رواية مرايتي الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد
رواية مرايتي الجزء الثالث
رواية مرايتي البارت الثالث
رواية مرايتي الحلقة الثالثة
ايات مشيت و هى على لسانها كلمة واحدة بس حسبي الله ونعم الوكيل
و بعد وقت راحت ايات لى اختها في المستشفى
اية.. ايات انتى كويسة مالك مش بتتكلمى ليه
ايات و اكنها في دنيا تانية
ايات.. اتجوز اتجوز يا اية يونس اتجوز عليا
و فقدت ايات الوعي
اية.. ايااات ايات ايات
اية بصرخ.. ساعدوووني
و بعد وقت في غرفة ايات في المستشفى اخيرا فاقت ايات
اية.. حمد الله على سلامتك يا قمري
ايات.. اه حاسه ان دماغي هتنفجر
اية.. انتى كويسة يا حبيبتي
ايات بابتسامة وجع.. اه انا مبسوطة جدا انا طيرة من الفرح جوزى و حبيبي و صديق عمري اتجوز عليا بعد كل السنين دى
اية.. اه يا ابن ا
ايات.. و اخر لم تش.تمى ها يتغير حاجة
اية.. انتى لازم تطلقي فورة و اوعي تقولي العشرة و القرف ده علشان منزعلش من بعض
ايات.. لا طبعا مش ها طلق
اية.. هو الزفت ده مسك عليكى ذلة و انا معرفش اتجوز عايزة ايه تاني فوقي بقا علشان بناتك و اللى جاي
ايات.. قصدك ايه
اية.. شكلي ها موت مشلولة من يونس الزفت بس يلا نصيب فضلتي تضغطي على بابا علشان يوافق و ادى النتيجة
ايات رجعت شعرها لى وراء بتعب
ايات.. اه اه يابا ياريتك كنت موتني ولا سمعت كلامى ياريتك يا امى كنتى موتني بعد اللى عملته علشانه بعني اوعي تقولي
اية.. للاسف يا ايات انتى حامل و مش ها ينفع لا فات الاوان
ايات.. بس انا مش عايزة حاجة تربطني بي الحيوان ده
اية.. طب مش تعرفي الاول
ايات.. انا فخورة جدا انى ام البنات و ها تجي بنت تالته
اية.. تو مش بنت خااالص
ايات.. معقول يعني حامل في قرد
اية.. امسكي نفسك جامد جدا
ايات.. مش ناقصة هزارك يا اية
اية.. نوران و نور و مهند
ايات.. مين الاخ اللى قولتي اسمه
اية.. ابن حضرتك
ايات.. اااية
اية.. والله مش بهزر انتى فعلا حامل في ولد ايات انتى ازاي مكنتيش حاسة أو عارفه كل ده يعني تلات أو اربع شهور ازاي مش حاسة
ايات.. انا فعلا كنت تعبانة و عصبية جدا بس كنت بقول من قرف يونس و تكليكو ليا في اي حاجة هى اللى عاملة فيا كده
اية.. ها تعملي ايه
ايات.. مش انا اللي ها عمل حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ربنا على القوى و المفتري اول حاجة انا لازم ارجع لي شغلي
اية.. دلوقتي
ايات.. مش ها ضيع دقيقه تانى من عمري علشان حد بعد كده و بناتي ها يتربو في حضني و ده كمان انا لازم اروح دلوقتي البنات
اية.. روقي انتى لسه تعبانة و بعدين مش هما عند جارتك سلمى
ايات.. ايوا بس برضو لازم اروح زمنهم مجنينين البت عايزة تتخنقي مع امجد يكش تول ..عي فيه انتى حره
اية.. والله العظيم ل انكد على امه ابن الجزمة
ايات.. براحتك خالص
ودعت ايات اية و رجعت على بيت جارتها
يونس قعد مع صاحبه هشام
هشام.. تبقا متجوز كل ده من غير ما تقولي
يونس.. لانى عارفك ها تقعد تعمل فيها شيخ
هشام.. تصدق انك اناني و ظالم و بعدين مالهم البنات ما هما نعم و رزق من عند ربنا و بعدين فى غيرك يتمني ضفر عيل
يونس.. مانت اللى مش عايز تتجوز
هشام.. والله تصدق مكنتش اعرف الحل انت عايزني اكسر حب عمري يا يونس سلمى مش بنت عمي بس لا سلمى دى حبيبتي و مراتى و بنتى ما شوفتش منها حاجة وحشة علشان اكسر قلبها و اوجعها مش بقولك كده بديك موعظ لا انا بقولك فوق يا يونس قبل ما تغرق فوق
يونس.. هشام مكنش قصدى
هشام.. محصلش حاجة بس انا مش عايز اعرفك تانى و الحمدلله انى معرفتش علشان مكنش اشتركت في جري.مة زى دى
فى بيت يونس في غرفة نوران و نور ( ملحوظة هشام يبقا صاحب يونس و جارو في العمارة)
ايات نايمة على السرير
ايات بدموع.. كل ده كان متجوز عليا انا كنت حاسه بس كنت بقول انى بخرف
سلمى.. ايات كفاية بقا على الاقل علشان البنات مينفعش يشوفكي كده
ايات بدموع.. يارتني كنت موت ولا شوفت اليوم ده
سلمى.. انا
ايات.. ابوس ايدك ابعدى عن الموضوع دى ست زبالة و لسانها ازب.ل
سلمى.. و انا اللى بقول على حماتى شيطاني.ة
ايات.. حماتك جانب دى ملاك بس على الاقل هشام بيصد مامته مش زى يونس
سلمى بدموع.. بس اكيد مع الزن ها يسمع كلامها
ايات بدموع.. هشام لو كان عايز يعمل كان عمل كده من زمن بس هو اختارك و فضلك عن أن يبقا اب يونس خان.ي
سلمى .. طب ارتاحي شوية انا ها خد البنات عندى مينفعش يشوفكي كده نامى و ارتاحي شوية تكون اية جات
سلمى كانت ها تمشي لكن وفقت على صوت ايات
ايات.. شكرا على وقفتك معايا من رغم ان عندك مشاكل مع حماتك بس دايما جانبي شكرا
سلمى بابتسامة.. مفيش شكرا بين الاخوات انتى اختى يا هبلة يلا نامى و متشليش هم الشقة انا روقتها من شوية و مشيت سلمى و خدت البنات معها
و في المساء فى غرفة نوران
ايات.. تمام يا يونس ممكن تخرج لان عايزة انام
يونس.. ايات
ايات.. هايدى موجودة ربنا يخليكم لبعض لكن من النهاردة مفيش اي حاجة ليك غير انك اب بناتى
يونس.. انتى قاسية اوى
ايات.. شكرا اطفي النور علشان عايزة انام يا استاذ يونس
يونس.. انا اسف
ايات بصرخ.. كفااااااااااية بقا مش طيقة اسمعكككك ايه اخترعت كدبة جديدة انا سمعتك ما فيه كفاية لكن لحد جوازك عليا و استوووب اطلع بره حياتي انسا انك متجوزني ده لو كنت فاكر اصلا
يونس.. انا عملت كده بسببك
ايات بصرخ.. هو ايه يا اللى بسببى ها اتكلممم ايه اللى بسببي كنت قاسية كنت جاحدة زيك كده عملتتتت ايهههه علشان تهبب فيا كده روح يا شيخ اللهي اللى عملته فيا يترد في اختك قادر يا كريم
يونس.. ايااات
ايات.. غوررررر من وشيييي
يونس خرج من الغرفة بلا من البيت كله ( طبعا البنات مع سلمى و لانهم بيحبو يقعدو معها و اية طبعا جات و مشيت و طبعا بتفكر تخد حق اختها ازاي )
و في اليوم التالي في بيت ام يونس
الام .. يعني ايه يا هايدى
هايدي.. انا حامل في بنتين توام يا ماما
الام .. انا مش امك و البنات دول مستحيل يجو الدنيا دى سامعة
هايدى.. يعني ايه مش فاهمه
الام .. يعني يموتو انا بقول كفاية بنات
هايدي اتصدمت من قلبت حماتها عليها
و في منزل يونس
يونس.. ايوة
و فتح يونس الباب
انت يونس محمود عبد العزيز
يونس.. أيوة انا انت مين
انت متجوز المدام ايات حسان السيد محمد
يونس.. ايوة
طب اتفضل أمضى هنا
يونس.. هو في ايه
المدام رافعة عليك قضية خول..ع
يونس
رايكم بصراحة في البارت ده ملحوظه يونس متجوز بقله كتير على ايات عايزة اعرف رايكم في البارت ده و ياتري رد فعل يونس ها يكون ايه رايكم في شخصية هشام و سلمى و اية ( اكيد اية مش ها تسكوت على اللى حصل في اختها ولا ايات كمان) رايكم في مواجهة ايات و يونس
بعتذر جدا لو في اي أخطأ حصلت في البارت أو اخطا لغوية بس انا اكيد مش ببقا قصدة الاخطا دى اوقات صباعي بيتلخبط و انا بكتب ف بعتذر جدا و ها حاول اخد بالي و اظبط البارت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مرايتي)