روايات

رواية ابنة آل سويلم الفصل الخامس 5 بقلم عبير شوقي

رواية ابنة آل سويلم الفصل الخامس 5 بقلم عبير شوقي

رواية ابنة آل سويلم الجزء الخامس

رواية ابنة آل سويلم البارت الخامس

رواية ابنة آل سويلم الحلقة الخامسة

نزلت برداءها الاسود أمام ذاك المبنى الضخم ومعها مازن ،شرين و جاسر دخلت للشركة بثبات وجمود رُغم الخوف الذي يعتري قلبها ،اتجهت نحو قاعة الاجتماعات بعد أن تفقدت أوراقها دقت الباب قبل دخولها ومن ثم ألقت عليهم تحية الإسلام..
ــ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ــ كل الموجودين.. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
ــ حامد.. باشمهندسة وتين اتفضلي
كانت وتين متوترة ولاتعلم من أين تبدأ ،اخذت نفس عميق تستجمع فيه قواها لتردف
_فين الشخص النائب عن شركة الهوايشة
تقدم أحد الحاضرين.. أنا المحامي خالد جلال المتحدث بأسم شركة الهوايشة وأشار إلى شخص بجانبه ليُتيح له فرصة التحدث.
ـ وانا مهندس إياد نصار صاحب المخططات .
_وتين بذهول من بجاحته..يعني حضرتك مصمم المخططات دي؟
ـ إياد بسخرية..أنتِ شايفة اي .
ــ وتين ..تماام..وفردت الورق الي معاها على الطاولة التي أمامها لتكمل..المخططات الي مع حضرتك دي تاني نسخة ف فيها بعض الأخطاء في التصاميم والحسابات ،ومستعدة اسميهم نقطة نقطة ، أشارت لواحدة من الأوراق دا كان النموذج الاول هنا كان بيعتمد على الفكرة الأولية لا اكثر ف هنلاحظ فيه الكثير من الأخطاء سواء فالزواية او غيره و أشارت لمجموعة من الأوراق أخرى.. ده النموذج التالت وهو نسخة معدلة و..كانت ستكمل كلامها لولا مقاطعة خالد ليها
ــ خالد..ده دليلك ههه ياله من دليل تافهه ميتصدقش..، المخططات اتسربت من أحد موظفي شركتنا واكيد انتي عدلتي عليها بكونك مهندسة ولا اي !
ــ وتين..حضرتك مش معتبر ده دليل ،على رغم اني قادرة اشرح لحضرتك التصاميم بكل تفاصيلهم حتى حساب الزواية..مفيش مشاكل أنا عندي دليل تاني اعتقد هيحسم النقاش
“”اسر جالس بهدوء يحتسي القهوة يستمع لكل ما يدور من حوله””
_اسر..اي هو دليلك آنسة وتين ؟
ــ التفتت وتين لمصدر الصوت وأجابت .. اسمي..الدليل هو اسمي
ــ اياد..تقصدي اي ؟
ــ وتين موجهة حديثها ل أسر بكونة صاحب اكبر مكانة وسطهم ..ممكن حضرتك تأخذ التصاميم من مهندس إياد للحظة !
نظر أسر ل إياد فوضع إياد التصاميم أمام أسر دون أي نقاش ..من ثم أعاد النظر لوتين كي تكمل حديثها
وتين..في بهو المدخل لخامس عمارة في المشروع موجود توقيعي ثلاثي ” وتين احمد سويلم” والتاريخ الي انهيت التصميم فيه الي هو ..٢٠٢٢/٣/١٢
_ أشار أسر لأحد التابعين له ليتفقد ما قالته وتين’
_ الشخص..اه يافندم كلام باشمهندسة وتين صحيح
_اسر..اي تفسيرك يا باشمهندس إياد ؟
كان بيمسح العرق من على جبهته من فرط التوتر ليردف..اا اكيد دي خدعه يا أسر
تقدم خالد جلال (محامي الهوايشة)بالحديث..مش يمكن باشمهندسة وتين بعتت شخص غير فالتصاميم وكتب اسمها ؟ وده تفسير منطقي
أسر للموظف ..عيد التاريخ تاني!
الموظف ..الفين اتنين و عشرين اتناشر تلاتة
أسر موجه كلامه لوتين ..مش دي سنة تخرُجك مهندسة وتين؟
..صحيح
اسر.. اتذكر اتقام فيها حدث مُثير.. كانت مسابقة أفضل مهندس معماري و أنتِ بدورك كنتي الفائزة مشروعك كان جميل بيتكلم عن كيفية عمل تهوية ذاتية للمباني في المناطق الصحراوية مد يده و اخذ التصاميم من الموظف و قال مش دي نفس التصاميم؟
ابتسمت وهي تقول.. انا ازاي نسيت موضوع المسابقة ..!
نظر الجميع لها في دهشة و تساؤل ..مسابقة اي؟
ــ وتين ٢٠٢٢ دي كانت سنة تخرُجي اتعمل فيها مُسابقة كان عنوانها “افضل مهندس معماري” شاركت في المسابقة بنفس هذه التصاميم من ثمّ وجهت حديثها ل إياد الي حضرتك بتُدعي أنها تصاميمك ومن فضل ربي اني فزت بالمسابقة و اخذت الجائزة .. الحدث كان كبير فهو محفوظ و متسجل على صفحة الكلية .
_وقف أسر واردف.. اعتقد كدة وضحت الصورة للجميع و عرفنا مين الصادق …نظر ل إياد و خالد وأكمل ومين الكذاب .
ذهب جاسر ناحية إياد و قال.. استأذنك تتفضل معاية
ــ إياد بخوف..ع عل..على فين؟!
جاسر بسخرية..عازمك على كوباية قهوة فالقسم !
ــ إياد..جاسر انا انا مليش دعوة انا اتدفعلي فلوس ونفذت المطلوب ونظر لخالد ايي هتسبهم يخدوني دا كان وعدك ليا اقسم بالله انا لو غرقت مغرق لوحدي والله لشقلب الطرابيزة عليكم كلكم
نظر خالد ل إياد بحدة
ـ خالد ..ولي منقولش أن أسر بيه منحاز ل خطيبته البشمهندسة !

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابنة آل سويلم)

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى