رواية حبيبتي من تكون الفصل الرابع 4 بقلم نور سعيد
رواية حبيبتي من تكون الجزء الرابع
رواية حبيبتي من تكون البارت الرابع
رواية حبيبتي من تكون الحلقة الرابعة
_بس انا مش ماما!!
كان اللي بيتكلم هو جوز امها …اتخضت قمر لدرجة ان الفون وقع من ايديها بس حاولت متبينش خوفها وقالت:
_خير يا اونكل فيه حاجة مهمة تخليك تخش اوضتي في نص الليل؟
قرب منها وبدأ يلمس شعرها القصير …ارتبكت وبعدت ايديه وقالت بتوتر:
_حضرتك بتعمل اي كدة؟
قالها بنبرة منخفضة:
_تعرفي انك كل يوم بتشبهي مامتك اكتر ..انتي بتشبيها حتي وهي صغيرة نفس الحلاوة والشعر القصير والعيون الجذابة…
بدأ يقرب منها اكتر فزقته جامد وقالت بغضب:
_حضرتك فاكر اني مش هقدر ادافع عن نفسي وابعدك؟ حضرتك انا هنسي اللي حصل دلوقتي ومش هقول لمامي حاجة بس تخش على اوضتك فورا
بصلها بتوعد وبعدين خرج….
……….
بعد شهرين وفي ميعاد فرح فريد …كان باين عليه انه متوتر وندمان…فريد مش بتاع مسؤولية وبيوتره جدا ودة اللي خلاه يسيب قمر ويروح لميرا عشان كان عايز علاقة من غير جواز او مسوؤليات….كان لابس بدلة سودا والقميص ابيض كعادة كل الرجالة…اما ميرا كانت فرحانة جدا انها هتتجوزه وانها هتسيب الحي المقرف اللي كانت عايشه فيها وانها قدرت تخلي فريد يحبها ويتجوزها…بس في نفس الوقت قلبها مع يوسف…اه هي مبتحبش فريد مهما حاولت تبين دة بس مجبرة عليه بكل غروره وحبه للستات واهماله فيها … مجبرة عليه عشان تبقي غنية وتبقي سيدة مجتمع..مش مهم قلبها اصلا الحب مش بيأكل عيش
كانت ميرا لابسة فستان ابيض طويل وشعرها الاصفر معمول وفوقه شابوه على راسها …كانت شبه الاميرات في فرحها….
اما عند قمر ويوسف…فكان مستنيها في بيتها تحت بحجة انه صديقها وجاي ياخدها للفرح …خرجت قمر وهي لابسة فستان بينك قصير وشعرها كان طويل على غير عادته بس كان شكله حلو…كانت عاملة زي الاميرات اللي خارجين من الكرتون… اندهش يوسف من حلاوتها وقال بصوت عالي:
_تبارك الله…انتي مزة اوي
تدارك يوسف موقفه وقال :
_قمورة اقصد
اما يوسف فلبس بدلة كانت رمادي والقميص ابيض بس طلع زي القمر
قربت منه قمر ومسكت البابيون بتاع البدلة وعدلته وبصت في عيونه وقالت:
_لازم نبقي على سنجة عشرة
بصلها يوسف بحب وقال:
_طبعا اكيد
بعدين مسك ايديها وراحوا للعربية وفتحلها الباب وقال:
_لا يليق ذلك الا بالاميرات
ضحكت في رقة وركبتاما داخل بيت قمر
قال وائل بغضب:
_ازاي تسمحيلها تروح مع واحد غريب منعرفهوش الفرح
قالت الام:
_اكيد زميلها زي ما قالت وبعدين شكله ثقة ومحترم وبيني وبينك لايقين على بعض اوي
قال وائل في سخرية:اوي اوي الصراحة
….
اما في الفرح كان فريد ماسك ايد ميرا وكانوا قاعدين في الكوشة..كل واحد افكاره متضاربة وكأن كل واحد هاين عليه يقوم يجري من الكوشة…بدأ فريد يتوتر اما ميرا حافظت على ثباتها وهي بتقنع نفسها ان سعادتها في الفلوس وبس ..انشغل فريد يتكلم مع اصحابه كعادته متجاهلا ميرا رغم ان دة يوم فرحهم ..اما ميرا كانت بتبص على المعازيم لما وقعت عيونها عليه…معقولة دة يوسف؟دة بقي حلو اوي بالبدلة وجابها منين واتغني ازاي ومين اللي معاه؟مش دي اللي شافتها معاه قبل كدة؟الاكس بتاعت فريد..ارتبكت ميرا لما جات عيونها فعيونه اما يوسف بصلها بثقة رغم انه من جواه بيقولها بحبك
اما فريد لاحظ شرود ميرا فبص على اللي بتبص عليه واتفاجا بقمر ..كانت قمر فعلا وكأنها بتندمه على كل لحظة سابها فيها …رغم ان ميرا في نظر اي حد احلي كشكل من قمر بس قمر كان فيها جاذبية مش طبيعية..بس مين اللي معاها؟دة نفسه اللي كان معاها في النادي من شهرين…قربت قمر من فريد وسلمت عليه:
_مبروك يا عريس…اتبسطتلك اوي
وبصت لميرا وقالت:
_مبروك يا عروسة يا حلوة
قال لها فريد:
_مين دة يا قمر؟
قالت قمر بحب وهي تنظر ليوسف:
_دة خطيبي وفرحنا كمان شهر.
اتصدم فريد وملامحه اتبدلت وبص في عيون قمر كأنه بيقولها انتي بتتحديني انتي اتجننتي انتي ازاي تعملي كدة…في وسط صمت الجميع اتفاجوا بفريد ماسك ايد قمر ورايح بيها بعيد وسط صدمة يوسف وميرا
خرجوا برا القاعة فقال فريد:
_انتي اتجننتي انتي ازاي تعملي كدة؟
قالتله بعناد:فاكر يوم لما قولتلي على انك بتحبها وهتتجوزها؟قولتلك اني عنيدة وهحب من بعدك ومش هوقف يوم حياتي عليك..نسيت يا فريد؟
قال فريد بحزن:
_منسيتش بس انا مش قادرابعد عنك ..اكتشفت اني بحبك انا اه معاها بس قلبي وياكي…قمر…تقبلي تكوني مراتي؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبتي من تكون)