبح 
ردت ساميه رافضه رأي الممرضه، هنزل اطمن علي خالد 
***********
منال وريم قامو بتغير ملابسهم ومنه ورامي  بانتظارهم بالخارج في عربيه عماد
ريم
نعم ياماما
اقتربت منها قائله ،عماد بيحبك
نظرت الي الناحيه الاخري وقالت مش وقته الكلام ده ????
ردت منال ،يابنتي اومال امته وقته صممتي علي الطلاق وانتم الاتنين روحكم في بعض وقبل علشان يبرهنلك انك مفيش غيرك هتملي عليه حياته وقلبه
تنهددت واغمضت عيناها رافضه تذكر تلك الذكريات وقالت ماما، انا مش هرجع ليه هو من حقه يبقي ليه طفل ، وانا ارض بور مبخلفش ????
انزعجت منال من حديث ريم ???? اسمعي ياريم انتي انفصلتي غصب عنه وهو قبل ولو كان ليه رغبه مكنش فضل مخليكي علي ذمته 15 سنه وقبل بكلام مامته واخواته ووافقهم ،لكن هو رفض واختارك انتي حتي بعد لما انفصلتم مش متقبل انك مش مراته وبقيتم اغراب 
برفض لحديث منال ???? خلاص ياماما مامنوش فايده الكلام ده
ردت منال يابنتي اعقلي وفكري 
ردت ريم خلاص ياماما ارجوكي انا تعبت سيبوني بقي براحتي 
تنهدت منال واقتربت من ريم واخذتها في حضنها ،خلاص ياريم هسيبك علي راحتك بس متظلميش عماد
???? حاضر ياماما ممكن يالا بينا علشان هما بره منتظرين واوعدك لينا كلام تاني في الموضوع ده بس نطمن علي وفاء الاول
خلاص ياحبيتي زي ماتحبي 
خرجت منال بصحبه ريم ووصت منال الممرضات زمائلها في المستشفي بأن يتفقدو وفاء من وقت لآخر ويطمئنوها في الهاتف
*************
دخلت ساميه تتفقد خالد وجددت محمد صديقه بالخارج يقف مع الشاويش
رد محمد ايه ده ياطنط انتي لسه هنا مروحتيش 
ردت ساميه لا مش هروح غير لما اطمن علي وفاء يامحمد استأذنت الشاويش بأن تدخل تطمئن علي خالد ووافق بدخولها 
ظل مستمر باغمائه ، اقتربت ساميه منه وقعدت بجواره ،ظلت صامته لبضع دقائق ثم قالت ،هتفضل ساكت كده كتير
لم يرد واكتفي بتمثيله
اكملت حديثها ،انا اعرفك كويس ياخالد قوم اقعد كلمني 
فتح احدي عينيه باستغراب ???? عرفتي ازاي
ردت طيب بس وطي صوتك الشاويش يسمعك 
????
انا عارفه انك هتعمل اي طريقه علشان تشوف وفاء
رد خالد طمنيني عنها يا عمتي
ردت لسه ياخالد بعد 48 ساعه وبعدين هنشوف النتيجه 
رد خالد مش العمليه نجحت 
ايوه نجحت وقدرو يوقفو النزيف ،بس هما مستنينها تفوق وبعدين يقررو
???? ربنا يستر ياعمتي 
ردت بحزن سامحني ياخالد  باكيه????
نظر لها فهو يعلم بماذا تقصد وعلي ماذا يسامحها ،ردمسامحك ياعمتي المهم وفاء تقوم بالسلامه وتبقي بخير 
ورد ايضا لازم تروحي ياعمتي 
هزت راسها وهي تبكي  بالرفض ،
اسمعي الكلام ياعمتي ومسك يدها وطبطب عليها متخافيش ومتقلقيش علي وفاء انا هنا معاها الليله دي ،روحي وتعالي الصبح قبل ماارجع الحجز ،روحي انتي تعبتي ،
اطمئنت لحديثه ووافقت ،حاضر ياخالد الصبح بدري هكون هنا 
رد محمد بره هيوصلك البيت
دخل محمد اثناء،حديثهم وقال له يوصل عمته ساميه 
رد محمد حاضر يالا ياطنط علشان اوصلك واثناء خروجه عمز لخالد علي الاتفاق الذي بينهم ????
وأشار خالد بيده ???? اتفقنا
**************
في سياره عماد 
يركز المرايا الاماميه عليها وينظر لها طوال الطريق وهي لمحت ذلك فتجاهلت نظراته ونظرت للجهه الاخري
واوصلهم الي المنزل 
ردت منال ،شكرا ياعماد تعبناك معانا 
رد لا ابدا مفيش تعب ولا حاجه ،واثناء نزول ريم من العربيه ، قال عماد بعد اذنك ياماما منال هتكلم بس كلمتين مع ريم 
نظرت منال الي ريم فوجدتها تضايقت 
ردت طيب ياعماد بس متخليهاش تتأخر 
رد مش هتتاخر هتحصلكم علي طول 
نزلت منال بصحبه منه بنتها ورامي وتركت ريم يتكلم معها عماد
ردت ريم بضيق خير يادكتور عماد عايزني في ايه
رد بزعل هه دكتور عماد
تجاهلت ماذا قال ونظرت الي الجهه الاخري
رد عماد انتي ازاي تضحكي للدكتور اسماعيل 
نظرت له نعم هو انت هتمنعني أضحك لمين ومضحكش لمين
رد ???? ايوه امنعك
ردت???? وبأي صفه تمنعني
رد???? بأي صفه بصفتي حبيبك وكنت جوزك
ردت ???? كنت جوزي دلوقتي انت ملكش حكم عليا
رد???? قسما بربي ياريم لو شفتك بتضحكي ليه او لاي حد 
قطعت كلامه بغضب ???? هتعمل ايه يعني 
رد ????هطربقها فوق دماغك وهرتكب جنايه
???? انت الظاهر اتجننت اعقل يادكتور انت كبرت علي حركات المراهقين دي
???? رد حركات مراهقين ،طب والله جربي تكسري كلمتي وانا هوريكي بقا الجنان ال علي كبر وحركات المراهقين شكلها إيه
ردت وصرخت في وجهه???? اوووووووف ونزلت من العربيه
مسرعه واتجهت الي العماره وصعدت ودخلت بيتها مسرعه وعلي وجهها ???? غضب ،رأتها منال
ريم مالك 
دخلت ريم مسرعه واغلقت عليها باب غرفتها 
ردت منال وقالت لنفسها هو في إيه مالها ،جاءها اتصال علي موبايلها نظرت وكان عماد ردت 
الو ايوه ياعماد في ايه. ريم مالها
رد عماد ريم وصلت ياماما منال 
ايوه ياابني بس في ايه مالها 
معلش ياماما منال هقفل دلوقت واغلق الهاتف 
ردت منال وقالت لنفسها هو في ايه!!!!!
***********
في المستشفي 
اطمئن ان المستشفي هدئت وذهب اليه 
اوعي تقل بعقلك وتهرب هتوديني في داهيه صاحبك مفهمني انها مراتك هساعدك وهسيبك تشوفها للسبب ده
رد خالد وانا والله ياشاويش مش هنسالك المعروف ده وهردهولك 
رد ناصر الشاويش ،هتلبس بالطو الدكاتره كأنك دكتور وتدخل العنايه تطمن عليها وهستناك هنا في مكاني بس ترجع بسرعه
رد خالد حاضر مش هتاخر
لبس خالد البالطو الابيض واتجه الي مكان العنايه وظل الشاويش يترقب المكان له ، وصل لغرفه العنايه ودخل مسرع 
نظر لها???? ???? وانصدم من منظر تلك الاسلاك المتصله بجسدها ???? اقترب وحاول يمسك يديها ولكنه منع نفسه وتذكر حين قالت له فلااااااش باك
اياك تحاول تلمسني انا بقرف منك ????
بس انتي مراتي وده حقي
???? اخرس كلمه مراتي دي بكرها زي مابكرهك 
صفعها علي خدها صفعه قويه
ردت وفاء ببكاء ????ياجبان بتضربني 
رد خالد ???? واكسرلك رقبتك كمان ،انتي بتقولي لخالد عمار اخرس 
ردت وفاء انا بكرهك لو تعرف انت مكانتك ايه في قلبي هتقرف من نفسك يامتسلط يااناني 
بغضب ???? انا متسلط واناني ظل يضربها بقوه ???? حتي اغمي عليها من شده ضربه هدء ونظر لها وقال
انا عملت ايه انتي مستفزه بتفضلي تستفزيني واهو النتيجه مبشفش انا بعمل ايه حملها الي الغرفه وجاء ببرفان وظل يرش علي يده ويقرب يده من انفها فوقي ياوفاء ، افاقت تنفست وكتمت انفاسها بكره ريحه البرفان دي ،ابتعد عنها ،وقال 
هو انتي بتكرهيني للدرجه دي 
ردت بكرهك انا اكتر حد بيكرهك ،اعتدلت ووقفت ، اتجوزتني غصب وبتضربني وبتهيني وعايزني احترمك واحبك
رد خالد انا مطلتبش منك تحبيني انا طلبت انك تفضلي علي ذمتي 
ردت وفاءليه من حقي اعرف 
رد خالد مش من حقك انا أأمرك وانتي تنفذي 
انا مش هستمر علي كده طلقني 
اقترب منها مش هطلقك غير علي حثتي 
???????? ردت وفاء ربنا ينتقم منك انا بكرهك 
امسكها بقوه شكلك عايزه تنضربي تاني 
صرخت وفااء لاااااء،متضربنيش خلاص وجرت مسرعه الي الخارج 
نرجع من الفلاش باااااك 
قعد بجوراها باكيا ???? سامحيني ياوفاء فوقي وهنفزلك كل ال هتطلبيه انا اذيتك كتير ???? سامحيني وهبعد عن حياتك ???? انتي غيرتيني بقيت خالد تاني ،عمري ماكنت اتصور ان في واحده ست ممكن تغيرني او تكون سبب في تغيري حتي ???? سامحيني والله هبعد عنك بس عيشي وفوقي ????
عارفه يافاء انا ب
دخل عليه الدكتور عمر  
ايه ده انت مين وبتعمل ايه هنا 
بقلق وتوتر انااا كنت 
رد عمر كنت ايه نظر عمر لبالطو خالد ،انت دكتور هنا 
انااااا لا ايوه
رد عمر ايوه ولا لا وذاد قلقه من خالد ،
مردش خالد وصمت 
مسكه عمر واخرجه خارج العنايه 
وطلب امن المستشفي 
رد خالد سيبني دي مراتي وجيت اشوفها
رد عمر انت كذاب لابس بالطو وداخل ليها كنت عايز تعمل ايه
توسل خالد لعمر سيبني ارجوك 
عمر ظل يمسك خالد بقوه لكي لا يستيطيع الفرار واقترب رجال الامن وقال لهم عمر خدوه انتحل صفه دكتور ودخل العنايه متنكر 
رد خالد مستنكر بقولك محصلش دي مراتي واقسم بالله مراتي سيبوني والله مراتي
واخذوه رجال الامن لمحهم الشاويش ، وقال
 يامصيبتك التقيله ياناصر روحت في داهيه ????
يتبع..
لقراءة البارت الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى