رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم مي أحمد
رواية عشقت طفله مجنونه الجزء الثالث والعشرون
رواية عشقت طفله مجنونه البارت الثالث والعشرون
رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة الثالثة والعشرون
كلهم ،كانوا واقفين “مصدومين وهم “شايفين ‘خالد غرقان في “دمه
ماما فريد بحزن والم /خالد قومي” يا خالد “انا عارفه انك” وحش وعملت “حاجات كثير وحشه في حياتك بس” انا ما اقدرش “امنع قلبي اللي بيحبك قول له يا مروان قل له٠
ماسه كانت بصلهم باستغراب “هي من ساعه ما جيت “فعلا ما شافتش “خالد بس” ما قدرتش تسالهم “عشان دي امو”ر عائليه هي” ما حبتش تتدخل فيها “قربت عليها واخذتها ” في حضنه اهدي يا طنط ان شاء الله كل حاجه” هتبقى كويسه وهنعرف مين ا”للي عمل فيه كده
مروان / احنا شايفينه ان هو” ميت يبقى “اكيد”للي ضربه وموته هنا بس” الغريبه ان هو ليه مده” ملهوش “علاقه بينا “بعد ما سبتوا بعض” انت ايه رايك يا فريد “بص ناحيه فريد اللي كان واقف مصدوم
فريد بصوت متالم /انا هبلغ” الشرطه” واكيد واحد حقير زيه ” هو للي عمل كده “ليه اعداء كثير “وكما يقال لو بتعمل” شر هتلقى” شر لو” تعمل خير حتلقي اخير ” وهو اعمله كلها شر ومستني” منه ايه غير ان هو يموت بطريقه ابشع من دي” انا مش قادره اتكلم اكثر من كده “ماسه خدي ماما واطلعوا على فوق
ماسه بحزن/ ماشي “يلا بينا يا يا طنط” اكيد فريد ومروان “هيحل كل حاجه” احنا لازم نطلع فوق نرتاح يلا
مامه فريد /مش قادره “هو فعلا اتخلى” عني في كل وقت” بس انا بحبه “قلبنا مش “بايدينا يا رب اغفر له وطلعت هي وماسه وهي في “حاله انهيار تام
بعد شويه جو البوليس” وحققه في “الموضوع ورجعوا كاميرات المراقبه” وعارفه علاقتهم بالمدعوا خالد وان هو يبقى” طليق امهم وبعد مراجعه كاميره المراقبه اكتشف ان اللي” قتل خالد هي نرمين بس كلهم كانوا مصدومين ايه علاقه “خالد بنرمين عشان تقتله
فريد/ يعني نرمين هي ” اللي قتلته طب هي مصلحتها في ايه” في موت خالد” وايه علاقتها بيه اصلا الموضوع باين “عليه كبير يا مروان احنا لازم نفهم الموضوع انا هرن دلوقتي على ميرا
اخليها تيجي تشوف” اختها عملت ايه
مروان/ الحمد لله هي “خرجت من حياتنا” ومن حياتي” انا بالذات ما كنتش” اعرف انك بربي مجرمه في بيتي
فريد/ الحمد لله على كل حال انا هرن على ميرا
في نفس الوقت في منطقه بعيده
ميرا بصدمه/ يعني ايه قتلتيه” انت مجنونه اكيد كاميرات المراقبه” جابتك وبعد كده هم “مبلغين عليك بتهمه “محاوله قتل مروان” انت بتدمري نفسك ليه؟ وبعدين خالد عمل لك ايه عشان تقتليه؟ اتكلمي ساكته ليه ؟كل ده عشان مروان سابك وانت اصلا كنت بتحبيه؟
ميرا بدموع/ لا ما كنتش بحبه “انا كنت بعشقه بس يمكن طريقه عشقي مختلف” عن باقي الناس عايزه تعرفي انا قتلته ليه ؟انا هقول لك ورجعت في ذكرياتها٠
فلاش باك
خالد بتعب رن على نرمين/ تعالي بسرعه يا نرمين على المكان اللي “هقول لك عليه” انا قررت اني اتخلى عن” المخطط اللي احنا اللي “خططنا سوا انا هعمل حاجه كويسه في حياتي” قبل ما اموت وهقول لابني” على الحقيقه
نرمين /ثواني وانا “جايه لك واسمع منك انت عايز تقول له ليه ؟وتدمر كل حاجه احنا بناها ليه ؟بعد شويه نرمين راحت قبلت خالد في بيت فريد عشان هو كان ناوي ان هو” يستناهم ويقول لهم” الحقيقه
نرمين ا/حكي ايه اللي جد “عشان تعمل كده
خالد /انا عندي السرطان في “الدم في المرحله الاخيره ويمكن اموت في “اي لحظه “انا مش عايزه اموت “واكون شايل ذنب ثاني فوق “ذنوبي اللي انا عملتها في “حياتي انا هقول لفريد ان ما فيش حاجه حصل بينيه وبين اختك “وارجعه الحياه” الطبيعيه هو ومراته
يمكن ربنا يخفف “علي العذاب “بعد ما اموت ويمكن مراتي “تسامحني يا “اما تشوف ابنها سعيد
نرمين بشر/ انت عارف انك انت اغبى واحد في العالم انا “جبتك هنا عشان اخلص عليك” واريح الدنيا كلها من قرفك” مش انت خايف “لا تموت انا بقى هموتك بس بالبطيء “عشان تعرف تمن” الكلام اللي انت بتقوله “واذا انا ربنا كده كده انت دخل النار يبقى تدخلها وانت” مستريح صح” بس انا مش هخليك تعمل اللي في بالك “انت ما فكرتش ليه انا قلت لك تيجي في بيت فريد ؟عشان كلهم يشوفوك وانت ميت’ وبخصوص اختي انت ما” لكش دعوه لا
بيا ولا باختي انت عايز “تموت موت وحديك ما تدمرش كل اللي” بدون سبب كان لسه هيرد راحت طلعت السكينه وبدون اي” مقدمات طعمته في بطنه
وخرجتها منه وهو بيتنفس بصعوبه راحت دخلتها فيه ثاني طعمته “اربع طعنات في اماكن قاتله
نرمين /وداعا يا خالد كنت انسان” كويس كنت عايش خليت ابنك “يكرهك وموت خلت ابنك يكرهك” برده يعني انت لما تقولي” لفريد الحقيقه هترجع الاب “المسالي “في نظره يلا ملكش من نصيب” انك تعيش عادلت شعرها” وهي بتضحك بجنون ان هي اتخلصت” من الدليل اللي” بيثبت براءه فريد ان هو ما عملش حاجه مع “ميرا وكده الخطه بتاعتهم هتنفذ “بالظبط زي ما هم عايزين
عوده من الفلاش باك
ميرا/ انت غبيه في كاميرات” مراقبه في بيت فريد واكيد الكاميرات جابتك” اعترافك باللي حصل وبالخطه وكل” حاجه يا غبيه
نرمين/ انا مش غبيه” انت الغبيه انت مفكره ان دي حاجه تروح عليا “انت عارفه ان كاميرات المراقبه شغاله صوره بس” وان الصوت بايظ حتى لو جابتني انا ما فيش حاجه ازعل عليها المهم “عندي انت يا ميرا لازم تتجوزي فريد احلامك وانا هفضل هربانه طول عمري”
ميرا بحزن/ ما تقوليش كده يا “نرمين اكيد في حل
في الوقت ده فريد رن على ميرا اول ما شافت اسم فريده على التليفون اتوترت بصت لاختها اختها
قالت لها ان هي “تكلمه ولا كان حاجه “حصلت وكانها ما تعرفش حاجه
اميره بتوتر// ايوه يا فريد في حاجه
فريد انت فين يا مير”ا تعالي شوفي “المصيبه اللي عملتها اختك
ميرا بتمثيل عدم المعرفه/ قل لي يا فريد “عملت ايه تاني ما انا “ما وريش غير مصايبها
فريد/ قتلت خالد هو بتعرفي مكانها قولي لها هي مهما لفت” هتتقبض عليها انا” هقفل التليفون وشويه والاقيك عندي في البيت عشان” نكمل كلامنا
بعد ما خلصت المكالمه
ميرا /هتعملي ايه يا نرمين “هتسلمي نفسك ولا هتفضلي “هربانه
نرمين/ ما تخافيش محدش “هيقدر يقبض عليا بس انا عايزاك تخلي بالك من نفسك” وتحاولي تثبيت الفريد انك ما تعرفيش اي “حاجه واني انا اللي عملت كل حاجه فاهمه “اوعديني يا ميرا انك تعملي كل اللي اقول لك عليه”
ميرا/ اوعدك هتوحشيني” يا نرمين حضنوا بعض الاختين وودعوا بعض وبعد كده مشت ميرا عشان تروح على بيت فريد
في بيت فريد
بعد ما اخذوا الجثه وشرحوها
الام انا عايزه اشوفه” اخر مره ارجوك “يا فريد ما تمنعنيش
فريد /هم دلوقتي بيشرحوه” انا طلبت منهم بعد ما يخلصوا كل حاجه” يبلغونا “عشان نروح نستلم الجثه انت عارفه ان احنا بس اللي نقرب له ان هو ما لوش حد مش كده
ماسه ا/هدي يا طنط هي” خلصوا الاجراءات انا هاخدك هناك وتشوفيه بس”” مش عايزاك تبقي ضعيفه كده الباقيه في حياتك انت وحياه ولادك وانت هو مش لوحديك احنا كلنا معاكي عايزاك يا طنط ما تحطيش في” دماغك” عايزاكي قويه اللي انا عارفاها
خلي ثقتك في ربنا كبيره
بهيه/ ايوه يا طنط انت قوه ولادك لما تضعفي وتنهري انت هم” هيبقى موقفهم ايه “خلي ثقتك في ربنا كبيره
ماما فريد/ونعم بالله شكرا” يا بنات ان “انتم معايا ربنا بيحب ولادي “فعلا عشان” رزقهم بنات زيكم
بهيه وماسه قربوا عليها وحضنوها بعد شويه جت ميرا كانوا كلهم قاعدين في الصالون
اميره بتمثيل/ البقاء لله يا طنط” انتي وفريد انا مش عارفه اخت نرمين “اتجننت ولا ايه عشان تقتل اونكل خالد” بس انت ما تعرفيش ايه السبب اللي خلاها تقتله”
فريد/ فين مكان نرمين يا “ميرا اكيد عارفه مكانها يعني معقوله اختك “ما قالتلكيش مكانها “فين اتكلمي
ميرا بدموع مزيفه/ ايه يا فريده” انا لو اعرف هخبي عنكم ليه؟ وبعدين انا زيي زيكم ما اعرفش ايه اللي حصل’ مكانها فين انت اللي قلت لي ان هي قتلت انا ما شفتهاش “اصلا من ساعه ما هربت” بعد ما ضربت مروان لو انا عارفه” حاجه يا فريد مش هتاخر وانت عارف العلاقه “بيني بين نرمين مش قويه” قوي وانت دايما كنت تشوف “الخلافات اللي بينا
مروان /اهدى يا فريد ميرا معاها حق نرمين بتفكر وحديها بتاخد ش راي حد وبعدين اكيد هتتقبض عليها اعرف كل المستور بس انا للي محيرني ليه؟ قتله اكيد كان في بينهم خلافات وايه اللي جاب خالد هنا؟
فريد /مش مهم يلا كل واحد يروح على أوضته
بهيه وماسه ياخذوا ماما ويودوها غرفته وانت يا مروان روحي ارتاحي عشان اكيد تعبان
كانت ميرا لسه هتتكلم فريد وانت كمان يا ميرا اتفضلي اطلعي” اوضتك وبكره ان” شاء الله ابقى نعمل” مراسم الدفنه
فعلا كلهم طلعوا من غير ما يناقش” بهيه سندت مروان وطلعت” بيها الاوضه وماسه وماما فريد طلعوا على” الاوضه بتاعتهم
بعد ما كلهم طلعوا على اوضتهم فريد حاس شعور حزن ما يعرفش ليه هو ايوه اتخلى عنه” وعمره ما حبه بس هو مهما يعمل “ابوه الشعور اللي” في قلبه من حزن على المنظر اللي “شافه ولا عشان هو ابوه
طلع اوضته بيحاول يكون قوي عشان يقوي امه واخواته
في اوضه مامه فريد
كانت ماما فريد نامت بعد معاناه كبيره من ماسه عشان تخليها تهدا وبهيه كمان نامت طلعت من أوضه
عشان تستحمى” لكن وهي رايحه “اوضتها لفت نظرها” باب اوضه فريد مفتوحه “بدون اراده منها دخل عشان” تطمن عليه قبل ما تنام
لقيته قاعد على الكرسي “بيشرب سجائر بشرود
ماسه توتر’ /انت كويس” يا فريد
فريد/ اكيد كويس وما بقاش” كويس ليه ايه اللي جد عشان ما “بقاش كويس
ماسه قربت منه حاطط ايدها على كتفه وقالت له” فريد انا عايزاك” تطلع اللي في” قلبك مش وش الجمود “اللي انت عامله ده” قل لي ايه اللي مزعلك فضفضي “يا فريد انا قبل ما اكون” مراتك فانا صديقتك” حتى لو في مشاكل بيننا “مفروض دايما اكون جنبك” وقت ضعفك ووقت قوتك اتكلم يا فريد ما تحبش في قلبك؛
فريد وقف قصادها نتكلم بصوت موجوع/ عايزه تعرفي انا ليه” متضايقه علشان” حبها لي حتى بعد ما خدعها ان” هو بيحبها برده بتحبه” تعبان من كل اللي حواليا من’ كل المشاكل انا ما بقدرش اتكلم” مع حد دايما لازم ابين ان انا نجم “ما بزعلش ما بخافش” زهقت من كل حاجه” من وانا صغير وانا” بعاني يمكن بضحك ا”تكلم عادي لكن” جوايا جرح بينزف “ايه شعورك لما تكون عندك 10 سنين” وتعرفي ان ابوك اللي “ربوك مش “ابوك وان امك غلطت مع راجل ما تعرفوش “وبتحبه شعور الذل اللي انا كنت “بحسه ما حدش “حاسه اتالمت واتعذبت عشان انا واد غير شرعي” مع كده كنت مستحمل “وعايش عادي اعتبرته كانه مش موجود بس بعد ما كبرت وبقى ليا اسمي” والناس كلها بتحترمني ي”جي هو ويهد كل حاجه وهي اول ما” تشوف وتجري عليه وتنسى اللي عمله فيها كل ده” عشان الحب ما قدرتش اسامحه بس “برده هو اتخلى عننا ثاني وقال لها ان هو كان بيضحك عليها” وتطلقه وبرده بعد ما مات الاقيها بتبكي وبتصرخ بحبه ليه ؟بعد اللي عمله كله لسه بتحبه؟ ليه قلبها دقيق ليه ؟مش حاسه بيا بشعور ابنها انا ما زعلانش علي ان هو توفى انا زعلان على نفسي,
بعد كل اللي حكيته لك ده عرفت انا ليه زعلان!
ماسه بدم وع/ بصي يا فريده ممكن” تكون مامتك بتحبك جوزها “حب غريب بس انت لازم “تقدر ده وتقف معاها عشان تتخطى “حبها ليه وتطلع لكم انت بتقول لي هي بتحبه! القلب مش بايدينا وانت اكتر واحد عارف الكلام ده مش كده؟
فريد بضعف/ ممكن اطلب منك طلب ممكن تستغربيه بس انا محتاجه قوي
ماسه استغراب/ اكيد لو بايدي اللي انت عايزه مش هتاخر عليك
فريد ممكن تاخديني في” حضنك انا محتاجه قوي
ارجوك ما ترفضيش انت لسه قايله “انك صديقتي وصديق مش بيبخل على صديقه ان “هو يقف جنبه
ماسه فتح الدراعات على الفريد وهو رمى نفسه في حضنها وحضنها حضن جامد قوي والاول مره فريد الجبالي يكون بالضعف ده ودموعه غصب عني نزلت وهي كمان بقت تبكي معاه والاثنين انهاروا
ماسه فضلت تطبطب عليه وتهديه لحد ما حاست بانتظام انفاسه هنا عرفت ان هو نام حطيته على السرير بالراحه وبصت على وش المراهق وتعبان واللي باين عليه الحزن واتذكرت لما كان بيبكي في حضنها فضلت بتلعب في شعره لحد ما هي كمان غلب عليها النوم ونامت جنبيه
😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚❤️❤️❤️😚😚😚😚😚😚😚😚
في صباح يوم جديد
في غرفه فريد
فريد ابتدى يصحى بس حس في حاجه تقيله على صدره بص” لقى ماسه نايمه في حضنه ما بقاش مصدق نفسه !قد ايه كان وحش حضنها قد ايه كان مشتاق لنميتها الغريبه ما كانش عايز يقوم عشان ما يزعجها
بعد شويه ابتدات تصحى كانت بتمطع بايديها بس اتصدمت لما شافت نفسها في حضن فريد قامت مخضوضه
ماسه التوتر انا اسفه ما خدتش بالي اني نمت هنا
فريد لا عادي ما حصلش حاجه اكيد تعبت نمت فجاه انا هقوم اخذ شاور وانت و روحي اوضتك علشان تجهيز ي
بسرعه ماسه قامت خرجت جري على بره بخجل
فريد قام وهو مبسوط اني ماسه كانت الليل كله في حضنه
ماسه دخلت غرفتها وقعدت” تكلم نفسها غبيه سبت” الاوض كلها وما لقيتيش “غير اوضه فريده عشان تنامي فيها يقول عليك ايه دلوقتي ؟بصراحه ما تنكريش اني حضنه وحشه مش كده!
بس يا بنت بس بطلي عبط “وحش لما يلهفك انت ايه ولا في ايه يلا روحي’ خدي شاور” جاك القرف
ماسه ساعدني يا رب بقيت “مجنون وبكلم نفسي
الله ينتقم منك” يا فريد انت واللي” عايزين يعرفوك يا شيخ دخلت” خدت شاور عشان تريح جسمها شويه
بعد كده خرجت ولبست ونزلت عشان تشوفهم تحت
لقت فريد وكلهم متجمعين عشان يروحوا يدفنوا خالد في الوقت ده دخل” اسر كان جه أول ماشف
ماسه علي السلم جيري على ماسه
واخذها في حضنه
اسر /حبيبتي انت كويسه بلغوني “ان في حد من عيلتكم هنا اتقتل وودوه “المستشفى عندنا ما تعرفيش انا كنت” قلقان ليكون حصل” لك حاجه يا ماسه,
بعدت عنه بتوتر وهي شايفه نظره فريد اللي كان من شويه مبتسم لها دلوقتي بقى” مكشر وعامل نظام السبعه” لا مش انا شكرا على اهتمامك “بس هو يبقى طليق مامه فريد,
اسر /البقاء لله يا مدام البقاء لله يا استاذ فريد شدوا حيلكم
مروان ابتسامه/ سبحان الله الدوام شكرا ليك يا استاذ اسر المهم احنا دلوقتي رايحين نكمل بقى الاجراءات لو حابب تيجي معانا اتفضل,
اسر/ لو ما عندكمش مانع يعني” انا خلاص اعتبرت نفسي ان العيله ولا ايه يا ماسه
ماسه /اه طبعا انت حد من العيله يا اسر
فريد كان متضايق جدا “مودو كله اتغير بسبب” الاسر ده! كان صاحي مودو عالي” لكن اول ما شافه انقلب يومه كله بس ما قدرش” يعلق ولا يتكلم كلهم خرجوا كاملوا المراسم الدفن والاجراءات والشرطه بتحقق وبتدور على نرمين” بس ما لقيناش في اي مكان! ومامه فريد سافرت اسبوع عشان تغير جو واسر وماسه كل يوم بيخرج’ وبيقربوا” من بعض اكتر وبهيه بتهتم لمروان” وكل يوم بيقربوا من بعضه ويزيد تعلقهم ببعض اكثر و”اخيرا مروان قرر ان هو يعمل حفله” خطوبه وجواز في يوم واحد “طبعا ميرا” حبت ان هي تحط” فريد في الامر الواقع وعلشان فريد شخصيه ونجم” تلفزيون” كبير فطلعت في لقاء صحفي” وقالت ان اخو النجم “فريد هيتجوز الاسبوع الجاي” وهي وفريد “هيتخطبوا في نفس اليوم طبعا الخبر اتزاع في كل حته لغايه ما وصل لماسه اللي كانت في “المستشفى بتكمل شغلها اول ما شافت اللقاء” وكلام ميرا” قررت ان هي تاخد خطوه في” حياتها وان هي ما توقفش على فريد زي ما هو “اتخلى عنها هي “كمان هتخلى عنها قامت وراحت على غرفه اسر
اسر قام لما شاف “دخلت عليه” فجاه في حاجه يا ماسه مالك شكلك متضايق كده ليه؟
ماسه بعناد /قل لي يا اسر انت لسه عايز تخطبني تتجوزني”
اسر بصدمه /اكيد يا حبيبتي بس انت ما كنتيش موافقه غيرت رايك ولا ايه
ايوه غيرت رايي انا موافقه” اتجوزك وهنعمل حفله الخطوبه الاسبوع الجاي “مع مروان وبهيه عشان هي صاحبتي ايه رايك”
اسر /انا مش فاهم حاجه بس انت مش حاسه انك انت بتسرعي
ماسه /انت مش عايز تتجوزني يا اسر لو مش عايز انا مش هجبرك
بسرعه ماسك ايديها وبس لا يا حبيبتي انا اكيد عايزه اتجوزك انا هلاقي فين حد زيك انا بحبك يا ماسه بحبك موت
ماسه
وانا كمان بحبك وعايزه ان احنا نتجوز يبقى لنا عيله
اسر
اوعدك ماسه انك مش هتندمي هبقى زي ما انت عايزه واحافظ عليك
طب يلا بقى عشان نروح نفرحهم كلهم بخبر جواز ولا انت هترجع في كلامك
ماسك ايديها انا اقدر برده يا باشا
وخرجوا عشان يبلغوا فريد والعيله ماسه “حست ان هي اتسرعت بس هي مش لازم تبقى” حياتها كلها على انسان مش بيحبها “وبيحب واحده غيرها هي لازم يكون عندها كرامه “كرامه المراه اكبر من اي حاجه ملعون” ابو الحب على سنينه” عشان الواحده بتحب” تدوس على كرامتها وتفضل جنب” اللي بتحبه ولا يبقى لها كرامه “وتحقق ذاتها هي مش هتتنزل عن اي حاجه,
في نفس الوقت في بيت فريد
فريد بعصبيه /ليه يا اميره تطلعي” تقولي كده مش مفروض تشاوريني
ميرا/ واشاورك ليه؟ انت دايما بتاخر وبعدين انا ما قلت لكش نتجوز !انا قلت لك خطوبه مع “مروان وما هي
ممكن اعرف ايه اللي مزعلك” ولا انت ما كنتش ناوي تتجوزني يا فريده اتكلم ساكت ليه؟ كنت عايز تلعب بيا وتسبني بعد كده مش كده !فريد انا بحبك وقربت عليه وحضنته
فريد كان لسه يبعتها”لكن قطع صوت ماسه وهو جاي من وراه
ماسه بدموع محبوسه في عينيها /مش تبارك لي يا فريد
اميره بعدت عن فريد وهو تكلم وقال على ايه
ماسه /اسر اعتراف لي بحبه” وعرض عليا الجواز وانا وافقت” اعمل خطوبتنا في نفس يوم خطوبتكم ايه رايك في المفاجاه دي”
فريد بصدمه نعععععععععععععم
يا ترى ايه اللي هيحصل في حفله الخطوبه وصحي ماسه وفريد هيتجوزوا ناس ثانيه ولا ايه اللي هيحصل كل ده نشوف ههيبقى فصل ناري محضره لكم مفاجاه في خطيره
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)