رواية انا لست مجنون الفصل الخامس عشر 15 بقلم بسملة محمد
رواية انا لست مجنون الجزء الخامس عشر
رواية انا لست مجنون البارت الخامس عشر
رواية انا لست مجنون الحلقة الخامسة عشر
بعد وصول مازن بيت اسراء.
مازن: مش هتنامي ي اسراء ولا اي
اسراء بحزن: لا نام انت
مازن: طب مش احنا صحاب
اسراء: طبعاً
مازن: طب قوليلي انت زعلانه لي بقا
لتذهب اسراء لتقف في البلكونه و تتركه و الدموع في عيونها
ليحزن مازن و يذهب خلفها
مازن: اسراء انتي بتعيطي
اسراء بدموع: كل اللي حصل دا بسببي كل مشكله لازم تحصل ليك بسببي كان لازم لما اتعالجت من الاول اسيبك
مازن و هوا يمسح دموعها : اسراء انتي احلى حاجا حصلت في حياتي تعرفي ان الدموع دي بتأثر فيا لما تكوني زعلانه بحس ان كل حاجا حواليكي بتزعل عشانك انتي بتديني السعاده بس ب ابتسامه منك.. مازن بضحك وبعدين طول منتي جنبي انا عارف اني في امان عشان انتي معايا على طول
ل تبتسم و تحضنه اسراء بقوه……
.
انت هنا قريبا مني تقف بجانبي انت هنا يا صديقي
كم تمنيت ان اشعر بوجودك معى بقدر ما تمنيت ان تكوني لي للأبد
العالم كله بكل قوته و قدرته لن يمكنه انتزاعك مني عندها فطالما انت معي و بجانبي لما ينبغي علي ان اشعر بالقلق…
بعد قليل
اسراء: يالله ادخل عشان تنام
مازن: ونتي
اسراء: هفرش انا على الارض و انام
مازن: طب ما هو تنامي جنبي
اسراء: مش انت مش بتحب حد ينام جنبك
مازن: ايوا بس انتي عادي بقا
اسراء: مازن بطلع دلع ادخل خد الدوا يالله و نام
مازن في باله: انا كان اي اللي خلاني افكر ارجع مجنون
تاني حسبي الله
اسراء: بتقول حاجه ي مازن
مازن : لا مفيش كنت بسأل لو في لبن بل مره
اسراء: لا مفيش لو عايز اجبلك
مازن: لا انا داخل انام
اسراء: طب يالله روح
ليذهب مازن
اسراء: بتضحك عليا ي مازن و بتفهمني انك مجنون على اساس مش هعرفك
……………………………………
حبيبه: انتي متأكده من اللي انتي هتعمليه دا
اسراء: خليه ييجي بس و يعمل زي ما قولتلك
حبيبه: بس مازن و اسلام ميعرفوش انه اخونا في الرضاعه
اسراء: بظبط كدا مش عايزاهم يعرفه
حبيبه: هكلمه ييجي بكرا و افهمه يعمل اي
اسراء: اشطا روحي نامي بقا
في اليوم التالي.
اسراء ب صدمه مزيفه: احمد انت جيت امتي. لتذهب و تحضتنه
لينظر اسلام بصدمه ل اسراء و بخوف من ردت فعل مازن
اسلام: مازن اهد
لم يكمل اسلام جملته حتي جن مازن و هجم عليه يضربه
اسراء بصراخ: مازن يسبه
مازن بغضب و صوت عالى: مييين دا ي هانم اللي انتي راحه تحضنيه رديييي
احمد: اه ياني دنا ملحقتش احضنها حتي
لينظر له مازن و قبل ان يهجم عليه
احمد: ورحمة ابويا يجدع دي اختي
حبيبه ب همس انت لقحت
احمد منا لو ملحقتش نفسي هتلحقيني انتي على المستشفى يختي دا مجنون
اسراء: يعني انت مش تعبان ولا حاجه اهو
ليحكي مازن على خالد و ما فعله
حبيبه: معقول في اخ يعمل في اخوه كدا
مازن: احنا اخوات من الاب بعد وفاة ام خالد جيه و قعد معانا
اسلام: و شركة مازن بقت ب اسم خالد دلوقتي
عايزين نخلي خالد يوقع على الورق عشان شركة مازن ترجعله
اسراء: و هنسافر امتى
اسلام: النهارده
حبيبه: مش هقدر اسافر عشان بابا تعبان قوي
احمد: ممكن انا اسافر معاكم و اساعدكم
اسلام: تمام كدا اتفقنا العربيه ساعه و هتوصل
بعد مرور ساعات كان يقف امام خالد
مازن: ب جنون خالد خالد انا جيت انت كنت فين ي خالد
لينظر خالد ب استغراب
اسلام بحزن متصنع: مازن عمل حادث و رجع زي ما كان
خالد بتفهم و مين دا
احمد: انا احمد قريب اسراء
انا همشي عشان ورايا اجتماع مهم مش فاضي ل شغل العيال دا
اسراء هنعمل اي دلوقتي..
هنستني لما يبقى معاه ورق و نحط الورق دا و سطهم
في اليوم التالي
كانت معه اوراق ليذهب مازن له
خالد: مازن مش وقتك ورايا ورق لازم يتسلم في عشر دقايق الراجل واقف
مازن: بس انا عايز العاب كتيره اه اه خليني اروح ليقع الورق من يد خالد
: خالد ب عصبيه: قلتلك ورايا شغل انت مبتفهمش
مازن: اسف اسف اسف تعالي ي اسراء ونت ي احمد لمه معايا الورق ليضع احمد الورقه وسطهم
مازن: االورق اهو
خالد ب عصبيه: هات كان ناقصني مجانين ليمضى على كل الورق و يعطيها للرجل..
في الخارج
يخبط اسلام في الرجل ليقع الورق
ليأتي مازن: الورق وقع تاني ي جدعان
الرجل: لا حول ولاقوة الابالله
اسلام: ااسمك اي
الرجل: اسمي طارق
اسلام: اانت راجل ابن حلال والله ي طارق خد ورقك اهو
مازن: كدا فاضل انه يعترف على الجرايم اللي عملها
تفتكره خالد هيسكت و يسيب كل حاجا تروح ل مازن ولا
في حاجه هايخدها منه 🙂
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انا لست مجنون)