رواية لحظة موت الفصل الثالث 3 بقلم أسماء صلاح
رواية لحظة موت الجزء الثالث
رواية لحظة موت البارت الثالث
رواية لحظة موت الحلقة الثالثة
توقفنا لما زين قال بخوف : بس ايه يادكتور
الدكتور قال : للأسف حالتها غير مستقرة ادعلها ومشي
زين قال بصدمة : ايه ووقع علي الأرض نهر وبكها لا نهر مش ممكن تسبني لا وقام مسرعا دكتور
ووقف الدكتور ونظر وراها
زين قال بخوف : عاوز اشوفها يادكتور
الدكتور قال : مش هينفع
زين قال بقلق : أرجوك يادكتور خلني اشوفها
الدكتور قال : طيب بس خمس دقائق
زين قال : طيب
الدكتور قال : اتفضل معايا ومشي
ومشي زين على وجهه علامات الخوف وقلق
أمام غرفة نهر :
وبينظر زين لنهر بخوف
الدكتور قال : خمس دقائق
وبينظر زين لنهر بدون تعليق
الدكتور قال : بعد اذنك ومشي
ودخل لها زين وقعد جانبها وبكها وقال : نهر ومسكها ايدها قومي مش معقول تسبني لواحدي وتمشي قومي انا عارف اني غلطان علشان مخدش بالي منكي فأنا اسف بس قومي وعقبني زي ما انتي عاوزها قومي بقي وسند راسه على ايدها وبيبكي
وحركت نهر ايدها ونظر لها زين لقي نهر مش عارفها تاخد النفس وقال بخوف : ايه مالك نهر مالك وطلع مسرعا من الغرفة دكتور دكتور
وجاءت الممرضة وقالت : فيه ايه
زين قال بخوف : مش عارف
ودخلت الممرضة ونظرت على الأجهزة وخرجت مسرعا من الغرفة
زين قال بخوف : مالك يا نهر مالك ياحبيتي
ودخل الدكتور وراها الممرضة علي الغرفة وبينظر لها وقال : اتفضل بره شويه
زين قال : بس وبينظر لنهر
الدكتور قال : لوسمحت اطلع بره
زين قال : حاضر وبينظر لنهر بخوف وخرج ووقف ينظر لها يارب تفوق يارب وبينظر لقي الدكتور خارج من الغرفة دكتور هي كويسة صح
الدكتور قال : للأسف حالتها خطيرة
زين قال بعصبية : يعني ايه يادكتور نهر هتروح مني اعمل حاجة مش انت دكتور لازم تتصرف نهر مش هاتبعد عني فاهم
الدكتور قال : انا مقدر اللي انت فيه
زين قال بغضب بصوت مرتفع : انت مش مقدر حاجة دي حياتي لو مش قادرين تعملوا حاجة قولي وانا اوديها علي مستشفى تانية
الدكتور قال : مش هيعمله اكتر من اللي احنا عملنها وبعدين هيبقي فيه خطورة على حياتها لو نقلتها
زين قال : يعني ايه اشوفها بتروح مني واقف اتفرج
الدكتور قال : خلي أملك في ربنا كبير وادعلها وحط ايده علي كتفه ومشي
ونظر لها زين وقال : يارب وبكها
في فيلا المنشاوي :
في السفرة :
وقام راضون
ونظر له جمال وقال : ايه يا بابا رايح فين
والده قال : رايح اشوف عامر
جمال قال : مش هتفطر
والده قال : لا ماليش نفس ومشي
جمال قال : كده مش هينفع ياماما ايه ده يا حضرتك ماكلتش كمان
والداته قالت : انا كمان ماليش نفس
جمال قال : كده مش هينفع ياماما لازم انتي وبابا تأكلوا
والداته قالت : ومنين تجي النفس بعد اللي حصل يا جمال وقامت جمال قال : بس ياماما
ومشت والداته بدون تعليق
جمال قال بضيق : وبعدين بقي وساب الشوكة والسكينة من ايده
زوجته قالت : ما تسبهم
جمال قال : اسبهم ازاي كده هيجرلهم حاجة
زوجته قالت : واللي انت بتعمله ده يعني هو اللي يخلهم يأكلوا عمره الأكل ما كان بالعافية
جمال قال : امال اعمل ايه يعني يا زهرة
زهرة قالت : مش عارفة بس لازم نشوف حل
ماجد قال : ماما معها حق يا بابا لازم نشوف حل علشان ينسوا اللي حصل
والده جمال قال : وهو حد فينا هيقدر ينسها اللي حصل
زهرة قالت بعصبية : لازم نسها علشان الحياة مش بتقف علي حد ماجد قال : صح يا ماما وقام
والداته قالت : رايح فين
ماجد قال : رايح علي الشركة
والداته قالت : طيب مش تكمل اكلك
ماجد قال : لا انا شبعت يلا سلام
والداته والده وقال : مع السلامة
والداته قالت : خلي بالك من نفسك
ماجد قال : طيب ومشي ركب العربية واتحرك علي الشركة
وقام جمال بدون تعليق
زهرة قالت : رايح فين
جمال قال : رايح اشوف ماما أحاول أقنعها يمكن ترضها تأكل
زهرة قالت : تاني
جمال قال : تاني وتالت انا مش هقعد اتفرج عليهم لغاية ميجرهم حاجه
زهرة قالت : طيب روح بس على فكرة مش هترضها تأكل من ايدك حاجة
جمال قال باستغراب : ليه بقي أيدي وسخها
زهرة قالت : لا ايدك مش وسخها بس لو فكرت شوية بعقلك اللي حضرتك ركنه زي ما بيفكر عامر كنت لقيت حل بدل ما انت قاعد تلح عليهم كده ومافيش نتيجة
جمال قال : تقصدي ايه
زهرة قالت : أقصد لو عامر كان مكانك كان عمل ايه
جمال قال : معرفش كان هيعمل ايه بس كان هيعمل المستحيل علشان يأكلوا
زهرة قالت : بضبط مش بس كده كان هيقعد من غير أكل زيهم وطبعا والدك والداتك مش هيرضهم كده هيقوموا واكلين على طول وخلصت المشكلة
جمال قال : صح بس تفتكري ماما وبابا هياكلوا
زهرة قالت : جرب وهتشوف
جمال قال : طيب بس هي ماما فين
زهرة قالت : في غرفتها انا شايفها رايحة على غرفتها
جمال قال : طيب ومشي
زهرة وقالت : سعدية
وجاءت سعدية وقالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت : لمي الأكل
سعدية قالت : حاضر
وراح جمال علي غرفة والداته وخبط علي الباب
كريمة وقالت : أدخل
ودخل جمال ونظر لها لقها حطها ايدها علي رأسها وقال بقلق : ايه مالك
ونظرة له والداته قالت : لا مافيش
وقعد جمال بجانبها على السرير وقال : رأسك بتوجعك
والداته قالت : شوية
جمال قال : تعرفي ده من ايه
والداته قالت : من ايه
جمال قال : من قلة الأكل يا ماما لازم تاكلي
والداته قالت : صدقني يا جمال انا مش جيلي نفس لحاجة بعد اللي حصل وبكت
وحط جمال ايده علي كتفها وقال : بس ياماما متبكيش انا عارف اللي حصل ده صعب محدش يقدر ينسها بس يا ماما على الأقل لازم تاكلي انتي وبابا علشان لوحصلكم حاجة لقدر الله انا مش هقدر استحمل وبعدين بكرة عامر يفوق ولو شافكم في الحالة دي هيزعل
والداته قالت ببكاء : تفتكر هيفوق ياجمال
جمال قال : ان شاء الله هيفوق ياماما علشان كده لازم لما يصحها يلقيكي انتي وبابا كويسين يلا بقي انزلي كولي والا انا كمان ياست الكل مش هاكل زايك انتي وبابا ونتعب كلنا بقي
والداته قالت : بعد الشر عندك
جمال قال : طيب انا هخليهم يجبلك الأكل لغاية هنا وانا هاكل زي ما كنتي زمان بتاكلني ماشي
والداته قالت : بس ياجمال مش دلوقتي
جمال قال : علشان خاطري يا ماما انتي امبارح ماكلتش حاجة يلا بقي
والداته قالت : طيب
جمال قال : حالا والأكل هيكون عندك وخرج من الغرفة وراح علي المطبخ عبده
عبده الطباخ قال : ايوه يافندم
جمال قال : حضر فطار بسرعة
عبده الطباخ قال : حاضر
وخرج جمال من المطبخ وبينظر لقي زهرة في الانتريه فاراح لها
ونظرة له زهرة وقالت : عملت ايه
وقعد جمال وقال : الحمد لله ماما رضت تأكل
زهرة قالت : مش قوتلك وبابا
جمال قال : لسه في غرفة عامر
زهرة قالت : تعرف لازم والدك معتش يدخل غرفة عامر دي تاني جمال قال : ده مش ممكن يحصل ابدا
زهرة قالت : ماهو كل ما يدخل عند عامر بيخرج حالته بتبقى صعبة
جمال قال : معاكي حق بس ده الأمل اللي ابي وأمي عايشين عليه انه يرجع عامر يفوق تاني بعد اللي حصل
زهرة قالت : يرجع يفوق
جمال قال : ايوه
زهرة قالت : بس الدكاترة قالوا إنه فى غيبوبة وصعب انه يفوق منها
جمال قال : اوعي تقولي الكلام ده أمام ابي وأمي ليجرهم حاجة
زهرة قالت : طيب ماهما عارفين
جمال قال : ايوه بس هما مش مصدقين الكلام ده ومقتنعين أن عامر هيفوق وهما عايشين علي الأمل ده واوعي تفتحي الموضوع ده مع بابا مفهوم
زهرة قالت : طيب وبتنظر لقيت الدكتور شريف جيه الدكتور جيه
ونظر له جمال وقال : طيب اقعدي ساكتها وراح له اهلا يا دكتور
الدكتور شريف قال : اهلا بك ياجمال بيه
جمال قال : اتفضل
الدكتور شريف قال : شكرا وقعد ازيك يا زهرة هانم
زهرة قالت : الحمد لله ازيك انت يادكتور
الدكتور شريف قال : الحمد لله ازي رضوان بيه
جمال قال : والله يادكتور زي ماهو ومش راضي يأكل
الدكتور شريف قال : لازم يأكل
زهرة قالت : اهوه احنا بنحاول يادكتور نقنعه وحضرتك برده اقنعه
الدكتور شريف قال : ان شاء الله ممكن اشوف عامر بيه وقم
جمال قال : اتفضل يادكتور انا هوصلك وقام
وجاءت سعدية وقالت : الأكل يافندم اللي حضرتك طلبته
جمال قال : طيب طلعيه عند الست الكبيرة فوق
سعدية قالت : حاضر وطلعت
جمال قال : اتفضل يادكتور
أمام غرفة عامر :
خبط جمال على الباب ودخل وقال : اتفضل
ودخل الدكتور شريف وراها وبينظر جمال لقي والده ماسك ايد عامر وبينظر له وقال بحزن : بابا
وبينظر والده لعامر وقال : ايوه يا جمال فيه حاجة
جمال قال : الدكتور شريف جيه علشان يشوف عامر
ونظر والده وراها لقي الدكتور وقال : اتفضل يادكتور شوفه
الدكتور شريف قال : طيب ممكن تتفضلوا بره شويه
جمال قال : حاضر يادكتور تعال يابابا ومسكه
والده قال : طيب وقام
وخرج والده وجمال من الغرفة
في غرفة كريمة :
سعدية قالت : اتفضلي يا هانم وحطت الأكل أمامها
كريمة قالت : امال جمال فين
سعدية قالت : مع الدكتور شريف
كريمة قالت : هو الدكتور شريف جيه
سعدية قالت : ايوه يا هانم وراح علي غرفة عامر بيه
وقامت كريمة وقالت : طيب
سعدية قالت : والأكل ياهانم
كريمة قالت : بعدين وخرجت من الغرفة
وخرجت وراها سعدية وراحت علي المطبخ
وبتنظر كريمة لقيت رضوان وجمال واقفين أمام الغرفة فاراحت لهم وقالت : ها الدكتور طلع
رضوان قال : لا لسه
جمال قال : انتي ايه قومك بس من السرير ياماما انتي مش تعبانه
رضوان قال بقلق : ايه تعبانه
جمال قال : ايوه علشان مش بتاكل
رضوان قال : طيب قومتي ليه يا كريمة
كريمة قالت : مقدرتش يا رضوان
وبينظر جمال لقي الدكتور خارج من الغرفة وقال : خير يادكتور
الدكتور قال : لسه زي ماهو
رضوان قال : يعني مافيش تحسن
الدكتور قال : للأسف لا
كريمة قالت ببكاء : يعني ابني هيفضل كده
جمال قال : اهدي يا ماما إن شاء الله هيخف
كريمة قالت : هيخف ازاي فاداخت
ومسكها جمال وقال بخوف : ماما
رضوان قال بقلق : كريمة ردي عليها
الدكتور قال : كريمه هانم
رضوان قال : تعالوا نحطها في الغرفة
وشالها جمال ورايح علي غرفتها
ونظرت زهرة علي غرفة عامر لقيت جمال شيل والداته ورايح علي الغرفة وقالت لنفسها : هو ايه اللي حصل وراحت لهم
في غرفة كريمة :
الدكتور شريف قال : ممكن تتفضلوا بره شويه
رضوان بيه قال : انا هفضل معها
زهرة قالت : لا يابابا انا هفضل معها
جمال قال: تعال يابابا واخذه وخرجوا من الغرفة متقلقش يابابا هي هتبقى كويسه
رضوان قال بقلق : يارب وبينظر لقي الدكتور خارج فاراح له خير يادكتور
الدكتور شريف قال : هي كويسة بس اللي حصلها ده علشان ماكلتش لازم تاكل
جمال قال : حاضر يادكتور انا هاكلها
الدكتور شريف قال : وحضرتك يارضوان بيه لازم تاكل علشان صحتك
رضوان قال بحزن : صحتي
جمال قال : ايوه يا بابا علشان خاطري انا وعامر وماما لازم تخلي بالك من صحتك وبعدين لازم تاكل علشان ماما ترضها تأكل
الدكتور شريف قال : جمال بيه معها حق يارضوان بيه كريمة هانم لما تلقي حضرتك بتاكل هتاكل
رضوان بيه قال : حاضر يادكتور وهي فاقت
الدكتور شريف قال : لا بس هتفوق بعد شوية
جمال قال : شكرا يادكتور
الدكتور شريف قال : انا معملتش حاجة لو حصل حاجة اتصلوا بيه بعد اذنكم
جمال قال : اتفضل يادكتور انا هوصلك
الدكتور شريف قال : لا مافيش داعي
جمال قال : لا إزاي اتفضل
الدكتور شريف قال : شكرا ومشي
ومشي جمال معه وقال : مع السلامة يا دكتور
الدكتور شريف قال : الله يسلامك وخرج
وراح جمال علي غرفة والداته
في غرفة كريمة :
وبتنظر زهرة لكريمة لقتها بتفوق وقالت : اهي بتفوق اهي يابابا
وفاقت كريمة ونظرة حوليها
رضوان بيه قال : حمد لله على السلامة
كريمة قالت : ابني عامر
رضوان بيه قال : ان شاء الله هيبقي كويس
وجاء جمال وبينظر لقي والداته صحت وقال : حمد لله على السلامة يا ماما وقعد جانبها كده تقلقينها عليكي ياست الكل ولا عاوزها تشوفي غلوتك عندنها ولا ايه ازاي كان كده اطمني ياستي انتي غاليها عندنها اوي زهرة لوسمحتي ممكن تجبي الأكل ده
زهرة قالت : طيب وراحت وجابت الأكل اتفضل
وأخذ جمال منها صنية الأكل وحطه أمام والداته وقال : يلا يا ماما علشان تاكلي
والداته قالت : ماليش نفس
جمال قال : لا يا ماما لازم تاكلي احنا اتفقنها علي ايه
زهرة قالت : ايوه يا ماما الدكتور قال لازم تاكلي علشان صحتك
جمال قال : يلا يا ماما
والداته قالت : مش عاوزها أكل
رضوان بيه قال : سيبوها وانا هاكلها
جمال قال : طيب يابابا ولوسمحت يابابا كول معها
والده قال : طيب اتفضلوا
وقام جمال من علي السرير وقال : يلا يا زهرة وخرجوا من الغرفة
زهرة قالت : هو ايه اللي عمل فيها كده
جمال قال : الدكتور قال ان حالة عامر زي ما هي مافيش تحسن
زهرة قالت : اهااااا وهي عرفت منين
جمال قال : تلقيه سعدية قالتها وهي بدخلها الاكل اهي الحمد لله فاقت
زهرة قالت : تفتكر بابا هياكلها
جمال قال : ايوه بابا هيعرف يقنعها ده رضوان المنشاوي ولا انتي نسيتي
زهرة قالت : لا منسيتش
جمال قال : طيب انا هروح اقرأ شويه
زهرة قالت : طيب
في غرفة كريمة :
ومسك رضوان بيه المعلقة وقال : يلا يا كريمة
كريمة قالت : ماليش نفس
رضوان قال : انا كمان ماليش نفس بس هاكل معاكي يلا بقي ومسك المعلقة
كريمة قالت : طيب واكلت
رضوان بيه قال بإبتسامة خفيفة : ايوه كده وأكل هو كمان واحدة
واكلت كريمة وبكت
رضوان بيه قال : وبعدين انا مبحبش اشوفك كده إن شاء الله هيخف
كريمة قالت : يارب
رضوان بيه قال : وبعدين احنا معملنش حاجة وحشة في حد وان شاء الله عامر هيقوم وهيبقي كويس
كريمة قالت ببكاء : إن شاء الله
في المستشفى :
أمام غرفة نهر :
وبينظر زين لنهر وقال ببكاء : يارب تفوق ورن تليفونه وطلعه من جيبه ونظر فيه خالتي الووه
خالته قالت : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا خالتي
خالته قالت : انتم رجعتم من السفر
زين قال : ايوه
خالته قالت : امال مجتوش عليه ليه
زين قال : أصل احنا روحنها على شقة والدي
خالته قالت : انتم هتعيشوا هناك يعني
زين قال : ايوه
خالته قالت : مال صوتك
زين قال : نهر ياخالتي
خالته قالت : مالها نهر
زين قال : عملت حادثة وحالتها خطيرة
خالته قالت : ايه امتا حصل ده
زين قال : الصبح
خالته قالت : وانتم في مستشفى ايه
وقالها زين على اسم المستشفى وقال : انا خايف اوي ياخالتي لتروح مني
خالته قالت : متخفش ياحبيبي انا جيلك مسافة السكة وهكون عندك
زين قال : طيب سلام
خالته قالت : مع السلامة
وقفل زين الخط ونظر لنهر ودخل وقعد بجانبها وقال : نهر اصحي علشان خاطري ومسكها ايدها تعرفي يا نهر انا لما شوفتك اول مرة في المطعم
فلاش باك :
في المطعم :
علي الترابيزة زين :
أحمد قال : شوفه احنا نطلب براحتنها بما إن زين هو اللي هيدفع
زين قال : براحتك يا ابو حميد
سمير قال : شايف الكرم هو ده زين مش انت لما بتجي تعزمنها تقولنها كل واحد يطلب طلب واحد بس
احمد قال : اعملك ايه ما انا خايف عليك
سمير قال باستغراب : خايف عليه
احمد قال : ايوه
سمير قال : من ايه
احمد قال : علشان لو سبتك تطلب هتاكل الأكل اللي في المطعم كله وبطنك هتوجعك
سمير قال : يعني انا مفجوع
احمد قال : ايوه وهو انت متعرفش
سمير قال : بقي كده شايف يازين
وضحك زين وقال : لا يا أحمد ياسمير اكلته صغيرة
احمد قال : ايوه ما انا عارف وضحك
زين قال : خلاص بقي شوفه هتاكلوا ايه اعقبال ما اروح على الحمام واطلبي زيكم
احمد قال : طيب
ومشي زين وراح علي الحمام ودخلت نهر واصحابها المطعم ورحوا قعدوا على ترابيزة
شهد وقالت : انتم جيتم هنا قبل كده
سارة قالت : لا انا مجتش هنا قبل كده انتي جيتي يا نهر
نهر قالت : لا مجتش هنا قبل كده وبتنظر للمكان بس شكله مطعم كويس
شهد قالت : طيب تاكلوا ايه
نهر قالت : ايه حاجة
شهد قالت : طيب جرسون
وجاء الجرسون وقال : ايوه يافندم
نهر قالت : لو سمحت الحمام فين
الجرسون قال : من هنا وشاورها عليه
نهر قالت : شكرا وقامت ورايحة علي الحمام
وخرج زين من الحمام مشي فخبط نهر في كتفها فتعنقلت نهر في السجادة فوقعت على الأرض وقالت : اه ااااه
ونظر زين وراها وقال : انتي كويسة
نهر وقالت بعصبية : ايه الغباء ده
زين قال باستغراب : عفوا
ونظرة له نهر وقالت بعصبية : انت غبي بدل ما انت مبتشفش ما تقعد في مكان
زين قال بعصبية : انتي اللي مبتشفيش مش انا
نهر قالت بغضب : انا بشوف كويس بس انت اللي أعمى
زين قال : لا انتي اللي عامية مش انا والمفروض تعتذري مني بدل قلت الذوق اللي انتي فيها دي
نهر قالت بغضب : انت فاكر نفسك مين علشان تتكلم معايا بشكل ده
زين قال : انتي اللي فاكرة نفسك مين
وقامت نهر من علي الأرض وقالت بغضب : انت اللي خبط فيها ووقعتني على الأرض ولازم تعذر مني
زين قال بعصبية : انا مخبطش فيكي فاهمة ومشي
نهر قالت بعصبية : ايه المغرور ده معندوش دم ومشت
على ترابيزة زين :
أحمد قال : ايه يا زين اتاخرت كده ليه
زين قال بغضب : مافيش
احمد قال : طيب ما تأكل
زين قال بضيق : طيب
سمير قال : مالك يا زين
زين قال : مافيش
احمد قال : مافيش ازاي كنت كويس لما روحت الحمام فيه ايه
زين قال بغضب :قابلت واحدة عليها غرور
احمد قال : قابلتها فين عند الحمام
زين قال : ايوه
سمير قال : وايه اللي حصل وبياكل
حكلهم زين على اللي حصل وقال بعصبية : انا عارف شايفة نفسها على ايه
احمد قال : وهي قاعد هنا
زين قال : باين كده
سمير قال : فين دي
وبينظر زين على الناس لقها نهر قعد على الترابيزة وقال : اهي هناك ايه
وبينظر احمد وقال : فين دي
زين قال بضيق : اللي قصدنها دي
احمد قال : اه ااااه نهيي فيهم
زين قال : اللي على طرف
وبينظر احمد لنهر وقال : اه ااااه
على ترابيزة نهر :
شهد قالت باستغراب : ايه يا نهر مش هتاكلي
نهر قالت بغضب : ماليش نفس
سارة قالت : ايه مالك شكلك مضايق
نهر قالت بضيق : مافيش
شهد قالت : مافيش ازاي حصل حاجة وانتي رايحة الحمام
نهر قالت بعصبية : قابلت واحد قليل الذوق
سارة قالت : قابلتيه فين
نهر قالت : وانا رايحة الحمام
شهد قالت : وايه اللي حصل
وحكتلهم نهر على اللي حصل وقالت بغضب : عليه تكبر مش عارفة على ايه وقلة الذوق
سارة قالت : وهو قاعد هنا
نهر قالت بضيق : باين كده
شهد قالت : فين ده
وبينظر نهر على الناس وقالت بعصبية : اهوه هناك اهوه
شهد وسارة قالوا : فين ده
نهر قالت بضيق : هو اللي قعد هناك ده على الترابيزة اللي قصدنها
سارة قالت : مين فيهم
نهر قالت بغضب : اللي على طرف
شهد قالت : اه ااااه بس مش باين عليه انه متكبر يانهر
نهر قالت بعصبية : وهو باين يعني
ونظرة لها شهد وقالت : ها لا طبعا مش بيبان
سارة قالت : بقولك ايه سيبك منه وكولي
ونظر زين ونهر لبعضهم بغضب بدون تعليق
على ترابيزة زين :
سمير قال : ما تأكل يازين
زين قال بغضب : بقول ايه يلا نمشي
احمد قال : يا انت لسه ماكلتش
زين قال بضيق : مش عاوز جرسون الشيك
سمير قال : طيب
وجاء الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع زين الحساب وقال بعصبية : يلا ومشي
ومشي احمد وسمير وراها
على ترابيزة نهر :
شهد قالت : ده مشي يا نهر
نهر قالت بعصبية : ما يمشي مالك واخدها بالك منه كده ليه
شهد قالت : انا
نهر قالت : ايوه
شهد قالت : لا خالص مش هتاكلي
نهر قالت بغضب : نفسي اتسدت ويلا
سارة قالت : بس يانهر
نهر قالت بعصبية : مابسش انا عاوزها امشي هتجوا معايا ولا امشي انا
شهد قالت : لا وعلي ايه جايين جرسون الشيك
وجاء الجرسون وقال : اتفضلي يافندم
ودفعت شهد الحساب وقالت : يلا
ومشت نهر بغضب ومشت شهد وسارة وراها
في المستشفى :
في غرفة نهر :
زين قال : كنت مضايق اوي منك ساعتها بسبب اللي انتي عملتيه معايا وفضلت طول اليوم مضايق بسبب اللي حصل بس تعرفي يا نهر انا ماكنتش اعرف اني أحبك اوي كده ونظر لها لقها بتحرك ايدها نهر انتي حركتي ايدك
وفاقت نهر وبتنظر حوليها
زين قال بإبتسامة : نهر انتي فوقتي حمد لله على السلامة يا حبيبتي
نهر قالت بوجع : انا فين
زين قال : انتي في المستشفى يا حبيبتي الحمد لله يارب
ونظرة له نهر وقالت بوجع : انت مين
زين قال باستغراب: انا مين ايه انا جوزك يانهر
نهر قالت : جوزي
زين قال : ايوه
نهر قالت : جوزي ازاي انا مش متجوزها وشالت ايدها
زين قال بدهشة : ايه يا نهر انا جوزك
نهر قالت بضيق : انت كذاب انا مش مراتك أبعد عني
زين قال : طيب اهدي وبيحط ايده عليها
نهر قالت بعصبية : انا معرفكاش أبعد عني
وقام زين وقال : طيب خلاص اهدي
وجاءت الممرضة قالت : ايه اللي حصل
زين قال بصدمة : معرفش
الممرضة قالت : انا هنادي للدكتور حالا وخرجت مسرعا من الغرفة وبتنظر لقت الدكتور فاراحت له دكتور
ونظر لها الدكتور وقال : فيه ايه
الممرضة قالت : الحالة يادكتور اللي في غرفة 54 فاقت
الدكتور قال باستغراب : ايه فاقت
الممرضة قالت : ايوه يا دكتور وحالتها صعبة اوي يادكتور
الدكتور قال : طيب تعالي معايا ومشي
في غرفة نهر :
نهر قالت بعصبية : انا مش مراتك انت كذاب
زين قال : اهدي يا نهر
نهر قالت بعصبية : انا مش مراتك
وجاء الدكتور ومعه الممرضة وقال : ايه اللي حصل
زين قال : معرفش
الدكتور قال : لوسمحت اطلع بره
وبينظر زين لنهر بدون تعليق
الدكتور قال : لوسمحت خلينها نشوف شغلنها
وخرج زين من الغرفة
الدكتور قال : حقنة مهدئة بسرعة
الممرضة قالت : حاضر يادكتور وجابت الحقنة اتفضل يادكتور
وأخذ الدكتور منها الحقنة واعطها لنهر
نهر قالت : انت كذاب انا مش مراتك ونامت
الدكتور قال : خليكي معها
الممرضة قالت : حاضر
وخرج الدكتور من الغرفة
زين قال : دكتور هي عاملة ايه
الدكتور قال : الحمد لله اعطنها حقنة مهدئة بس هو ايه اللي حصل
زين قال : معرفش يادكتور انا كنت قاعد جانبها وبتكلم معها لقيتها فاقت وفجأة لقتها بتسالني انا مين بس يادكتور ماكنتش عارفني يادكتور
الدكتور قال : طيب اهدي
زين قال : اهدها ازاي يادكتور بقول لحضرتك مراتي مش عارفنى
الدكتور قال : الحادثة اللي حصلت معها أثرت على دماغها فعمل عندها فقدان ذاكرة علشان كده لما فاقت معرفتكاش
زين قال : يعني هي دلوقتي فاقدة الذاكرة
الدكتور قال : ايوه
زين قال : طيب هترجعها الذاكرة امتا يادكتور
الدكتور قال : للأسف مانقدرش نعرف هي هترجعها الذاكرة امتا
زين قال : يعني ايه يادكتور ممكن تبقى فاقدة الذاكرة على طول
الدكتور قال : للأسف ممكن وخلي بالك لازم هي اللي تفتكر لواحدها علشان لو حولت انت تذاكرها ممكن يحصلها اللي حصل معها دلوقتي ويحصلها مضاعفات وممكن تدخل في غيبوبة
زين قال بدهشة : ايه غيبوبة
الدكتور قال : ايوه علشان هيبقي في ضغط على دماغها وهيبقي فيه خطورة على حياتها
زين قال : والعمل ايه يادكتور
الدكتور قال : الحل انها هي اللي لازم تذكر لواحدها ومتحولش بأي طريقة انك تذكرها
زين قال : حاضر يادكتور
الدكتور قال : بعد اذنك
زين قال : اتفضل
وبينظر زين لقي خالته فاراح لها
خالته قالت : نهر عاملة ايه يازين
زين قال : الحمد لله فاقت
خالته قالت : طيب الحمد لله طيب هروح اشوفها
زين قال : لا مش دلوقتي يا خالتي
خالته قالت : ليه
زين قال : علشان نايمة
خالته قالت : فيه ايه يا زين
زين قال : تعالي يا خالتي نروح الكافترية وانا هقولك
خالته قالت : طيب
في الكافترية :
وقعدة خالته وقالت : فيه ايه
وقعد زين وقال : نهر ياخالتي
خالته قالت باستغراب : مالها مش قولت انها فاقت
زين قال : ايوه بس
خالته قالت : بس ايه
وحكلها زين على اللي حصل وقال بحزن : وانا مش عارف اعمل ايه ياخالتي
خالته قالت : إن شاء الله هتبقي كويسة هتفتكر كل حاجة خلي أملك في ربنا كبير يازين
زين قال بحزن : يارب ياخالتي انا هروح الحسابات
خالته قالت : طيب خلي دول معاك يمكن تحتاجهم انا عملت حسابي وجبتهم معايا
زين قال : انا معايا ياخالتي
خالته قالت : خليهم معاك برده وبعدين أنت مش ابني امسك بقي
زين قال : لو احتاجت هقولك ياخالتي ربنا يخليكي لي
خالته قالت :طيب
زين قال : استني هنا
خالته قالت : طيب
في فيلا المنشاوي :
في غرفة رضوان بيه :
رضوان ببه قال : ارتاحي شويه
كريمة قالت : طيب
وخرج رضوان بيه ومعه الصنية من الغرفة ونزل وقال : سعدية سعدية
وجاءت سعدية وقالت : ايوه يافندم
رضوان بيه قال : امسكي
أخذت سعدية منه الصنية وقالت : تأمر بحاجة تانية
رضوان بيه قال : لا روحي انتي
سعدية قالت : طيب ومشت
وسمع جمال صوت والده فخرج من المكتب وقال : بابا
والده قال : ايوه يا جمال وقعد
جمال قال : ماما أكلت
والده قال : ايوه وسبتها ترتاح شويه
جمال قال : طيب كويس وحضرتك أكلت معها
والده قال : ايوه وقام
جمال قال : رايح فين
والده قال : حاسس اني مخنوق عاوز أخرج شوية
جمال قال : طيب انا هاجي معاك
والده قال : لا انا عاوز ابقي لواحدي
جمال قال : بس يا بابا
والده قال : متخفش انا هاخد حسن السواق
جمال قال : طيب خلي بالك من نفسك
والده قال : طيب ومشي وراح عندها العربية حسن
حسن وقال : ايوه يافندم وراح له
رضوان بيه قال : اركب
حسن قال : حاضر يافندم وفتح باب العربية اتفضل يافندم
وركب رضوان بيه
وراح حسن وركب وقال : علي فين يا فندم
رضوان بيه قال : اطلع بس
حسن قال : حاضر يافندم وتحرك
في المستشفى :
وراح زين على الكافترية وقعد
خالتي قالت : عملت ايه دفعت الفلوس
زين قال : ايوه يلا يا خالتي روحي انتي ولو حصل حاجة هبقي اكلمك
خالته قالت : ازاي ده لا انا هفضل معاك
زين قال : لا يا خالتي انا هفضل هنا مع نهر والصبح ابقي تعالى اطمني عليها علشان تاخدي دواكي
خالته قالت : بس
زين قال : مابسش يا خالتي وانا هجي هوصلك
خالته قالت : لا خليك انت جانب نهر وانا هروح وان شاء الله اجي اطمن عليه الصبح
زين قال : طيب مع السلامة
خالته قالت : الله يسلامك ومشت
وطلع زين على غرفة نهر
في عربية رضوان بيه :
حسن قال : علي فين يا فندم
رضوان بيه قال : خليك مشي وخلاص
حسن قال : حاضر يافندم
وبينظر رضوان بيه من شباك العربية
حسن السواق قال : خليها على الله يافندم
رضوان بيه قال : ونعمة بالله قولي والداتك عاملة ايه
حسن السواق قال : لسه في المستشفى يافندم
رضوان بيه قال : يعني بقت كويسة
حسن السواق قال : معرفش لسه هروح أزورها
رضوان بيه قال : وده ينفع يعني دي والداتك
حسن السواق قال : اعمل ايه يافندم الشغل وبعدين انا كنت ريحلها بعد ما اخلص شغلي
رضوان بيه قال : طيب اطلع على هناك
حسن السواق قال : بس يافندم
رضوان بيه قال : مابسش اطلع
حسن السواق قال : طيب
في فيلا المنشاوي :
زهرة وقالت : سعدية سعدية
وخرجت سعدية من المطبخ وراحت لها وقالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت : اعمللي نسكافيه
سعدية قالت : حاضر ومشت
وراحت زهرة علي غرفة المكتب وقالت : انت لسه قاعد بتقرأ وقعدة
جمال قال : ايوه
زهرة قالت : ما تعمل حاجة مفيدة بدل ما انت قاعد بتقرأ كده
جمال قال : انا مرتاح كده القراءة بتريح نفستي
زهرة قالت : بتريح نفستك ايه متسافر البلد تشوف ايه اللي بيحصل هناك
جمال قال : عاوزني أسافر واحنا فى الظروف دي
زهرة قالت : وايه يعني ما ابنك ماجد بيروح الشركة اللي احنا فيه ده مالهوش دعوة بالشغل
جمال قال : تعرفي يا زهرة انتي محيراني اوي
زهرة قالت : ليه يعني
جمال قال : من كلامك
زهرة قالت : ازاي يعني
جمال قال : يعني ساعات بحس انك عايش معانا وحاسة بلي بيحصل وبتفكري في اللي حولكي وساعات تانية أحس انك مش حاسة بحاجة خلاص ومش بتفكري غير في نفسك وبس
زهرة قالت باستغراب : ايه اللي خالك تقول كده
جمال قال : من كلامك دلوقتي وكلامك الصبح لي وهو بيحسسني بكده
وجاءت سعدية وقالت : النسكافيه يافندم وحطته
زهرة قالت : طيب روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
زهرة قالت : مش معنها اني انا بقولك تروح تشوف العزبة وايه اللي بيحصل هناك يبقي انا كده مش حاسة بلي بيحصل حوليها بالعكس انا عارفة ايه اللي بيحصل حوليها كويس اوي بس انت اللي مش حاس
جمال قال : تقصدي ايه
زهرة قالت : أقصد انك شايف ايه اللي بيحصل ولازم تساعد والداك شويه في الظروف اللي احنا فيها زي اما ابنك بيعمل وبيشوف الشغل في الشركات انت كمان لازم تعمل كده صدقني يا جمال والدك هيبقي فرحان لما يشوف ابنه واقف جانبه في الظروف دي وخصوصا إن عامر اخوك في غيبوبة وده اكتر وقت والدك محتاجك فيه ولازم تكون جانبه
جمال قال : معاكي حق يا زهرة
زهرة قالت : شوفت بقي انك انت اللي مش حاسس بلي بيحصل حوليك وبتشرب النسكافيه
جمال قال : يمكن مش حاسس كفاية بكرة إن شاء الله هنسافر العزبة
زهرة قالت : ايوه كده مش تقولي القراءة
جمال قال : بس برده هقرا
زهرة قالت لنفسها : مش مهم اقرا زي ما انت عاوز المهم انك اقتنعت بلي انا قولته هتنفذه
أمام المستشفى :
ووقف حسن السواق العربية وقال : وصلنها يافندم
رضوان بيه وقال : طيب يلا
حسن السواق قال : حضرتك رايح فين يافندم
رضوان بيه قال : هاجي معاك اشوف والداتك
حسن السواق قال : بس ده كتير يافندم
رضوان بيه قال : ولا كتير ولا حاجة يلا ونزل من العربية
ونزل حسن السواق من العربية وقال : اتفضل يافندم
رضوان بيه قال : يلا ودخل المستشفى
ودخل حسن السواق معه وقال : والداتي هتفرح اوي علشان حضرتك جاي تشوفها اتفضل
رضوان بيه قال : طيب ومشي وطلع تليفونه ووقف
ونظر له حسن السواق وقال : فيه حاجة يافندم
رضوان بيه قال : تليفوني مش لقيه إظهار نسيته في العربية
حسن السواق قال : طيب يافندم انا هروح اشوف
رضوان بيه قال : طيب
ومشي حسن السواق
أمام غرفة نهر :
وبينظر زين لنهر وقال لنفسه : يارب تبقي كويسة أما اتصل بخالتي اشوفها وصلت ولا لسه ومشي وبيتصل بها الووه
خالته قالت : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا ياخالتي وصلتي
خالته قالت : ايوه فيه حاجة حصلت ولا ايه
زين قال : لا مافيش بس بطمن عليكي
خالته قالت : طيب يعني نهر كويسة
زين قال : الحمد لله
خالته قالت : طيب خلي بالك من نفسك
زين قال : طيب ياخالتي مع السلامة
خالته قالت : مع السلامة
في الطرقة :
رضوان بيه قال لنفسه : حسن اتاخر كده ليه معقول التليفون مش في العربية يمكن نسيته في البيت بقي اما امشي شويه اعقبال ما يجي وبينظر بالصدفة علي شماله وتغيرت تعبيرات وجهه ايه ده ——–
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)