رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم نرمين قدري
رواية صعيدي ولكن عاشق الجزء السادس عشر
رواية صعيدي ولكن عاشق البارت السادس عشر
رواية صعيدي ولكن عاشق الحلقة السادسة عشر
دخل جاسر وعيناه تبحث عنها يريد الاطمئنان عليها وقال:
هنية اعملي حسابك بكرة في اكل كتير عندنا حفله حكتب كتابي علي داليا بكرة !!!!!!!!!
شهقت هنية:كيييف وياولدي لا ولا كله الا العجربه دي الله في سما ميحصل .
جاسر: خاله هنية انتي ليكي معزة عندي كبيرة في بلاش تدخلي في موضوع قلت بكرة حكتب علي داليا وخلصنا
قلها وخرج سريعا من المطبخ..
انفجرت حور في البكاء
خديجة: وبداءت تعيط بكفياكي عاد يا دكتورة علشان خاطري بكفايا ..
حور: خديجة مش انتي بتحبيني
خديجة :ربنا واحده اللي عالم معزتك عندي كيف
حور:طايب علشان خاطر ربنا خرجيني من هنا
خديجة: وه حتتفشي عاد لع دي كبيره قوي عندينا
حور: ملكيش انتي دعوة انا حتحمل المسؤوليه كلها كل اللي عاوزة تجبيلي شنطة ايدي من فوق بس مش عاوزة اكتر من كده ووهدوم من عندك والبسها .
ساعدتها خديجة علي الخروج من القصر و أخدت سيارة خرجت بها من النجع كله ، و بعدها أخدت الاتوبيس وسافرت إلى الغردقه .
في القصر بعد ساعة دخل جاسر المطبخ
جاسر: هنية عاوز قهوة وحور هي اللي تجبها هو انا مش قلت أن مكان حور هنا في المطبخ .
ردت خديجة: معرفش راحت فين بجلها ساعة مش بابنة يمكن تكون نعست في الأوضه جوا علشان بجلها سبوع جاعده جار الست الكبيرة
جاسر : خشي صحيها هو مش دلع انا مش مشكلتي نامت ولا منانتش ، تشتغل زيها زيكم هنا .
دخلت خديجة الغرفة للتدريب ماذا تصنع ؟
صوت جاسر : اية جناب البرنسيسه عاوزة اللي يصحبها
خرجت خديجة:دكتورة حور مش جوا
جاسر:,يعني ايه مش جوا انطقي . اطلعي شوفيها في جناح فوق
طلعت خديجة ونزلت مش فوق ياجاسر بيه بس حاجتها كلتها موجوده
صاح جاسر بصوت عالي لم كل القصر ،،، انا عاوز اعرف هي خرجت ازاي من قصر كل واحد حيتحاسب
كل ده و الجده سامعة كل حاجة من الاول
قلبها مقدرش بستحمل كل اللي حصل
دخلت خديجة عليها لقتها راسها مايلة
خديجة : ست ااحاچة ياست فاضيلة اصحي ياست ثم صوتت اللحقي يا خالة ست فاضيلة ماتت
دخل جاسر بسرعة : جدتي فوقي جدتي حديتصل بدكتور بسسرررعة جدتي لا متسبنيش انا انهارده محتاجلك اكتر من اي يوم انتي سبتيني وحور سابتني ليه ليه ببحصلي كل ده اااااااااااا ه علي كمية الوجع يارب يارب جدتي اااااااااااا
نرجع لحور
وصلت حور الغردقه وكان معها عنوان مها
مها كانت قاعدة مع عمار ليشاهدوا التلفزيون
جرس الباب دق
عمار : مها افتحي باب
مها : يوووة هو مافيش غيري انت رخم
قامت مها وفتحت الباب ثم صرخت
حوررىىىررر الحفني يا عمار حوررر
جري عمار فوجد حور ملقاة أمام الباب
مها اتصلي بدكتور بسسرررعة
جاء الدكتور وصعق من منظرها كانت غائبة عن الوعي تماما و يدها تنزف من الحرق .
فاقت حور و الدكتور بيضمد الجرح وقالت جملة واحده و غابت تاني انا شكلي حامل خلي بالك ..
كشف الدكتور عليها واعطاها الأدوية اللازمة .
دكتور : المدام شكلها حامل فعلا بس الجرح الليفي أيدها ملتهب واحتمال تسخن جامد بليل انا حبعت ممرضة علشان تعرف تتعامل لأن المدام مش حينفع تاخد اي دواء علشان الحمل فاحنعتمد علي الثلج و حمام الماية البارد. هي عاوزة راحة تامة بدون حركة لان من الواضح أنها اجهدت كتير و ده في خطورة علي الجنين و بعد متفوق حاخدها المستشفي علشان عاوز اعمل تحليل وأشعة
ألف سلامة عليها لو في حاجة كلموني في أي وقت
خرج الدكتور مع ذهول مها وعمار
مها :ياتري حاصل اية معاها اتصل بجاسر اسءله
عمار:لا انا متهيقلي نصبر لما تفوق وبعدها نعرف حنعمل ايه
وفي القصر :الكل علي قدم وساق بيشتغل في مراسم تشييع جنازه الجده و تقديم واجب العزاء
جاسر في جناح قافل عليه حزين علي فراق الجده وحور .. سمع خبط علي الباب قام فتح
جاسر: خديجة خير في حاجة تانية حصلت
خديجة :مع بكاء مستمر انا عاوزة جانابك في حاجة مهمة
جاسر :دخلي يا خديجة
خديجة :في حاجة حصلت من سبوع وكنت عاوزة اجول الدكتورة بس الظروف مسمحتش ..
يوم كتب كتاب الست مها الدكتورة حور قالتلي انظف حمام الجناح لانه مش عاجبها ،، وانا جوي في الحمام سمعت. صوت. برا جلت انكم يعني وصلتم وخفت الست حور نزعل مني علشان مخلصتش تنضيف ،، ولسة حخرج واعتذر ببص لجيت اللي موجد عاد برا الست داليا مش الدكتورة و لجتها بتفتح دولاب الست حور و بتحط في حاجات وطلعت بسرعة
نزلت جولت الخاله هنية اللي حوصل جالتلي ملناش صالح عاد هما عيلة في بعضيهم و احنا غلابه وعازين ناكل عيش
كل ده وجاسر بيسمع و الغضب عاميه
جاسربصوت مرتفع : ولسة فاكرة تقولي دلوقتي بعد ما كله راح
روحي شوفي شغلك يا خديجة روحي
دخل جاسر غرفة داليا فلم يجدها أ مسك موبايلها لقي رقم فادي و مكلمات كتير بينهم و الرسايل و صور حور وصورة لحور وهي بتضرب فادي بالقلم .
جاسىر:ورحمة امي وجدتي اللي مافيش اغلي منهم و غلاوت حور عندي ما حسيبك يا داليا اصبري عليا خرج جاسر من عند داليا
اتصل جاسر بصاحب المستشفي اللي كانت جدته ببتعالج فيها جاسر له أسهم في مستشفي كلم صاحب المستشفى
جاسر: ايوة دكتور،محمو انا ليا عندك طلب
في دكتور اسمه فادي !
بترفد من غير شهاده خبرة ويعلن في جميع مستشفيات قاهرة ممنوع التعامل معه ,,, والبعثه بتاعته تتلغي ،، و مدير المستشفى ينجازا لانه هو اللي سهله كل المميزات دي لانه خطيب بنته ،، انا عاوزة يشحت
انهي المكلمة دخل عليه جابر
جابر : جاسر بيه المحامي برا وعاوز حضرتك
جاسر :ماشي يا جابر دخله المكتب خلي هنية تعمل قهوة وانا جاي
دخل جاسر : خير يا استاذ راضي في ايه
راضي :بس يا جاسر بيه انا عارف ان مش وجت حديت ده بس دي وصية الحاچة فاضيلة أن وصيتها تتفتح بعد موتها طوالي
ولازم كل الموجودين يحضرو وبنتها دهب كمان
جاسر :جابر جاااابر
جابر: نعم يا جناب البيه
جاسر : حد يشيع للست ام مها يجبها بسرعة و خالي هنية تطلع تنادي عمي و الأولاد
راضي : الدكتورة حور كمان
جاسر :وحور مالها ومال وصية جدتي
راضي :جدتك ذكرها في وصيتها
جاسر: بس حور مش هنا سافرت قاهرة عند و الجده
راضي :خلاص بما انك جوزها انت تسد مكانها
اتجمع كل من في قصر فتح محامي ظرف كبير كانت وصية الجده…
الحاجة فضيلة :السلام عليكم أبناءي واحفادي
ساعة محتقرو رسالتي حكون انا مش موجوده هنا
بنتي الغاليا دهب ،نور عيني :أنا عمري ما غضبت عنك يا بنتي انا بس كنت عوزالك الاحسن و لما لقيتك سعيده مع جوزك استلمت وسكت ربنا يهنيكي
داليا حفيدتي ربنا يهديلك حالك يابنتي حبي نفسك وحبي الناس وبطلي الكره اللي جواكي ده
وصيتي كالاتي .
ووزعت أملاكها كلها علي. اولادها واحفادها وكان من نصيب دهب كل مجوهرات والدتها و المزرعة كلها وخصصت لمها جزء من أملاكها
جاء نصيب جاسر من شركات وضعت نصيبة مناصفة مع حور و ضرورة توقيع حوري علي كل عقد أو رقه في شركة مع توقيع جاسر وعدم قدرته علي التصرف في أي شيء بدون الرجوع لحور لأن كل شيء منصافتا بينهم وعدم فسخ المشاركة بينهم غير بعد سنتين و اللي يبداء في فسح يتحول نصيبة الطرف الآخر
صعق لك الموجودين ماعدا دهب ابتسمت في فاهمة دماغ و الدتها، عارفه أنها عاوزة تربط جاسر بحور علي طول
جاء صوت عمهم : انتم عارفين أن امي حطت في ايد البت دي جد ايه حطت مليارات ياسنه سوخا
داليا بغل: هي حتفضل قرفانه علطول
تحية: حقا وفين بجي ربة الصون و العفاف لتكون لسة جاعده في عند هنية
جاسر :حور ماشت و معرفش هيا فين و مراحتش عند ابوها
داليا بغيظ: تلاجيها هربت مع عشجها ما هي فاجرة وتعملها
جاسر: صافعها علي بوقها اخرسي بقي اخرسي انتي آيية مبتتعبيش ياشيخة كفاياكي بجي سم حية مش عاوزة تهدأ
دهب : أهدا ياولدي اهدا
ارتمي جاسر في حضن خالته ضيعتها ضيعتها من ايدي يا خالتي ضيعتها وانا اول مرة. احب عمري ما حبيت واول ملاقي الحب يضيع مني وانا اللي الضيعة
دهب: اهدا ياولدي اهدي ياجلب خالتك
وفي الغردقه
بدأت حور أن تفوق
حور : اااه ااه
مها: حور انتي سمعاني حور ايه اللي حصل اكلمك جاسر
حور: لا يا مها متكلمهوش
مها : لية ياحور
حور؟؟؟؟؟؟!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن عاشق)