رواية جنون حنين الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد
رواية جنون حنين الجزء الثاني
رواية جنون حنين البارت الثاني
رواية جنون حنين الحلقة الثانية
حنين:طيب ممكن طلب ياباشا قبل مامشي
مروان:اتفضلى
حنين:ممكن رقم حضرتك الخاص
مروان:افندم؟!!
حنين:احم علشان اسئل عن بلاغي وكده بس
مروان:تمام خدي اهو رقم شغلى هنا
حنين:تسلم من كل شر يارب،ممكن كمان تلغي البلاغ خلاص مالهوش لزوم دلوقتي
مروان:افندم ليه؟!!
حنين:احم قصدي علشان، انا بصراحه مش متأكده انها اتسرقت، او وقعت منى وانا مش عاوزه اظلم حد بس
مروان:تمام ماشي تقدري تمشي دلوقتي
“ثم خرجت من عنده ببتسامه انتصار ”
في الخارج القسم **
هبه:ها عملتي ايه جوه
حنين بغرور:عيب عليكي اخدت رقمه ومعايا اهو، مش قولتلك حنتصر ، كده الخطه (ب) نجحه نبدء الخطه (ج)ايقاع الفريسه في المصيده
في المساء في منزل حنين **
“تسللت الى غرفه وامها لتسرق الفون كالعاده ورجعت به الى غرفتها”
“اخدت كرته وطلبت الرقم وبعد دقائق جاء الرد”
مروان:الوو مين معايا
حنين:اهلا ياباشا انا البنت الى بلغت عن سرقه فلوس انهاردا فاكرني
مروان:نعم يأنسه مش انتى لغيتي البلاغ قبل ماتمشي
حنين:لا مانا رنيت دلوقتي علشان افتحه تاني
مروان:افندم ليه؟!!
حنين:علشان عرفت ان فلوسي اتسرقت مش وقعت مني
مروان:وعرفتي ازاي بقى
حنين:اصل الحرامي اتصل وطلب فديه علشان يرجع الفلوس
مروان بضحك:والله!!
جنين:ايوه وطلب مبلغ اكبر من الفلوس نفسها الى اتسرقت، الحقني ياباشا انا عاوزه فلوسي ياحكومه
مروان:طيب هو عرف يرن عليكي ازاي
حنين بكذب:مش مجرم بقى، هي انا الى حعرف في الكلام ده والا انتو ياحكومه
مروان:طيب والمطلوب منى يأنسه دلوقتي ايه
حنين:حضرتك ممكن تفتح البلاغ تاني، وانا حاجي بكره القسم علشان اتابعه معاك
مروان بضحك:تمام ماشي حستناكي بكره اوك
وقفل الفون في وشها **
حنين بعصيبه:مش حيبطل عادته دي، لازم يقفل في وشي علطول كده، بس ماشي استحمل مش حيبقى قره عيني في الاخر
على الجهه الاخري عند مروان **
مروان بضحك:ههههههه بنت غبيه اوي فاكراني مش عارفها
امه:هي مين دي ياحبيبي
مروان:دي بنت كده ياماما كانت قرفاني اتصال في الفون، وبعدين اجت على القسم بحجه اتسرقت يعني، بس تصدقتي دمها خفيف بس مجنونه اوي
مامته:طب هي جميله على كده والا لا
مروان:بصراحه ياماما هي جميله اوي بس انتى بتسئلى ليه
مامته:طيب يابني مش ناوي تتجوز، وافرح بيك العمر بيعدي، وانا عاوزه اطمن عليك قبل مااموت
مروان:بعد الشر عنك ياست الكل، ربنا يديمك ليا العمر كله، بس ياماما انا مش حجوز غير لما الاقي البنت المناسبه ليا
مامته:ربنا يكرمك ببنت الحلال يامروان يابن بطني
في اليوم التالى امام القسم **
حنين:والنبي لتوافق بقى يامحمد
محمد:حنين انتى مجنونه انتى عاوزاني اتسجن، علشان كذبتي على الظابط بس
حنين بحزن:يعني يرضيك اطلع كذابه قدامه، ده حيبقى قره عيني بعدين
محمد:اه يرضيني طبعا، امال اطلع حرامي انا قدامه ويحبسني، علشان جنانك انتى بس
حنين ببرائه:حوده مش انت اخويا وصاحبي
محمد:ايوه بس
حنين:خلاص ساعد اختك بقى مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
محمد:ماهو جنانك ده الي حيوديكي في داهيه بعدين… وبعدين ليه بقى ظابط باذات يعني
حنين:مالكش دعوه ده حلمي كده انت حتساعدني مش كده
محمد: *****
وبعد عده دقايق كان يقف معاها امام باب الظابط **
محمد بخوف:انا كونت عارف ان نهايتي حتكون على ايدك في يوم من الايام
حنين:متخفش ياحوده ساعه زمن وحطلعك منها متخفش
محمد:ايوه بعد ماأبقي رد سجون، ده يوم اسود يوم ماعرفتك يامجنونه
حنين:كده يامحمد ماشي مقبوله منك، كله يهون علشان حظابط برضو
محمد:يارب عوض عليا عوض الصابرين
دقت على الباب لتسمع صوته من الداخل لدخول **
حنين:انا جيت زي ماقولتلك ياحظابط اهو
مروان بضيق:خير يأنسه حنين عاوزه ايه
حنين بصدمه:انت عرفت اسمي ازاي
مروان بسخريه:مش احنا الحكومه برضو ونعرف كل حاجه
حنين:اه صحيح نسيت المهم، انا اجيت وجبت المجرم معايا ياحظابط
مروان:والله؟!!
“خرجت حنين وعاده وهي تمسك يد محمد لتدخله مثل المجرمين ”
حنين:ادخل يامجرم حظابط عاوز..اهو يامروان باشا المجرم الي سرقني جبته علشان تعاقبه حضرتك
مروان بعضب وضيق وهو ينظر لها وهي تمسك بيده هكذا:انت الي سرقت الأنسه حنين
محمد بخوف منه:لا..ضغطت حنين على يده بقوه…قصدي ايوه ياباشا انا الي سرقتها
مروان بغيره وضيق:طيب تعالى يأنسه اقعدي هنا انتى، وانا حكتب البلاغ فورا
“جلست حنين في الكرسي امامه” **
محمد:ممكن ياباشا اقعد انا كمان انا تعبان وعندي السكر
حنين بعصبيه:انت يامجرم اذاي تكلم حظابط كده..نظر لها محمد بغضب…معليش يامروان بيه خليه يقعد باين عليه تعبان فعلا
مروان:طيب تعالى اقعد هنا..اقترب محمد وجلس امام حنين…دلوقتي عاوز اعرف انت سرقت كام من الأنسه دي
محمد بكذب:100جنيه…حنين بتسرع..500جنيه
مروان:100والا 500 جنيه
حنين:لا 500ياباشا
“نظر لها محمد بغضب اكثر ”
مروان:طيب عاوز تدفع للانسه المبلغ ده دلوقتي، ونعمل صلح والا لا
محمد:ايو.. قاطعته حنين..لا انا عاوزه حقي القانوني ياحكومه
“محمد يكاد انت ينفجر الأن بسبب حنين”
مروان:طيب مدام كده.. ياشاويش تعالى فورا
محمد بخوف:لا والنبي ياباشا، سماح المرادي انا حدفع والله حدفع
حنين:لا ياحظابط اسجنه علشان يتوب فعلا
“دخل الشاويش لينظر له محمد بخوف ”
محمد بخوف:لا ياباشا انا حقول الحقيقه خلاص، دي بنت كذابه هي كذبت بموضوع السرقه، والله دي مجنونه ياباشا، بس متسجنهاش دخلها مصحه احسن
حنين بغضب:بقى كده يامحمد ياولد سنيه، بتصغرني قدام حظابط، طب والله لاقول لسندس خطيبتك على اسراء حب الماضي فاكر
محمد بخوف:لا خلاص ياباشا انا الي كذاب، وحرامي كمان بس بلاش سندس والنبي
مروان بغضب وصوت عالى:باااااس انتو قاعدين في شااارع، ده قسم وده اسمه ازعاج لسلطات، وعقوبته 6شهور فاهمين
محمد:لا والنبي ياباشا توبه والله، انا مش حدخل قسم تاني والله
مروان:اتفضل بره فورا، مش عاوز اشوف وشك هنا تاني
“خرج محمد بخوف من امامه ”
حنين بخوف :ياض يامحمد استناني حاجي معاك
مروان بغضب وغيره:لا انتى حتقعدي هنا علشان بلاغك والا نسيتي
حنين:لا انا اتأخرت ابقى اجيلك وقت تاني بقى سلام عليكم
مروان:اقعدي مكانك فورا مفيش خروج من هنا منغير أذني انا
حنين بخوف:انا اسفه ياباشا، والله ماحتتكرر عيله وغلطه، انا مش حاجي تاني هنا والله
مروان:لامفيش خروج منغير عقاب، تحبي تتعاقبي هنا والا في الزنزانه
حنين بدموع:*********
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون حنين)