رواية لحظة موت الفصل الثاني 2 بقلم أسماء صلاح
رواية لحظة موت الجزء الثاني
رواية لحظة موت البارت الثاني
رواية لحظة موت الحلقة الثانية
توقفنا لما محمود قال : إزاي يعني شقتك دي شقة فوزي الله يرحمه
الحرامي قال : ايوه ما انا ابنه
الكل قالوا بدهشة : ابنه
الحرامي قال : اه
محمود قال : انت زين صح
الحرامي قال : اه ااااه
محمود قال : طيب اقعد ارتاح
وقعد زين وحطت ايده علي راسه وقال بوجع : انت مين
محمود قال : انا عمك محمود جارك روح بسرعة هات حبتة بن
أدهم قال : طيب
وجاءت نهر زوجته وبتنظرة لقيت ناس وقالت : هو فيه ايه
ونظر الكل وراهم باستغراب
نوال قالت : انتي عاوزة مين
ونظرة نهر لقيت زين حطت ايده علي راسه وقالت بقلق : زين وراحت له زين انت كويس
زين قال : اه انا كويس يا نهر متقلقش
نهر وقالت بقلق : كويس ازاي ونظرت لزين ايه ده دم
زين قال : متقلقش انا كويس
نهر قالت بخوف : كويس ازاي امال الدم ده ايه
زين قال : ده جرح بسيط
وجاء أدهم وقال : اتفضل يا بابا
وأخذ والده منه البن وقال : دلوقتي هتبقي كويس وحط البن على الجرح اضغط عليه
زين قال : طيب دي نهر مراتي
محمود قال : اهلا وسهلا
نوال قالت : احنا اسفين على اللي حصل
نهر قالت باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
زين قال : أصل افتكروني حرامي وزي ما انتي شايفة اضربت وبينظر لادهم مش انت اللي ضربتني
أدهم قال : انا اسف ماكنتش اعرف انك ابنه
زين قال : حصل خير إنما انت دخلت ازاي
أدهم قال : نطيت من شباك المطبخ بتاعنها على شباك المطبخ بتاعكم
زين قال : اه ااااه
نهر قالت بقلق : قوم يازين نروح المستشفى
زين قال : لا مافيش داعي انا كويس
محمود قال : احنا اسفين أصل الشقة مقفولها من ساعة ما فوزي ومراته ماتوا علشان كده افتكرنها اللي فيها حرامي
زين قال : محصلش حاجة اللي انتم عملتوا ده طبيعي لما شوفتوا حد في الشقة انا لو مكانكم كنت عملت كده وبعدين انا مجتش هنا خالص من ساعة ما كنت صغير يبقي هتعرفوني منين
سعاد قالت : طيب انتم هتقعدوا في الشقة ازاي دي كلها تراب
زين قال : مش مشكلة احنا هنتصرف
محمود قال : إزاي بقي اتفضلوا باتوا عندنا لما تبقى تنظفوا الشقة
نهر قالت : شكرا احنا هندبر حالنها
نوال قالت : طيب لو عوزتم حاجة ابقوا خبطوا علينا
زين قال : متشكرين اوي
محمود قال : تصبحوا علي خير
زين قال : وانتم من اهله
وخرجوا الكل من الشقة وقفل زين الباب وحط ايده علي راسه
نهر قالت بقلق : انت كويس يازين
زين قال : اه كويس ياحبيتي متقلقش ده جرح بسيط المهم جبتي الحاجات من سوبر ماركت
نهر قالت : ايوه هروح احطهم في المطبخ واجي انظف الشقة
زين قال : طيب
ونظر زين لصورة والداته والده وقال : وحشتوني
وخرجت نهر من المطبخ وبتنظر لقت زين واقف إمام صورة والده والداته فاراحت له وحطت ايده علي كتفه بدون تعليق
زين قال بحزن : وحشوني اوي
نهر قالت : الله يرحمهم اقرءلهم الفاتحة
وقرأ زين ونهر الفتحة
نهر قالت : يلا بقي أدخل غير هدومك اعقبال ما انظف هنا
زين قال : لا طبعا هساعدك الأول وبعدين ابقي اغير
نهر قالت : لا انت تعبان ولازم ترتاح
زين قال : يعني معقول ابقي قاعد ومراتي حبيتي اشوفها بتشتغل ومساعدهش ده ينفع برده
نهر قالت : بس انت تعبان
زين قال : وايه يعني ما انتي كمان تعبانه يلا بقي علشان نلحق نخلص
نهر قالت : طيب يلا
في شقة محمود :
في غرفة النوم :
نوال وقالت : يا ها اااا بعد كل السنين دي جاي يعيش في الشقة وقعدة
محمود قال : وايه يعني ماهي شقة والده والداته ومهما راح ولا جايه كان مسيرة يرجعها تاني
نوال قالت : ايوه بس هو مش كان عايش مع خالته
محمود قال : ايوه بس تعرفي اني لما شوفته تذكرت والده فيه منه صح وبينظر انتي نمتي الاسطوانه اشتغلت ونام
في شقة فوزي :
وخرج زين من الغرفة وقالت : خلصتي
نهر قالت بتعب : ايوه
وراح زين وقعد جانبها وحضنها وقال : تعبتي صح
نهر قالت : يعني انت خلصت جوه
زين قال : ايوه
نهر قال : طيب كويس
زين قال : تعرفي ياحبيتي برغم اني معشتش طفولتي هنا بس حاس بروح ابي وأمي اول مادخلت الشقة الله يرحمهم هقوم انا احضر الأكل وبينظر لها انتي نمتي وشالها ودخل الغرفة وحطها علي السرير وبسها تصبحي علي خير يا حياتي وراح وطفي النور ونام
في الصباح :
صحت نهر من النوم وبتنظر لقيت زين بينشف شعره وقالت : صباح الخير
زين قال : صباح الخير يا حبيتي كويس أنك صحتي يلا بقي قومي خدي دوش علشان هنزل
نهر قالت باستغراب : نازلين
زين قال : ايوه يلا بقي
نهر قالت : مش تقولي رايحين فين على الصبح كده
وراح لها زين وقال بإبتسامة : مفاجأة يلا بقي
نهر قالت : طيب وقامت وفتحت الدولاب وأخذت طبقم وراحت علي الحمام
وخرج زين من الغرفة وقعد يلبس الكوتشي وقال : يلا ياحبيتي
وخرجت نهر من الحمام وقالت : مش تقولي رايحين فين
زين قال : كده مش هتبقي مفاجأة يلا بقي
نهر قالت : طيب مش نفطر الأول
زين قال : بعدين يلا بقي
نهر قالت : طيب ودخلت الغرفة
وراح زين على المطبخ يشرب وقال : خلصتي ياحبيتي
نهر وهي في الغرفة قالت : ايوه وطلعت من الغرفة يلا انا جاهزة
وخرج زين من المطبخ وبينظر لها وقال : ايه الجمال ده
نهر قالت : بجد
زين قال : ايوه ولو مش مصدقني بصي في المرايا وانتي هتعرفي
نهر قالت : ما انا لسه كنت قدامها
زين قال : ولقيت ايه مش قمر
نهر قالت : مش اوي كده وبعدين أنت اللي عنيك جميلة علشان كده بتشوفني جميلة
زين قال : لا ياحبيتي انا عنيها جميلة علشان بتشوفك
نهر قالت : طيب يلا احنا كده هنتاخر
زين قال : هنتاخر على ايه
نهر قالت : انت نسيت مش قولتي انك عملي مفاجأة
زين قال : اه ااااه صح شوفتي جمالك ناسني
نهر قالت بإبتسامة : طيب يلا
زين قال : يلا وفتحها الباب
نهر قالت : اه ااااه نسيت استنها
زين قال : ايه
نهر قالت : جاية اهوه ومشت
زين قال : طيب وخرج
وخرج عم محمود من شقته وبينظر لقي زين وقال : صباح الخير
زين قال : صباح الخير
عم محمود قال : واقف كده ليه
زين قال : لا مافيش أصل مستني نهر مراتي
عم محمود قال : طيب اتفضلوا افتطروا معانا
زين قال : لا شكرا
عم محمود قال : مش معقول لازم تفطروا معانا دي اول مرة اشوفك بعد سنين
زين قال : مرة تانية إن شاء الله علشان احنا مستعجلين
عم محمود قال : طيب إنما قولي انت كنت فين السنين دي كلها
زين قال : كنت قاعد عند خالتي لما خلصت جامعة توظفت
عم محمود قال : وانت معاك كلية ايه
زين قال : كلية تجارة
عم محمود قال : وتوظفت فين
زين قال : في شركة المنشاوي
عم محمود قال : ده أكبر الشركات في البلد
زين قال : ايوه
عم محمود قال : امال مجتش انت ومراتك تسكنوا هنا بعد متجوزتم ليه
زين قال : أصل كنا مسافرين تبع الشغل بتاعتي وقررنا لما كنا هناك إن لما نرجع نجي هنا
عم محمود قال : اه ااااه حمد لله على السلامة
زين قال : الله يسلامك
وجاءت نهر وقالت : معلشي اتاخرت وبتنظر لقيت عم محمود صباح الخير
عم محمود قال : صباح الخير
زين قال : طيب بعد اذنك يا عم محمود
عم محمود قال : اتفضلوا
زين قال : يلا وانجشها ونزلوا
ونزل عم محمود وراها
في الشارع :
نهر قالت : هنروح فين
زين قال : دلوقتي تعرفي تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وفتح زين باب العربية وقال : اتفضلي
نهر قالت بإبتسامة : شكرا وركبت
وركب زين جانبها وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر ومشي
ونظرة له نهر باستغراب بدون تعليق
زين قال : بتبصلي كده ليه
نهر قالت : مستغربة
زين قال : من ايه
نهر قالت : من المفاجأة اللي على الصبح دي وعاوزة اعرف
زين قال : هتعرفي ياحبيتي بس اصبري شوية
نهر قالت : طيب
زين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع وين الحساب وقال : يلا ياحبيتي
نهر قالت : يلا ونزلت
ونزل زين وراها وراح ومسكها ايدها وقال : تعالي
نهر قالت : علي فين
زين قال : بصي قدامك
ونظرة نهر أمامها وقالت : مطعم
زين قال : ايوه علشان اميرتي تعبت امبارح في تنظيف الشقة ونامت من غير ما تأكل حاجة علشان كده انا فاكرت اعزمك بره على الفطار ايه رأيك بقي
نهر قالت : بس ده مطعم غالي
زين قال : وايه يعني مافيش حاجة تغلها على حبيبة قلبي
نهر قالت : ربنا يخليك لي
زين قال : ويخليكي لي يلا بقي روحي اقعدي واستني
نهر قالت : ليه انت رايح فين
زين قال : ما هي المفاجأة لسه مخلصتش
نهر قالت : لسه فيه ايه تاني
زين قال : هتعرفي بس روحي اقعدي وانا مش هتاخر
نهر قالت : طيب خلي بالك من نفسك
زين قال : طيب ومشي
وراحت نهر على المطعم وقعدة
وراح زين عند ست بتبيع ورد وأخذ بوكيه ورد ودفع الحساب ومشي
في المطعم :
وقعدة نهر على ترابيزة وقالت لنفسها بقلق : هو زين اتاخر ليه
وجاء الجرسون وقال : تامري بأية حضرتك
نهر قالت : معلشي هستنها شوية علشان مستنيها حد
الجرسون قال : طيب ومشي
نهر قالت لنفسها : يا تري زين راح فين وبتنظر لقيت زين جيه
ودخل زين المطعم ومخبي الورد وراها ظهره وبينظر لقي نهر فاراح لها وقعد
نهر قالت بقلق : اتاخرت كده ليه
زين قال : معلشي انا آسف
نهر قالت : كنت فين
زين قال : كنت بجيب ده اتفضلي
نهر قالت بإبتسامة : الورد اللي انا بحبه وأخذته
زين قال : هي دي اللي انا عاوزا اشوفها
نهر قالت : هي ايه دي
زين قال : الابتسامة اللي بتخلني أسعد واحد في الدنيا
نهر قالت بإبتسامة : طيب نطلب الفطار بقى
زين قال : طيب جرسون
وجاء الجرسون وقال : افندم
زين قال : تحبي تاكلي ايه
نهر قالت : ايه حاجة
وقاله زين على اللي هو عاوزه وقال : بس
الجرسون قال : حاضر يافندم ومشي
زين قال : ايه رأيك في المفاجأة بقي
نهر قالت : تحفة تعرف يازين لو ماكنتش انت في حياتي معرفشي حياتي هيكون شكلها ايه
زين قال : متقوليش كده انا هفضل دايما معاكي
نهر قالت : ربنا يخليك لي
زين قال : ويخليكي لي
وجاء الجرسون وقال : اتفضلوا وحط الأطباق
زين قال : شكرا
الجرسون قال : اي خدمة تانية
زين قال : لا شكرا
نهر قالت : انا ميته من الجوع
زين قال : بالهنا والشفا ياحبيتي
وبتاكل نهر وقالت : هو جارنها ده كان عاوز حاجة
زين قال : لا يا كان عاوزنها نفطر معها وانا قولته مرة تانية
نهر قالت : اه ااااه طيب
وبياكل زين وقال : تعرفي انه رجل طيب
نهر قالت : بس مش اطيب منك ياحبيبي
زين قال بإبتسامة : شكرا يا حياتي ايه بطلتي أكل ليه
نهر قالت : الحمد لله شبعت
زين قال : معقول شبعت بسرعة كده كملي اكلك يلا
نهر قالت : صدقني شعبت
زين قال : طيب يلا
نهر قالت : علي فين
زين قال : نتمشها شوية بيقولوا احسن حاجة المشي الصبح
نهر قالت : بس مش لما تكمل اكلك
زين قال : انا كمان شبعت يلا
نهر قالت : طيب
زين قال : جرسون اشيك
وجاء الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع زين الحساب وقال : يلا وقام
في الشارع :
نهر قالت : استني شوية
زين قال : رايحه فين
نهر قالت : هقولك بعدين بس خليك هنا
زين قال : طيب
وعدت نهر الطريق ومشت ودخلت محل نظرات وبتنظر على النظرات وقالت لنفسها : دي هتبقي حلو عليه وأخذت ودفعت الحساب وحطتها في الشنطة وخرجت وبتنظر لزين بإبتسامة
فبتعدي الطريق
وبينظر زين على محل فجاءت عربية وخبطتها ونظر زين لقي نهر على الأرض فراح لها مسرعا وقال بخوف : نهر ردي عليه نهر وأخذها في حضنه وبينظر لايده لقيها عليها دم نهررررر
واتلمت الناس حوليها وقالوا : يا حول لله يارب
السواق قال : والله هي بتعدي ومش شايفة الطريق
زين قال بخوف : حد يطلب الإسعاف وشالها ونظر للسواق واديني علي أقرب مستشفى بسرعة
السواق قال : طيب
وحط زين نهر في العربية وركب جانبها وحضنها وقال بعصبية : اطلع بسرعة
السواق قال : حاضر ومشي
زين قال بخوف : نهر ردي عليه ياحبيتي قوللي انك مش هتسبني ردي يا نهر بسرعة
السواق قال : حاضر
زين قال بقلق : نهر
السواق قال لنفسه : ربنا يستر ومايحصلهش حاجة واللي هروح في داهية استر يارب ووقفل العربية
زين قال : وقفت ليه
السواق قال : وصلنها
زين قال : طيب انزل
السواق قال بقلق : طيب ونزل
ونظر زين من شباك العربية على المستشفى ونزل وطلع نهر من التاكسي وشالها دخل مسرعا علي المستشفى
ودخل وراها السواق
زين قال : فين الدكتور ونظر لقيها الدكتور فاراح له دكتور الحقني مراتي
ونظر الدكتور نهر وقال : ايه اللي حصل
زين قال بخوف : فيه عربية خبطتها وهي بتعدي الطريق
الدكتور قال : طيب اهدها سرير بسرعة
وجابت الممرضة السرير وقالت : حطها هنا
وحطها زين وقال بخوف : نهر
الدكتور قال : بسرعة على غرفة العمليات
الممرضة قالت : حاضر يادكتور ومشت
زين قال بخوف : هتخف يادكتور
الدكتور قال : متقلقش ان شاء الله خير ومشي
ومشي زين وراها بخوف
السواق قال لنفسه : احسن حاجة امشي ليحصلها حاجة واروح انا في داهية لو قعدت اقول انها هي اللي غلطانها من هنا لبكرة محدش هيصدقني امشي وانا عملت اللي عليه ووصلتهم علي المستشفى وخرج وركب عربيته ومشي
أمام غرفة العمليات :
زين قال لنفسه بخوف : ياريتني مسبتها تمشي انا اللي غلطان كان لازم اخد بالي منها يارب متحرمنش منها يارب قومها بسلامة يارب ورايح جاي وبينظر لقي الدكتور خارج من غرفة العمليات فاراح له دكتور هي عامل ايه
الدكتور قال : احنا عملنها العملية بس
زين قال بخوف : بس ايه يادكتور
الدكتور قال : للأسف ——-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)