رواية بنت العدو الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ندى علي
رواية بنت العدو الجزء الثاني الجزء الثاني عشر
رواية بنت العدو الجزء الثاني البارت الثاني عشر
رواية بنت العدو الجزء الثاني الحلقة الثانية عشر
” غالب شاف بسمله ميته عياط ونايمه جنب ابنها اللي متعلقله المحلول ”
غالب بصدمه : عمر ماله يا بسمله ” وقرب منه بخضه ” ابني ماله ردي
بسمله بتريقه : حمدالله علي السلامه يا ابو عمر مفيش ابنك كان هيموت بس ربك سترها ” ودموعها نزلت ”
غالب بعدم فهم : اهدي متعيطيش وفهميني علشان انا مش قادر افهم في ايه يا بسمله
بسمله بعياط : كان عنده تشنج حراري في جسمه وتعب وروحنا المستشفي وزي ما انت شايف كدا
” غالب قرب من ابنه وهو زعلان من نفسه اووي انه ساب مراته وابنه في الحاله دي ”
غالب بص لبسمله : بسمله انا
بسمله بمقاطعه : متقولش حاجه يا غالب انا مش قادره الومك ولا اتكلم ولا حتي قادره افتح عيني انا كل اللي شاغل بالي هو ابني دلوقتي
غالب فعلا لقي ان الكلام ملوش اي لازمه بصلها كتير وسكت ثواني : علي العموم انا كنت في راس البر انا والشباب
بسمله وهي بتشيل الغطا وبتتغطي جنب ابنها : حمدالله علي السلامه يا غالب الصبح هوروح بعمر عند دكتور متخصصه في حالته علشان اعرف عنده ايه بالظبط
غالب : ان شاء الله بكرا هخدك وهاخده ونروح لدكتور نطمن عليه بس انا حابب اتكلم معاكي يا بسمله
بسمله من غير ما تبص عليه : بس انا معنديش اي طاقه اتكلم معاك عاوزه انام وبس
غالب : مش عاوزه تعرفي كنت فين ؟
بسمله غمضت عيونها اووي وردت بصوت مبحوح : ميهمنيش اعرف كنت فين علشان انا وابنك اخر اهتمامك لو كنا نهمك كنت اطمنت علي الاقل علي عمر لو مره واحده بس دي حاجه مش بتطلب
غالب غمض عينه بندم لان هي معاها حق في كل حرف وكل كلمه هي قالتها اتنفس بصوت وبصلها : ماشي يا بسمله نامي وارتاحي ونتكلم بكرا ” ودخل علي الحمام وقفل الباب ”
بسمله دموعها نزلت : ولا عمرنا هنهمك يا غالب وهنفضل احر اهتمامك بردو
………………………..
” صباح يوم الجمعه الساعه اصبحت 10 الصبح ليلي قامت وربطه راسها بربطه بيضه نفس لون قميصها البيتي وبتعمل الفطار في المطبخ ”
مصطفي صحي وكان لابس بنطالون اسود وعربان الصدر بص عليها في المطبخ سند علي الباب : صباح الخير
ليلي من غير ما تبص ليه : صباح النور شويه و الفطار يكون جاهز
مصطفي قرب منها وقف جنبها : هتفضلي كدا كتير ولا ايه الوضع ؟
ليلي حطت المنديل علي بوقها وعطست : انا كويسه يا مصطفي مفيش حاجه
مصطفي حط ايده علي راسها حس بحرارتها : درجة حرارة جسمك عاليه ليه كدا تعالي اعدي متوقفيش
ليلي دموعها نزلت ومسكت راسها : انا مش قادره اقف علي رجلي وراسي مصدعه اووي
مصطفي سندها علي صدره وشالها وراح علي الاوضه : ولما انتي تعبانه واقفه علي رجلك ليه
ليلي بدموع : انا مش قادره اتكلم ولا ابرر حاجه سيبني انام
” مصطفي راح جاب مايه سقعه وفوطه وقعد جنبها يعملها كمدات علي راسها لحد ما راحت في النوم لبس هدومه واخد سلمي ونزل الصيدليه جاب علاج ليها وطلع الشقه تاني ”
ليلي كانت في الحمام بتغسل وشها طلعت لقت سلمي بتجري عليها : روحي مش عارفه اشيلك هتعبك روحي لبابا يا قلبي
مصطفي شال سلمي : ليلي ادخلي الاوضه يا حبيبتي علي ما اعملك اكل تكلي علشان تخدي العلاج
ليلي بصت ليه بتعب : مش جعانه خالص ومش هقدر اكل انا عاوزه اشم هوا
مصطفي حضنها : طب نعمل ايه تلبسي ونخرج ولا نعمل ايه
ليلي بدموع : تعبانهه يا مصطفي مش قادره اتنفس خالص
مصطفي حضنها اووي : طب البسي هنتمشي بالعربيه في البلد يلا تشمي هوا
ليلي : تعالي نروح علي الجبل عوزه افضل هناك مش مرتاحه هنا
مصطفي مشي ايده علي شعرها وهو بيبوس راسها : تعالي نروح نفضل هناك يومين يحبيبتي يلا تعالي
ليلي بتعب : جهز اللبس اللي هناخده معانا يا مصطفي مش قادره اجهز حاجه
مصطفي قرب منها وحط خده علي خدها لاقي الحراره عاليه : الحراره عاليه لسه تعالي كُلي وخدي علاجك الاول بعدين نبقي نمشي
ليلي غمضت عيونها من حركة مصطفي وقالت بهمس : وحشتني ؟!
مصطفي بصلها كتير ومش قادر يفهم دماغها فيها ايه قرب منها وضمها لصدره : نامي وارتاحي يا ليلي انا معاكي اهو مش رايح بعدين بس عوزك ترتاحي
ليلي بهمس : عاوزه انام في حضنك اشكيلك حاجه
مصطفي بص علي سلمي كانت بتلعب ومنسجمه شال ليلي واخدها نيمها علي السرير وحضنها : اشكي اللي نفسك فيه يا ستي سمعك
ليلي دفنت راسها في رقابته : جوزي مزعلني سابني لوحدي في قلقي وخوفي ورعبي عليه وراح خرج يتفسح اللي مزعلني مش انه راح لاء اللي مزعلني انه مقالش ليا انا عمري ما قولتله علي حاجه لاء ديما بقوله اللي يريحك يا حبيبي سابني انا وبنته لوحدنا ومشي دا يرضيك
مصطفي باس خدها : جوزك بيقولك انا اسف وحقك عليا ” وباس خدها التاني ” وبيقولك هو غلطان ويستاهل ان القمر مراته تزعل منه ” وباس شفايفها برقه ” بس بيقولك هو ميقدرش علي زعلها ولا يقدر يشوفها زعلانه والغلط دا مش هيتكرر تاني
ليلي باست خده برقه : قوله ان بموووت عليه وبخاف عليه من الهوا مليش غيره في الدنيا وبحبه قد اكتر من نفسي
مصطفي شدها في حضنه اكتر وضمها وباسها بحب واشتياق : حقك علي قلبي يا قلبي اوعدك مش هسيبك تاني لخوفك ولا هسيبك لدماغك ولو انتي بتحبيني انا بدووب فيكي
سلمي دخلت الاوضه : بابا عوزه لبن
مصطفي ببتسامه : اهو دا اللي اخدناه من الخلفه ياستي اصل جمال مستعجل اووي
ليلي ضحكت بتعب : مالها بنتي يا مصطفي ما هي زي القمر اهي
مصطفي : طالعه ليكي يا روحي قمر شبهك دا كفايه كلمه صفي منهااا بتوديني في داهيه
ليلي بضحك : ايه اللي جاب مصطفي ل صفييي همووت واعرف
مصطفي شال سلمي وطبل علي ضهرها بهزار : مين عذبك وجرح قلبك بتخلصوو فيااا
ليلي بضحك : انتتت اللي معذبني
مصطفي بصلها وضغط علي سنانه : دا اللي عملته كتير فيااا ما ترحم بقااا شويه ارحمييي بقاا
ليلي نامت علي كتفه بضحك اووي وسلمي مبسوطه وبتضحك : وهو علشان انا مش قدك تجرح تقسي عليااا
مصطفي باس خدها : حبيبي يخربيت عقلك ما كفايه تقل علياااا
سلمي مسكت وش مصطفي وسبتته وباسته من خده بضحك : عوزه اللبن يا بابا
” مصطفي باسها وشالها وراحو علي المطبخ يعملو اللبن وجابوه وجم ”
ليلي نامت علي كتف مصطفي وسلمي علي ايده : حبيبي ايه رأيك نرجع شقتنا في بيت العيله ؟
مصطفي بستغراب: دا ليه يعني اشمعناا مش مرتاحه هنا
ليلي بصتله : لاء مرتاحه بس انا حابه الجو هناك وجو العيله وكدا هنا مش لوحدي مفيش حد معايا ولا بشوف حد ولا حد بيشوفني وعاوزه سلمي تاخد علي الاكل مش تبقي وحيده كدا
مصطفي اتنهد وحط ايده علي خدها : ربنا يسهل يا ليلي هاخدكم ونروح الجبل نفضل هناك يومين ونرجع تبقي نشوف وقتها الدنيا هترسي علي ايه
ليلي : الجو بدء يبرد الجبل هيكون تلج
مصطفي ببتسامه : ودا اجمل وقت نروح فيه وهتشوفي بعينك هعملك حاجه خفيفه تكليها وتخدي العلاج وتقومي تجهزي هدوم لينا وهروح اعقد عند جدي ساعة زمن علشان سليم رايح يتقدم النهارده واجي نمشي
ليلي بسرعه : هاجي معاك عند العيله ولما نيجي نبقي نمشي
مصطفي : هتيجي تعملي ايه دي قاعدة رجاله كنز نفسها مش هتشوفه النهارده خليكي بيوم قرأت الفتحه
ليلي : طيب ماشي هجهز الشنط علي ما انت تبقي تروح وترجع
مصطفي : خلاص ماشي ” وشال سلمي وراح علي المطبخ ”
ليلي ببتسامه وهي بتعدل الغطي عليها : انا عديمة الكرامه بردو اتعب علشان غاب يوم عني وبعدين اقوله وحشتني دا انا متربيتش
……………………………
” الساعه اصبحت 2 الضهر والناس كلها خلصت صلاة اتقابل غالب مع جمال و خالد و غالي و سالم بعد الصلاه قعدو علي الطريق ”
خالد : والله يا حج سالم الواحد ما بيبات بهم جديد ابدا مشاكل الارض بقت شيئ طبيعي خلاص
سالم : هنعمل ايه يا ابو مصطفي اهو الواحد عايش علي ما تيجي ساعته
خالد طبطب علي ضهره : ربنا يديك طولة العمر يارب النهارده كنز بنت فؤاد اخويا جايلها عريس هنشوفه كدا ابقي هات جمال وتعالي
سالم : ان شاء الله ربنا يتمم لكم علي خير يارب ” وقعدو علي الكنبه جنب الباقي ”
غالي بص علي غالب وجمال : وحضراتكم كنتو فين ليلة امبارح …. مش هنفضل مستنين رد منكم كتير ؟
غالب بضيق : عليا الطلاق بتلاته يا جدي ما فيا نفس اتكلم انا لسه مفوقتش من صدمه ان عمر تعبان اصلا
خالد بلوم : وانت قافل تلفونك ليه وسايب مراتك وابنك اللي عمره شهور من فير ما تطمن عليهم وانت يا جمال باشا سايب مراتك لوحدها في شقتها وكنت فين
جمال اتنهد : يا جدعان الواحد كان مزاجه وحش اخدنا بعضنا وروحنا علي راس البر سهرنا سهره حلوه ورجعنا اجرمنا كدا يعني مكنتش عارف ان المحاضر دي كلها هتتفتح ليا
سالم بهدوء : لاء كنت اعرف ان المحاضر دي هتتفتح في اي وقت انتو اتجوزتو يبقي تشتالو المسؤليه مراتك دي تخليها نجفه الكل يبص من بعيد عليها ينبهر بيها من جمالها لكن الكل يخاف يقربلها متسمحش ان الدموع تنزل منها انتو لما وجعتو كل واحد لاقي مراته بتعمل ايه ؟
سكتو الاتنين ومحدش عارف يرد غالي قال : كل واحد رجع لقي مراته مموته نفسها من العياط والله اعلم الباشا التاني مراته عملت فيه ايه سايبها في بيت يا طوله يا عرضه لوحدها ومشي
خالد : وانا مش عاجبني انه عايش لوحده هو بني بيت هيفضله العمر كله بس يجي يعيش وسطنا في بيته
غالب : طب نسبنا من مصطفي الوقتي وقولولنا نعمل ايه مع بسمله ومروه انا مراتي وخده ابني في حضنها ولا راضيه تكلمني ولا تعبرني
جمال : وانا مراتي ضاربه بوز في وشي ولا بتتكلم ولا بتنطق زي ما يكونو متفقين علي كدا
غالي بصلهم : اسمعو بقا انتو هتعملو ايه وركزو في كلامي بالحرف الواحد ….
………………………………..
” في بيت غالي الجبراني ”
” بسمله وانصاف واميه وفاطمه وناهد بيخبزو في دوار البيت قدام الفرن القش وكنز و زينب قلبين البيت بينضفو فيه علشان سليم جاي النهارده ”
كنز وهي بتمسح الارض وبتغني : النهارده هكلم ابوكي قالها وروحي راحت ياني قالي خدودك كسفوكي
بسمله اللي معديه وعلي اديها عمر بترضعه بالرضعه : لونهم برتقاني قالي بعيوني استنوكي
كنز وهي بترقص : ردت روحك بفوستاني اللي متزوق بالولي عبال كل البنات
بسمله بضحك : ايواااا يا كنووز يا قمر انتت ” وزغرطت ”
شهد غيرت الاغنيه وجابت حبيتك بتلاته : اسمعووو دي بقااا
كنز ضحكت من قلبها : مالي حسه بارتباك وبحاله مش عاديه عقلي اتجنن معاك مش عرفه ايه اللي فيااا قوم فض الاشتباك او خبي عنيك شويه دا انا واقعه فيك بجد
فاطمه دخلت ليهم بضحك واديها فيها قرص بعجوه : ربنا يفرحكم يا حبايب قلبي ويسعدكم ديما بس انتو كدا بتفرجو الناس علينا ولسه محدش وافق بالجوازه
كنز بسرعه : يا بطوط ان شاء الله هيوفقو سليم ميترفضش يا بطوط ” وقالت بهيام ” دا شيك ومثقف ومحترم وعسول ومز وكل حاجه
شهد بضحك : دي واقعه في حبه من الدور الخمسين
كنز بصتلها : السبعين وحياتك
غالب دخل البيت وفي ايده كيس كبير في حجات : السلام عليكم يارب يا ساتر ايه القلبان اللي في البيت دا يا جماعه
” الكل رد السلام الا بسمله اللي قعدت بكل هدوء ترضع ابنها ”
كنز : انت ناسي ان سليم جاي النهارده يا غالب
غالب : مش ناسي بس هو لازم يكون فيه ضيوف علشان تنضفو وتبقو ولاد ناس
نوال صحيت علي صوتهم وصوت الاغاني طلعت وكانت ليسه بجامه ضيقه وعلي وشها باين الضيق : ايه الاصوات اللي علي الصبح دي
غالب بصلها ولما لاقي منظرها كدا بص للأرض : طيب بسمله معلش حصليني علي الشقه عوزك في كلمتين
بسمله فرحت من قلبها انه معبرش نوال ولا في كلمه حتي تلقائي قالت : حاضر يحبيبي
غالب بصلها ببتسامه : متتأخريش عليا يا قلب حبيبك
نوال : كنزي لو سمحتي وطي صوت الاغاني دي لان مش عرفه انام خالص راسي صدعت مش معقول هستحمل ريحة حريقة الفرن ولا الاغاني ولا الخبط والتنفيض دا
كنز بصتلها : اولا يا نوال انا اسمي كنز مش كنزي ثانيا انا متقدملي عريس النهارده وبيني وبينك كدا اللي بحبه متقدملي ولازم كل حاجه تكون بريفكت استحملي بقا
نوال بصتلها : انا ليه حسه انك بتتكلمي معايا ببوق معوج
كنز برفع حاجب : لاء يا حياتي دي طريقتي مش بوقي معوج ولا حاجه
نوال : انا داخله انام وصدقيني مش عاوزه احطك في دماغي
كنز : والنبي حطيني في دماغك يا نوال حطيني انشالله قمله من ضمن اللي في راسك يا قلبي
زينب مقدرتش تمسك نفسها اكتر وماتت من الضحك : اوووب اوووب اضرب
كنز بضحك : كملي تنضيف يا بت اخلصي ” وكملو تتضيف ”
……………………………….
” في شقة غالب ”
” غالب قاعد علي الكنبه اللي في الصاله بيفتكر كلام غالي وبسمله جوا بتنيم عمر ولما نام طلعت قعدت جنبه ”
بسمله فضلت ساكته شويه بعدين اتكلمت : قولتلي تحت انك عاوزني في حاجه ولا ايه
غالب بصلها : حبيبتي انا عارف انك زعلانه مني وحقك تزعلي غلطان ان سيبتك من غير ما اطمنك عليا واخر مره ومش هتحصل تاني ” وطلع 200 جنيه وكرمشهم في اديها ” معرفتش اجيبلك ايه قولت اديكي تجيبي اللي نفسك فيه
بسمله بعد ما كانت مبسوطه ومبتسمه كشرت : جااي تصالحني ب 200 جنيه يا غالب ؟
غالب : جدي قالي اديكي 500 والله بس انا قولت كتير
بسمله وقفت ورمت في وشه الفلوس : مش هتتغير الطبع غلاب اقسم بالله شوف انت رايح فين يا غالب انا اصلا مش طيقاك ابعددد ” وراحت علي الاوضه ”
غالب : حدي بس هقولك حاجه … طب اديكي 50 فوقهم حالتي وحشه اليومين دول والله … بسبووسه
بسمله : اطلع من دماغي يا غالب مش نقصاك انا بقولك اهوو
غالب مسح وشه بإيده وفكر بصوت عالي : اعمل ايه اصالح دي ازاي اجيب ورد ب 700 ولا اديها ال 500 واوفر ال 200 اشحن كارت الكهرباا ؟
بسمله واقفه مصدومه من تفكيره : برااا يا غالب قووم كدا ” وشديته علي باب الشقه ” انزل ناام عند امك جاي تصالح فياا ولا تحرق دمي ” ورزعت باب الشقه في وشه ”
غالب : طيب يا حبيبتي مش هتأخر عليكي ” ونزل علي السلم قابل انصاف ”
انصاف : رايح فين يا قلب امك وبترزع باب الشقه ليه
غالب : اعمل ايه بس يماا بسمله مش راضيه تخرجني من الشقه عوزاني معاها 24 ساعه
انصاف بضحك : بتحبك يولاا
غالب بضحك : اممم ايوا بتموت فيااا اعمل ايه بس ربنا يهدها
انصاف بستغراب : يهدهااا ؟!
غالب بسرعه : يهديها يا امي يهديهااا يلا مع السلامه ” وطلع علي برا ” يحرق الجواز علي اللي عاوز يتجوز ” وركب العربيه ومشي ”
…………………………….
” في شقة مروه ”
” مروه واقفه قدام المرايا ودموعها نازله بشكل رهيب ومش قادره تتكلم لقت باب الشقه بيتفتح وجمال بيدخل ”
جمال اتصدم من شكلها : مروه حبيبتي مالك ؟
مروه جريت عليه وحضنته بكل قوه عندها وقالت :
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو الجزء الثاني)