رواية الملك ام الحب الفصل الخامس 5 بقلم روان خالد
رواية الملك ام الحب الجزء الخامس
رواية الملك ام الحب البارت الخامس
رواية الملك ام الحب الحلقة الخامسة
نزلت الفتاة مسرعة من السيارة
الفتاة : انت كويس؟!
كان حاروت القى به أرضا من التعب لا يقوى على الحديث معها
الفتاة : هو مش بيرد لى ..يا استاذ انت كويس؟!
جلست الفتاة على ركبتيها لتقيس نبضه و يبدو أن تلك الفتاة طبيبة
الفتاة: ينهار ابيض دة نبضه ضعيف خالص … هشيله ازاى دة يارب
حملته من الأرض بصعوبة: يخربيت دة انت تقيل اوى
و بعد عناء استطاعت حمله للسيارة و اتجهت للمشفى الخاصة بها
و عندما وصلو نزلت بسرعة تجرى قائلة للممرضينش
:بسرعة معايا حالة برا فالعربية اطلعوا جيبوها على العناية عقبال ما انا هروح البس لبس العناية و جاية
الممرضة: يا انسة مليكة خضرتك خلصتي الشيفت بتاعك و تعبتى اوى انهاردة روحى انتى و احنا هنتولى امر الحالة
مليكة: الكلام يتنفذ يا ممرضة انتى فاهمة؟!انا مبحبش اعيد كلامى
ذهبت مليكة و ارتدت الزى الخاص بالعمل و خرجت متجهة للغرفة التى يتواجد بها حاروت
مليكة بصوت عالى: المريض اللى لسا جى ف أنهى غرفة يا ممرضة
الممرضة: ف غرفة 301يا دكتورة
اتجهت مليكة للغرفة و ارتدت الجلافزات الخاصة بها دخلت مليكة للغرفة لتجد رجل فغاية الجمال
مليكة و هى مبهورة من جماله: دة يستحيل يكون انسان ايي الجمال دة
اقتربت منه مليكة بضع خطوات و قامت برفع خصله شعره الناعم من على عينه للتأمل ذلك الجمال
مليكة: ياااااه ايي الجمال دة دى يا بختها اللى انت هتحبها
قالت تلك الكلمات بخبث و هى تقترب منه و قبل أن تقبله دخلت الممرضة المساعدة لها
الممرضة: المحلول يا دكتورة
مليكة بفزع: مش تخبطى يا حمارة مش باب دو ولا انتى عامية
الممرضة: اسفة يا دكتورة
مليكة؛ و انتى مين قالك اصلا تجيبى محاليل هو انا لسا كشفت انتى بتتصرفى من دماغك؟
الممرضة: يا دكتورة حضرتك انا ممرضة و دة شغلى مش شغلك حضرتك مش هتعرف تركبي الكانيولا
الدكتورة و هى متعصبة و رافعة حواجبها : انتى هتعلمينى انا هعمل ايي اتفضلى اطلعى برا و روحى هاتى محلول غير دة
الممرضة: يا دكتورة هو عنده هبوط و محتاج محلول ملحى
الدكتورة: روحى غيريه و جيبى محلول ملح غيره و هاتى معاكى فيتامينات و مغذيات اللى موجودة فى الورقة دى و متتصرفيش من دماغك مفهوم
الممرضة: مفهوم يا دكتورة
ذهبت الممرضة لإحضار ما طلبته منها ملكية و كان حاروت لايزال نائما
أحضرت الممرضة المحاليل و بدأت مليكة فعملها
عند حور فالقصر
قامت حور من النوم و هى مفزوعة و لا تستطيع ادراك نفسها و ظلت تبكى و شهقات صوتها علت من البكاء
استيقظت اميرة من بكائها بفزع؛ حور مالك يا حبيبتى بتعيطى ليي
حور و هى تبكى: حلمت بكابوس وحش اوى 😭😭😭😭
اميرة بقلق: خير اللهم اجعله خير حلمتى ب ايه بس يخليكى قايمة معيطة كدة
حور ببكاء : ح.ح.حلمت بواحد كان ماشي و ضربته عربية😭😭😭
اميرة و هى تضرب بيدها على راسها: استغفر الله العظيم يعنى انتى عاملة فنفسك كل دة عشان واحد فحلم و انتى متعرفوش عمل حادثة
حور: لا يا أميرة دة مش حلم😭😭😭انا قلبي واجعنى بجد حاسة ان الشخص دة حد انا اعرفه و ان اللى حصل دة حقيقي يا أميرة
اميرة: حقيقي ازاى يا حور
حور و هى تبكى: معرفش بس و الله انا حاسة دة مش حلم لا دة حقيقة
بقولك ايي قومى البسي يلا قومى
اميرة باستغراب: اقوم البس ليي
حور: هنروح المستشفى اللى حلمت بيها
اميرة: حور انتى عبيطة 🙂؟!انتى عايزانا نقوم و نروح مكان حضرتك حلمتى بيه و بعدين انتى قولتى عمل حادثة و مقولتش انه راح مستشفى
حور و هى تمسح دموعها: لا راح مستشفى اللى شغالة فيها مليكة هو دلوقتى ف غرفة ٣٠١ يلا يا أميرة بالله عليك عايزة اتأكد دة حقيقة ولا لا
اميرة: قولتلى مليكة ااااااه 😅😅😅
حور: انتى بتضحك على ايه
اميرة: دة عقلك الباطن بس عشان هى كسبتك المرة الفاتت و لهفت العميل😂😂😂😂
حور بعصبية: انا سيباه بمزاجى دة عميل كحيان زيها دى اصلا متربتش و قليلة الادب انتى مشوفتيهاش عملت ايي مع الولا اللى فالحلم
اميرة: حور يا حبيبتى انتى بس من كتر تفكيرك فيها و انك دايما بتقول. عليها قليلة ادب عقلك الباطن عملك حكاية و خلاص😂😂😂
حور: انا افكر ف دى انتى عبيطة ولا ايي؟!و بعدين هفكر فيها لى يعنى
اميرة: عشان هى مثلا من ال٦ مشاركين فالمؤتمر بتاع بكرة و ابوها صاحب أكبر شركة منافسة ليكى؟!😂
حور: أكبر ايي يا حبيبتى دة معفن هو و بنته و لو هى بنت الشمسي ف انا حور بنت الباش مهندس أحمد اكبر مهندس ميكانيكا و أكبر تاجر فالشرق الاوسط
اميرة و هى تضحك: نامى يا حبيبتى نامى
حور: لا عايزة اروح اشوف الحلم دة حقيقة ولا زى منتى ما بتقولى
اميرة: حور نامى بقا و انا مش رايحة معاكى فحتة انا روحى لوحدك
حور: هى بقت كدة طب ماشي ايي رايك بقا انى هروح لوحدى
قامت حور بشعرها المربوط كذيل الحصان و لكن رباط شعرها مفكوك و مرتدية بيجامة النوم و قامت بلبس بالطو فوقهم و نزلت بسرعة إلى اسفل ركبت سيارتها و تحركت لمستشفى مليكة حتى تتأكد من ذلك الحلم
عند مليكة فالمستشفى
بينما كانت الممرضة تقوم بتركيب جهاز قياس ضربات القلب على صدره و بطنه وجدت كتابة غريبة تنير باللون الأحمر على صدره الشمال
الممرضة و هى ترجع بخطوات للخلف و نادت على مليكة: يا دكتوووورة يا دكتووووورة مليكة
مليكة مسرعة: ايي يا بقرة انتى هو انا فالشارع اللى ورا منا فالاوضة اللى جمبك عايزة ايي
كان الرعب يظهر على ملامح الممرضة
أشارت الممرضة بخوف على صدر حاروت
مليكة بذهول : ايي دة انتى شايفة اللى انا شايفاه 🙂
الممرضة و هى تمئ راسها برعب: هو ايي دة يا دكتورة لى فى كتابة بتنور على صدره
مليكة بخوف: م.م.م.عرفش مخدنهاش فالكلية
كان كلما اقتربت حور من المكان الذى يتواجد به حاروت تزداد شدة إضاءة الاسم على صدره
اقتربت مليكة منه حتى تلمس ذلك الاسم و لكن فجأة استيقظ حاروت و نظر لها قائلا: انتى بتعملى ايي
صرخ كل من مليكة و الممرضة : انت ايي انت ايي
وقف حاروت و ذلك الاسم ينير و لم يصبح الاسم فقط الذى ينير خرجت من حاروت إضاءة قوية و كان شعره الطويل يتطاير فالهوا و يبدو كدة انه ظهر على هيئته الحقيقة
وقعت مليكة على ركبتيها من الرعب و جرت الممرضة بعيدا
مليكة: انت انت مين
حاروت بهدوء: انا أمير الجان و وريث عرش ارض حاروت و انتى انقذتى حياتى و انا مدين ليكى بالانتى عملتيه دة و صدقينى هردلك الجميل ال انتى عملتيه معايا دة أضعاف يا انسة مليكة
مليكة بذهول: ا.ا.انت عرفت اسمى منين
غمز لها حاروت و اقترب منها قائلا: جن بقا😉
مليكة: انا طول عمرى اعرف ان الجن مرعبين بس اول مرة اعرف انهم حلوين اوى كدة
حاروت بضحك: خلى بالك يا انسة انتى كدة بتعاكسى امير الجان و دة غلط عليكى و عليا😂😂😂و يلا سلام بقا لازم امشي دلوقتى
مليكة: طب اسمك ايي؟!
أدار حاروت ظهره قائلا: حاروت اسمى حاروت
مليكة: مش هشوفك تانى يا حاروت
حاروت: الله اعلم سيبيها على الله
و فلمح البصر اختفى خاروت من امامها
و فتلك اللحظة وصلت حور إلى المستشفى بذلك المنظر الرهيب التى هى بها
(الأستاذة قايمة م النوم عالمستشفى)
حور و هى تقتحم الغرفة: انتى فين يا مليكة يا قاتلة
ايي دة ؟!فين المريض
مليكة و هى تنظر لها باستحقار: هو انتى؟! انتى ايي اللى جابك هنا
حور : براحة بس على نفسك فين يا بت الولا اللى انتى ضربتيه بالعربية
نظرت لها مليكة من فوق لتحت و ذهبت و جلست على الكرسي واضعة رجل على رجل و حكت لها ما حدث
حور باستغراب: قولتى اسمه ايي
مليكة: حاروت قالى ان اسمه حاروت
حور بغيرة: و قالك يا قمر و غمزلك؟
مليكة: اه بس كان قمر بجد يا رب اشوفه تانى
حور بغيرة واضحة: حاروت دة اصلا جن مغفل و حيوان و قليل الادب ميغركيش بس شعره الحلو و لا شكلو القمر
مليكة بخبث: و انتى عرفتى منين ان شكلو حلو؟
حور: ها؟ منتى قولتيلى
مليكة: لا انا مقولتلكيش انا قولت اللي حصل بس مقولتش شكلو عامل ازاى.
حور: انا انا لازم امشي
امسكت بها مليكة بشدة من شعرها: تعالى هنا منتيش ماشية من هنا غير لما تقولى عرفتى منين
حور: ابعدى عنى يا بت الشمسي بدل ما اضربك
و بينما كانا يتشاجران كان حاروت محلقا فالهوا و كعادته كان يضع يده على القلادة (حجر القمر)لم يجدها حاروت بفزع: القلادة فين …..اكيد نستها فالمستشفى
رجع حاروت بسرعة للمستشفى ليجد ذلك المنظر المريع حور ممكسة بمليكة و نازلة فيها ضرب
حاروت باستغراب: هو انتى يا ام لسانين
حور بعصبية: هو انت؟!اهلا اهلا
حاروت : قومى بس من على البنت دى مش قدك انتى مفترية
حور بغيرة : ايي خايف عليها؟!
حاروت: اكيد هخاف عليها دى أنقذت حياتى
حور بعصبية: بجد؟! أنقذت حياتك؟!علفكرة بقا هى الضرباك بالعربية يا مغفل
نظر حاروت لمليكة برومانسية قائلا: دى كانت احلى خبطة فحياتي
حور و قد امتلأت عيناها بالدموع : طيب سلام انا لازم امشي دلوقتى الوقت اتأخر
مليكة و هى تقترب من حاروت : الا مقولتيش يا حور انتى كنتى جاية لى
غارت حور غيرة لا تدرى لما هى غارت على حاروت و قالت لها: ملكيش دعوة انا اروح اي حتة انا عايزاها
و تقدمت نحوهما و قامت بابعادها عنه قائلة؛ اتقوا الله يا كفرة اللمس حرام
و عندما لمست حور حاروت بدون قصد انار الاسم المنقوش على صدر حاروت باللون الازرق
نظرت مليكة قائلة: الاسم نور تانى يا حاروت
نظر حاروت لحور قائلا: انتى
حور باستغراب: انا ايي
حاروت: انتى كل اما تلمسينى الاسم دة بينور اشمعنا انتى؟
حزر: انت اهبل فدماغك ولا ايي انا ايي علاقتى بالاسم
اقترب حاروت منها و امسك بيدها قائلا : حور فكرى كدة فحد انتى بتكرهيه و غمضي عنيكى
فكرت حور فمليكة ضحك حاروت قائلا: للدرجادى بتكرهيها😂
حور: هى مين
حاروت و هو يهمس: انا جن بقرا الأفكار يا حور
و امسك يدها و قام بوضعها على صدره فانار الاسم باللون الأسود
نظر لها حاروت قائلا: انتى ايي حكايتك بقااااااا
حور: اوعى سيب ايدى يا اهبل انت و روح نور بعيد عنى
مليكة : ابعدى عنه يا حور ولا عايزة تاخديه دة كمان
كانت حور ستتعارك معها و لكن امسك حاروت برؤوسهم قائلا: اسف يا بنات بس انتم لازم تنسوا كل اللى حصل دة
خرج من يد حاروت نور ازرق على روسهم و وقع الاثنين أرضا
ذهب حاروت و اخذ القلادة من السرير و ارتداها و ذهب لا اراديا حمل حور و ترك مليكة أرضا
ذهب حاروت لبيت حور ووضعها على سريرها و بينما هو ذاهب إذ بقلادته علقت بملابسها
نظر حاروت لها نظرة كلها حب ولا يعرف لما هى لما شعر معها ذلك الشعور الذى لم يشعره من قبل و قام بخلع القلادة و قام بتليبسها القلادة و خرج حاروت للقصر الذى بناه ليلة امس و غط ف ثبات عميق بعد ذلك اليوم المجهد
و فصباح اليوم التالى
جهزت كل من أميرة و حور و توجه لمكان عقد المؤتمر
اميرة: مستعدة انهاردة لكسب العميل
حور :عيب عليكى انا رايحة و ضامنة الفوز 😉
على بركة الله
فقاعة المؤتمر دخل العميل و قعد يتفرج على المشروعات المقدمة و كان من ضمنهم حور و مليكة و هم دول المشروعين اللى اترشحو
مليكة: متحلميش انك تكسبى يا حور انا اللى هاخد العميل
نظرت لها حور و ضحكت ضحكة ساخرة قائلة: هتشوف
انتهى المؤتمر. وجاء وقت اعلان الفائز و كان حور
فرحت حور فرحة باهرة و نظرت لملكة بكل فخر قائلة: بنت الباش مهندس أحمد متخسرش يا بنت الشمسي
نظرت لها مليكة بكل غل: انتى اه كسبتى المرادى بس صدقينى اللى جاى خراب على دماغك
و ينما كادت حور ان تستلم الجائزة أتى صوت قائلا : استنى يا سيادة المحامى
المحامى: ايوا حضرتك مين
حاروت: انا مهندس جديد هنا معايا أكبر شركة تصدير سيارات و اظن ان من حقى انى أعرض مشروعى
المحامى : لكن المشاركين كانو ٦ بس
حاروت : اظن ان المهندس رقم ٣ تغيب و انا جيت مكانه ف اظن من حق العميل انه يقارن بين مشروعى و مشروع الباش مهندسة
نظرت له حور قائلة: انا اول مرة اشوفك يا باش مهندس و مسمعتش عنك قبل كدة اظن انك لسا مهندس صغير فمتلعبش مع الكبار عشان متقعش
حاروت بكل فخر: انا الباش مهندس على السملوتى صاحب أكبر شركات تصدير السيارات ف امريكا الشمالية
نظرت له حور بغيظ: تاخد كم و تخلص الحوار الفكسان اللى انت عامله
نظر لها حاروت(على السملوتى):انتى اخدك انتى ايي رايك
همست له حور قائلة: تصدق بالله لولا اننا فمكان عام كان زمانى مقرياهم عليك الفاتحة
نظر لها حاورت(على)ثم نظر للعميل و قال: حضرتك حابب تشوف المشروع
أجاب العميل بنعم و رأى المشروع الذى ظل حاروت يشرح فيه و يقنعهم بأنه سيكتسح سوق الشرق الأوسط على ما قريب حتى وافق العميل و اخده خاروت
و كان هاين على حور انها تضرب دماغها فللحيط من الغيظ منه
و انتهى المؤتمر و بينما هم عائدين لمنازلهم نظر حاروت(على السملوتى)لحور قائلا: متلعبيش معايا عشان متخسريش
أجابت حور: انت لسا نازل السوق جديد انت اللى متلعبش مع حور احمد البهنسي عشان هتتمحى من الوجود يا على يا سملوتى انت
ضحك لها على السملوتى قائلا: بموت فالعنف و الست العنيفة😉
و رحل و تركها بغيظها منه
فالبيت عند حور بعد ما روحت
يعنى ايي يا اميرة يعنى ايي يكسبنى حتة عيل لسا نازل السوق و انا انا حور البهنسي اخسر و قودام مين حتة مبتدئ
كانت اميرة تقرأ كتاب فتركته و نظرت لها قائلة: على مش مبتدئ يا حور دة على السملوتى بيقولك من أكبر الشركات فى أمريكا الشمالية يعنى عياره تقيل يا حور متخليش غيرتك منه تخليكى تكدبى😂😂😂😂
حور بغيظ: انا هغير منه على اييييي قوليلى اى اصلا عنده عشان اغير منه
اميرة: يا شيخة دة الواد فلقة قمر انتى بس عشان متغاظة مش شايفة الجمال😂😂
و بينما يتحدثون إذ بشئ قذف على حور
اميرة: ايي دة
حور : اه يا ولاد ال****مش هيبطلو شعل العيال الصغيرة دة بترمو عليا ورقة بمشبك يولاد ال***
خرجت حور من الشباك لكى توبخ من قام بذلك الفعل لكنها وجدت لا أحد
حور و هى تمسك راسها: يا رااااسي ماشي و الله هلحقكم المرة الجاية
كانت اميرة واقفة متصلبة مكانها و هى ممسكة بتلك الورقة التى قذفت على حور
حور: فى ايي يا بت مال وشك اتخطف كدة لى
نظرت اميرة لحور و اعطتها الورقة قائلة: الورقة
حور: مالها الورقة
اخذت حور الورقة ونظرت فيها و كانت الصدمة:******
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الملك ام الحب)