روايات

رواية عشق الزين الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم زيزي محمد

رواية عشق الزين الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم زيزي محمد

رواية عشق الزين الجزء الثاني الجزء الثلاثون

رواية عشق الزين الجزء الثاني البارت الثلاثون

رواية عشق الزين الجزء الثاني الحلقة الثلاثون

بمنزل اسر الجارحي.
رجع من شغله تعبان وجسمه متكسر من ضغط الشغل بقاله يومين مطبق مبينمش واخيرا رجع لبيته ينام قابل في وشه كارما بنته…
كارما : بابا انت جيت .
اسر شالها : اه يا زقردة جيت.
كارما : تعال اقولك سر بسرعه ماما عماله تقول ماشي يا اسر ماشي من امبارح .
اسر : ياساتر يارب الا قوليلي هي بتقول….
اسر قلدها : ماشششششي يا اسر .
كارما ضحكت وصقفت : اه صح شاطر قالتها كدا .
اسر : طيب هي فين.
كارما : فوق بتاكل بطيخ وبتعيط .
اسر : طب اتفرجي على كرتون لما اطلع اشوفها.
( اسر طلع فوق وقبل ما يدخل اتنهد على المعركه الي هايخوضها، هنا متغيرتش مجنونه زي ماهي وزاد جنانها وغيرتها لما بقت حامل تاني..فتح الباب لقاها قاعدة على الارض بتاكل بطيخ بشراهه وبتعيط ووشها متبهدل ..دخل بالراحه وهمسلها ..
اسر : هنايا.
هنا رفعت وشها وبصتله بشراسه : انت جيت يا خاين.
اسر بضحك : وانا خنتك في ايه وامتي ومع مين المرادي.
هنا عيطت : مع البت الروسيه اللي شوفتك معاها المرة اللي فاتت انا حلمت بيكوا وانت بتخوني وقاعد في بيتها وقالع هدومك واستغفر الله العظيم بتعمل حاجات وحشه ياخاين وتقولي شغل وبنام في المكتب .
اسر : وشوفتيني وانا بعمل كدا معاها انتي بقيتي قليله الادب اوي .
هنا : ااااااه ياخسارة حبي ليك،انا قلبي موجوع .
اسر : انتي قلبك موجوع علشان البطيخ خلص اعترفي .
هنا قامت وراحتله وقعدت تشم فيه و سابها وقعد يضحك على جنانها ولما خلصت كانت هاتمشي بس مسك ايديها بسرعه واخدها في حضنه: اتاكدتي ان مفيش ريحه واحدة في هدومي .
هنا عيطت : انا زعلانه منك ازاي قدرت تبعد عني وتقعد في الشركه وتنام .
اسر بجديه: ياحبيبتي انا لو اشتغلت هنا انتي مبتخلنيش اركز وبتطلب منك حاجات غريبه بليل ولو اهملتك تفتحيلي مناحه وانا بجد محتاج التركيز اليومين دول بابا قعد في البيت وشغل الشركات فوق دماغي والغلطه مع زين الجارحي بفورة ..
هنا : طب وانا، حقي فين انا محتاجك بجد جنبي شهور الحمل الاخيرة صعبة وبحس بخنقة لما بتبقي بعيد عني.
اسر باسها من خدودها : حقك عليا ياستي انا هاقوله ان هاخد اجازة واخدك انتي وكارما ونسافر ونقضي يومين قبل الولادة.
هنا : بقالك كتير بتوعدني بكدة وانا اتخنقت من القعدة لوحدي .
اسر حضنها وباسها: تصدقي انا غلطان ازاي قدرت ابعد عنك وانام بعيد عن حضنك انا اسف يا قلب اسر عمرها ما تتكرر ابدا وبعدين ياستي بجد مش هزار انا هاخد يومين ونسافر انتي مش عاجبني بتاكلي اربع واحدت بطيخه بس في اليوم انتي كنتي في اول الحمل بتضربي بالعشرة .
هنا كشرت : بتتريق عليا يا اسر ..
اسر دفن وشه في رقبتها : اسر وحشو اوي مناغشتك وجنانك قعدت يومين برا البيت وكانهم كانوا سنه عمرها ماتتكرر تاني.
***********************””
عند كاميليا وادهم…
كاميليا وقفت قدام المرايه تهندم نفسها بسعادة بعد ما نزلت سيلا لمدرستها واقناعها انها تروح المدرسه ولما تيجي هاتشوف بابا ، بصت لنفسها بسعادة ورضا وهمست :
_ اخيرا يا ادهم غياب شهر بحاله وحشتيني جدا.
طلعت بصت على البيت واتاكدت كل حاجه في مكانها،تليفونها رن وكانت سارة ردت بسعادة :
_ الو.
سارة : لا شكلك مبسوطه وصوتك فرحان.
كاميليا : طبعا مش ادهم جاي، فرحانه اوي .
سارة : ربنا يخلهولك المهم الولاد الدادة جابتهم اهم متقلقيش عليهم.
كاميليا : معلش يا ماما هاتعبك انتي وبابا انا عارفه مازن ومالك اشقيه .
سارة : دول حبايب قلبي متخافيش عليهم.
( جرس الباب رن وكاميليا قفلت بسرعة مع سارة وبعدها فتحت الباب بسرعه لقت ادهم واقف بطوله وهيبته ولابس الميري اول ما شافها حضنها وشالها بسرعه ودخل وقفل باب الشقه برجله و دفن وشه في شعرها وهمسلها بحب :
_ وحشتيني اوي يا قلبي .
كاميليا باسته في خدة بشوق : وانت كمان وحشتيني جدا انا كنت هاموت من قلقي وخوفي عليك .
ادهم رفع وشه وغمزلها : متخافيش جوزك سبع.
كاميليا حضنته جامد : ربنا يخليك ليا ومتحرمش من وجودك في حياتي .
ادهم نزلها براحه وبص في البيت لاقاه هادي : امال سيلا ومازن ومالك فين؟!.
كاميليا : سيلا اقنعتها بالعافيه تروح المدرسه كانت عاوزة تستقبلك معايا ومازن ومالك بعدتهم عند بابا وماما مش معقوله يعني غايب عني بقالك شهور ونص وترجع تلاقيهم موجودين.
ادهم بصلها من فوق لتحت : اه صح وارجع الاقيهم موجودين ولبسالي الفستان دا، انا كنت انتحرت.
كاميليا بدلع : بعد الشر عليك ياقلبي.
ادهم : صلاه النبي احسن اهدي كدا علشان انا مش مستحمل اصلا.
كاميليا ضحكت : هههههه‍هه براحتك يا دومي.
ادهم : طب يالا تعالي الحق اشبع منك اصلهم عازمينا بليل وعيالك هايجوا بليل ومش هاعرف التم عليكي.
كاميليا بدلع : شيلني.
ادهم بشقاوة : استعنا على الشقا بالله .
******************
بمستشفي الجارحي.
_ دكتور عز الدكتورة اللي جايه تتدرب جديد وصلت.
عز بجديه : دخليها …
(دخلت بنوته رقيقه وجميله عيونها عسلي وملامحها رقيقه جدا قصيرة وبتحاول تظبط طرحتها وتدخل شعرها اللي بيتمد منها واللي لونه كان غريب …. عز رفع وشه وشافها عجبته شاورلها تقعد وهي قعدت بخجل ).
عز : اسمك ايه.
_ احم اقول وحضرتك تتريق عليا .
عز : واتريق عليكي ليه؟!.
_ اصل اسمي غريب شويه.
عز بفضول : ايه بقا؟!.
_ اسمي نانا .
عز : الله اكبر نانا ، نانا وانتي نانا فعلا والله .
نانا ارتبكت منه : ها!!، مش فاهمه .
عز غمزلها : انتي ازاي دكتورة جراحه!!.
نانا بعد فهم : مش فاهمه ازاي يعني.
عز : مين ضحك عليكي ودخلك طب انتي ازاي بتقطعي في جثث انتي رقيق….
قاطعته بحدة : لو سمحت انا جايه هنا اشتغل وحقيقي انا كنت خايفه منك من اللي سمعته عنك.
(عز قام مرة واحدة وراح عندها وميل على كرسيها وشه في وشها، وقتها قدرت تشوفه وتشوف ملامحه وقد ايه هو وسيم بمعني الكلمه ارتبكت جدا ونفسها قل )
عز : سمعتي ايه عني بقا .
نانا بتوتر : مسمعتش حاجه.
عز وطي اكتر عليها لدرجه انها نزلت في الكرسي من الخوف : انا ممكن افضل اوطي كدا لغايه ما الزق فيكي ولا يهمني على فكرة قوليلي بالذوق سمعتي ايه عني.
نانا : س..سمعت انك قليل الادب و مبتسبش واحدة الا لما تعاكسها .
عز بتمثيل : انا!!! فين دا دول بيتلزقوا فيا والله علشان انا اكمني حلو حبتين .
نانا : ولا حلو ولا حاجه انت شايف نفسك على ايه.
عز : مش عارف اساليهم يا نوني.
نانا زقته بعيد ووقفت تظبط طرحتها من الارتباك : انا لايمكن اشتغل معاك.
عز : في ظرف خمس دقايق ان ملقتكيش في العمليات انتي حرة .
نانا طلعت تجري بسرعه بارتباك ومقررة تهرب من المستشفى كلها
عز همس لنفسه : دا باينلها هاتبقا ايام زي الفل، نانا دخلتي وعششتي والله يا نانا .
****************************
بليل كله بدا يتجمع والاجواء كانت سعيدة لحد ما زين لاحظ ان ادم مش موجود سال كل الموجودين محدش شافه ،مراد قلب البيت كله عليه ملاقوش الكل ارتبك …
زين مسك التليفون وكلم الحراسه : ايوا يابني ادم بيه خرج من البرج .
_ لا يا فندم مخرجش.
زين بصرامه : انت متاكد انه مخرجش واقسم بالله لو عرفت انه سهاكوا وطلع لاموتكوا كلكوا .
_ يافندم مخرجش والله .
زين قفل معاه واتعصب والكل بدا يتوتر ويدور : يعني هايكون راح فين دوروا تاني دا..
ميرا قعدت تعيط : ابني راح فين…..
الكل بدا يدور في الببيت كله وادم مالوش اثر
ليليان بخوف : يعني ايه الواد اتخطف.
زين : اهدي علشان متتعبيش هو اكيد هنا يمكن مستخبي تحت سرير او في اي حته.
ادهم : لا قلبت الدنيا مش موجود.
مراد كان واقف تايه وحس انه غلط مع ابنه وانه كان بعيد عنه قلبه وجعه عليه لغايه ما يحيى نطق :
يحيى : انا عرفت هو فين كنت شوفته مره في الروف اللي فوق بيطلع على السلم الصغير الحديد ويطلع يقعد لوحده.
مراد قلبه وقع في رجله من الخوف كلهم جريوا على الروف وطلع السلم بسرعه لقاه قاعد لوحده على سطح البرج بيرسم ودموعه نازلة بصمت مراد هتف باسمه بنبرة كلها خوف وقلق.
مراد : ادم .
ادم لف بسرعة لقى ابوه واقف وزين .
طبعا زين امر الكل يرجع مكانه ويطلع هو ومراد بس .
زين قرب منه بحنان : كدا توقع قلبنا يا ادم انت قاعد هنا وكنت ثانيه هانزل ندور عليك في الشارع .
ادم : انا فاكركوا عارفين ان على طول بقعد هنا.
مراد اتعصب : لا مش عارفين، هانعرف منين وبعدين ازاي تطلع السلم دا وتقعد على سطح البرج انت اتجننت .
ادم انفجر عياط : بحب اقعد هنا.
زين بص لمراد بعتاب وبعدها اتكلم لادم : حبيبي بابا خايف عليك يا ادم انت مش عارف انت ايه بالنسبالنا حبيبي انت اغلى حاجه دنيتي ودنيا ابوك.
ادم : يعني انتوا بتحبوني بجد .
مراد اخده في حضنه بسرعة : انت ابني البكري، انت اول فرحة ليا صحيح انت ولي لي تؤام بس كل واحد له معزة في قلبي لوحدة انا مش بدلعك علشان عاوزك راجل زي ما ابويا كان بيربيني ابقا راجل وحامي لاخواتي ، انت اول فرحه لعيله الجارحي .
ادم : كل شويه قولي انك بتحبني .
زين غمض عينيه بالم على وجع حفيده وان كلام ليليان كله صح وحس انه غلط في حقه اخده من مراد وحضنه بحب وهمسله في ودانه : انا اللي كل شويه هاقولك بحبك ومش هابطل اقولهالك حتى لو كنت راجل وبشنبات.
( ادم ابتسم بسعادة ومراد شاله ونزل وكله قعد يبوس فيه ويحضنه وحس انهم فعلا بيحبوه ومش شرط يقولو له كلمه بحبك … قضوا سهره حلوة مع بعض وعز اقترح انه يثبت الكاميرا ويتصوروا كلهم مع بعض صورة لذكرى ..كل واحد وقف جنب حبيبته واولاده مراد شال ادم في حضنه ولي لي وقفت قدامه وميرا شالت دنيا وجنبه ادهم شايل مازن ومالك وسيلا واقفه قدام كاميليا واسر واخد هنا في حضنه وكارما واقفه بطلع لسانها،عمر واخد ليان في حضنه بتملك وفيروز واقفه قدام وطبعا لارا جنب يحيى اللي واقف قدام مراد وسارة وزين شايل زين الصغير وبايدة تانيه محاوط بيها ليليان وعز ظبط وضع الكاميرا وقعد قدامهم والكاميرا لقطت اجمل صورة لاجمل عيله..وهمس زين لليليان بكلمه : بحبك.
&&&&
وبكده يكون الجزء الثاني انتهى واتمنى يكون نال اعجابكم

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الزين الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى