روايات

رواية احببته رغما عني الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماعيل موسى

رواية احببته رغما عني الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماعيل موسى

رواية احببته رغما عني الجزء السابع عشر

رواية احببته رغما عني البارت السابع عشر

رواية احببته رغما عني الحلقة السابعة عشر

لو تعلم الفتاة، اى فتاة ما ينتظرها عندما تكبر وتتحمل المسؤليه لأستمتعت بكل لحظه مجنونه مرت بها فى صغرها طالما انها محتشمه ولا تخدش الحياء.
أرتدت حنان زى ملائم، فهى تعرف ان نظرات رعد المتلصصه لن ترحمها
بنطال استريتش اسود، قميص كامل وتحجيبه
رعد____ إلى يشوفك يقول داخله خناقه يا حنان؟
حنان ___ يلا بينا يا رعد لا وقت للمزاح، اسمع انا عايزه الف ايديا بقماش ممكن تساعدنى؟
رعد____ بس دا بيكون فى قتال الحلبه احنا هنلعب بوكس انا اشترتلك قفازات على مقاسك
حنان___ بخبث دا انت مجهز كل حاجه بقا؟
رعد ____اصل سمعتك قبل كده بتقولى عايزه اتدرب فجهزت نفسى
حنان امتى ده؟
رعد____ من غير تفكير من اكتر من أربع شهور
مسك رعد كيس الملاكمه وطلب من حنان تبداء
راحت حنان تضرب كيس الملاكمه بحنان كأنها تداعب قطه
كانت شارده عقلها راح لبعيد
بتفكر فى كلام رعد لما قال اربع شهور، دا وقت اختطافها
وكان عندها شك كبير بيلعب جواها ان رعد ممكن يكون نفس الشخص
رعد ____بتحكم، حنان انتى بتعجنى عيش؟ اضربى جامد
حنان____ حاضر يا رعد اصبر شويه يا اخى بسخن
رعد____حنان انتى ليه عايزه تتعلمى بوكسينج؟
حنان__اصل شفت شخص عجبنى بيلعب بوكسينج فى نص الليل لما كنت مخطوفه
وكمان لان فيه ناس خنقنى وعايزه اضربهم بايدى مش بحاجه تانيه
رعد __ بخيبة آمل افتكرته حلم طفوله
حنان ___ لا أنسى احنا لما بنكون أطفال مش بيكون عندنا احلام ولا يحزنون، كله شغل فى البيت وتعليم كأننا ستات كبار
ر
بدأت ضربات حنان تقوى مع استفزاز رعد ليها والعرق ينزل منها
رعد فيه تحسن والله كملى!
حنان بمياصه اة، مش قادره حاسه ان دراعى هينكسر اعملى عصير واترمت على الكنبه
هذه الحظات التى من النادر ان تتكرر وتعد على أصابع اليد الواحده فى منزل توافقى جديره بالتذكر
عصير من المطبخ بصراخ عصير ايه؟
حنان برتقال لو سمحت
داخت قطع حبات البرتقال داخل الخلاط قبل أن تتلاشى مثل كل الأوقات السعيده فى حياتنا
العصير جاهز
مد رعد صنيه عليها كوبى عصاير، ابتلعت حنان واحده وقبل ان يمد رعد يده ارتشفت الأخرى بابتسامه
رعد لا مشكله انا اصلا ميجيليش نفس اشرب حاجه غير من ايدك
شعرت حنان بالاحراج، بطريقه مواربه رعد يغازلها
نهضت حنان بكسل واهتز جسدها رغم نحافته، صوب رعد نظراته عليها وهى تمشى بترنح كالمومياء الفرعونيه
فى منزلها، نرجس استدعت رجالها واقربائها، نرجس من عيله اصيله وعندها ناس متزمتين
كان فيه ثوره وهياج، بعضهم مكنش راضي عن جواز نرجس بحامد
شايف انه عيب الست تتجوز بعد وفاة زوجها
وكان هناك صراعات داخليه بين عيلة حامد وعيلة نرجس
صراعات كانو متخيلين النسب هيحلها
لكن كل ده محصلش
نرجس فى المجلس من اللحظه دى هاخد حقى بايدى
رعد لازم يموت
رعد خطف مرات محمود وخانه معاها والبنى ادم مننا ملوش غير شرفه
محمود فى الصعيد بيراقب رعد وحالف ما يرجع غير لما يقتله
رجل خمسينى كلنا مع محمود، شرف محمود من شرفنا
احنا هناخد السلاح وهنطلع على الصعيد واى شخص هيعترض طريقنا هنقتله
بعد وقت قليل كانت فيه عربيه ميكروباص مليانه سلاح ورجاله طالعه على الصعيد
(فى عام 2000 قتل احد عشر شخص فى احدا قري الصعيد
للثأر فى مقتل رجل وحماره
كبير العيله قرر ان كل صباع من ايد المتوفى براجل من العيله المقابله والحمار كمان شخص
فى كمين على الطريق الصحرواى وأثناء العوده من المحكمه
استوقفو السياره وقتلو كل من بداخلها حتى السائق البريء)
لنرجس تابع مقرب من عائلتها اوكلت ليه مهمه محدده إثارة البلبلة وعد السماح بالصلح
وقتل عاتكه وسط الصخب
انه مثل قاتل سيدنا حمزه سيتابع ويشاهد من بعيد ويراقب عاتكه
وصلت الاخبار لعاتكه بعد ما انتهى الاجتماع، عاتكه جمعت رجالتها
ست كبيره وكلمتها مسموعه، فيه غاره هتحصل على العيله النهرده
الكل لازم يكون مسلح وموجود، مش هنسمح ليهم ياخدو رعد من بينا او يقتلوه
سمعت صوت بيقول طيب وحامد مش هيدافع عن ابنه؟
عاتكه بصرامه، حامد سبب كل إلى احنا فيه، لنا هحاسب حامد بطريقتى
وكان بتدعى يارب هاته سليمه اصل الدم ملوش اخر والسلاح فى ايد الراجل بيجننه
توزع رجال العيله على المداخل قرب البيت وجنبه
عاتكه خبطت على رعد، فتح رعد الباب، عاتكه لرعد غير هدومك وهات سلاحك وتعالى معاى
فيه غاره على البيت، نرجس عايزه تقتلك
رعد طيب وابويا فين؟
عاتكه، ابوك ضربك بالنار بايده يارعد
لازم تدافع عن نفسك وانا مش هتخلى عنك
حنان برعب وعياط كل إلى بيحصل ده بسببى انا!؟
عاتكه، انتى ملكيش ذنب يا بنيتي دى حسابات قديمه بتتصفى على حسابك
بعد ما عاتكه خرجت، جريت حنان على رعد وخدته فى حضنها
ارجوك يا رعد ما تمتش، انا مش حمل أحزان تانيه
رعد، حاضر يا حنان، اوعدك انى راجع
عاتكه، رعد انت هتفضل معايا فوق سطح البيت، بندقيتك زيت تعمير طويلة المدى، تقدر تصيب اى شخص من على مسافات بعيده
احنا مش هنعملها حرب يا رعد، احنا هنصدهم قبل ما نطلب الصلح
رعد حاضر يا جدتى
استلقي رعد على سطح البيت، منزل مرتفع كاشف المكان كله
القصه بقلم اسماعيل موسى
وصل اتصال لمحمود من نرجس امه، الرجاله جايين عندك يا محمود، هيساعدوك تقتل رعد
محمود انا مش عايز حد يساعدني حقى هاخده بايدى
نرجس، انت ابنى الوحيد يا رعد، اسمع كلامى من فضلك
محمود، سمعت كلامك كتير ودى كانت النتيجه، الوقت ده عشان ابقى راجل زى والدى الله يرحمه
نرجس طيب عشان خاطرى خليهم يحمو ضهرك ويساندوك
محمود ربنا يسهل يا امى وقفل الخط
محمود فى نفسه حتى آخر لحظه والدتى معندهاش ثقه فيا
انا هقتل رعد قبل ما الرجاله يوصلو، هشيل جثته وامشى بيها بين الناس
رعد عدوى الوحيد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته رغما عني)

‫35 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى