رواية ملاحقة الماضي الفصل الثالث عشر 13 بقلم لمياء نبيه
رواية ملاحقة الماضي الجزء الثالث عشر
رواية ملاحقة الماضي البارت الثالث عشر
رواية ملاحقة الماضي الحلقة الثالثة عشر
محمد السلاوي :المرادي مش هنسيبها
محمد ممدوح يأتي له هاتف يرد.عليه ويغلق :المرادي محدش هينقذها مننا يلا نرجع لايام زمان انتي يا كوبري
نور تدور ليهم :انتم عايزين مني اي
محمد ممدوح :هنكون عاوزين اي من كوبري مثلا
محمد السلاوي بإستهزاء:اسكت لتجري وتروح تقول لابوها
محمد شداد :هنخاف يعني ولا اي
محمد العطار :كنا نخاف قبل كدا بس زعلنا اوي علشانك
عبد الرحمن :بس ياولاد دي هتعيط لا
محمد صابري :وبدور حوليها فكره ان حد هيجلها
محمد صابر :صعبت عليا اوي يا حرام
محمد ممدوح :كان نفسنا والله بقيت العيال تيجي هنا وتشوفك واحنا موقفينك بس بقيتهم ل في الشغل ل عند بيته اصلهم بعيد عنك متجوزين ناس محترمه وبيشتغلوا ليهم
صهيب :تؤتؤ انتي مستنيه حد ينقذك مننا متخافيش كل بلدك عارفه انك كوبري عارفه مين الكوبري
ليفأجا بخبطه في وجهه
_تبقي أمك يا روح أمك
تبتسم نور عندما تري يزن فهذا هو بطلها لا دكتورها فقد جرت لتختبي في ظهره
محمد ممدوح :انت مش خايف مننا
يزن :بص يا دوحه هو ابويا كان من الصعيد قالي كلمه اللي يمد أيده علي حرمه يبقي حرمه وانا مستحرم أمد ايدي عليك
محمد السلاوي :خافوا يا رجاله
يزن :متقولش بس رجاله ولو فاكر أن والدتك اللي كانت ماسكه القريه هخاف منها فلا أنا يزن
محمد شداد :سيبهولي بقا احنا هنخاف
يزن راحله وشده ليه :لا تعالالي وضربه ليقع أرضا
ليأتي هؤلاء الرجاله يقوم يزن بضربهم ولكن دائما الكتره تغلب يتلموا عليه ويبدأ يضربوه وتنظر لهم نوى تمسك هاتفها وتقوم بعمل مكالمه وتخئ تلفونها تنظر ليزن وهو يضرب نور أخدت تنهيده وبدأت تفتكر ايام ما كانت بتلعب كراتيه
نور :هو ملوش ذنب ولا انتم مش بتشطروا غير علي اللي بيجلكم لوحده
محمد صابر:لي عاوزه تضربي ويضع يده حول معصمها تقوم نور بضربه
ينظر لها الشباب يزن :انتي بتعملي اي
نور : متخافش قوم بس
نور بدأت تضرب حتي جاءت الشرطه جرت نور علي يزن
نور :انت كويس
يزن :دول جم ازاي
نور :أنا كلمتهم انت كويس
يزن :ايوا يلا قوميني
يأتي احد العساكر اتفضلوا معانا
يزن :كدا كدا كنا جاين والله يااخويا تعالي قومني
يذهبوا معهم ولكن في عربيه تانيه وصلوا القسم واجتمعوا
محمد ممدوح راح جمب يزن :أنا بقول نلم الليله
يزن :لو ممشتش من هنا هقتلك وانا في القسم ودخلوا علي الضابط
الضابط شاف يزن ابتسم
يزن :مش مع معقول محمود راضي
الضابط :يزن الاسيوطي جاي في اي واي اللي عملك كدا خناقه
يزن :خناقه يا محمود باشا
محمود اخد تنهيده :اي حصل تعالي اقعد يجلس يزن وينظر الشباب لبعض وتبتسم نور
يزن :مفيش كنت ماشي بالعربيه لقيت الاستاذه الشباب عاملين عليها دائره وهب بتعيط
محمد ممدوح :دا كداب ومحصلش حاجه من دي احنا كنا ماشين وهو جه ضربني واصحابي اتلموا ودفاع عن النفس واحنا عاوزين نعمل محضر فيه ولا اي
يزن : وانا كمان اعملي محضر وأنهم ضربوني واتعرضوا ليا محمود باشا انت تدخلنا كلنا الحجز احسن وبص ليهم
محمود راضي :فعلا نعمل محضر ليكم كلكم وتتعرضوا بكره علي النيابه
محمد السلاوي :انا ابن اللي ماسكه القريه
يضحك محمود راضي :جو هيغيروا ليك الكافوله يا حبيب ماما
نور :يزن أتنازل عن المحضر علشان نروح
محمد صابري :فعلا انا بقول كدا بردوا
محمد شداد :وانا
محمد العطار :ايوا
ورد باقيه الشباب بالموافقه
يزن :تمام يتنازل وانا هتنازل
عملوا كدا ومشيوا وفضل يزن و نور
يزن :نور اعرفك علي ابن خالتي الرائد محمود راضي
تبتسم نور :اهلا بحضرتك
محمود راضي :اهلا بس عاوزني في اي واي اللي عرفك علي الناس دول وغمز من دي
يزن : دي نور واتنهد مريضه عندي ودي حكايه طويله تبدأ من زمان واللي حصل
بدأ يزن يحكي و محمود سامعه
محمود راضي:بس معني كدا أن دي هتبقي قضيه هات التسجيل ونفتح قضيه
يزن بص لنور وأدت التسجيل
يزن :شاكر جدا يامحمود
نور :وانا كمان بشكرك جدا
محمود قام :دا وجبي
وقفوا ومشوا محمود نادي علي يزن
نور :هستناك بره
يزن راح لمحمود
محمود :يزن انت بتساعدها علشان هي مريضه عندك وان لازم تتعافي ولا علشان حاجه تانيه
يزن :قصدك اي
محمود :انت بتحبها
يزن :لا انت عارف اخوك بعد اللي في بالك قاطعه محمود
محمود :لا يا يزن انت مش بس نسيت مي انت خرجتها انت بتحبها يا يزن مضيعهاش
يزن :امشي انت بس في حوار القضيه سلام وحضن محمود ومشي مع نور وركبوا عربيه
نور :هو كان عاوزك في اي
يزن :كان بيكلمني عن القضيه
نور :أنا بعد القضيه هرجع
يزن وقف العربيه علي جنب :لي
نور :أنا اتعالجت يا دكتور يزن وابتسمت بس كنت حسا ان حقي راح زمان و حبيت ارجعه
يزن :طب وانا اقصد خطوبتنا
ضحكت نور :دا علشان معتز و مي والولاد وخلاص هنخلص منهم أنا هفضل فكرالك كل حاجه عملتها معايا
يزن :نور أنتي هتمشي بجد
نور : ايوا ويلا أطلع
يزن دور العربيه تاني ومشي :بس أنتي لسه متعافتيش
نور:من أي
يزن :من من اه محمود
نور : الضابط وانا اعرفه منين وضحكت
يزن :لا اقصد جوزك
نور:لما حقي هيرجع صدقني مش هيفرق معايا حد ها تشرب قصب يزن :اي
نور :وقف علي جمب للمعصره هجيب ليا وليك قصب قمر نزلت نور بص ليها يزن وهو بيبتسم هتمشي وانا هعمل اي يااه ازاي رغم كل دا وبعدين بص للطريق انت زعلان لي مهيا مريضه عندك ولا كلام محمود اثر فيك ازاي رغم كل دا بتعرفي تفرحي
نور جت وادتله كوب القصب وصلها
نور :سلام متنساش موضوع الشغل كلمت باباك
يزن :كلمته وهو مستنيك بقولك متروحي في المنصوره والصبح اوديكي والعصر هعدي اجيبك
نور ابتمست :جمايلك غرقتنا يا دكتور
يزن:اهو زكي عن صحتي
ضحكت نور وطلعت غيرت وقعدت تقرأ في روايتها وبعدين قفلت الكتاب
نور : يووه هو دكتور وأنتي مريضه عمرها ما تبقي كدا في اي اوعي تكوني حبتيه اي حد هيعمل اللي هو عمله لا مفيش اقصد اي حد هيقف جمب مريضته لا بردوا نور نامي لا لا أنا اكلم حور
عند يزن
يزن :مساء الخير
سميحه :مساء النور يا حبيب ماما
يزن :حبيب ماما في اي يا سوسو
سميحه :انت كنت فين
يزن : كنت فين محمود قالك
سميحه : محمود مين
يزن بضحكه:ابن اختك اي يا سوسو عليا أنا بردوا الحركات دي
سميحه :ايوا حكالي اي حكايتك معاها
يزن :مفيش ياماما مريضه عند وبساعدها
سميحه :علي ماما ومريضه عندك تعمل في خلقتك كدا علشانها
يزن: أنا هدخل جوا يا سو لانك بتوصلي لحيطه سد
ودخل يزن
يزن :هعمل اي أما ارن عليها
عند نور فونها رن بتفتح
_ايوا يا يزن
معتز :اي مش مسجله يزن ولا اي مش خطيبك
نور بصت علي الفون لقته رقم غريب علمت أنه معتز
نور : يا بني دا صحبك اي وانت مخطوب
معتز :بصراحه انا معجب بيكي أنت مي كانت الاول عجباني بس دلوقتي لا
نور :بتقول اي
معتز :بقولك انك عجباني وشكلي بحبك ومي معتش معجب بيها ولا بحبها
نور :بس انا مخطوبه لصحبك
معتز :بس يزن مش صحبي
نور :يزن يبقي اخوك
معتز :اي مين قالك
نور قفلت السكه لقت يزن بيرن فردت
يزن :بتضحكي لي
نور بضحك :ولا حاجه كان في اي
يزن :بقولك انا هدخلك شريك مع بابا لأن الشركه حالتها زي الزفت مش قولتي انك معاكي مبلغ
نور :ايوا فلوس كنت وخداها من جوزي وفلوسي
يزن :طب حلو بكره دا كله يجهز ولا اقولك بابا هنا تعالي نمضي دلوقتي أنا مكانه في دا امبارح بس نسيت اقولك
نور :أنا مش هلبس تاني تعالي خد الشيك وروح
يزن :والله منا شغال عندك بس ماشي
يذهب لها يزن وتفتح الباب ليجدها تفتح وهي ترتدي إسدال
يضحك يزن نور :انت بتضحك علي اي
يزن :اصل بقراء في الروايات أن البطله بتفتح للبطل الباب وهي ترتدي ويحصل بينهم نظرات و
نور تقاطعه :حيلك حيلك يلا اهو وسلام
تغلق الباب يزن من أمامه:امك متعبتش في تربيتك خمس دقايق ويمشي
يمر اليوم و في يوم جديد
يعلم الشباب بأن نور رفعت عليهم قضيه وأنهم مستعدين في النيابه للتحقيق أما يزن فاستيقظ وأخذ اجازه وذهب لنور
تنزل نور وهي ترتدي ملابس فورمال
يزن :لا اطورنا ولا علشان بقي عندنا شركه ونائب رئيس مجلس الإدارة
نور تضحك
عند محمود وساره
محمود :بيقولك المدير امبارح شاركه حد
ساره :يعني هيقبضوك
محمود : ايوا الخبر انتشر امبارح و حضن سيف شكلها هتكون ايام حلوه أنا ماشي
ساره :أنا نازله الشغل
محمود :دا ازاي مش انتي في اجازه
ساره :مش انت بتقول في شريك وقبض لازم اجي
محمود :وسيف
ساره :هيروح الحضانه
محمود : تمام يلا البسي
عند نور
نور :ايوا يا ماما …حاضر هخلي بالي من نفسي ..سلام
يزن :مامتك شكلها بتحبك
نور بضحك :مش مامتي
يزن بضحك :بقينا بنقلش اهو
نور ضحكت وبصت ليزن : شكراً ليك جدا
يزن :علي اي دا وجبي وكمان دنا رايح شركه ابويا و صاحبي
نور :صحبتك وضحكت
بعد مرور وقت وصلوا الشركه ودخلوا لمكتب المدير
نور :اهلا بحضرتك
والد يزن :اهلا بيكي تحبي تبدأي باي
نور : اجتماع بالموظفين منها اتعرف علي أفكارهم
والد يزن :حاضر
عند محمود
محمود :بتقول اي …وصل الشريك … اجتماع طب أنا جاي حالا. ..بتقول مين معاه .مش سامع يغلق الخط تأتي ساره
وينطلق محمود مسرعا وركبوا تاكسي
ساره:أنا هسبق علي الاجتماع
محمود :وانا هجيب قهوه وجاي علشان لفوق
يأتي محمود بالقهوه ويمشي مسرعا ليخبط في شخص وتقع القهوه علي القميص
محمود :انت مش بتشوف
يزن :انت اللي بتجري وغلطان وبتبجح ليأتي صوت من خلف يزن
في اي يا يزن
محمود بصدمه :نور
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)