رواية خفايا القدر الفصل الثمانون 80 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر الجزء الثمانون
رواية خفايا القدر البارت الثمانون
رواية خفايا القدر الحلقة الثمانون
ملك قالت : امال انتي كنتي بتكلمي مين
ياسمين السكرتارية قالت بإرتباك : مش موجود يافندم
ملك قالت : طيب وراحت علي مكتب زاهر
وقامت ياسمين السكرتارية وقالت : يافندم ميصحش كده
ودخلت ملك وقالت : ممكن أدخل
ونظر لها زاهر بضيق
ودخلت ياسمين السكرتارية وراها وقالت : مايصحش كده يافندم زاهر بيه هي
زاهر قال : روحي انتي يا ياسمين
وبتنظر ياسمين السكرتارية لها وقالت : حاضر يافندم وخرجت وقفلت الباب وراها
ملك قالت بإبتسامة : احم احم
زاهر بضيق وبدون تعليق
ملك قالت : ايه مش هتقولي اتفضلي يا انا اول مرة اجي الشركة
زاهر قال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا انا آسفة
زاهر قال : علي ايه هو انتي عملتي حاجة غلط
ملك قالت : علشان مقولتلكش انا فين في السوق بس صدقني انا ماكنتش أقصد وبعدين مش عاوزه اتعبك كل شوية وتسبب شغلك
زاهر قال : هو انا اشتكتلك اني تعبان وبعدين لو ماكنتش اتعب على شأنك هتعب علشان مين هو ليه انتي مش قادرة تفهمي انك بقيت حياتي ياملك
ملك قالت : انا فاهمة يازاهر علشان كده انا جيت اتفضل
زاهر قال : ورد
ملك قالت : ايوه علشان عارفة انك بتحب الورد الأحمر فجبتهولك
زاهر قال بتنهيد : شكرا وانا كمان اسف
ملك قالت باستغراب : علي ايه
زاهر قال : اني قفلت السكة في وشك
ملك قالت بإبتسامة : اه ااااه بس آسف ماتكفيش
زاهر قال باستغراب : يعني ايه
ملك قالت : يعني لازم تعمل حاجة علشان أقبل اعتذرك
وقام زاهر وراح وقعد أمامها ومسك ايدها وقال بإبتسامة : اميرتي عاوزني اعمل ايه
ملك قالت : فكر انت
زاهر قال بإبتسامة : تمام بس انتي شوفتي تصميم فستان الفرح اللي بعتهولك
ملك قالت : انت بعتلي تصميم الفستان
زاهر قال : ايوه اديني تليفونك
ملك قالت : اتفضل
وفتحها زاهر تليفونها وقال : اهوه ايه رأيك
وأخذت ملك تليفونها وقالت : ده تحفة يازاهر
زاهر قال : انا قولت كده برده مش عاوزها تغير حاجة
ملك قالت : لا بس بدل الطرحة يبقي فيه تاج
زاهر قال : تمام انا هقوله في حاجة تانية
ملك قالت : لا وقامت
زاهر قال : رايحة فين
ملك قالت : ماشيه على فكرة انا خلصت حاجات العيادة وبكرة ولا بعده بالكتير هفتحها
زاهر قال : طيب كويس علشان تفضي لفرحنا بقي
ملك قالت : إنما قولي يازاهر هو انا فيها حاجة غلط
زاهر قال : لا ليه
ملك قالت : أصل وانا دخلها الشركة
زاهر قال : حد ضيقك
ملك قالت : لا بس
زاهر قال : بس ايه
ملك قالت : لقيت الموظفين قعدين يبصولي حتي السكرتارية مش عارفة ليه
زاهر قال : اقولك ليه
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : علشان اميرتي مافيش في جمالها
ملك قالت : ياسلام
زاهر قال : ايوه طبعا ولو مش مصدقها بصي في المرايا
ملك قالت : طيب سلام
زاهر قال : استني
ملك قالت : فيه ايه
زاهر قال: تعالى معايا
ملك قالت : علي فين
زاهر قال : تعالي بس واخذ الورد من علي المكتب ومسك ايدها
وخرج
ونظرة ياسمين السكرتارية لقت زاهر بيه طالع فوقفت ونظرة وهو ماشي لقت زاهر بيه ماسك ايد ملك ومعه الورد وقالت لنفسها باستغراب : هي مين دي علشان زاهر بيه ماسك ايدها كده
ونزل زاهر ومسك ايد ملك ومعه الورد وقال بصوت مرتفع : كل موظفين الشركة يجوم
ملك قالت : هتعمل ايه يازاهر
زاهر قال : هتعرفي دلوقتي يا حبيبتي
ووقف الكل أمامه وبينظروا له وهو ماسك ايد ملك وفي ايده الورد بدون تعليق
وسمع خالد الصوت وقال لنفسه : مش ده صوت زاهر وخرج من مكتبه وبينظر لقي مواظفين الشركة واقفين وبينظر ايه ده ملك ايه اللي جابها هنا وزاهر ناوي على ايه وايه الورد اللي هو ماسكه ده
زاهر قال بصوت مرتفع : أحب اعرفكم بخطبتي الدكتورة ملك عبد الرحمن
ونظرة له ملك باستغراب ونظروا الموظفين لبعضهم وقالوا بدهشة : خطبته
ونظر له خالد وقال بإبتسامة لنفسه : زاهر ده دايما بيفاجني
زاهر قال بصوت مرتفع : ايوه خطبتي وفرحنها بعد أسبوعين
ورحوا الموظفين يباركلهم
زاهر قال : اتفضلوا على مكتبكم
ومشوا الموظفين
ملك قالت : ايه اللي خالك تعمل كده
زاهر قال : علشان عاوز الدنيا كلها تعرف انك خطبتي وكمان علشان مش هقبل حد يفكر فيكي بطريقة وحشة
ملك قالت : انا بحبك
زاهر قال : وانا كمان بحبك
ونزل خالد لهم وقال : ملوكة نورتي الشركة
ملك قالت : لا انا زعلانة منك
خالد قال : ليه
ملك قالت : انا مش هقولك اعرف بنفسك
خالد قال بتفكير : اه ااااه علشان مقولتلكيش على اللي حصل بيني وبين رانيا صح
ملك قالت : ايوه
خالد قال : انا كنت هكلمك بس عرفت ان زاهر قالك بس كده
ملك قالت : اه ااااه طيب مبروك
خالد قال : الله يبارك فيكي طبعا انتي جاية
ملك قالت : طبعا جاية
وشده خالد وقال بصوت منخفض : زاهر ايه الورد اللي معاك ده
زاهر قال : ملك جبتهولي
خالد قال : اهااااا
ملك قالت : فيه ايه
خالد قال : لا مافيش
ملك قالت : طيب يلا سلام
زاهر قال : استني
ملك قالت : ايه
زاهر قال : هوصلك
ملك قالت : بس
زاهر قال : مابسش هوصلها وهجي ياخالد
خالد قال : طيب سلام ياملوكة
ملك قالت : سلام
أمام الشركة :
وفتحها زاهر باب العربية وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وراح زاهر وركب وحط الورد جانبه وقال : ايه رأيك اعذمك على الغداء
ملك قالت : مافيش مانع ايه رأيك في الكشري
زاهر قال : كشري
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : طيب كشري وتحرك على مطعم كشري
في شركة العشري :
في مكتب خالد :
وبيتصل خالد برانيا وقال : الووه
رانيا قالت : الووه
خالد قال : خلصتي شغل
رانيا قالت : ايوه معتش اللي حالة واحدة
خالد قال : طيب انا هعدي عليكي
رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة وقفل الخط وخرج ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لو فيه حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ومشي خالد وخرج من الشركة وركب عربيته وتحرك على المستشفى
في عربية زاهر بيه :
ونظرة ملك من شباك العربية و قالت : أقف هنا يازاهر
زاهر قال : ليه
ملك قالت : أقف بس
زاهر قال : طيب ووقف العربية فيه ايه
ملك قالت : بص كده
ونظر زاهر وقال : ابص على ايه
ملك قالت : ده محل كشري
زاهر قال : اه ااااه ونظر على المحل نروح محل تاني
ملك قالت : ليه
زاهر قال : باين عليه زحمة
ملك قالت : تعرف انا جيت مع رانيا هنا قبل كده وعلى فكرة الكشري بتاعه حلو اوي
زاهر قال : طيب يلا انزلي
ونزلت ملك ونزل زاهر وراها
في محل الكشري :
وقعدة ملك وقالت : هيعجبك اوي الكشري
وقعد زاهر وقال : طيب لو سمحت
وجاء الجرسون وقال : ايوه يافندم
زاهر قال : طبقين كشري لو سمحت
الجرسون قال : حاضر ومشي
أمام مستشفى حياة :
وصل خالد علي المستشفى ووقف العربية وبيتصل برانيا وقال : الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : انا أمام المستشفى يا رانيا
رانيا قالت : طيب انا نزلها
خالد قال : طيب سلام
رانيا قالت : مع السلامة وقفلت الخط وقلعت البالطو وأخذت الشنطة وخرجت من المكتب وبتنظر لقت امال امال
امال الممرضة قالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : انا ماشيه لو فيه حاجة كلمني
امال الممرضة قالت : حاضر يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : انا مش هتاخر
امال الممرضة قالت : طيب يا دكتورة
ومشت الدكتورة رانيا وخرجت من المستشفى ونظرة لقت خالد واقف بالعربية فاراحت وركبت العربية وقالت : ازيك
خالد قال : الحمد لله ازيك انتي ومشي
رانيا قالت : الحمد لله كويسة
خالد قال : هنروح فين
رانيا قالت : هوديكي علي معطم هتحب الكشري بتاعوا اوي
خالد قال باستغراب : طيب وعرفتيه منين المطعم ده
رانيا قالت : مافيش روحته انا وملك قبل كده
خالد قال : ملك
رانيا قالت : اه احنا وصلنها
خالد قال : هو ده
رانيا قالت : ايوه
ووقف خالد العربية وقال : طيب يلا ونزل ونزلت رانيا وراها
في المحل :
وبينظر خالد لقي ملك وقال : ملك
رانيا قالت : دي ملك هنا
ونظرة ملك أمامها لقت خالد ورانيا وقالت باستغراب : خالد ورانيا زاهر قال : ما لهم
ملك قالت : هنا
زاهر قال باستغراب : فين
ملك قالت : وراك
ونظر زاهر وراها لقي خالد ورانيا بدهشة ورحوا خالد ورانيا لهم بإبتسامة
وقام زاهر وقال : اهلا يا خالد وحضنه انت مقولتليش ليه اللي انت جاي لهنا
خالد قال : ما انت كمان مقولتليش
وحضنت ملك رانيا وقالت : مقولتليش يعني أنك خارجة مع خالد
رانيا قالت : يعني وانتي مقولتليش ليه انك خارجة مع زاهر وهاتجي هنا
ملك قالت : ما انا ماكنتش اعرف
زاهر قال : اهلا يا رانيا
رانيا قالت : اهلا بك
زاهر قال : تعالوا نقعد على الترابيزة دي
خالد قال : طيب
على الترابيزة:
وجاء الجرسون وقال : اتفضلوا الكشري
زاهر قال : شكرا
خالد قال : لو سمحت طبقين كشري
الجرسون قال : حاضر
رانيا قالت : بس قطر الشطة
الجرسون قال : حاضر ومشي
خالد قال : ايه ده انتي بتحبي الشطة
رانيا قالت : ايوه بذات على الكشري بتبقى تحفة جربتها قبل كده
خالد قال : لا
رانيا قالت : يبقي خلاص جربها
خالد قال : لا انا بحب استطعم الأكل من غير شطة
رانيا قالت : طيب
ملك قالت : تعرف يازاهر احنا اول مرة جينها هنا رانيا عملت ايه علشان نسيت تقول للجرسون يحط شطة على الكشري
خالد قال باستغراب : عملت ايه
وحكتلهم ملك علي اللي حصل وقالت : وانا كنت خايفة عليها وطلعت بتمثل
وضحك زاهر وخالد
خالد قال : بجد انتي عملت كده
رانيا قالت : ايوه أصل انا معرفش أكل الكشري من غير الشطة عليه
خالد قال بصوت منخفض : لدرجتي بتحبي الشطة
رانيا قالت : ايوه وبذات على الكشري
وجاء الجرسون وقال : اتفضلوا الكشري
خالد قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
ملك قالت : ايه رأيكم في الكشري
زاهر قال : فعلا طعمه حلو
خالد قال : ايوه فعلا
رانيا قالت : مش قوتلك انه هيعجبك اوي
خالد قال بصوت منخفض : مش هو بس اللي عجبني
رانيا بإبتسامة بدون تعليق وبينظر زاهر وملك لبعض
في فيلا العشري :
وراحت خيرية لحامد بيه وقالت : احضر لحضرتك الأكل
حامد بيه وقال : لا يا خيرية لما يجوا زاهر وخالد
خيرية قالت : يمكن يتاخروا
حامد بيه وقال : اي يعني هستنهم
خيرية قالت : طيب وخرجت
في معطم الكشري :
خالد قال : ده أحلى طبق كشري انا اكلته في حياتي وبينظر لرانيا زاهر قال : طيب نمشي ولا ايه
ملك ورانيا قالوا : يلا
زاهر قال : جرسون الشيك لو سمحت
وجاء له الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع زاهر الحساب وقال : يلا
بره المطعم :
رانيا قالت : جيتي الحاجة ياملك
ملك قالت : ايوه وان شاء الله هفتح العيادة بكرة أو بعده بالكتير
رانيا قالت : طيب مبروك
ملك قالت : الله يبارك فيكي انتي هتروحي
رانيا قالت : لا هروح علي المستشفى وبعدين اروح
ملك قالت : طيب
خالد قال : يلا يا رانيا
رانيا قالت : طيب سلام
زاهر ملك قالوا : مع السلامة
وركبت ملك العربية وركب زاهر وراها وتحرك على بيت ملك
وتحرك خالد وراها
في أمام بيت ملك :
وصل سامي وطلع علي شقتة وخبط علي الباب
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : اقفل الباب ياسامي ومشت ودخلت علي المطبخ
ودخل سامي وقال : طيب وقفل الباب انتي لسه مخلصتيش الأكل
شريفة وهي في المطبخ قالت : شويه ويخلص
سامي قال : طيب وراح علي غرفته وبينظر لقي شنط ايه الشنط دي وراح علي المطبخ ايه الشنط اللي على السرير ياشريفة
شريفة قالت : ده بتوع ملك
سامي قال باستغراب: بتوع ملك
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : وايه اللي جيبهم هنا
شريفة قالت : أصلها مش في الشقة
سامي قال : امال راحت فين
شريفة قالت : مش عرفها هي قالتي انها رايحة مشوار ولسه مجتش وانا نسيت اخد المفتاح منها
سامي قال : طيب امال انتي لسه مخلصتيش الأكل ليه
شريفة قالت : أصل نزلت انا وملك علشان نشتري شويه حاجات علشان فرحها
سامي قال : اه ااااه طيب كويس وراح علي غرفته يغير هدومه
أمام بيت ملك :
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
ملك قالت : الكشري كان حلو اوي
زاهر قال : فعلا
ملك قالت : والقعدة كانت حلوة صح
زاهر قال : فعلا
ملك قالت : طيب هنزل
زاهر قال : خلي بالك من نفسك
ملك قالت : وانت كمان ونزلت وشاورتله باباي
وشاورها زاهر من جوه العربية بإبتسامة وطلعت ملك ومشي زاهر وتحرك على الفيلا
أمام شقة ملك :
وبتفتح ملك شقتها وقالت لنفسها : ايه ده يا المفتاح معايا نسيت اديه لطنط شريفة تلقيها حطت الحاجة عندها وراحت علي شقة سامي وخبطت علي الباب
شريفة وهي في المطبخ وقالت : افتح ياسامي أصل أيدي مش فاضية
سامي وهو فى الغرفة وقال : طيب وراح وفتح الباب ملك اتفضلي
ملك قالت : لا شكرا طنط شريفة فين
سامي قال : في المطبخ ليه عاوزها في حاجة
ملك قالت : ايوه الحاجات
سامي قال : اه موجودة ثانية واحدة
ملك قالت : اتفضل
وراح سامي على غرفة النوم وأخذ الشنط وراح لها وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا واخذتهم
سامي قال : ماينفعش من علي الباب كده
ملك قالت : معلشي أصل الباب مفتوح
سامي قال : طيب ما تودي الحاجة وتعالى تتغدي معايا
ملك قالت : لا انا اتغديت شكرا ومشت
وقفل سامي الباب ودخلت ملك وقفلت الباب وراحت علي غرفتها وحطت الحاجة على السرير وقعدة
أمام المستشفى :
ووقف خالد العربية وقال : انا انبصت اوي
رانيا قالت : وانا كمان والكشري كان تحفة
خالد قال : فعلا
رانيا قالت : والعقدة كانت حلوة وخصوصا لما شوفنها زاهر وملك خالد قال : ايوه فعلا
رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
ونزلت رانيا من العربية وبينظر لها خالد لما دخلت المستشفى ومشي وبينظر من شباك العربية لقي محل حلويات فقوقف السيارة ونزل ودخل المحل قال : لو سمحت عاوز علبة شوكولاته بس تكون من نوع فاخر
العامل قال : ايه رأيك في دي يافندم وبيشاور له
خالد وقال : طيب هاتلي منها
العمال قال : حاضر اتفضل يافندم
خالد قال : شكرا ودفع الحساب وخرج من المحل وركب العربية ومشي وبينظر لقي محل ورد ووقف العربية ونزل من العربية ودخل المحل لو سمحت عاوز بوكيه ورد بس يكون شيك
صاحبة المحل وقالت : حاضر يافندم وراحت وجابت بوكيه ورد ايه رأيك في ده يافندم
خالد قال : كويس ودفع الحساب وطلع من المحل وركب العربية وتحرك على الفيلا
في فيلا العشري :
نزل زاهر من العربية ومعه الورد وبينظر وراها لقي خالد وصل فوقفها
ونزل خالد من العربية ومعه الورد وعلبة الشوكولاته ونظر لزاهر وراح له وقال : الكشري كان حلو صح
زاهر قال : ايوه وبينظر لي بوكيه الورد والشوكولاته عملت حسابك
خالد قال : ايوه طبعا
زاهر قال : طيب يلا ومشي
ومشي خالد وراها وقال : ايه رأيك في الورد ده
ونظر له زاهر وقال : شكله شيك بس اللي معايا احلي وشن الجرس
خالد قال : طبعا مش ملك هي اللي جيبهولك
وراحت فتحية وفتحت الباب ودخل زاهر وخالد
زاهر قال : امال فين جدي
فتحية قالت : في غرفة المكتب
زاهر قال : طيب تعال ياخالد نشوفه بيعمل ايه
خالد قال : طيب هحط الحاجة دي واجي وراك
زاهر قال : طيب وراح له بتعمل ايه ياجدي وقعد
جده قال : انت جيت وبينظر للورد ايه الورد اللي معاك ده يازاهر
زاهر قال : ملك جبتهولي
جده قال بابتسامة : اهاااا ملك خالد جيه
زاهر قال : ايوه
جده قال : امال فين خالد
زاهر قال : بره وبينظر لقي خالد جيه اهوه ياجدي
وقعد خالد قال : لسه بتقراها ياجدي
جده قال : ايوه يا بني القراءة دي تغذية العقل خيرية ياخيريه
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : حضري الأكل
خيرية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : بس ياجدي انا مش جعان
جده قال : ليه
زاهر قال : أصل انا أكلت مع ملك كشري
خالد قال : وانا كنت معاهم انا ورانيا
جده قال : يعني انا قاعد استنيكم علشان نأكل مع بعض وانتم أكلتم من أولها كده هتنسوني
زاهر قال : هو احنا نقدر برده ياجدي
جده قال : امال اللي انتم عملته ده ايه طيب كنتم اتصلوا بي بلغوني يا انتم حتى مجبتوليش طبق كشري معاكم
زاهر قال : معاك حق يا جدي احنا اسفين مش هتكرر تاني
خالد قال : ونوعدك انه لووحصل اكلنها بره هنكلمك علشان متنتظرش
جده قال : لا انا مضايق منكم احفادي انا يعملوا كده فيه واكيد الكشري كان طعمه حلو
خالد قال : بصراحة كان طعمه يجنن
جده قال : واكلته لواحدكم
زاهر قال بضيق : خالد خلاص ياجدي ايه اللي يرضيك واحنا نعمله
جده قال : اللي يرضني أنكم تاكلوا معايا
خالد قال : بس ياجدي
زاهر قال : مابسش يا خالد خلاص ياجدي هناكل معاك علشان احنا غلطانها
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
وقام حامد بيه وقال : يلا
زاهر قال : طيب
وخرج حامد بيه من المكتب
خالد قال : انا لسه وأكل كشري مش عارف أكل حاجة تانية دلوقتي
زاهر قال : ما انا زيك بس لازم نرضها جدي وبعدين متاكلش اوي حامد بيه وهو في السفرة وقال : زاهر ياخالد
زاهر قال من المكتب وقال : ايوه يا جدي احنا جايين اهوه يلا وخرج
خالد قال : طيب وخرج وراها
في السفرة :
خالد قال بصوت منخفض : انا مش هقدر أكل
وحط زاهر الورد جانبه علي السفرة وقال بصوت منخفض : لازم ناكل علشان جدي
خالد قال : بس انا تقلت في الكشري ومش قادر
زاهر قال : ما انا زيك بس جدي هيزعل وكول حتة صغيرة وخلاص
خالد قال : طيب
وبينظر لهم جدهم وقال : فيه حاجة
زاهر قال : لا يا جدي مافيش
جده قال : طيب متاكلم
زاهر قال : ما احنا بناكل اهوه ياجدي
وبينظر خالد لزاهر بحزن وبياكل
زاهر قال : انت لسه مضايق مننا ياجدي
جده قال : لا انا مبسوط مش علشان انتم أكلتم معايا
خالد قال : امال علشان ايه ياجدي
جده قال : علشان انتم عارفين قيمة الكلمة اللي انتم بتقولوها برغم أنكم لسه واكلين ومع ذلك قولتم أنكم هتاكلوا معايا علشان ترضوني ربنا يخليكم ليه
زاهر قال : ويخليك لينا ياجدي
جده قال : طيب بطلوا أكل كفاية كده بس المرة الجاي لازم تجبولي معاكم طبق كشري
زاهر وخالد قالوا : طبعا ياجدي
وساب خالد المعلقة وقال : الحمد لله ياانا بطني كانت هتنفجر وماكنتش اعرف اروح اطلب ايد رانيا
وضحك جده وزاهر
خالد قال : علي فاكرها ياجدي انا جبت الورد والشوكولاته
جده قال : طيب كويس
خالد قال : تعرف ياجدي ايه اللي حصل النهاردة في الشركة
وحكله خالد علي اللي عمله زاهر في الشركة وقال : ده اللي حصل
جده قال بدهشة : بجد يازاهر انت عملت كده
زاهر قال : ايوه يا جدي
خالد قال : إنما انت ايه اللي خالك تعمل كده يازاهر
جده قال : علشان محدش يفكر حاجة غلط عن ملك
زاهر قال : بضبط ياجدي
خالد قال : اه ااااه احسن برده اللي انت عملت كده وقام
جده قال : رايح فين
خالد قال : هطلع اجهز نفسي واشوف البس أي بدلة
جده قال : بس لسه بدري
خالد قال : ولا بدري ولا حاجة ياجدي تعال يازاهر اختار معايا البدلة
جده قال : ما تلبس أي بدلة ياخالد وخلاص هو فرحك يا انت رايح تطلب ايدها يعني عادي
خالد قال : لا طبعا لازم مظهري يكون كويس جدا يلا يا زاهر
زاهر قال : طيب وقام واخذ الورد
وقام حامد بيه وقال : يافتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : شالي الأكل
فتحية قالت : حاضر وبتشيله
حامد بيه وقال : وعمللي فنجان شاي
فتحية قالت : حاضر
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصل والدها الدكتورة رانيا على بيته وخبطت علي الباب
وراحت زوجته وفتحت الباب وقالت : جبت الحاجة
ودخل زوجها وقال : ايوه اتفضلي وقفل الباب
زوجته قالت : طيب كويس واخذتهم اتصل ببنتك دي علشان تجي
زوجها قال : هي لسه مجاتش
زوجته قالت : لا لسه اتصل بيها علشان تلحق تجهز حالها
زوجها قال : طيب وبيتصل برانيا الووه وراحت زوجته على المطبخ
رانيا قالت : الووه ايوه يا بابا
والدها قال : انتي فين يارانيا
رانيا قالت : انا في العربية وشويه وهكون عندك
والدها قال : طيب متتاخرش
رانيا قالت : حاضر يابابا سلام
والدها قال : مع السلامة وقفل الخط
زوجته وهي في المطبخ قالت : اتصلت بيها
زوجها قال : ايوه
زوجته قالت : وقالتك ايه
زوجها قال : بتقول هي في الطريق وشويه وهتوصل
زوجته قالت : طيب روح غير هدومك يلا
زوجها قال : طيب
في فيلا العشري :
وراحت فتحية ومعها الشاي على غرفة المكتب وقالت : اتفضل يافندم الشاي
حامد بيه وقال : شكرا
فتحية قالت : تأمر بحاجة تانية يافندم
حامد بيه قال : لا شكرا
في غرفة خالد :
زاهر قال : انا هروح اجهز
خالد قال : طيب
زاهر قال : ودخل البدل دي كلها انا مش عارف أنت طلعتهم كلهم كده ليه
خالد قال : علشان اعرف اختار كويس
زاهر قال : طيب وخرج وراح علي غرفته ودخل وحطه الورد علي المكتب دخل الحمام
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصلت الدكتورة رانيا على بيتها ونزلت من العربية وطلعت مسرعة على شفتهم وخبطت علي الباب وراحت والداتها وفتحت الباب وقالت : انتي ايه اللي اخرك
ودخلت رانيا قالت : معلشي يا ماما كان عندي شغل في المستشفى
وقفلت والداتها الباب وقالت : طيب روحي جهزي حالك الضيوف زمانهم جاين
رانيا قالت : طيب وراحت علي غرفتها
وراحت والداتها علي المطبخ
في بيت ملك :
وخلصت ملك فرش الحاجة اللي هي جايبها علشان العيادة وقالت لنفسها بإبتسامة : كده تمام اروح اجهز بقي علشان معتش وقت وراحت علي غرفتها وأختارت فستان بلون بني ده هيبقي حلو
في فيلا العشري :
في غرفة المكتب :
حامد بيه وقال لنفسه : أمام أقوم اجهز وطلع من المكتب وراح علي غرفته
في غرفة زاهر :
ووقف زاهر أمام المرايا وبيلبس جاكت البدلة وقال لنفسه : اما اتصل بملك اشوفها خلصت ولا لسه
في بيت ملك :
في غرفة النوم :
ورن تليفون ملك وقالت لنفسها : ده اكيد زاهر وراحت وجابت التليفون من علي السرير وقعدة على الكرسي إمام المرايا وفتحت الخط الووه
زاهر قال : الووه ايوه يا ملك وبيمشط شعره
ملك قالت : ايه انت وصلت
زاهر قال : لا لسه وبيحط برفان انتي خلصتي
ملك قالت : لا لسه شويه كده واخلص
زاهر قال : طيب وانا برده شويه كده وهكون عندك
ملك قالت : طيب سلام بقي علشان الحق اخلص
زاهر قال : ماشي مع السلامة يا حبيبتي
وخرج خالد من غرفته ونزل وبينظر ملقش حد وقال لنفسه : ايه ده لسه مجهزوش ياجدي يازاهر احنا كده هنتاخر
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : إن شاء الله هتوصله في الميعاد ربنا يتممك على خير
خالد قال : ربنا يخليكي يادادة
خيرية قالت : انت انهاردة طلع زي القمر ربنا يحرصك من العين
خالد قال :شكرا يادادة ممكن يادادة تجبلي الحاجة اللي في الانتريه
خيرية قالت : حاضر وراحت لخالد اتفضل
خالد قال : شكرا يادادة وأخذهم يلا يا زاهر ياجدي
ونزل زاهر وقال : خلاص نزلت اهوه مالك مستعجل كده ليه
خالد قال : هنتاخر يلا يا جدي
حامد بيه فى غرفته وقال لنفسه : الولد اتجنن خلاص وخرج
خالد قال بصوت مرتفع : يا جدي
ونزل جده وقال : خلاص ياخالد انا نزلت
خالد قال : طيب يلا علشان منتاخرش
جده قال : طيب يلا
زاهر قال : انت خده جدي وانا هجيب ملك وهحصلكم
جده قال : ماينفعش
زاهر قال باستغراب : ليه ياجدي
جده قال : علشان لازم ندخل مع بعض انا هقولك نروح نجيب ملك الأول وبعدين نطلع علي الناس
خالد قال : بس احنا كده هنتاخر ياجدي
جده قال : ولا هنتاخر ولا حاجة ويلا علشان منتاخرش
زاهر قال : يلا
عند العربية :
خالد قال : انا اللي هسوق يا زاهر
زاهر وقال : طيب وركب على الكرسي اللي وراها
خالد قال : امسك ياجدي
جده قال : هات وأخذهم وركب جانبه
وركب خالد وقال : خلي بالك ياجدي للورد يبوظ
جده قال : طيب يلا اطلع
خالد قال : طيب وتحرك على بيت ملك اتصل بملك كده شوفها جاهزة ولا لسه
زاهر قال : اما انا اتصلت بها قبل ما ننزل
جده قال : قالتك ايه
زاهر قال : قالتي شويه وهتجهزها
خالد قال : طيب يارب نروح نقلها جاهزة
جده قال : انت مالك متوتر ليه
خالد قال : مش عارف ياجدي
جده قال : خذ نفس وحاول تهدها
خالد قال : طيب وأخذ نفس
زاهر قال : احسن دلوقتي
خالد قال : ايوه اهوه احنا وصلنها ووقف العربية
جده قال : رن على ملك يازاهر
زاهر قال : طيب وبيتصل بها الووه
ملك قالت : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : انا تحت اهوه انزلي يلا
ملك قالت : طيب انا نزله حالا
زاهر قال : طيب سلام
ملك قالت : مع السلامة
زاهر قال : نزله اهي
جده قال : طيب
وخرجت ملك من الشقة ونزلت مسرعة وبينظر زاهر من شباك العربية لقي ملك جات اهي
وراحت ملك وركبت العربية بجانب زاهر وقالت : اتاخرت عليكم
جده قال : لا متاخرتيش
وتحرك خالد علي بيت رانيا
زاهر قال بصوت منخفض : ايه الجمال ده
ملك قالت بإبتسامة : شكرا وانت برده طالع شيك في البدلة دي
زاهر قال : شكرا
ملك قالت : عامل ايه ياجدي
حامد بيه وقال : الحمد لله ياملوكة البيت من غيرك وحش
زاهر قال : هانت ياجدي كلها كام يوم ومعتش هتطلع منه ابدا
ملك بإبتسامة
جده قال : علي فكرة ياملك انا زعلان منك
ملك قالت : ليه ياجدي
حامد بيه وقال : علشان تاكلي الكشري من غيري
ملك قالت بدهشة : هو انت عرفت منين ياجدي
زاهر قال : انا وخالد قولنلوا
ملك قالت : اه ااااه وانا مقدرش على زعلك ياجدي بعد ما نخلص موضوع رانيا وخالد انا هعذمك على طبق كشري ايه رأيك
حامد بيه وقال : بس انا أكلت
ملك قالت : خلاص ياجدي حدد اليوم وانا جاهزه في أي وقت
حامد بيه وقال : خلاص انا موافق شوفتم مش انتم ولا قولتي تعال ياجدي واحنا هنعذمك
خالد قال : ايه يا جدي ما احنا صلحنك لما اكلنها معاك واحنا كنا لسه واكلين الكشري
ملك قالت : ايه ده وهو انت ياجدي عملت كده
حامد بيه قال : ايوه ما انا قعدت مستنيهم علشان نأكل مع بعض وهما جاين يقوللي اللي احنا اكلنها وانا معرفش أكل من غيرهم فعمل ايه يعني فخليتهم ياكلوا معايا انا غلطان
وضحك ملك قالت : لا طبعا ياجدي انت عملت الصح بس قولي هما أكلوا
حامد بيه وقال : بصراحة أكلوا شويه علشان مزعلش بس انا قولتهم كفاية كده
ملك قالت : انت طيب ياجدي
زاهر قال : وعلي فكرة انا طلعه برده وطيب
ونظرة له ملك بإبتسامة
خالد قال : وصلنها ووقف العربية
وبينظر جده وقال : هو ده البيت
خالد قال : ايوه يا جدي ونزل ونزل جده من العربية
خالد قال : عنك ياجدي وأخذ الحاجة
ونزلوا ملك وزاهر من العربية
أمام شقة الدكتورة رانيا :
جده قال : الشقة دي ولا دي
ملك قالت : لا يا جدي دي
جده قال : طيب وشن الجرس
وراح والدها وفتح الباب وقال : اهلا وسهلا
حامد بيه وقال : اهلا بك
والدها رانيا وقال : اتفضلوا
ودخل حامد بيه وقال : شكرا
ودخلوا زاهر وملك وخالد
وقفل والدها رانيا الباب وقال : اتفضلوا
في الانتريه :
والدها رانيا قال : اتفضلوا
حامد بيه وقال : شكرا وقعدوا وحط خالد الحاجة على الترابيزة
والدها رانيا قالت : ماكنش فيه داعي تكلفوا نفسكم
حامد بيه قال : دي حاجة بسيطة
ملك قالت : امال رانيا فين
والدها رانيا قال : جوه انتي الدكتورة ملك
ملك قالت : ايوه
والدها رانيا قالت : رانيا حكتلي عنك كتير
ملك قالت : ويا ترى قالت لحضرتك ايه عني
والدها رانيا قالت : كل خير ودايما بتشكر فيكي
حامد بيه وقال : هي خطيبه زاهر وان شاءالله فرحهم قريب
والدها رانيا قال : الف مبروك
زاهر وملك قالوا : الله يبارك فيك
حامد بيه وقال : وده خالد حفيدي
والدها رانيا قال : انا مش عارف اشكرك ازاي علي إللي عملته مع بنتي
خالد قال : انا معملتش غير الواجب
وجاءت والداته رانيا وقالت : اهلا وسهلا وقعدة
حامد بيه وقال : اهلا بكي
والدها رانيا قالت : زوجتي
حامد بيه وقال : تشرفنا
زوجها قال : حضرته حامد بيه العشري
والداته رانيا قالت : ده الشرف لينا احنا يافندم
زوجها قال : ودول زاهر بيه وخالد بيه أحفاده
والداته رانيا قالت : تشرفنا
زاهر خالد قال : تشرفنا يافندم
زوجها قال : وحضرتها الدكتورة ملك خطيبة زاهر وصديقة رانيا
والداته رانيا قالت : اهلا ومبروك على الخطوبة
ملك قالت : الله يبارك فيكي
حامد بيه وقال : امال فين الدكتورة
والدها رانيا قال : جايه حالا
والداته رانيا قالت : بعد اذنكم
حامد بيه قال : اتفضلي
وراحت والداته رانيا على غرفة رانيا وخبطت علي الباب
رانيا قالت : أدخل
ودخلت والداتها وقالت : يلا يا رانيا الضيوف بيسالوا عليكى
رانيا قالت : خلاص اهوه ياماما ولبست الحلق
والداتها قالت : جاهزة
رانيا قالت : ايوه شكلي حلو
والداتها قالت : زي القمر يلا
رانيا قالت : يلا
وخرجت والداتها ومعها رانيا من الغرفة وبينظر خالد لقي رانيا لبسه فستان نبتي وسيبها شعرها علي ظهرها وسرح
حامد بيه قال : اهلا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : اهلا يافندم
وراحت رانيا وسلمت على ملك وحضنتها
ملك قالت : طلعها زي القمر
رانيا قالت : شكرا وانتي كمان وراحت وقعدة
حامد بيه وقال : احنا انهاردة جاين نطلب ايد الدكتورة لخالد حفيدي
والدها رانيا قالت : احنا لينا الشرف يافندم خالد شاب كويس ومحترم وكفاية انه حفيد حضرتك
حامد بيه قال : ربنا يخليك يعني موافق
والدها رانيا قالت : موافق
حامد بيه وقال : نقرأ الفاتحة
حامد بيه قال : مبروك يا يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك يا حامد بيه
حامد بيه قال : قوللي ياجدي
رانيا قالت : حاضر ياجدي
حامد بيه وقال : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيك ياجدي
والدها رانيا قال : مبروك يابنتي مبروك ياخالد
رانيا وخالد قالوا : الله يبارك فيك
وبستها والداتها قالت : مبروك يا بنتي
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياماما
والداتها قالت : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيكي
زاهر قال : مبروك يا خالد وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك يازاهر
زاهر قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك
ملك قالت : مبروك يارانيا وحضتها
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياملك
ملك قالت : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيكي ياملك
والداتها قالت : رانيا تعالى معايا شويه
رانيا قالت : حاضر بعد اذنكم
حامد بيه قال : اتفضلي
في المطبخ :
والداتها قالت : شيلي صنية الشربات وقدامها للضيوف
رانيا قالت : حاضر وشالتها وخرجت
وخرجت والداتها معها صنية الحلويات
رانياوقالت : اتفضل يا جدي
وأخذ حامد بيه كوباية الشربات وقال : شكرا
رانيا قالت : اتفضل
زاهر قال : شكرا واخذ الكوباية
رانيا قالت : اتفضلي ياملك
وحطت والداتها الصنية وقالت : اتفضلوا
ملك قالت : شكرا يا رانيا
رانيا قالت : اتفضل
خالد قال : شكرا
رانيا قالت : اتفضل يا بابا
والدها قال : شكرا يا حبيبتي وقعدت
حامد بيه وقال : نحدد ميعاد الفرح ايه رأيكم لو يبقى مع فرح ملك وزاهر بعد أسبوعين
والداتها قالت : بس احنا كده مش هنلحق نعمل حاجة
حامد بيه قال : ان شاء الله هتلحقكم قولتم ايه
والدها قال : علي خير الله
حامد بيه وقال : وبيقوا فرح واحد
والداتها قالت باستغراب : فرح واحد
حامد بيه وقال : ايوه زاهر وملك وخالد ورانيا مع بعض ده مش بخل مني بس عاوز اشوفهم الاتنين في الكوشة لو مش موافق مافيش مشكلة أخلي رانيا وخالد يكون لهم فرح لواحدهم
والدها رانيا قال : لا طبعا موافقين ياحتي فكرة حلوة
حامد بيه وقال : وهيبقي فرح محصلش قبله ولا بعد اتفضلي يا رانيا
رانيا قالت : ايه ده يا جدي
حامد بيه قال : ده عقد بتاع والداته خالد زوجتي الله يرحمها اعطتهولها لما اتجوزت ابني دلوقتي بقى لكي متقلعوش من رقبتك
رانيا قالت : حاضر
حامد بيه وقال : لبسهولها ياخالد ده بعد اذنك طبعا
والدها رانيا قال : ايوه طبعا اتفضل
وقام خالد وقال : ممكن
رانيا قالت : اتفضل
وفتح خالد العلبة وأخذ العقد وبلسه في رقبة رانيا وقالت : مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك
حامد بيه وقال : ده غير الشبكة إن شاء الله بكرة ملك وزاهر وخالد ورانيا يروحوا يختاروا الشبكة وحضرتك تروحي معهم
والداتها رانيا قالت : إن شاء الله
حامد بيه قال : بخصوص السكن هما هيعقدوا معايا في الفيلا أنا قاعد لواحدي وماليش غيرهم في الدنيا وعلي فكرة زاهر وملك هيقعدوا معايا بس لو مش مواقفين مافيش مشكلة
والداها رانيا قال : ده قرر رانيا وخالد هما اللي هيسكنوا
حامد بيه قال : ايه رايك يارانيا
رانيا قالت : انا موافقة ياجدي علي اللي حضرتك قولته
حامد بيه قال : علي خيرت الله طيب نستاذن احنا وقام
والدها رانيا قالت : ما لسه بدري
حامد بيه وقال : معلشي علشان الوقت اتاخر ومشي
والدها قال : طيب مع السلامة
حامد بيه وقال : الله يسلامك وخرج
وخرج وراها زاهر وملك
خالد قال : ينسبك اعدي عليكي امتا يا حبيتي
رانيا قالت : هكلمك وهقولك
خالد قال : طيب تصبحي علي خير
رانيا قالت : وانت من اهله
خالد قال : بعد اذنك يافندم
والدها رانيا قالت : قولي ياعمي انت بقيت ابني
خالد قال : حاضر عن اذنك ياطنط
والداته رانيا قالت : اتفضل
أمام بيت رانيا :
وبينظر جده حوليه وقال : امال فين خالد
زاهر قال : باين لسه فوق
جده قال بإبتسامة : طيب وركب العربية
وبينظر زاهر وراها لقي خالد نزل وقال : اهوه جيه اهوه
جده قال : طيب
وفتح زاهر لملك الباب وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وركب زاهر العربية
جده قال : يلا يا خالد
خالد قال : حاضر وراح وركب وتحرك على بيت ملك
في شقة سامي :
شريفة قالت : انا هروح اشوف ملك ياسامي
سامي قال : طيب
وخرجت شريفة من شقتها وراحت علي شقة ملك وبتخبطت على الباب وقالت لنفسها باستغراب : هي مش بتفتح ليه وشنت الجرس باين نامت أو نزلت تجيب حاجة وراحت علي شقتها وخبطت
وراح سامي وفتح الباب وقال : ايه لحقتي تشوفيها ومشي
ودخلت شريفة وقالت : لا باين نزلت
سامي قال : نزلت
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : راحت فين
شريفة قالت : ما انا لو كنت أعرف كنت روحتهلها
سامي قال : اه ااااه صح دلوقتي تجي تلقيها نزلت تجيب حاجة من السوبرماركت
شريفة قالت : يمكن برده ودخلت تغسل الأطباق
في بيت رانيا :
والداته رانيا قالت : فعلا ناس محترمة وخالد شاب كويس
زوجها قال : فعلا بس انتي ماكنتيش موافقة على موضوع الفرح صح
زوجته قالت : لا انا استغربت مش اكتر ولما قال وجهة نظره طلع معها حق وبعدين هو قال إنه مش هيقصر في الفرح
زوجها قال : طيب وسكن رانيا معهم في الفيلا
زوجته قالت : انت معاك حق لما قولت ان رانيا وخالد هي اللي هتسكن وبعدين الرجل مالهوش غير احفاده نجي احنا بقي واناخد واحد منه ورانيا اتاخذت القرار الصح لما وافقت انها تقعد معهم في الفيلا وبعدين مش عاوزها حاجة من الدنيا غير أني اشوف بنتي سعيده مع جوزها
زوجها قال : ايوه دي أهم حاجة علشان احنا مش عيشلها على طول
زوجته قالت : بعد الشر عليك
زوجها قال : هي دي الحياة معقول بنتي كبرت بالسرعة دي وبقت عروسة زي القمر
زوجته قالت : الأيام بتجري
زوجها قال : فعلا امال رانيا فين
زوجته قالت : دخلت على غرفتها تغير هدومها
زوجها قال : طيب انا كمان هدخل اغير
زوجته قالت : طيب وقامت وشالت الأطباق ودخلت علي المطبخ
في عربية خالد :
ملك قالت بإبتسامة : مبروك ياخالدود
خالد قال : الله يبارك فيكي ياملوكة
زاهر قال : تحبي اعدي عليكي امتا بكرة
ملك قالت : ليه
زاهر قال : علشان نشتري الشبكة زي ماجدي قال
ملك قالت : بس انا مش عاوزها ياجدي
حامد بيه وقال : ليه ياملك
ملك قالت : كفاية العقد اللي انت قدامتهولي ده قيمته أغلى من أي شبكة ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : ده من والداته زاهر بس زاهر مجبلكيش حاجة ولازم يجبلك شبكة علشان ده حقك وانا مش هوافق انك متخديش حقك ولازم يجبلك أغلى شبكة علشان انتي مش أي حد
ملك قالت : ربنا يخليكي ليها ياجدي
زاهر قال : قولي أعد عليكي امتا
ملك قالت : انت فاضي امتا
زاهر قال : ولا مش فاضي افضلك هو انا عندى أغلى منك
ملك قالت : طيب 11 كويس
زاهر قال : تمام
خالد قال : وانا هبلغها رانيا
ملك قالت : شوفها الأول الميعاد مناسب لها ولو مش مناسب خليها تحدد هي وانا موافقة على الميعاد اللي تحدده
خالد قال : طيب وانا هبلغك
ملك قالت : طيب وصلنها
ووقف خالد العربية
ملك قالت : تصبحوا علي خير
حامد بيه وزاهر وخالد وقالوا :وانتي من اهله
ونزلت ملك من العربية وطلعت وبينظر لها زاهر لما طلعت وقال : اطلع يا خالد
خالد قال : طيب وتحرك على الفيلا
في الصعيد :
وصل عم حسنين على بيته وخبط علي الباب
نجاة قالت : مين اللي جاي دلوقتي
والداتها قالت : مش عارفة انا هشوف مين وراحت وفتحت الباب حسنين
ودخل حسنين وقال : ازيك يا عايدة
عايدة قالت : الحمد لله
وراحت له نجاة وقالت : بابا حمد لله على السلامة
والدها قال : الله يسلامك مبروك
نجاة قالت : الله يبارك فيك
وقعد حسنين الجنايني وقال : عملتوا ايه
عايدة قالت : مافيش خلصنها هدوم العروسة والباقي انا كانت شيرهولها
حسنين قال : طيب كويس بكرة إن شاء هعزم أهل البلد علشان الحنه
عايدة قالت : مش الفرح يوم الخميس
حسنين قال : ايوه
عايدة قالت : طيب ما لسه بدري
حسنين قال : معتش بدري ولا حاجة بكرة إن شاء الله نبعت الأجهزة الكهربائية على القاهرة ونعزم أهل البلد
عايدة قالت : هو ناجي استلم الشقة
حسنين قال : ايوه أما اكلمه علشان أقوله هبعتله الحاجة
عايدة قالت : طيب
ودخلت نجاة على غرفتها
وبيتصل عم حسنين بناجي وقال : الووه
ناجي قال : الووه ايوه ايوه ياعمي
عم حسنين قال : بقولك انا هجي بكرة بالأجهزة الكهربائية وباقي الحاجة
ناجي قال : طيب ياعمي ابعتهم معاك ورقة وقلم
عم حسنين قال : استنها
ناجي قال : حاضر
عم حسنين قال : يانجاة نجاة
وجاءت نجاة وقالت : ايوه يا بابا
والدها قال : أعطني ورقة وقلم
نجاة قالت : حاضر وراحت وجابت ورقة وقلم اتفضل يا بابا
وأخذهم منها والدها وقال : قول ياناجي
معها ناجي عنوان الشقة وقال : ده عنوان الشقة
عم حسنين قال : طيب وانا هجبهم بكرة إن شاء الله
ناجي قال : طيب كويس وانا بكرة هستلم دعوات الفرح
عم حسنين قال : طيب وحجزت القاعة
ناجي قال : ايوه يا عم حسين وانا بكرة هشتري العفش
عم حسنين قال : طيب كويس
ناجي قال : طيب ياعمي سلاملي على اللي عندك
عم حسنين قال : الله يسلامك مع السلامة
ناجي قال : سلام
في فيلا العشري :
ووقف خالد العربية ونزل ونزل حامد بيه وزاهر وراها
وراحت خيرية لهم وقالت : ها عملت ايه
خالد قال : قرانها الفاتحة يادادة
خيرية قالت : طيب مبروك الف مبروك
خالد قال : الله يبارك فيكي يادادة
خيرية قالت : مبروك يا حامد بيه لخالد
حامد بيه وقال : الله يبارك فيكي ياخيريه وقعد
خيرية قالت : وحدده الفرح
حامد بيه وقال : ايوه هيبقي بعد أسبوعين هيبقي هما الاتنين في يوم واحد
خيرية قالت : يعني خالد ورانيا وزاهر وملك مع بعض
حامد بيه وقال : ايوه
خيرية قالت : يا الف نهار ابيض
حامد بيه وقال : بكرة هينقوا اغلها شابكة ماشي
زاهر وخالد قالوا : حاضر ياجدي
خيرية قالت : بكرة هتجيبه الشبكة لا مابدهاش بقي وزغرتط
حامد بيه وقال : خلاص يا خيرية كفاية الوقت متأخر والناس نايمة
خيرية قالت : حاضر
حامد بيه وقال : تصبحوا علي خير وقام
زاهر وخالد قالوا : وانت من اهله ياجدي
وطلع حامد بيه علي غرفته
زاهر قال : انا كمان هطلع انام تصبحي علي يادادة
خيرية قالت : وانت من اهله
خالد قال : خدني معاك تصبحي علي خير يادادة
خيرية قالت : وانت من اهله وراحت علي غرفتها
الجزء الثاني
في شقة سامي :
شريفة قالت : هروح اشوف ملك كده جات ولا لا
سامي قال : زمانها نامت خليها للصبح
شريفة قالت : طيب افرض مجاتش مش نطمن علي البنت
سامي قال : معاكي حق طيب روحي
وخرجت شريفة من الشقة وخبطت علي شقة ملك
وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : طنط حضرتك لسه منمتيش
شريفة قالت : ايوه أصل جيت من شويه علشان اشوفك مفتحتيش
ملك قالت : اه ااااه أصل انا لسه جاي
شريفة قالت : جاية منين
وحكتلها ملك علي اللي حصل وقالت : بس كده
شريفة قالت : والله خالد خطب الدكتورة رانيا
ملك قالت : ايوه
شريفة قالت : هي تستهل كل خير كانت دايما بتسال عليكي وهما رايقين علي بعض
ملك قالت : فعلا
شريفة قالت : ربنا يتمملهم على خير
ملك قالت : يارب اتفضلي
شريفة قالت : لا الوقت اتاخر تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله
وراحت شريفة علي شقتها وخبطت علي الباب : ها جات
شريفة وقفلت الباب وقالت : ايوه
سامي قال : طيب كويس كانت فين
وحكلته شريفة على اللي حصل وقالت : وهي كانت هناك
سامي قال : بجد خالد بيه خطب الدكتورة رانيا
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : هي فعلا تستهل واحد زي خالد بيه انسانة محترمة واخلاقها عالية
شريفة قالت : فعلا
سامي قال : طيب يلا ننام
شريفة قالت : يلا
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
عايدة قالت : قالك ايه
وحكلها حسنين على قولهوله ناجي وقال : بس كده وانا بكرة هوديله الحاجات
عايدة قالت : بس انت لسه جاي
حسنين الجنايني قال : مش مشكلة دي بنتي ولو متعبتش علشانها هتعب علشان مين
عايدة قالت : ربنا يخليك ليها
حسنين قال : ويخليكي ليها
عايدة قالت : هقوم احضرلك الأكل
حسنين قال : لا انا هطلع انام
عايدة قالت : طيب تصبح علي خير
حسنين قال : وانتي من اهله
وراحت عايدة على غرفة نجاة لقتها نايمة فاراحت على غرفتها
في الصباح :
في فيلا العشري :
خرج زاهر من غرفته ونزل وراح عندها البوابه وقال للحارس : افتح
الحارس قال : حاضر يافندم وفتح وخرج زاهر
حمزه الحارس قال لنفسه : اما اتصل بناجي اشوفه عمل ايه وبيتصل بيه الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : صباح الخير
ناجي قال : صباح الخير ايه الاخبار عندك
حمزه الحارس قال : كله تمام قولي عملت ايه
وحكله ناجي على اللي عمله وقال : بس
حمزه الحارس قال : طيب كويس مش عاوزني اساعدك في حاجة
ناجي قال : تسلم ياحبيبي خلي بالك انت من الفيلا
حمزه الحارس قال : طيب لو عوزت حاجة ابقي كلمني
ناجي قال : طيب سلام
حمزه الحارس قال : مع السلامة
وخرج حامد بيه من غرفته ونزل وقال : خيرية خيرية
وخرجت خيرية من المطبخ وقالت : صباح الخير يا حامد بيه
حامد بيه قال : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت : حاضر ومشت
وراح حامد بيه وقعد في الجنينه
في بيت الدكتورة رانيا :
في غرفة خالد :
وصحها خالد من النوم وقال : اما اتصل برانيا اتفق معها علشان ننزل نروح نجيب الشبكة وبيتصل بها الووه
رانيا قالت : الووه
خالد قال : صباح الخير والوورد والياسمين على احلي رانيا في الدنيا
رانيا قالت : صباح الخير
خالد قال : انا صاحتك
رانيا قالت : لا انا كنت صاحيها
خالد قال : هجيلك الساعة كام علشان نشتري الشبكة
رانيا قالت : الميعاد اللي انت تحدده انا موافقة عليه
خالد قال : طيب ياحبيتي الساعة 11 كويس
رانيا قالت : تمام بس انا هكون في المستشفى
خالد قال : طيب وأي يعني ما اعدي عليك
رانيا قالت : طيب ما هي ماما هتكون معانا
خالد قال : مش مشكلة هعدي على البيت الأول أخذ طنط وبعدين اعدي عليكي تمام
رانيا قالت : تمام
خالد قال : مش عاوزها حاجة
رانيا قالت : سلامتك ياحبيبي
خالد قال : الله قولها تاني
رانيا قالت : هي ايه دي
خالد قال : حبيبي قولها
رانيا قالت : سلام ياخالد
خالد قال : استني
رانيا قالت : ايه
خالد قال : قوليها
رانيا قالت : سلام ياخالد وقفلت الخط
خالد قال : رانيا قفلت الخط ماشي وخرج من غرفته ونزل ملقش حد معقول جدي لسه مصحيش
وخرجت خيرية من المطبخ وبتنظر لقت خالد وقالت : صباح الخير
خالد قال : صباح الخير هو جدي مصحيش
خيرية قالت : لا صحها
خالد قال : امال هو فين
خيرية قالت : في الجنينه
خالد قال : طيب ومشي وراح علي الجنينه وبينظر لقي جده بيتمشي في الجنينه فاراح له صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير ايه اللي مصحيك بدري
خالد قال : مافيش قلقت فصحيت وكنت بكلم برانيا
جده قال : اه ااااه رانيا ما انا بقول برده انك مش من العادة انك تصحها بدري إظهار هيبقي في تغيرات كتيره هتحصل
خالد قال : تغيرات
جده قال : ايوه وأولها صحينك بدري اهوه المهم اتفقت معها هتروح تجيبه الشبكة النهاردة امتا
خالد قال : ايوه الساعة 11 زي ما ملك قالت
جده قال : طيب كويس
خالد قال : زاهر صحي
جده قال : زمانه صحي وبينظر لقي زاهر داخل من البوابة اهوه هناك اهوه
خالد قال : طيب انا هاروح اخد دش
جده قال : طيب
وبينظر زاهر علي يمينه لقي جده في الجنينه فاراح له وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير يا زاهر
وبينظر زاهر لورود فاراح وجاب المياة وبيسقي الورود
ونظر له جده وبيتذكر وابنه ومراته وقال : لو كانوا موجودين كانوا هيبقوا فرحنين اوي علشان هتتجوز كانوا بيستنوا اليوم اللي يشفوك فيه عريس الله يرحمهم
زاهر قال : الله يرحمهم تعرف ياجدي انا بحس دايما انهم موجودين حولين
جده قال : اقرءلهم الفاتحة
وخلص جده وقال : يلا بقي علشان نفطر
زاهر قال : يلا يا جدي
جده قال : انا عاوزك تبقى مبسوط علشان ده فرحك ودخل الفيلا
ودخل زاهر قال : متقلقش ياجدي انا كويس وانا هطلع اخد دش
جده قال : طيب اه صحيح خالد كلم رأينا وهي موافقة على ميعاد الساعة 11 زي ما قالت ملك
زاهر قال : طيب كويس انا هكلم ملك وهقولها
جده قال : طيب
وطلع زاهر علي غرفته
وراح جده وقعد في الانتريه
في غرفة زاهر :
وقعد زاهر علي السريروبيتصل بملك وقال : الووه
ملك قالت : الووه
زاهر قال : صباح الخير يا حبيتي
ملك قالت : صباح الخير
زاهر قال : انتي صحيتي
ملك قالت : ايوه وطلعت من غرفتها وراحت علي المطبخ
زاهر قال : طيب كويس بقولك رانيا كلمت خالد ووقفت على الميعاد الساعة 11
ملك قالت : طيب كويس وولعت البوتجاز وحطت اللبن
زاهر قال : هو ايه الصوت ده
ملك قالت : مافيش أصل انا في المطبخ بعمل الفطار
زاهر قال : طيب
ملك قالت : مال صوتك
زاهر قال : مافيش انا كويس
ملك قالت : هو انا مش عارفك صوتك مش مريحني زي مايكون مضايق
زاهر قال : أصل افتكرت بابا وماما
ملك قالت : اه ااااه
زاهر قال : كنت اتمنها انهم يكونوا معايا دلوقتي
ملك قالت : الله يرحمهم زاهر ياحبيبي هما اكيد شايفنك دلوقتي وفرحنين بك لو شافوك زعلان كده هيبقوا هما كمان زعلانين اقرءلهم الفاتحة
زاهر قال : ما انا عملت كده
ملك قالت : طيب كويس انا مبحبش اشوفك زعلان وبعدين أنت مش لواحدك احنا كلنا حوليك
زاهر قال : ربنا يخليكي لي ياحبيتي
ملك قالت : ويخليك ليها
زاهر قال : طيب انا هجيلك على الميعاد
ملك قالت : طيب بقولك يازاهر
زاهر قال : ايوه ياحبيتي
ملك قالت : يعني لو معندكش مانع ممكن أجيب طنط شريفة معايا واحنا بنجيب الشبكة
زاهر قال : ليه عاوزها تجي معاكي
ملك قالت : أصل انت عارف اني والدي والداتي متوفين وهي بتعتبرني زي بنتها و تعبت معايا كتير الأيام اللي فاتت وانا بعتبرها زي والداتي فعلشان كده انا حبها انها تجي معايا يعني لما معندكش مانع
زاهر قال : لا ياحبيتي معنديش مانع انا أهم حاجة عندي انك تكوني مبسوط وبدل ده هيريحك يبقي خلاص
ملك قالت : ربنا ميحرمني منك
زاهر قال : ولا منك ياحبيتي عاوزة حاجة تانية
ملك قالت : سلامتك
زاهر قال : طيب انا هعدي عليكي في الميعاد
ملك قالت : طيب انا هستنك سلام
زاهر قال : مع السلامة وقفل الخط وراح دخل الحمام
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
وقام عم حسنين وقال : هاروح اجيب العربية علشان نحط الحاجة
عايدة قالت : طيب وانا قبل ما تجي طلعت الحاجة في الغرفة جوه
عم حسنين قال : طيب وخرج وراح علي القهوة وبينظر لقي محروس فاراح له كويس اني لقيتك
محروس قال : انت جيت امتا
وقعد عم حسنين وقال : امبارح بقولك ايه عاوز أحمل الجهاز بتاع بنتي على العربية بتاعتك على مصر
محروس قال : ليه
عم حسنين قال : أصلها اتخطبت وفرحها بعد يومين
محروس قال : مبروك
عم حسنين قال : الله يبارك فيك
محروس قال : والعريس من مصر
عم حسنين قال : ايوه قولت ايه
محروس قال : موافق طبعا
عم حسنين قال : طيب يلا
محروس قال : بس العربية بتاعتي مش هتكفي يا عم حسنين
عم حسنين قال : طيب والعمل
محروس قال : استنها وبيتصل بلطفي الووه
لطفي قال : الووه ايوه محروس
محروس قال : بقولك ايه عاوزك بالعرببة بتاعتك في مشوار كده على مصر
لطفى قال : امتا
محروس قال : دلوقتي هو انت فين
لطفي قال : في البيت
محروس قال : طيب كويس انا على القهوة تعاللي
لطفي قال : قهوة البلد
محروس قال : ايوه
لطفي قال : طيب انا جيلك سلام
محروس قال : مع السلامة وقفل الخط خلاص ياعم حسنين جاي بس انت مقولتليش الفرح هيكون هنا ولا في مصر
عم حسنين قال : لا في مصر
محروس قال : طيب انت مقولتلنش يعني
عم حسنين قال : أصل الموضوع جيه بسرعة
محروس قال : ربنا يتمملها على خير
عم حسنين قال : طبعا انت معزوم على الحنة
محروس قال : طبعا هجي وبينظر اهوه جيه اهوه
ونزل لطفي من العربية ونظر لمحروس فاراح له وقال : سلام عليكم
محروس قال : وعليكم السلام
وشدها لطفي كرسي وقال : خير
محروس قال : ده عم حسنين
لطفى قال : اهلا وسهلا
عم حسنين قال : اهلا بك
محروس قال : فرح بنته بعد يومين وعاوز يودى الجهاز بتاعها على مصر
لطفي قال : مبروك
عم حسنين قال : الله يبارك فيك
محروس قال : فأنا عاوزك بالعربية بتاعتك تجي معانا على مصر نودي الجهاز قولت ايه
لطفي قال : مافيش مشكلة اجي
عم حسنين قال : وهرضيكم
محروس قال : ماتقولش كده ياعم حسنين يااحنا نخدمك بعنينها
عم حسنين قال : طيب يلا علشان نحلق نوصل
محروس قال : يلا ودفع الحساب
في بيت الدكتورة رانيا :
وخرجت رانيا من غرفتها وراحت علي السفرة وقالت : صباح الخير وقعدة
والدها والداتها قالوا : صباح الخير
والداتها قالت : ايه رايحة على المستشفى
رانيا قالت : ايوه
والداتها قالت : اتفقتي مع خالد علشان تروحوا تجيبوا الشبكة
رانيا قالت : اه ياماما هو هيعدي عليكي هنا على الساعة 11 علشان ياخدك وبعدين هيجي ياخدني من المستشفى علشان نروح نجبها
والداتها قالت : طيب
والدها قال : بس كده مشوار عليه
رانيا قالت : انا قولته كده بس قالي مافيش تعب ولا حاجة
والدها قال : ابن أصول
والداتها قالت : وأخلاقه عالية بقولك ايه ما النهاردة تاخدي إجازة من المستشفى
رانيا قالت : ليه
والداتها قالت : علشان تجي نجيب الحاجات الناقصة في جهازك
رانيا قالت : بس ياماما انا مش عارفة اخد إجازة
والداتها قالت : ليه انتي فرحك بعد أيام لازم تاخدي اجازها
رانيا قالت : طيب هحاول أكلم الدكتور فؤاد واخد إجازة هقوم انا علشان الحق اروح على المستشفى علشان متاخرش
والداتها قالت : طيب ياحبيتي مع السلامة
رانيا قالت : الله يسلامك
والدها قال : خلي بالك من نفسك
في فيلا العشري :
في السفرة :
خالد قال : هو زاهر مش هيفطر ياجدي
جده قال : لا هيفطر تليقه نزل وبينظر اهوه جيه اهوه
وقعد زاهر
جده قال : علي فكرة ياخالد انا قولت لزاهر على انت ورانيا اتفقتم تروحوا تجبوا الشبكة على 11
خالد قال : طيب كويس قولت لملك
زاهر قال : ايوه
جده قال : طيب كويس معدش حاجة على الفرح علشان كده تبدءوا من دلوقتي تجهزه للفرح وانا هحجز القاعة والدعوات تمام
زاهر وخالد قالوا : تمام ياجدي
جده قال : طيب محتاجين فلوس علشان الشبكة
زاهر قال : ماتقلقيش ياجدي معانا
جده قال : طيب لو احتاجتم حاجة كلمني
خالد قال : ربنا يخليك لينا ياجدي
جده قال : ويخليكم ليها
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
عم حسنين قال : يلا سلام عليكم
عايدة قالت : مع السلامة
وخرج عم حسنين من البيت وراح وركب العربية وقال : يلا محروس توكل على الله
محروس قال : توكلنها على الله وتحرك
وتحرك لطفي وراها بالعربيته
أمام بيت ملك :
ووصل ناجي علي بيت ملك و قال : هنا يا اسطي
السواق قال : طيب ووقف العربية
ونزل ناجي من العربية وطلع ووقف أمام شقة ملك وقال لنفسه : يا تري شقة الدكتورة ملك دي ولا دي
في شقة سامي :
سامي قال : انا ماشي ياشريفة
شريفة قالت : طيب
وخرج سامي من الشقة وبينظر لقي ناجي واقف وقال : عاوز مين ياحضرة
ناجي قال : عاوز شقة الدكتورة ملك
سامي قال : اهي مين حضرتك
ناجي قال : انا ناجي حارس في فيلا حامد بيه العشري
سامي قال : اهلا وسهلا وانا سامي جار الدكتورة ملك
ناجي قال : تشرفنا
سامي قال : اتفضل وراح وشن الجرس
وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : اهلا يا عمي ناجي
ناجي قال : ازيك يا دكتورة
ملك قالت : الحمد لله كويسة اتفضلوا
ودخل سامي وناجي
وبتنظر ملك لقت شريفة طلعها من شقتها وقالت : اتفضلي ياطنط
ودخلت شريفة لقيت سامي وقالت : انت لسه مانزلتش
سامي قال : أصل لقيت الأستاذ واقف مش عارف شقة الدكتورة ملك
شريفة قالت : اه ااااه اهلا وسهلا
ناجي قال : اهلا بك
وقفلت ملك الباب وقالت : واقفين ليه اتفضلوا
سامي قال : لا معلشي علشان متاخرش على الشغل بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضل ياعمي
ملك قالت : اتفضلوا وقعدوا
ملك قالت : عامل ايه ياناجي
ناجي قال : الحمد لله
ملك قالت : ده ناجي الحارس في فيلا حامد بيه العشري
شريفة قالت : اهلا وسهلا
ملك قالت : ودي طنط شريفة جارتي وزجة عم سامي اللي مشها دلوقتي
ناجي قال : تشرفنا
ملك قالت : مبروك على الفرح
ناجي قال : الله يبارك فيكي إنما انتي عرفتي منين
ملك قالت : زاهر قالي تشرب ايه
ناجي قال : لا ولا حاجة
ملك قالت : ازاي بقي يا انت اول مرة تشرفني
ناجي قال : لا شكرا
ملك قالت : ماينفعش ياناجي
ناجي قال : طيب شاي
ملك قالت : طيب وهتقوم
شريفة قالت : خليكي انتي ياملك وانا هعمله وقامت
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : العفو على ايه ومشت
ملك قالت : فرحك امتا
ناجي قال : بعد يومين وانا قولت انك لازم اول واحدة اعزمها اتفضلي الدعوة
ملك قالت : الف مبروك ياناجي
ناجي قال : الله يبارك فيكي ماهو لولاكي بعد ربنا ماكنتش هاعرف اتجوز نجاة
ملك قالت : ماتقولش كده يا انتي زي اخويا
ناجي قال : انا عارف ورن تليفونه لحظة واحد
ملك قالت : اتفضل
ناجي قال : ده عم حسنين
ملك قالت : سلاملي عليه
ناجي قال : طيب الووه
عم حسنين قال : الووه ايوه يا ناجي بقولك انا في الطريق اهوه ومعايا الجهاز
ناجي قال : انت فين دلوقتي
عم حسنين قال : انا في البنزينة بحط بنزين في العربية
ناجي قال : طيب
عم حسنين قال : بقولك كنت بفكر لما نجاة والداتها اما يجوا على مصر علشان الفرح هيعقدوا فين
ناجي قال : هو حضرتك ملقكش اقارب في مصر تقعد عنهم نجاة والداتها
عم حسنين قال : لا ما انت عارف ان احنا من الصعيد
ناجي قال : لا طيب والعمل
عم حسنين قال : نبقي نحجزهم غرفة ايه رأيك
ناجي قال : نحجزهم غرفة
وسمعته ملك وقالت :
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)